Praga

noframe
Praga

Powierzchnia 496 km²
Liczba ludności 1 186 618
Numer kierunkowy 2
Strona www
Kościół na Starym Rynku

Praga - stolica i największe miasto Czech. Jest to magiczne miasto mostów, katedr, wieżyczek i kościołów, położone po obu stronach rzeki Wełtawa. Praga jest również miastem nowoczesnym i pełnym energii, muzyki i wydarzeń kulturalnych z liczbą około 1,2 miliona mieszkańców.

Praga jest podzielona numerycznie na 10 dzielnic: od Pragi 1 do Pragi 10. Praga 1 jest najstarszą częścią miasta i posiada największą liczbę atrakcji i zabytków.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Praga Ruzyne Airport to lotnisko z centrum miasta i znajduje się 17 km na zachód od miasta. Podróż samochodem z lotniska do centrum miasta trwa około 25-30 minut, czyli około 55 minut komunikacją publiczną. Możesz wziąć taksówkę z przodu sali, zapłacisz od 550 do 700 koron, można też zarezerwować prywatny transfer do ceny 500 do 550 koron, Bilet komunikacji miejskiej kosztuje 32 koron do 75 minut lub 110 koron za 24 godziny.

Samochodem[edytuj]

Z centrum Polski najłatwiej dostać się drogą krajową nr 1, przez przejście graniczne w Cieszynie. Należy pamiętać o zakupie winiety na przejazd autostradami w Czechach. W weekendy parkowanie w Pradze jest darmowe, można zaparkować w dogodnym miejscu w pobliżu Starego Miasta.

Koleją[edytuj]

Bezpośrednie połączenie[edytuj]

Praga posiada wiele połączeń z miastami Europy, w tym Polski.

Codziennie, o godzinie 21:25 z dworca Warszawa Centralna w Warszawie odjeżdża do Pragi bezpośredni pociąg TLK, przejeżdża przez Katowice (odjazd z Katowic o godzinie 00:19. Do Pragi przyjeżdża o godzinie 07:05 na dworzec główny.

Pociąg pospieszny z Poznania do Pragi kursujący od 10 grudnia do 6 maja odjeżdża z Poznania o 05:35, z Wrocławia o 07:57. Przyjazd na dworzec główny w Pradze o 14:45.

Z przesiadkami[edytuj]

Nieco tańszym sposobem dotarcia do Pragi jest podróż z przesiadkami. W takim wypadku należy dojechać do Cieszyna, następnie przekroczyć pieszo polsko-czeską granicę i w czeskim Cieszynie zakupić bezpośredni bilet do Pragi.

Autobusem[edytuj]

Połączenie do Pragi oferuje Polskibus. Obecnie odjeżdża 2 razy w ciągu dnia z Warszawy z przystankami w Łodzi i Wrocławiu. Bilety można nabyć już za 1 zł.

Komunikacja[edytuj]

Komunikacja publiczna[edytuj]

Praga posiada zintegrowany system komunikacji - metro, tramwaj, trolejbus i niektore połaczenia pociągowe. Bilety kupujemy w metrze, w automatach, a w dni powszednie, na większych stacjach metra w kasach. Na stacji Mustek kasa pracuje tez w święta. Najbardziej opłaca się zakup bilet 24 lub 72 godzinny.

Metro ma trzy linie i zapewnia dojazd do wiekszości atrakcji turystycznych. W razie potrzeby można się przesiąść na tramwaj.

Taksówki[edytuj]

W taksówkach działa coś w rodzaju mafii taksówkowej nastawionej na wyłudzanie zawyżonych opłat od turystów. Jeżeli już to należy korzystać z taksówek zamawianych przez recepcję hotelową, choć i to też nie gwarantuje nie zawyżania cen.

Samochód osobowy[edytuj]

Należy unikać poruszania się własnym samochodem. Skomplikowany układ ulic, liczne zakazy wjazdu i parkowania i bardzo drogie parkingi są wystarczającym argumentem za takim rozwiązaniem. Jeżeli jednak zdecydujemy się na poruszanie się własnym samochodem, to przydatny jest gps z dobrym oprogramowaniem.

Festiwale[edytuj]

  • Prague Advent Choral Meeting [1].
  • Prague Folklore Days [2].
  • 20th International Festival of Advent and Christmas Music. [3]
Panorama na praski zamek, most Karola i Mala Strana

Warto zobaczyć[edytuj]

Zegar astronomiczny
Jarmark Bożonarodzeniowy
  • Zamek (Pražský hrad) i rezydencja prezydenta na Hradczanach; Największy starodawny zamek na świecie powołując się na księgę rekordów Guinessa. Możesz również obejrzeć zmianę warty strażników prezydenckich, która odbywa się co godzinę. Bilet wstępu do zamku kosztuje 350 CZK. Zobaczymy tu również słynną złotą uliczkę (Zlatá ulička). Na Hradczanach możemy podziwiać również Katedrę Świętych Wita, Wacława i Wojciecha (Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha), będącą siedzibą arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego.
  • Most Karola [4] (Karlův most) łączy ze sobą stare miasto z dolnym miastem. Jego początki sięgają XIV wieku. Jest jednym z najpiękniejszych zabytków Pragi. Podczas dnia jest miejscem sprzedaży pamiątek, obrazów, wyrobów rzemieślniczych, biżuterii oraz rozrywki. Znajdziecie na nim licznych artystów i muzyków.
  • Stare miasto (Staré město); to tutaj znajdują się liczne budynki i zabytki, a wśród nich zegar astronomiczny (Orloj), gotycki kościół Týn Church, pokryty muralami budynek Storoch oraz pomnik Jana Husa. Niedaleko znajduje się neoklasyczny teatr, gdzie odegrano po raz pierwszy operę Mozarta Don Giovanni. Stare miasto oferuje wiele historycznych kościołów oraz stary ratusz.
  • Josefov; historyczne żydowskie getto z wieloma dobrze zachowanymi synagogami. Synagoga Staronowa (Staronová synagoga) jest najstarszą aktywną synagogą w Europie. Znajdziemy tu również stary żydowski cmentarz oraz dom Kafki. Synagoga Staronowa nie jest częścią żydowskiego muzeum, dlatego jeśli chcesz zobaczyć wszystko, warto kupić bilet do wszystkich żydowskich zabytków [5] za 480 CZK.
  • Nowe miasto (Nové město); założone jako "przedłużenie" starego miasta w XIV wieku, chociaż w większości zrekonstruowane. Największą atrakcją jest Plac Wasława, prostokątny plac z wieloma stoiskami handlowych, sklepami i restauracjami. Znajduje się tu również muzeum narodowe.
  • Klasztor na Strahowie [6] (Strahovský klášter); klasztor na wzgórzu. Nad całością dominuje kościół opacki Wniebowzięcia NMP.
  • Vyšehrad [7].; zamek.
  • Ogrody na wałach
  • Jarmark Bożonarodzeniowy; jeden z najsłynniejszych jarmarków bożonarodzeniowych w Europie, oferujący tradycje świąteczne, interesujący program kulturalny, magiczną atmosferę i typowe świąteczne specjały kulinarne.

  • Kutna Hora - miasto ze starówką wpisaną na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO, 1h - 1h10m pociągiem, czasem konieczna przesiadka w Kolinie.
  • Zamek Karlštejn - jeden z najpiękniejszych (i najczęściej zwiedzanych) zamków w Czechach. Dojazd około 45 minut pociągiem plus spacer do zamku, pociągi kursują co 30 minut. Można też dojechać rowerem (32 km), jest wyznakowana trasa turystyczna. Uwaga: w poniedziałki zamek jest zamknięty dla zwiedzających.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Więcej informacji na temat rezerwacji miejsc hotelowych poprzez internet w artykule Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

  • [8] Apartamenty Pragy, Hastalske namesti 2. Oferuje w pełni wyposażone apartamenty w najlepszych dzielnicach w mieście Praga. Idealne dla rodzin i grup znajomych +420246019613 info@only-apartments.com
  • [9] Dizzy Daisy Hostel Praha, Strojnická 7, 170 00 Praha. Hostel zlokalizowany niedaleko centrum Pragi, oferuje tanie zakwaterowanie w pokojach: 1-,2-,3- i 5-cioosobowych. Kontakt: +420 776 088 311, praha@hostelpraha.com - mówimy po polsku.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Praga jest praktycznie bezpiecznym miastem. Jednak bardzo częste w Pradze są kradzieże kieszonkowe i drobne kradzieże. Niestety,w Pradze,z wyjątkiem przyjęcia zgłoszenia o kradzieży na większą pomoc czeskiej policji nie ma co liczyć.

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne