Norwegia

Norway fjord.jpg
Położenie
LocationNorway.png
Flaga
No-flag.png
Quick Facts
Stolica Oslo
Ustrój polityczny monarchia konstytucyjna
Waluta korona norweska
Powierzchnia 324 220
Ludność 4 769 000
Język norweski
Religia luteranizm
numer kierunkowy +47
Domena internetowa .no
Strefa czasowa UTC +1 - zima
+2 - lato

Norwegia - państwo położone w Europie Północnej na Półwyspie Skandynawskim. Graniczy ze Szwecją, Finlandią i Rosją. Administracyjnie podlegają Norwegii też Jan Mayen, archipelag Svalbard, Wyspa Bouveta, Wyspa Piotra I i Ziemia Królowej Maud na Antarktydzie (dwie ostatnie zgodnie z Traktatem Antarktycznym).

Geografia[edytuj]

Państwo położone jest w północnej części kontynentu europejskiego, nad Morzem Północnym i północnym Atlantykiem, na zachód od Szwecji. Niemal 2/3 powierzchni kraju zajmują góry, charakterystycznym elementem krajobrazu jest też niezwykłe bogactwo fiordów oraz około 50000 wysp położonych wzdłuż bardzo rozwiniętego wybrzeża. Strategiczne położenie w sąsiedztwie ważnych linii morskich i lotniczych na północnym Atlantyku.

Klimat[edytuj]

Umiarkowany na wybrzeżu, łagodzony przez Prąd Zatokowy; w głębi lądu chłodniejszy; zachodnie wybrzeże deszczowe przez cały rok. Średnia temperatura powietrza i średnie opady (w Oslo) wynoszą: w styczniu 5 C i 49 mm, w lipcu 17 C i 84 mm.

Flora i fauna[edytuj]

Krajobraz norweski jest w przeważającej mierze zdominowany przez lasy świerkowe, chociaż pochodzą one ze stosunkowo niezbyt odległego okresu. Pierwotne lasy składały się głównie z sosen, brzóz i dębów, a świerk rozprzestrzenił się dopiero w przeciągu ostatnich 2000 lat na terenach środkowej i zachodniej Norwegii. Różnorodne gatunki drzew liściastych takich jak dąb, jesion, lipa, leszczyna, jarzębina, wiąz i klon nadal występują obficie w pasie wzdłuż południowego wybrzeża aż do krainy fiordów i Trondheim, ale na stosunkowo niewielkiej wysokości.

Większe zwierzęta drapieżne w Norwegii, takie jak ryś, wilk, rosomak oraz niedźwiedź, są praktycznie na wymarciu, a miejsca gdzie udało im się przetrwać, ograniczają się do niedostępnych rejonów północy kraju. W pewnym stopniu stało się to za sprawą przemysłu drzewnego, którego rozwój spowodował wycięcie olbrzymich połaci lasów.

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Norwegia jest prosperującym bastionem kapitalistycznego państwa opiekuńczego. Charakterystyczne dla gospodarki norweskiej jest połączenie działalności wolnorynkowej z interwencjonizmem państwowym. Rząd kontroluje najważniejsze gałęzie przemysłu, w tym kluczowy przemysł petrochemiczny, za pośrednictwem dużych firm państwowych. Norwegia ma bogate zasoby naturalne - ropę naftową, energię wodną, ryby, lasy, złoża surowców mineralnych - i jest silnie uzależniona od wydobycia ropy i jej cen na rynkach światowych; ropa naftowa i gaz ziemny stanowią około 1/3 eksportu. Tylko Arabia Saudyjska i Rosja eksportują więcej ropy naftowej niż Norwegia.

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Jeśli ktoś źle znosi podróże statkiem, a na samą myśl o całonocnej przeprawie promowej odczuwa pierwsze objawy choroby morskiej, to ma powody, by odetchnąć z ulgą. Do Norwegii można wreszcie dotrzeć suchą nogą: przez Niemcy do Danii i dalej przez słynny już most z Kopenhagi do Malmö w Szwecji, 16 km pod i nad cieśniną Oresund.

Samolotem[edytuj]

Bezpośrednie połączenie lotnicze między Warszawą a Oslo obsługiwane są przez LOT i norwegian, a na lotnisko Torp również przez Wizzair, a więc codziennie są 2-3 połączenia. Podróż trwa niecałe 2 godziny. Do Oslo polecimy również z Katowic - Wizzair 6 razy tygodniowo, Gdańska - 1-2 dziennie, gdyż kursuje tam SAS, norwegian i Wizzair. Z Okęcia kursują również 4 razy w tygodniu samoloty do Bergen i 3 razy do Stavanger. Wizzair obsługuje trasy z Katowic do Bergen (dwa razy w tygodniu) oraz do Stavanger (3 razy w tygodniu).

Na trasie z Polski do Norwegii można również skorzystać z wielu pośrednich połączeń lotniczych. Miejscem przesiadki jest zwykle Kopenhaga, skąd samoloty skandynawskich linii SAS kursują do wszystkich międzynarodowych portów lotniczych w Norwegii: Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim i Tromso.

Koleją[edytuj]

Podróżowanie pociągiem jest co prawda wygodne, ale trasa z Polski do Norwegii jest bardzo okrężna; ponadto bilet kolejowy jest tylko nieznacznie tańszy od lotniczego, a w przypadku osób powyżej 26 lat nawet nieco droższy. Kupno biletów zniżkowych pozwala zmniejszyć koszty podróży. Przeważnie opłaca się je nabyć przy podróżowaniu koleją na terenie całej Skandynawii, ale niektóre z nich są też przydatne w przypadku, gdy zamierza się jeździć pociągami wyłącznie po Norwegii.

Polskę łączy bezpośrednie okresowe połączenie kolejowe ze stolicą Norwegii, Oslo. Prowadzi ono z Warszawy, przez Berlin, Hamburg, Kopenhagę, Malmö, Göteborg. Połączenia trwają od 23 do 33 godzin, mają cztery do pięciu przesiadek.

Autobusem[edytuj]

Przejazdy autokarowe do Norwegii oferuje kilka firm przewozowych. Autobusy kursują z kilku największych miast w Polsce do Oslo, wszystkie z nich odcinek z Polski do Szwecji pokonują promem. Bilety kupić można w większości biur podróży, cena za podróż w obie strony z Warszawy do Oslo wynosi 550-600 zł (1200-1300 kr).

Statkiem[edytuj]

Z Polski do Norwegii nie kursują bezpośrednie promy. Ze Świnoujścia, Gdyni lub Gdańska popłynąć można do Szwecji lub Danii i stamtąd kontynuować podróż następnym promem lub drogą lądową. Ceny biletów zależą od sezonu oraz często od tego, czy płynie się rejsem dziennym, czy nocnym.

Regiony[edytuj]

W Norwegii wyróżniamy 19 prowincji (fylke); Akershus, Aust-Agder, Buskerud, Finnmark, Hedmark, Hordaland, More og Romsdal, Nordland, Nord-Trondelag, Oppland, Oslo, Ostfold, Rogaland, Sogn og Fjordane, Sor-Trondelag, Telemark, Troms, Vest-Agder, Vestfold

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Fiordy zachodniej Norwegii - Geirangerfjord i Nærøroyfjord - oddalone od siebie o 120 km fiordy Geirangerfjord i Nærøroyfjord są położone w południowo-zachodniej Norwegii, na północny wschód od Bergen. Oba należą do najdłuższych i najgłębszych na świecie i tworzą jeden z najbardziej niezwykłych krajobrazów na Ziemi. Strome, ściśnięte krystaliczne ściany, wznoszą się na wysokość 1400 m powyżej poziomu morza i zanurzają pół kilometra pod wodą. Z niemal pionowych ścian spływają liczne wodospady, a swobodnie płynące strumienie przecinają przepiękne, prawie nie skażone działalnością człowieka lasy w kierunku lodowcowych jezior i przepięknych gór.
  • Lofoty - to połączenie królestwa ptaków morskich, rybołówstwa z pięknymi plażami i fiordami. Na Lofoty składa się wygięty szkielet gór czyli Lofotenveggen - 160-kilometrowego pasmo górzystych skał, których niedostępne ściany i ostre szczyty trzymają w sidłach łańcuszek małych wiosek rybackich oraz archipelag kamienistych wysepek. Turystyczny krajobraz Lofotów ukształtowało rybołówstwo, odgrywające integralną rolę w życiu mieszkańców wysp. Choć wyspy leżą na dalekiej północy, klimat jest tu wyjątkowo łagodny. W lecie można opalać się na skałach i chodzić na wycieczki wzdłuż wybrzeża. Lofoty słyną z rorbuer, chat rybaków wynajmowanych turystom zarówno na dłuższy okres jak i na jedną noc. Zazwyczaj są to wygodne domki, w większości nowe, wyposażone w łóżka piętrowe i opalane drewnem piece.
  • Parki Narodowe Jotunheimen i Rondane - dla piechurów Jotunheimen (czyli „dom gigantów”) to miejsce pielgrzymek. Park Narodowy w pełni zasługuje na swoją nazwę - spiczaste wierzchołki i pofalowane lodowce, wznoszą się wysoko ponad doliny rzek i płaskowyże urozmaicone taflami jezior. Powierzchnia parku wynosi zaledwie 3900 km2, ale aż 200 szczytów parku wzbija się ponad granicę 1900 m. Rondane to pierwszy park narodowy założony na terenie Norwegii (1962 rok). Alpejski charakter parku (jedna trzecia z 580 km2 obszaru leży w strefie roślinności alpejskiej) przyciąga wielu miłośników górskich wędrówek – bez względu na wiek i doświadczenie.
  • Nordkapp /Przylądek Północny/ - Najdalej na północ wysunięty skrawek Europy. Wielu turystów, docierających tu po wielu trudach przeżywa lekkie rozczarowanie, widząc, bądź co bądź, jedynie urwisko o wysokości 307 m. Niektórzy jednak dostrzegają w tej buro-czarnej skale, tkwiącej na krańcu nagiego, wietrznego półwyspu, coś niezwykłego, co pobudza zmysły. Niezwykle interesująca, ale niestety kosztowna wyprawa.

Komunikacja[edytuj]

Dla tych, którzy mają niewiele czasu, a chcą dotrzeć np. na daleką północ tanie przeloty na trasach krajowych Norwegii mogą być stosunkowo niedrogim, a z pewnością najszybszym sposobem podróżowania.

Pociągi kursują w zasadzie na czterech głównych liniach – rzadziej na bocznych trasach. Transport kolejowy jest rozszerzony dzięki systemowi połączeń autobusowych.

Podróżowanie po pięknych trasach Norwegii autobusem nie jest złym pomysłem - dojeżdżają wszędzie tam, dokąd nie można dostać się pociągiem, a bilety, szczególnie, że w ich cenę wliczone są przeprawy promowe, nie są najdroższe. Oczywiście w rejonie zachodnich fiordów oraz w rejonie Lofotów promy to najważniejszy środek komunikacji.

Samochód również może okazać się dobrym sposobem podróżowania, ale trzeba liczyć się z tym, że aura kraju jest nieprzewidywalna – szczególnie zimą, a trasy, mimo iż nowoczesne i bezpieczne, na ogół wiodą krętymi serpentynami. Czasem dotarcie do punktu oddalonego o kilka kilometrów w linii prostej może zająć sporą część dnia – szczególnie, jeśli po drodze czekać nas będzie przeprawa promem.

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Norwegii jest norweski bokmål (język książkowy) oraz nynorsk (nowy norweski)

Zakupy[edytuj]

W największych norweskich miastach znajduje się wiele centrów handlowych i domów towarowych. Ceny są na ogół wysokie, ale stosunkowo tania jest odzież. Często można znaleźć okazyjne towary ze złota i srebra, zegarki, szkło i wyroby ze skóry. Podatek VAT w Norwegii jest bardzo wysoki, ale kupujący z zagranicy mogą zaoszczędzić do 18,5%, kupując w sklepach wolnocłowych. Popularną pamiątką, którą wieku turystów przywozi z Norwegii, są wełniane swetry w tradycyjne wzory, znane pod nazwą lusekofte. Bogaty wybór swetrów dobrej jakości mają specjalistyczne sklepy z rzemiosłem we wszystkich miastach. Sprzedają one również piękne ręczne wyroby z drewna, cyny, srebra i lnu. Rzemiosło i biżuteria Saamów wspaniale nadają się na prezenty, a zawsze doceniane są również norweskie delikatesy i słynna wódka, dostępna w wielu gatunkach. Do popularnych podarków dla małych dzieci należą trolle i przytulanki, np. misie polarne i foczki.

Gastronomia[edytuj]

Cała kuchnia norweska jest raczej trudna do jednoznacznego zdefiniowania, tak jak w przypadku np. francuskiej czy hiszpańskiej. Jak łatwo się domyśleć, bardzo popularne są tutaj ryby pod każdą postacią, zwłaszcza łatwo dostępne pstrągi, śledzie i łososie. Często wędzi się ryby. Gravlaks to marynowany łosoś, podawany zazwyczaj z sosem musztardowym. Inna nazwa tej potrawy to „łosoś grzebany”. Potraw mięsnych nie je się tak często jak w pozostałej części Europy. Jednym z bardziej egzotycznych dań jest reinsdyrstek, czyli stek z mięsa renifera. Kjøttkaker to popularne w całej Skandynawii pulpeciki, podawane z kapustą lub żurawinami. Får i kål to po prostu baranina (również popularna w Norwegii) serwowana z kapustą. Norweskie desery nie należą do najbardziej wysmakowanych. To zwykle proste ciasta, np. z jabłkami, często dodaje się do nich przyprawy korzenne. Cały naród przepada za serami. Gjetost i pultost to słodkie sery, jarlsberg i nokkelost – słone. W Norwegii popularnym alkoholem jest miód pitny. Akevitt to wódka o 40% zawartości alkoholu, a glögg – grzane czerwone wino z przyprawami.

Nieco śmieszne mogą się wydać norweskie regulacje dotyczące sprzedaży alkoholu. Te, o mocy ponad 4,7 % można kupić tylko w specjalnych państwowych sklepach. Wyznaczone są także godziny sprzedaży alkoholu.

Noclegi[edytuj]

Bardzo popularne w Norwegii są chatki hytte. Od najmniejszych dla dwóch osób do mini willi np. z czterema sypialniami. Często w pobliżu drzwi znajduje się klucz do domku i numer telefonu właściciela, dzięki czemu można zająć domek bez szukania recepcji. Można spodziewać się wizyty właściciela rano.

Drugim najważniejszym miejscem noclegów są pola biwakowe. Często tam właśnie znajdują się hytter. Toalety i prysznice na campingach zwykle doskonale wyposażone. Standardem jest miejsce do prania, prysznice i czyste toalety.

Trzecią możliwość daje prawo, dawniej zwyczajowe, ale obecnie jest ustanowione zwane allemannsretten.

Oznacza to możliwość biwakowania prawie wszędzie poza miastami. Więcej na temat prawa i obostrzeń: [1]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Norwegia jest krajem bezpiecznym. W okresie letnim jednak, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, rośnie liczba kradzieży kieszonkowych.

Zdrowie[edytuj]

Opieka lekarska w Norwegii jest szeroko dostępna i stoi na bardzo wysokim poziomie: nawet najdalej położone miasteczka są w bliskim zasięgu służb medycznych. Osoby posługujące się językiem angielskim nie powinny natrafić na żadne bariery językowe - jeśli lekarz lub pielęgniarka nie mówią w tym języku (co jest mało prawdopodobne), zawsze znajdzie się w pobliżu ktoś, kto zna angielski. Ponadto wiele biur turystycznych dysponuje spisem lekarzy mówiących w języku angielskim.

Kontakt[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane w Norwegii[edytuj]

Ambasada RP

OLAV KYRRES PLASS 1 0224 Oslo
Tel: (0047) 24 110 850/870
Fax: (0047) 22 444 839
e-mail: ambpol@online.no
www: http://www.oslo.polemb.net/

Ambasada Królestwa Norwegii
]ul. Chopina 2A, 00-559 Warszawa
[[[tel.(22) 696 40 30[[]]
fax: (22) 628 09 38
e-mail: emb.warsaw@mfa.no
www: http://www.amb-norwegia.pl/info/embassy.htm

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne