Olinda

noframe
Olinda

Położenie Pernambuco
Powierzchnia 29 km²
Liczba ludności 387 494
Numer kierunkowy 081
Strona www

Olinda - miasto w północno-wschodniej Brazylii, w stanie Pernambuco, nad Oceanem Atlantyckim, w regionie metropolitalnym Recife. Jest pięknym kolonialnym miasteczkiem z licznymi barokowymi budynkami, kościołami, muzeami. Malowniczo położona na wzgórzu nad oceanem, jest tłumnie odwiedzana przez turystów zainteresowanych historią, ale i dobrą zabawą. Karnawał w Olindzie w niczym nie ustępuje temu w sąsiednim Recife.

Opis[edytuj]

Olinda bezpośrednio graniczy z Recife, stolicą stanu Pernambuco i początkowo to ona była ważniejszym miastem. Została założona w 1535 r. przez Portugalczyka Duarte Coelho, który przybył tu, aby objąć władzę w kapitanii Pernambuco. Legenda głosi, że ujrzawszy tutejsze wybrzeże krzyknął: “Oh! Linda situação para se construir uma vila” (Jakie piękne miejsce dla założenia osady) i od tych pierwszych słów wzięła swą nazwę Olinda. Początkowo kapitania utrzymywała się dzięku eksportowi drewna pau-brasil, a następnie uprawom trzciny cukrowej. Kapitania Pernambuco wraz ze swoją stolicą w Olindzie była jednym z najważniejszych ośrodków handlowych XVI-wiecznej Brazylii. W XVII wieku została zajęta przez Holendrów, a następnie odzyskana przez Portugalię. Wiele zabytków z czasów kolonialnych można podziwiać do dziś. W 1982 r. Olinda została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Olinda - widok na Recife

Najbliższe lotnisko Guararapes-Gilberto Freyre (REC) jest oddalone ok. 12 km od miasta. Przejazd taksówką zajmie ok. 40 minut i wyniesie co najmniej 60 BRL. Można wcześniej zamówić transfer w hotelu/pousadzie. Koszt będzie podobny, ale warto rozważyć tę opcję, jeśli przylatuje się późno w nocy. Nie ma bezpośrednich autobusów z lotniska do Olindy. Można dojechać do Boa Viagem i tam się przesiąść. Nie warto jechać na główny dworzec w Recife Terminal Integrado de Passageiros (TIP), bo leży poza miastem i kurs stamtąd będzie długi i kosztowny.

Taksówką[edytuj]

Kurs z centrum Recife do Olindy zajmie ok. 20 minut. Jednak może być naliczona opłata za 2 strefę, ponieważ przekracza się granice miasta.

Autobusem[edytuj]

Olinda leży ok. 7 km od centrum Recife, na tej trasie jeździ wiele miejskich autobusów. Główny przystanek autobusowy w Olindzie znajduje się przy placu Praça do Carmo.

Komunikacja[edytuj]

Po historycznym centrum Olindy najlepiej poruszać się pieszo.

Warto zobaczyć[edytuj]

Kościoły[edytuj]

Igreja Nossa Senhora do Carmo
  • Igreja Nossa Senhora do Carmo, Praça do Carmo. Zbudowany w 1580 r. jako kaplica Capela de Santo Antônio e São Gonçalo. Wraz z przybyciem karmelitów do Brazylii w 1581 r. został ich siedzibą i po rozbudowie, stał się najstarszym kościołem karmelickim w obydwu Amerykach. Kościół przeszedł generalny remont i został ponownie otwarty w 2012 r.
  • Convento São Francisco, Praça do Carmo. Klasztor wzniesiony w 1585 r. na podstawie projektu brata Francisco dos Santosa, był pierwszym klasztorem franciszkańskim w Brazylii. W skład kompleksu wchodzą: Igreja de Nossa Senhora das Neves, Capela de São Roque (najstarsza w Brazylii kaplica Franciszkańskiego Zakonu Świeckiego), Capela de Santana oraz zakrystia. Warto zwrócić uwagę na drewniane zdobienia na suficie zawierające malunki z XVIII wieku. Plebania jest częścią oryginalnego kościoła, powstałego przed pożarem, który wybuchł w 1631 r. Interesującym elementem jest też krzyż wykonany z rafy koralowej. W 1831 r. w tym miejscu powstała pierwsza publiczna biblioteka stanu Pernambuco.
Mosteiro de São Bento
  • Igreja Nossa Senhora da Graça i Seminario de Olinda, (na wzgórzu nad Rua Frei Alfonso Maria). Kościół zbudowany w 1549.
  • Igreja da Sé, Alto da Sé, Wzniesiony przez Duarte Coelho jako mała kaplica na wzgórzu, pod wezwaniem Nosso Senhor Salvador do Mundo, która miała na celu obronę przed najeźdźcami. Podczas panowania Holendrów, w XVII wieku, był przez krótki czas kościołem protestanckim. Obecny kształt świątyni łączy w sobie wiele stylów: gotycki, eklektyczny, manieryzm i barok. W kościele pochowany jest arcybiskup Recife i Olindy, Dom Hélder Câmara (zm. 1999 r.). Plac przed kościołem jest jednym z punktów widokowych, skąd można podziwiać panoramę Olindy, a w oddali ocean i zabudowania Recife.
  • Igreja Nossa Senhora da Conceição.
  • Igreja da Misericórdia, zbudowany w 1540, ładne kafelki
  • Igreja Nossa Senhora do Amparo, Rua Saldanha Marinho. Odnowiony kościół z 1613.
  • Mosteiro de São Bento. Duży klasztor z 1582, był siedzibą pierwszej w Brazylii szkoły prawniczej. W niedziele o 10.30 msza z udziałem chóru gregoriańskiego.

Muzea[edytuj]

  • MAC (Museu de Arte Contemporânea) - Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Rua 13 de Maio, s/n. Budynek został wzniesiony w 1765 r. i jego pierwszym przeznaczeniem było więzienie inkwizycji. Naprzeciwko powstała kaplica Capela de São Pedro Advíncula. Obydwa budynki zostały odnowione w 1966 r. i wpisane na krajową listę zabytków. Muzeum posiada zbiór ok. 4 tys. przedmiotów z różnych epok i stylów. Znajdują się tu m.in. dzieła następujących twórców: Portinari, Cícero Dias, Eliseu Visconti, Djanira, Telles Junior, Wellington Virgolino, Di Cavalcanti, João Câmara, Guinard, Adolph Gottielib, Burle Max, Francisco Brennand. Czynne od wtorku do piątku w godzinach 10-17. Cena biletu: 5 BRL. Osoby powyżej 665 r.ż. gratis.
  • MASPE (Museu de Arte Sacra de Pernambuco) - Muzeum Sztuki Sakralnej, Rua Bispo Coutinho, 726 – Alto da Sé. Zainaugurowane w 1977 r., muzeum mieści się w dawnym Pałacu Biskupów (Palácio dos Bispos de Olinda). Podczas II wojny światowej były tu koszary wojskowe. Na jego fasadzie można zobaczyć stary herb biskupów oraz tabliczkę UNESCO. Zbiory muzealne zawierają przedmioty przekazane przez archidiecezję Recife i Olindy, na przykład obrazy i dzieła sztuki z XVI wieku, a także obiekty kultury ludowej. Czynne od wtorku do piątku w godzinach 10-16, w soboty i niedziele 10-14.
  • Museu do Mamelungo, Rua de São Bento, 344. Zbiory tego muzem lalkarskiego zawierają ponad 1200 postaci w różnych codziennych sytuacjach. Niektóre lalki powstały w XVIII wieku. Czynne od wtorku do piątku w godzinach 10-17. Cena biletu: 2 BRL.
  • Museu Regional de Olinda, Rua do Amparo, 128 – Amparo. Dawna siedziba biskupów Olindy powstała w XVIII wieku, a jako muzeum działa od 1935 r., w 400 rocznicę przybycia Duarte Coelho do Pernambuco. Można tu oglądać meble, obrazy i inne przedmioty o dużej wartości historycznej, jak na przykład herb Senatu Olindy, przedmioty sakralne, m.in. ołtarz z katedry w Olindzie sprzed 1711 r. Łącznie jest tu 217 eksponatów. Czynne od wtorku do piątku w godzinach 9-17, w soboty i niedziele 13-17. Cena biletu: 1 BRL.

