Oulu

noframe
Oulu

Położenie Finlandia
Powierzchnia 358 km²
Liczba ludności 127 226
Numer kierunkowy 08
Strona www

Oulu - miasto w zachodniej Finlandii (65.01° N, 25.28° E ), stolica prowincji Oulu. Leży nad Zatoką Botnicką przy ujściu rzeki Oulujoki

Charakterystka[edytuj]

Jak lubią podkreślać miejscowi, Oulu to jedyne miasto na świecie, gdzie „uniwersytet stoi na bagnach, teatr na morzu, statek na rynku, a do tego w fabryce mieści się muzeum nauki”. To szybko rozwijające się, tętniące życiem miasto uniwersyteckie – odgrywa w kraju znaczną rolę. Pod względem liczby mieszkańców zajmuje szóste miejsce w kraju, a na rozległych obszarach na północ od Tampere jest największym ośrodkiem.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Znajduje się tu port lotniczy.

Koleją[edytuj]

Znajduje się tu stacja kolejowa.

Samochodem[edytuj]

Oulu jest ważnym węzłem drogowym.

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Z gwarnym rynkiem i morskim nabrzeżem, nadzwyczajną mnogością ulicznych barów i fantastyczną siecią ścieżek rowerowych stanowi miejsce, które latem może dostarczyć turyście wielu ciekawych wrażeń. Szczególną atrakcją są liczne oryginalne festiwale. W czerwcu i lipcu osobliwością Oulu są białe noce, a zimą miasto jest dogodną bazą dla narciarzy korzystających ze stoków w Iso-Syöte i gęstej sieci tras biegowych w najbliższej okolicy.
  • Oulu leży u ujścia Oulujoki do morza. Rozchodzące się brzegi rzeki i położone w estuarium wyspy łączy sieć mostów. Miasto jest bardzo rozległe, lecz o zwartym centrum – z dworca autobusowego czy też kolejowego do większości ważnych obiektów łatwo można dojść na piechotę. Główna ulica, Kirkkokatu, biegnie z północy na południe. Jej środkowy odcinek, Rotuaari, wyłączono z ruchu kołowego. Jako deptak funkcjonuje również część Kauppurienkatu, od Isokatu do rynku (kauppatori).

Praca[edytuj]

Branża elektroniczna zatrudnia ponad 10 tys. pracowników, toteż ważnym składnikiem miasta jest wielonarodowe środowisko informatyków, niewiele mniej liczne niż w Helsinkach. Jednakże, jak to w Finlandii, poczesne i niezbyt oddalone od centrum miejsce zajmuje też cuchnąca fabryka celulozy.

Nauka[edytuj]

Dzięki prestiżowym uczelniom – uniwersytetowi i politechnice – Oulu może przebierać w młodych, świetnie wykształconych kadrach, co zwróciło nań uwagę kilku zaawansowanych technologicznie firm, chętnie tu inwestujących (np. Nokia). W ostatnich latach powstały w Oulu dwa parki nauki i techniki, związane z takimi firmami.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne