Rijeka

noframe
Rijeka

Położenie Chorwacja
Powierzchnia 44 km²
Liczba ludności 144 043
Numer kierunkowy 051
Strona www

Rijeka - miasto portowe w północno-zachodniej Chorwacji, nad Zatoką Rijecką Morza Adriatyckiego. Leży na wzgórzach u podnóża masywu Risnjak. 170 tys. mieszkańców - trzecie pod względem liczby ludności miasto Chorwacji. Stolica i największe miasto Primorsko-goranskiej županiji.

Charakterystka[edytuj]

Rijeka staje się coraz większym ośrodkiem turystycznym ze względu na to, że jest znaczącym węzłem komunikacyjnym i z roku na rok odwiedza ją coraz więcej turystów. Pozostaje jednak jednym z największych ośrodków gospodarczych Chorwacji – znajduje się tu wiele fabryk oraz jest to znaczący ośrodek transportu morskiego.

Atrakcje turystyczne skupione są na niewielkim obszarze miasta dlatego wystarczy jeden dzień zwiedzania, aby poznać miasto. Aby zobaczyć niektóre punkty (np. symbol miasta – malowniczy zamek na wzrórzu Trsat), należy przygotować się na pokonanie setek stopni, ponieważ miasto jest w połowie położone na zboczu góry i wspinanie się jest chlebem powszednim dla mieszkańców Rijeki.

Miasto jest również uważane za jedno z najbardziej deszczowych miast w Chorwacji, ale uciążliwe ulewy występują głównie w okresie zimowym. Występuje tu również charakterystyczny wiatr Bora, którego ogrnomna siła jest czasami powodem do zamknięcia wielu restauracji w mieście czy odwołania zajęć na Rijeckim uniwersytecie.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Rijeckie lotnisko [1] znajduje się na wyspie Krk położonej około 30 km od miasta. Jest jednym z największych lotnisk Chorwacji. Obsługuje głównie tanie linie lotnicze. Połączenia lotnicze: Kolonia, Hanower, Stuttgart, Koszyce, Zurych, Oslo.

Jest to lotnisko sezonowe dlatego w okresie zimowym pozostaje skorzystanie z połączeń do innych pobliskich miast (Pula, Zagrzeb) oraz dojazd do Rijeki innym środkiem transportu.

Koleją[edytuj]

Znajduje się tu stacja kolejowa. Podróż pociągiem ze stolicy Słowenii Lublany trwa około 2,5 godz. Jednak ze względu na słabo rozwiniętą infrastrukturę kolejową w Chorwacji i niską jakość usług, ten środek transportu jest rzadko wybierany.

Samochodem[edytuj]

Rijeka jest dużym węzłem drogowym. Można tu dojechać m.in autostradą z Zagrzebia czy Splitu.

Autobusem[edytuj]

Miasto posiada bogatą ofertę połączeń autobusowych. Codziennie kursuje wiele autobusów do Zagrzebia i innych pobliskich miast. Raz dziennie kursuje autobus do Dubrownika. Osiągalne są również stolice sąsiadujących państw, m.in. Lublana (kilka połączeń dziennie), Sarajewo. Pełną ofertę zarówno kursów lokalnych jak i międzynarodowych oferuje wyszukiwarka.

U niektórych przewoźników kupując bilet w dwie strony otrzymujemy zniżkę (15-35%). Niewielkie zniżki dla studentów są również oferowane jedynie na częsci połączeń.

Kupując bilet w dwie strony do stolicy Chorwacji najlepiej skorzystać z oferty firmy Brioni gdzie zapłacimy łącznie 69 kun (2015) czyli około 41 zł (stosunkowo tanio w porównaniu z innymi destynacjami).

Warto wspomnień, że w Chorwacji obowiązuje dodatkowa opłata za przewóz bagażu w luku bagażowym (około 6-8 zł).

Statkiem[edytuj]

Rijeka jest ważnym portem morskim na Adriatyku. W sezonie kursuje wiele połączeń krajowych i międzynarodowych, m.in. do Dubrownika, Bari (Włochy) czy Czarnogóry.

Komunikacja[edytuj]

Poruszanie się po Rijece w celach turystycznych nie powinno stanowić większego problemu, ponieważ większość atrakcji jest położona w ścisłym centrum miasta. Będąc gotowym na pokonanie kilkuset schodów, wszędzie uda się dotrzeć bez użycia komunikacji miejskiej.

Autobusy[edytuj]

W Rijece jedynym miejskim środkiem transportu są autobusy. Miasto i okolice są podzielone na 4 strefy. Sama Rijeka znajduje się w strefie 1, a przykładowo miasto Opatja w strefie 4. Jednorazowy bilet na strefę 1 kupiony u kierowcy kosztuje 10kn (2015) i jest ważny 60 minut. Taki sam bilet, ale dwuprzejazdowy, otrzymamy w dowolnym kiosku za 15,50kn (2015).

Na rozkładach jazdy na przystankach podaje się godzinę wyjazdu autobusu ze stacji początkowej dlatego chcą znać czas przyjazdu na konkretny przystanek należy dodać odpowiednią liczbę minut z wykazu trasy autobusu.

Do autobusu powinno wchodzić się jedynie przednimi drzwiami i kasować bilet (lub skanować kartę miejską) obok kierowcy. Zazwyczaj jednak lokalni mieszkańcy nie chcą czekać w kolejce i korzystają z drzwi przeznaczonych do wychodzenia. Kontrole zdażają się dosyć często, ale ponieważ Chorwaci są z natury bardzo pokojowi i uczciwi, nikogo w takiej sytuacji nie powinien zdziwić widok kontrolera sprzedającego jednorazowy bilet.

Taxi[edytuj]

Na przejazdy po mieście obowiązuje stała taryfa w wysokości 20kn za przejazd do 5km w ramach miasta (2015). Należy zwrócić uwagę, że przy łapaniu taksówki na ulicy cena może być wyższa dlatego najlepiej zamówić ją telefonicznie. O ile nie zamówiliśmy taksówki na czterech pasażerów, w środku może już siedzieć inny klient gdyż łączenie przejazdów jest tutaj standardową praktyką.

Warto zobaczyć[edytuj]

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]