Inne[edytuj]

Ulica, Olinda
  • Caixa D’Água, Rua Bispo Coutinho, s/n – Alto da Sé. Jeden z nielicznych w Olindzie nowoczesnych budynków, zbudowany w 1934 r. Znajduje się tu punkt widokowy, skąd można obejrzeć panoramę Olindy i Recife.
  • CEMO (Centro de Educação Musical de Olinda), Complexo Rodoviário de Salgadinho – Santa Tereza. XIX-wieczny budynek, rezydencja barona Tacaruna, obecnie odrestaurowany jest siedzibą miejskiej szkoły muzycznej.
  • Farol de Olinda, Amaro Branco - latarnia morska, uruchomiona, w 1872, widoczna z odległości 12 mil
  • Fortim de São Francisco (Fortim do Queijo), Rua do Sol – Carmo. Typowa forteca z czasów kolonialnych, datowana na początek XVII wieku.
  • Observatório Astronômico, Rua Bispo Coutinho, s/n – Alto da Sé. Obserwatorium astronomiczne w stylu neoklasycystycznym. Czynne od wtorku do niedzieli w godzinach 16-20.
  • Palácio dos Governadores, Rua de São Bento, 123 – Varadouro. Dawny pałac gubernatorów, zbudowany w XVII wieku. Obecnie znajduje się tu ratusz.

  • Ilha de Itamaracá - wyspa położona ok. 50 km od Olindy. Znajduje się tu dawny holenderski Fort Orange oraz rezerwat manatów karaibskich.

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

  • Mercado da Ribeira, R. Bernardo Vieira de Melo - targ rękodzieła czynny codziennie od 9 do 12. Kiedyś był tu targ niewolników, obecnie można kupić maski karnawałowe, koszulki i kolorowe parasolki, niezbędne w tańcu frevo.
  • Mercado Eufrásio Barbosa zwany też Mercado do Varadouro, Av. Sigismundo Gonçalves - czynne od poniedziałku do soboty w godzinach 9-18. W budynku mieścił się pierwszy urząd celny stanu Pernambuco. Teraz można tu kupić lokalne pamiątki.

Gastronomia[edytuj]

Tapioka przy Alto da Sé

Centrum kulinarnym Olindy jest ulica Rua do Amparo, przy której mieszczą się takie restauracje jak Bodega de Véio (piwo, przekąski), Amparo Art e Grill czy popularna Oficina do Sabor. Polecanym lokalem jest na przykład Beijupirá (jedna z sieci restauracji, które można spotkać także w Porto de Galinhas, Carneiros i Fernando de Noronha). Dwie ostatnie restauracje mają wysokie notowania wśród zagranicznych turystów i są polecane w wielu przewodnikach. Można tam spróbować lokalnych specjałów, zawierających ryby i owoce morza. Jednak ceny są w nich bardzo wygórowane i trzeba sie przygotować na spory wydatek.

Aby smacznie zjeść i nie nadwyrężyć portfela, warto udać się na plac przed katedrą da Sé (Alto da Sé), gdzie w licznych stoiskach sprzedawany jest lokalny specjał, czyli tapioka - rodzaj naleśnika z mąki maniokowej, na słodko lub na słono. Do tego w pobliskich ulicznych barach można zamówić pyszną caipirinhę w różnych odmianach - warto spróbować caipifruty z marakui z dodatkiem mleczka kokosowego.

Karnawał w Olindzie
  • Karnawał – najważniejsze wydarzenie w Olindzie, stanowi połączenie portugalskich tradycji z wpływami afrykańskich niewolników. Udział w zabawie jest darmowy. Bloki karnawałowe ćwiczą cały rok, a po świętach Bożego Narodzenia próby przenoszą się na ulicę. Karnawałową tradycją Olindy są ogromne lalki (bonecos). Najsłynniejszym z nich jest Homem da Meia-Noite (Człowiek Północy), którego pojawienie się w sobotnią noc jest sygnałem do rozpoczęcia imprezy. Ta tradycja powstała w 1932 r. i trwa do dziś. Jednym z najważniejszych wydarzeń jest spotkanie lalek, które ma miejsce ostatniego dnia karnawału. Lalki są wyprowadzanie z różnych miejsc i spotykają się w wybranych punktach w mieście. Co ciekawe, ok. 90% wszystkich lalek jest autorstwa jednego artysty, Sílvio Botelho, którego atelier otwarte dla zwiedzających, mieści się przy ulicy Rua do Amparo w Olindzie.

Nocleg[edytuj]

W Olindzie nie ma wielkich hoteli, takich jak w Recife przy plaży Boa Viagem. Nocleg w tym miasteczku wybierają turyści, szukający kolonialnego klimatu, który mogą zapewnić małe pensjonaty. Wadą zakwaterowania w Olindzie może być odległość od lotniska i czas transferu, który może zajmować ok. 1,5 godziny (z Boa Viagem 20 minut). Jest to uciążliwe, zwłaszcza w przypadku porannego lotu. Do zalet należą ceny noclegu, z reguły niższe niż w Recife, a także możliwość wtopienia się w lokalną społeczność i kulturę.

Do najbardziej popularnych hoteli należą:

  • Hotel 7 Colinas, Ladeira de São Francisco, 307, Olinda – położony w pięknym zielonym otoczeniu w pobliżu klasztoru św. Franciszka. Mieści się w kolonialnym budynku, ale oferuje nowoczesne wygody, takie jak wifi, klimatyzacja i telewizja kablowa. Ceny ze śniadaniem w wysokim sezonie (styczeń) od ok. 400 PLN za pokój.
  • Pousada dos Quatro Cantos, Rua Prudente de Moraes, nº 441, Olinda – hotel mieści się w centrum Olindy, w XIX-wiecznej posiadłości. Ceny od 300 PLN, ze śniadaniem.
  • Pousada do Amparo, Rua do Amparo, 199, Olinda – pousada jest położona blisko zabytków i muzeów, na jej terenie znajduje się basen. Pokój ze śniadaniem od 400 PLN.
  • Pousada Alto Astral, Rua 13 de Maio, 305, Olinda – bardzo kolorowy budynek niedaleko centrum, ale przy dość cichej ulicy. Pokoje ozdobione lokalnym rękodziełem. Cena pokoju od 200 PLN.
  • Hotel Pousada São Francisco, Rua do Sol, 127, Olinda – pousada położona niedaleko plaży, posiada basen i ogród. Cena pokoju od 260 PLN.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Olinda jest bezpiecznym miejscem dla turysty z Europy. Szczególnie w porównaniu z sąsiednim Recife. W Olindzie można spotkać żebraków i osoby oferujące oprowadzanie po jakimś zabytku w zamian za drobną opłatę - przeważnie nie są to licencjonowani przewodnicy, ale na przykład dzieci. Odmawiając, nie narażamy się na żadne nieprzyjemności ani tym bardziej ataki.

W restauracjach trzeba zwracać uwagę na rachunek, bo zdarza się, że dopisywane są dania, które nie były zamawiane - nawet w lokalach z wyższej półki.

Wyjazd[edytuj]

  • Recife
  • Porto de Galinhas - bardzo znany i popularny w Brazylii kurort, położony ok. 70 km od Olindy. Słynie z naturalnych basenów utworzonych przez rafy koralowe.
  • Praia dos Carneiros - bardzo malownicza plaża oddalona ok. 100 km od miasta

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne