Recife

noframe
Recife

Położenie Pernambuco
Powierzchnia 219 km²
Liczba ludności 1 549 980
Numer kierunkowy (+55) 81
Strona www

Recife - miasto w północno-wschodniej Brazylii, stolica stanu Pernambuco, port nad Atlantykiem. Jest jednym z najważniejszych miast w regionie. Nazywane "Brazylijską Wenecją" ze względu na dużą ilość mostów i kanałów.

Opis[edytuj]

Recife jest położone nad Oceanem Atlantyckim, u ujścia rzek Capibaribe, Beberibe i Jordão. Panuje tu klimat tropikalny, występują 2 główne pory roku: sucha (wrzesień – marzec) i deszczowa (kwiecień – sierpień). Średnia roczna temperatura to 26 stopni Celsjusza. Miasto ma 1,5 mln mieszkańców, nazywanych recifenses. Podstawą tutejszej gospodarki są usługi. Miasto słynie ze swoich plaż, historii, karnawału, sztuki i kuchni.

Historia[edytuj]

Do XVII wieku Recife było zaledwie portem sąsiadującym z ważnym w tamtym czasie miastem Olinda. Rozwój Recife zaczął się w 1630 r. wraz z inwazją Holendrów. Aby umocnić holenderską władzę w regionie, miasto zostało nazwane Nowym Amsterdamem. W 1637 r. przybył tu nowo mianowany gubernator Maurício de Nassau. Rozpoczęto rozbudowę miasta, między innymi powstał wówczas most łączący jedną z wysp, na której jest położone, Santo Antônio ze stałym lądem.

Podział administracyjny[edytuj]

Miasto można podzielić na 4 główne regiony:

  • Centro (Centrum) – w jego skład wchodzą dzielnice Recife Antigo (Stare Recife), Santo Antônio, São José, Santo Amaro i Boa Vista, rozsiane na kilku wyspach i części stałego lądu. Są ze sobą połączone mostami na rzece Capibaribe. W Centrum znajduje się większość rządowych i historycznych budynków. Położony tutaj port, był kiedyś najprężniej działającym portem w obydwu Amerykach.
  • Zona Sul (Południowa Strefa) – jest jednocześnie najnowocześniejszą i najchętnniej odwiedzaną przez turystów częścią miasta. Rozciąga się wokół pięknych naturalnych raf koralowych, od których pochodzi nazwa miasta (recife to po portugalsku rafa). W tym rejonie znajduje się najwięcej hoteli, barów I restauracji, a także lotnisko i największe centrum handlowe. Najważniejsza dzielnica to Boa Viagem, która ciągnie się wzdłuż plaży o tej samej nazwie. Plaża Boa Viagem jest często nazywana Copacabaną Północnego Wschodu.
  • Zona Oeste (Zachodnia Strefa) – jest najbardziej zieloną częścią miasta, porośniętą przez pozostałości Lasu Atlantyckiego, który kiedyś pokrywał większość brazylijskiego wybrzeża. Położone są tu 2 ważne muzea (Instituto Ricardo Brennand oraz Museu-Oficina Francisco Brennand), a także stanowy uniwersytet Pernambuco i akademia wojskowa.
  • Zona Norte (Północna Strefa) są tu głównie dzielnice mieszkalne. Dawniej tereny wzdłuż rzeki Capibaribe były zamieszkiwane przez lokalną arystokrację. Obecnie znajdują się tu szkoły, szpitale, a także parki i bary.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Recife

Międzynarodowe lotnisko Guararapes-Gilberto Freyre (REC) jest położone w odległości 11 km od centrum miasta i ok. 1 km od dzielnicy Boa Viagem. Obsługuje bezpośrednie połączenia lotnicze z następującymi miastami: São Paulo, Rio de Janeiro, Brasília, Campinas, Caruaru, Belo Horizonte, Salvador, Fernando de Noronha, Fortaleza, Maceió, Natal, João Pessoa, Aracaju, Petrolina, Campina Grande, Juazeiro do Norte, a także Panama City, Buenos Aires, Frankfurt, Madryt, Miami, Lizbona, Porto i Paryż.

Lotnisko jest duże i nowoczesne. Jednak stanowi popularny punkt przerzutowy dla handlarzy narkotyków, dlatego kontrole są tu wzmożone. Poza tym, zdarza się, że przylatuje jednocześnie kilka dużych samolotów z Europy, więc kolejka do odprawy paszportowej i odbioru bagażu może się wydłużyć. Przy odlocie, obsługa dopuszcza do bramek kontroli bezpieczeństwa pasażerów pogrupowanych według lotów (oddzielne kolejki), więc trzeba pilnować kolejki na swój lot.

Nazwa lotniska pochodzi od Bitwy pod Guararapes, jaka rozegrała się w 1648 i 1649 roku pomiędzy Portugalczykami a Holendrami w pobliżu Recife. Druga część nazwy to nazwisko urodzonego w Recife, znanego brazylijskiego socjologa, antropologa, historyka i pisarza Gilberto Freyre, autora przetłumaczonej na polski książki "Panowie i niewolnicy" (Casa grande e senzala).

Dojazd z lotniska do centrum:

  • Metrem – stacja Aeroporto (linia południowa – linha sul) znajduje sie ok. 500 m od hali przylotów.
  • Autobusem – linia 42 ma przystanek naprzeciwko wyjścia z hali przylotów. Trasa prowadzi w pobliżu centrum handlowego Shopping Recife, dalej przez dzielnicę Boa Viagem, Recife Antigo, okolice Palácio das Princesas, Conde da Boa Vista. Nie kursuje w nocy, w niedziele ani święta.
  • Taksówką - są 2 rodzaje taksówek: comum i especial (droższe).

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Dworzec autobusowy Terminal Integrado de Passageiros (TIP), jest położony ok. 20 km poza centrum na terenie gminy Jaboatão dos Guararapes. Można tam dotrzeć metrem (stacja: Rodoviária).

Jadąc do Recife, można wysiąść na jednym z przystanków poprzedzających TIP, położonych bliżej miasta. Przyjeżdżając z kierunku północnego można wysiąść na przystanku Derby lub BR-101, a z południa – przy lotnisku.

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Metro[edytuj]

Linie:

  • Linha Centro 1: Camaragibe, Rodoviária, Curado, Alto do Céu, Coqueiral, Tejipió, Barro, Werneck, Santa Luzia, Mangueira, Ipiranga, Afogados, Joana Bezerra, Recife;
  • Linha Centro 2: Jaboatão, Engenho Velho, Floriano, Cavaleiro, Coqueiral, Tejipió, Barro, Werneck, Santa Luzia, Mangueira, Ipiranga, Afogados, Joana Bezerra, Recife;
  • Linha Sul: Recife, Joana Bezerra, Largo da Paz, Imbiribeira, Antônio Falcão, Shopping, Tancredo Neves, Aeroporto, Porta Larga, Monte dos Guararapes, Prazeres, Cajueiro Seco;
  • Linha a Diesel: Curado, Jorge Lins, Marcos Freire, Angelo de Souza, Pontezinha, Ponte dos Carvalhos, Santo Inácio e Cabo.

Autobus[edytuj]

Wiele linii autobusowych zaczyna się w centrum i dociera do odległych dzielnic Recife oraz na przedmieścia. Poza tym istnieją linie wewnątrz dzielnic. W mieście jest 17 firm przewozowych, przewożących pasażerów na 354 liniach. Zintegrowany system transportowy (Sistema Estrutural Integrado – SEI) ułatwia poruszanie się po mieście.

Samochód[edytuj]

W Recife jest wiele wypożyczalni samochodów, także filie międzynarodowych firm, takich jak Hertz czy Avis. Można zrobić rezerwację przez internet. Samochodem najwygodniej dostać się na pobliskie plaże, takie jak Porto de Galinhas czy Itamaracá.

Warto zobaczyć[edytuj]

Plaże[edytuj]

Plaże u wybrzeży Recife są bardzo malownicze, porośnięte palmami kokosowymi. Stanowią idealne tło dla amatorów morskich i słonecznych kąpieli. Wody w okolicach Recife jako jedyne w Brazylii są odwiedzane przez rekiny, o czym informują stosowne znaki. Dlatego należy bezwzględnie unikać wypływania poza rafę koralową, a także kąpieli podczas przypływu czy też wchodzenia do wody z krwawiącymi ranami lub błyszczącymi przedmiotami, które mogą przyciągać rekiny.

Boa Viagem
  • Plaża Boa Viagem – jedna z najładniejszych miejskich plaż na świecie. Ma 8 km długości i znajdują się przy niej liczne hotele, bary i restauracje, a także małe sklepiki z jedzeniem, napojami i pamiątkami. Plaża jest ograniczona rafą koralową, która wyznacza wody bezpieczne do kąpieli. Nie wolno wypływać poza rafę ze względu na ryzyko ataku rekinów.
  • Plaża do Pina – plaża leży na północ od Boa Viagem i stanowi jej przedłużenie, mniejsze fale, spokojniejsze otoczenie
  • Praia de Piedade – sąsiaduje z plażą Boa Viagem, jest położona na terenie dzielnicy Jaboatão dos Guararapes. Jest mniej uczęszczana niż Boa Viagem, ale też mniej czysta

Zabytki[edytuj]

Ulice i place:

Starówka
  • Dzielnica Recife Antigo (Starówka) - przy jej głównej ulicy Bom Jesus można podziwiać odrestaurowane budynki z XVII wieku. Po zapadnięciu zmroku ulica wypełnia się gośćmi okolicznych barów i restauracji, można usłyszeć muzykę na żywo. Niegdyś mieściła się tu pierwsza w Ameryce synagoga, zbudowana w 1640 r. Obecnie na jej miejscu stoi otwarte dla zwiedzających centrum kultury żydowskiej Centro Cultural Judaico de Pernambuco. Plac Praça do Arsenal da Marinha w niedziele od 14.30 zmienia się w targ rękodzieła, gdzie ok. 120 stoisk sprzedaje regionalne produkty. Naprzeciwko placu znajduje się wieża Torre Malakoff, zbudowana w 1855 r. jako pierwsze w Ameryce obserwatorium astronomiczne. Na jej szczycie znajduje się punkt widokowy. W tej dzielnicy można też zobaczyć tablicę Marco Zero, upamiętniającą miejsce powstania miasta. Niedaleko tego miejsca można wsiąść na statek, odpływający w kierunku parku rzeźb Parque das Esculturas, w którym znajdują się rzeźby powstałe dla uczczenia 500 rocznicy odkrycia Brazylii przez Portugalczyków.
  • Praça da República (Plac Republiki) – przy placu położone są ważne urzędy i budynki, na przykład siedziba rządu stanowego, mieszcząca się w Palácio do Governo, nazywanym też Palácio Campo de Princesa. W tym samym budynku miał swoją siedzibę pierwszy holenderski gubernator, Maurício de Nassau. Obok znajduje się teatr Santa Isabel, także wzniesiony za czasów Nassau oraz Pałac Sprawiedliwości (Palácio da Justiça). Niedaleko można podziwiać most Ponte Princesa Isabel, ozdobiony lampionami i rzeźbami.
  • Pátio de São Pedro – plac, wokół którego skupia się kilka ważnych budowli, m.in. katedra Catedral São Pedro dos Clérigos, wzniesiona w XVIII wieku. Drzwi oddają styl barokowy, a na suficie widnieje dzieło malarza João de Deus Sepúlveda, przedstawiające św. Pawła błogosławiącego chrześcijan. Wieczorami okoliczne restauracje wystawiają stoliki na plac przed katedrą i toczy się huczne życie nocne. Przy placu jest też położony Dom Karnawałowy (Casa do Carnaval), gdzie można obejrzeć plakaty przedstawiające karnawał w Pernambuco.

Muzea:

Instituto Ricardo Brennand
  • Instituto Ricardo Brennand - budynek przypomina kształtem średniowieczny zamek, otoczony tropikalną roślinnością. W jego wnętrzu znajduje się muzeum, a wśród zbiorów są m.in. rzeźby, obrazy i mapy związane z historią stanu Pernambuco, a także zbiór europejskiej białej broni. Muzeum zostało założone w 2002 roku przez kolekcjonera Ricardo Brennanda. Czynne od wtorku do niedzieli od 13.00 do 17.00. Bilet kosztuje 20 BRL
  • Oficina Brennand - utworzone przez miejscowego artystę Francisco Brennanda muzeum na otwartym powietrzu. Wystawia on tutaj własne dzieła, a także zbiory ceramiki i rzeźby.
  • Casa de Cultura de Pernambuco – budynek położony na brzegu rzeki Capibaribe, wzniesiony na planie krzyża, budowa rozpoczęła się w 1867 r. Wcześniej było tu miejskie więzienie, obecnie każdej z cel funkcjonuje osobny sklepik z pamiątkami. Na dziedzińcu odbywają się imprezy i przedstawienia.
  • Museu do Trem (Muzeum Kolejnictwa) – niegdyś była tu stacja kolejowa, teraz można tu obejrzeć ok. 400 przedmiotów związanych z kolejnictwem, m.in. lokomotywy i wagony
  • Mercado de São José – w tym XIX-wiecznym budynku obecnie odbywa się popularny targ rękodzieła. W pobliżu znajduje się bazylika Basílica Nossa Senhora da Penha z wielkimi kolumnami z marmuru.
  • Instituto Arqueológico e Geográfico de Pernambuco – w instytucie można podziwiać przedmioty związane z historią stanu Pernambuco, między innymi fotografir, mapy i meble, a także kamienny znacznik, który w XVI wieku stanowił granicę pomiędzy kapitaniami Itamaracá i Pernambuco
  • Museu do Estado de Pernambuco (Muzeum Stanu Pernambuco) – znajduje się tu ponad 12 tys. przedmiotów poświęconych sztuce indiańskiej, sakralnej, a także eksponaty z okresu cesarstwa.
  • Museu do Homem do Nordeste (Muzeum Człowieka z Nordeste) – muzeum jest częścią Fundacji im. Joaquima Nabuco, można tu obejrzeć eksponaty związane z historią i kulturą stanu.

Fortyfikacje:

  • Forte do Brum – położony pomiędzy Olindą a portem w Recife, niegdyś używany przez Portugalczyków do obrony miasta przed Holendrami. Obecnie mieści się tu muzeum wojskowe Museu Histórico Militar, gdzie można obejrzeć armaty, broń i zdjęcia z drugiej wojny światowej
  • Forte de Cinco Pontas – zaczął być wznoszony przez Holendrów w latach 30-tych XVII wieku. Holendrzy zostali jednak wyrzuceni z kraju przed ukończeniem budowy. Fort jest położony na brzegu rzeki Capibaribe, w założeniu miał zapewniać dostawy wody pitnej do miasta, a także bronić go przed najeźdźcami. Wewnątrz fortu znajduje się muzeum miejskie Museu da Cidade do Recife ze zbiorem holenderskich map, dział, zdjęć i innych przedmiotów.

Kościoły

Capela Dourada
  • Kościół i Klasztor Św. Franciszka (Igreja e Convento da Ordem Terceira de São Francisco) – fasada nie jest odnowiona, ale wnętrze zawiera jeden z największych w Pernambuco zbiór barokowej sztuki sakralnej. Największą atrakcją tego miejsca jest Capela Dourada (Złota Kaplica), bogato zdobiona i pokryta pozłacanymi ornamentami. Klasztor wzniesiony w 1606 r. jest otwarty dla zwiedzających, a jego ściany pokrywają XVII-wieczne portugalskie kafelki azulejos. W budynku znajduje się też franciszkańskie muzeum sztuki sakralnej Museu Franciscano de Arte Sacra.

  • Olinda - miasto bezpośrednio sąsiadujące z Recife. Historyczne centrum zostało wpisane na listę zabytków UNESCO
  • Ilha da Itamaracá - wyspa położona w pobliżu Recife, znajduje się tam zbudowany przez Holendrów Fort Orange oraz ośrodek ssaków morskich Ibama
  • Igarassu - miasto oddalone o 39 km od Recife, założone w XVI wieku przez Holendrów, ciekawe centrum historyczne i kościoły

Zakupy[edytuj]

  • Paço da Alfândega, centrum handlowe umieszczone w dawnym budynku urzędu celnego, zachowane są szczegóły architektoniczne. Rua da Moeda, 137, Bairro do Recife, tel. (81) 3419-7500.
  • Casa da Cultura de Pernambuco, położony w dawnym więzieniu, dzisiaj centrum rękodzieła. Rua Floriano Peixoto, s/nº, Santo Antônio, tel. (81) 3184-3170 / 3224-2850.
  • Mercado de São José. Praça Dom Vital, Bairro de São José.
  • Shopping Center Recife, Boa Viagem. Największe centrum handlowe w mieście.
  • Plaza Shopping Casa Forte, w dzielnicy Casa Forte.
  • Shopping Center Boa Vista, w dzielnicy Boa Vista (Centro).
  • Shopping Center Tacaruna, w pobliżu Olindy.
  • Shopping Center Guararapes, w dzielnicy Piedade, w Jaboatão dos Guararapes, w odległości 15 min od plaży Boa Viagem.
  • Shopping Rio Mar, Avenida República do Líbano, 251 - Pina.

Gastronomia[edytuj]

Lokalna kuchnia łączy wpływy indiańskie, afrykańskie i portugalskie, wywodzące się jeszcze z czasów kolonialnych. Tutejsi mieszkańcy są przywiązani do tradycji i tak podczas Wielkiego Tygodnia przeważają potrawy na bazie kokosa – można spotkać ryż, fasolę, rybę czy krewetki gotowane w mleku kokosowym. Podczas czerwcowych świąt na stołach króluje kukurydza i maniok.

Turyści mogą spróbować lokalnych przekąsek na plaży Boa Viagem. Bardzo wiele potraw zawiera owoce morza. Poza plażą, dzielnice słynące z dobrej kuchni to Casa Forte i Espinheiro.

Bolo de Rolo

Typowe potrawy:

  • Caldinho – zupa na bazie ryb lub krewetek. Podawana wszędzie: w restauracjach i barach na plaży. Lokalny zwyczaj każe spożywać zupę w małym naczyniu, razem z kieliszkiem cachaçy i wówczas mówi się na tę kombinację „ele e ela” (on i ona).
  • Dania z krabów (caranguejo) – występuje jako przekąska (peticsco) lub danie główne
  • Sururu (omułek) – licznie występuje u wybrzeży Pernambuco, potrawę z omułków przygotowuje się z dodatkiem mleka kokosowego, mąki z manioku i limonki
  • Arrumadinho – przekąska z fasoli, mięsa oraz manioku
  • Escondidinho – rodzaj zapiekanki z mięsa i manioku
  • Peixada Pernambucana – ryba gotowana w warzywach
  • Caldeirada – owoce morza duszone w mleczku kokosowym
  • Bredo e Feijão do Como – dwa dania typowe dla Wielkiego Tygodnia, warzywa lub fasola z dodatkiem mleka kokosowego
  • Bolo de Rolo, Bolo Sousa Leão, Bolo Pé-de-Moleque, Bolo de Macaxeira – rodzaje lokalnych ciastek
  • Tapioca - naleśnik z mąki maniokowej, może występować na słono lub na słodko

Tancerze Frevo
  • Karnawał w Recife - zaczyna się już na kilka tygodni przed wyznaczoną przez kalendarz datą. Imprezy odbywają się na plaży Boa Viagem przy dźwiękach muzyki frevo. Natomiast w sobotni karnawałowy poranek (ta wyjątkowa sobota nazywa się Sábado de Zé Pereira) blok zwany Galo da Madrugada (Poranny Kogut) przyciąga tłumy imprezowiczów, paradujących przez centrum Recife. Często liczna uczestników sięga miliona osób i jest to największy blok karnawałowy na świecie. Podczas kilku dni, aż do środy popielcowej, władzę nad miastem przejmuje król Momo, a na centralnych ulicach i placach odbywają się występy artystyczne i imprezy. Na brzegach rzeki Capibaribe, przy ulicy Alfândega, ma miejsce Festival Rec Boat, łączący muzykę tradycyjną i nowoczesną. Innym ważnym wydarzeniem podczas karnawału jest Noite dos Tambores Silenciosos (Noc Cichych Bębnów). Odbywa się w nocy z niedzieli na poniedziałek przy placu Pátio do Terço i jest połączeniem magii candomblé, maracatu i hołdu dla niewolników. Udział w karnawale jest darmowy, nie trzeba płacić za wstęp ani za stroje. Wystarczy dobry nastrój, a także kondycja, niezbędna żeby spróbować swoich sił w rytmie frevo.
Galo da Madrugada
  • Quinta do Galo (Czwartek z Kogutem) – kto odwiedza Recife poza okresem karnawałowym, może zasmakować imprezowego klimatu podczas czwartkowych wieczorów, gdy od 19.00 w siedzibie bloku Galo de Madrugada (Palácio Enéas Freire) odbywają się pokazy tańca i pochody w barwnych kostiumach. Od 11.00 do 16.00 w tym samym miejscu można spróbować lokalnych przysmaków.
  • Festa Junina – uroczystości odbywają się w czerwcu przez ok. 2 tygodnie, w programie imprez liczne koncerty, zabawy i pokazy sztucznych ogni. Można spróbować dań lokalnej kuchni.
  • Buscada – styczniowy festiwal poświęcony patronce wyspy Itamaracá, Nossa Senhora do Pilar. Statki i łodzie są w tym czasie ozdabiane flagami i kwiatami, a figurka świętej patronki przewodniczy morskiej procesji.

Nocleg[edytuj]

Większość godnych polecenia hoteli w Recife jest położona w dzielnicach Boa Viagem i Pina. Turyści najchętniej wybierają Boa Viagem ze względu na bliskość oceanu i dużą ilość restauracji i barów. Relacja jakości do ceny nie jest dobra i nawet mniej komfortowe hotele są drogie. Warto robić rezerwacje z wyprzedzeniem, zwłaszcza planując pobyt podczas karnawału czy lokalnych świąt.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne