Oman

Oman-Oasis.jpg
Położenie
LocationOman.png
Flaga
Mu-flag.png
Quick Facts
Stolica Maskat
Ustrój polityczny monarchia absolutna
Waluta rial omański
Powierzchnia 309 500
Ludność 3 312 000
Język arabski
Religia islam
numer kierunkowy +968
Domena internetowa .om
Strefa czasowa UTC +4

Oman - państwo w Azji, leżące na Półwyspie Arabskim, nad Morzem Arabskim i Zatoką Omańską. Graniczy z Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, [{Arabia Saudyjska|Arabią Saudyjską]] i Jemenem. Stolica mieści się w mieście Maskat. Oman należy do Ligi Państw Arabskich.

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Polscy obywatele moga przez 3 miesiace poslugiwac sie polskim prawem jazdy. Po uplywie tego okresu zmuszeni sa do wyrobienia omanskiego prawa jazdy poprzez zlozenie odpowiedniego formularza w urzedzie, dokonaniu wplaty (ok. 20RO), wreczeniu 2 zdjec i zdaniu testu wzroku. Na wyrobienie prawa jazdy czeka sie od 5 do 10 minut.

Wynajecie samochodu na miesiac kosztuje od 140RO (reczna skrzynia biegow), lub 150 (automatyczna).

Samolotem[edytuj]

Głównym portem lotniczym Omanu jest port lotniczy Maskat.

Koleją[edytuj]

W Omanie kolej nie funkcjonuje.

Autobusem[edytuj]

Komnikacja publiczna w Omanie jako taka nie funkcjonuje. Miedzy glownymi miastami Sohar, Nizwa, Salalah, Maskat dzialaja dwaj przewoznicy. Bilety sa tanie (Maskat - Salalah ponad 1000km ok 10-15 RO).

Codziennie kursuja takze autobusy na trasie Maskat - Dubaj - Maskat.

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Omanie jest arabski. Ze wzgledu na duza populacje expatriates z latwoscia mozna sie porozumiec takze w jezyku angielskim.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Oman jest bezpieczym panstwem przy zachowaniu odpowiednich srodkow ostroznosci. Przestrzega sie panie przed przemieszczaniem sie samotnie wieczorami.

W przypadku niestosownych zaczepek i zachet do nawiazania rozmowy z obcymi Omanczykami, lepiej nie wdawac sie w dyskusje i zignorowac ich. Niewinna rozmowa moze byc zrozumiana jako okazanie zainteresowania danym mezczyzna.

Nalezy dostosowac sie do wymagan kulturowych krajow i zakrywac ramiona oraz nosic spodniczki/spodnie co najmniej do kolan. W przeciwnym wypadku mozemy nawet zostac zatrzymani przez ochrone np. hipermarketu i poproszeni o jego opuszczenie.

Na plaze kobiety powinny wybierac sie zawsze w towarzystwie mezczyzny. bikini jest dopuszczalne.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane w Omanie[edytuj]

Konsulat RP

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne