Natal

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2014
Lula at announcement of Brazil as 2014 FIFA World Cup host 2007-10-30 2.jpg

Natal jest jednym z miast gospodarzy Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014. Więcej informacji tutaj.

noframe
Natal

Położenie Brazylia
Powierzchnia 170,3 km²
Liczba ludności 806 203
Strona www

Natal - stolica stanu Rio Grande do Norte w północno-wschodniej Brazylii nad rzeką Potengi. Nazywane Miastem Słońca (Cidade do Sol), słynie z pięknych plaż. W Natal będą rozgrywane mecze Mistrzostw Świata 2014.

Opis[edytuj]

Nazwa miasta Natal oznacza Boże Narodzenie. W XVI wieku, gdy Brazylia była portugalską kolonią, teren obecnego stanu Rio Grande do Norte zajęli Francuzi. W pierwszy dzień Bożego Narodzenia 1597 r. przybyła tu ekspedycja pod wodzą Mascarenhas Homem i Jerônimo de Albuquerque, aby przywrócić portugalskie panowanie. Portugalczycy wybudowali fort Fortaleza dos Reis Magos, od którego zaczęto nazywać pobliską miejscowość Cidade dos Reis, a następnie Cidade do Natal. Za oficjalną datę założenia miasta uznaje się 1599 rok.

W 1633 r. Natal zajęli Holendrzy i zmienili nazwę miasta na Keulen. Portugalczycy odzyskali miasto w 1654 r.

Natal jest brazylijskim miastem leżącym najbliżej Europy. Podczas II wojny światowej dzięki temu położeniu stało się bazą amerykańskiej armii. Obecnie położenie to ma wpływ na rozwój turystyki, która w ostatnich latach jest najszybciej rozwijającą się gałęzią gospodarki całego stanu.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowe Lotnisko Aeroporto Internacional Augusto Severo[1] znajduje się w odległości 18 km od centrum Natal w miejscowości Parnamirim.

Lotnisko obsługuje dziennie 32 loty rejsowe do następujących miejscowości: Lizbona, São Paulo, Brasília, Rio de Janeiro, Recife, Salvador, Fortaleza, Belo Horizonte i Fernando de Noronha. Poza tym przyjmuje czartery z kilku europejskich miast.

Na lotnisku obecne są następujące linie lotnicze: GOL, TAM, TAP, AVIANCA, TRIP, WEBJET, AZUL.

Przejazd z lotniska do miasta trwa ok. 15-25 minut i kosztuje 30-40 BRL, w zależności czy wybierze się radiotaxi czy zwykłą taksówkę.

Autobusem[edytuj]

Autobusy linii Viação São Geraldo kursują do Natal z innych dużych miast.

Samochodem[edytuj]

  • Podróżując z południa: BR-101
  • Podróżując z północy: BR-304

Komunikacja[edytuj]

Najwygodniejszym środkiem transportu jest samochód. Dzięki temu można się też dostać na okoliczne plaże. Problem z parkowaniem może być jedynie w rejonie Ponta Negra. Natomiast na wydmy Genipabu mogą tylko wjeżdżać licencjonowane samochodziki buggy.

Innym dostępnym środkiem transportu są taksówki, w Natal są białe. Cena za kilometr to ok. 3 BRL.

Po mieście można się też poruszać autobusami, cena za przejazd to 2,20 BRL.

Warto zobaczyć[edytuj]

Forte dos Reis Magos
  • Forte dos Reis Magos (nazywany inaczej Fortaleza da Barra do Rio Grande) - fort w kształcie gwiazdy, położony przy ujściu rzeki Potengi do Atlantyku w pobliżu mostu Newton Navarro. Jego budowa zaczęła się w święto Trzech Króli, 6 stycznia 1598 r. i stąd pochodzi nazwa fortu (ukończono w Boże Narodzenie 1599 r.). Na terenie fortu można zobaczyć m.in. stare armaty, pomieszczenia mieszkalne, kaplicę, salę tortur, obecnie niektóre z pomieszczeń zostały przekształcone w sale wystawowe i sklepy z pamiątkami. Fort można zwiedzać codziennie w godzinach 8.00-16.30, a bilet kosztuje 3 BRL.
  • Farol de Mãe Luiza (Farol Natal) - latarnia morska znajduje się w dzielnicy Mãe Luísa, ma wysokość 37 m, aby wejść na szczyt trzeba pokonać 151 stopni. Rozciąga się stąd widok na plażę Areia Preta, a nawet dalej: Genipabu i Ponta Negra. Latarnia została wzniesiona w latach 1949-1951. Światło rozbłyska co 12 sekund i jest widoczne z odległości 44 km. Godziny otwarcia: od poniedziałku do czwartku 13.15 - 16.20 i w piątki 8.15 - 11.40
  • Memorial Câmara Cascudo (Praça André de Albuquerque, 30) - miejsce poświęcone pamięci urodzonego w Natal pisarza i badacza Luiza da Câmara Cascudo. W tym neoklasycznym XVIII-wiecznym budynku można oglądać zbiory fotografii i dokumentów, zgromadzonych przez uczonego podczas jego licznych wypraw badawczych. W innej części miasta (Av. Hermes da Fonseca 1398) znajduje się również muzeum (Museu Câmara Cascudo), w którym można podziwiać zbiory antropologiczne z okolic Natal: skamieliny, szkielety zwierząt, prace Indian i zbiory sztuki afro-brazylijskiej.
  • Teatro Alberto Maranhão (Praça Augusto Severo) - budynek w stylu neoklasycznym z końca XIX wieku jest uważany za jedną z najpiękniejszych budowli w Natal. Wstęp wolny, codziennie od 9.00 do 17.00
  • Centro de Tursimo (Rua Aderbal de Figueiredo, 980 - Petrópolis) - budynek z XIX wieku, początkowo był prywatną rezydencją, następnie służył jako sierociniec, więzienie, a podczas II wojny światowej był bazą armii amerykańskiej. Obecnie mieści się tutaj prawie 40 sklepów z rękodziełem, restauracja z widokiem na rzekę Potengi, a w czwartki od 22.00 można tu obejrzeć pokazy forró [2]
  • Rua Chile - ulica jest położona na brzegu rzeki Potengi, w dzielnicy Ribeira, w której zachowało się wiele XIX-wiecznych budynków. Dawne magazyny bawełny, cukru, suszonej ryby i innych towarów zostały odnowione i dzisiaj służą za scenę wydarzeń kulturalnych. W pobliżu ulicy Chile znajduje się miejsce przeprawy na plażę Redinha.
  • Capitania das Artes (Av. Câmara Cascudo 434) - dawna siedziba kapitanatu portu i rządu stanowego, obecnie centrum kulturalne z galeriami i wystawami. Otwarte od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00. Wstęp wolny
  • Coluna Capitolina (Praça Carlos Gomes, Centro) - kolumna z czasów Imperium Rzymskiego, prezent od Benito Mussoliniego jako podziękowanie za przyjęcie dwóch włoskich pilotów, którzy w 1928 r. przelecieli nad Atlantykiem i pokonali tym samym trasę z Rzymu do Natal w 3 dni.
Ponta Negra
  • Museu Café Filho (Rua da Conceição 601, Centro) - muzeum poświęcone jedynemu prezydentowi Brazylii, których pochodził ze stanu Rio Grande do Norte. Café Filho objął urząd w 1954 r. po samobójczej śmierci Getúlio Vargasa. Otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 8.00-18.00
  • Aquário de Natal [3] (Av. Litorânea, 1091, Redinha – Extremoz) - oceanarium, w którym można podziwiać nie tylko faunę morską, ale także iguany i małpy. Otwarte codziennie od 8.00 do 17.00. Dzieci do 2 lat gratis. Do 9 lat: 7,50 BRL. Dorośli: 15 BRL. Można płacić kartą.
  • Parque das Dunas [4](Av. Alexandrino de Alencar, Tirol) - drugi największy park miejski w Brazylii (pierwszy jest Park Tijuca w Rio de Janeiro), zajmuje obszar 117,2 km2. Sam wstęp do parku kosztuje 1 BRL. Nieznacznie więcej za wycieczkę z przewodnikiem.
  • Arena das Dunas[5] - stadion, na którym będą rozgrywane mecze Mistrzostw Świata w 2014 r. Swoje mecze rozgrywają tu zespoły Alecrim Natal i América Natal. Może pomieścić 45 tys. widzów. Znajduje się w centrum miasta, w dzielnicy Lagoa Nova, pomiędzy trzema głównymi alejami Natal: Av. Sen. Salgado Filho, Av. Prudente de Morais i Av. Romualdo Galvão. Odległość od lotniska to 13 km.
Data Mecz Grupa
13 czerwca 2014 Flag of Mexico.svg Meksyk - Kamerun Flag of Cameroon.svg A
16 czerwca 2014 Flag of Ghana.svg Ghana - USA Flag of the United States.svg G
19 czerwca 2014 Flag of Japan.svg Japonia - Grecja Flag of Greece.svg C
24 czerwca 2014 Flag of Italy.svg Włochy - Urugwaj Flag of Uruguay.svg D

Plaże[edytuj]

  • Ponta Negra - najbardziej znana i oblegana plaża w Natal. Punktem charakterystycznym jest 120-metrowa wydma Morro do Careca.
  • Areia Preta - nazwa pochodzi od czarnego piasku
  • Praia do Meio - na tej plaży gromadzą się tłumy w Nowy Rok i święto bogini Iemanjá
  • Praia do Forte - plaża w pobliżu Forte dos Reis Magos
  • Praia da Redinha - plaża położona na północy miasta, dawniej wioska rybacka

Plaże na południowym wybrzeżu:

Praia do Cotovelo
  • Cotovelo – 15 km.
  • Pirangi – 22 km (w jej pobliżu rośnie największy nerkowiec świata)
  • Búzios – 23 km.
  • Tabatinga – 26 km.
  • Camurupim – 28 km.
  • Barreta – 32 km.
  • Malembá – 38 km.
  • Tibau do Sul – 73 km
  • Pipa – 82 km
  • Barra do Cunhaú – 85 km
  • Baia Formosa – 94 km.
  • Sagi – 115 km.

Plaże na północnym wybrzeżu:

Praia da Pipa
  • Santa Rita – 18 km.
  • Genipabu – 20 km (wycieczka buggy lub dromaderem po wyspach)
  • Barra do Rio – 21 km (przeprawa łódką).
  • Pitangui – 25 km (wycieczki kajakiem po jeziorze Pitangui)
  • Jacumã – 33 km (skibunda i aerobunda )
  • Muriú – 36 km.
  • Maxaranguape – 43 km.
  • Cabo de São Roque – 47 km
  • Caraúbas – 49 km.
  • Ponta dos Anéis – 52 km.
  • Maracajau – 54 km (park wodny Manoa)
  • Pititinga – 59 km.
  • Punaú – 65 km.
  • Rio do Fogo – 75 km.
  • Perobas – 78 km.
  • Touros – 96 km (róg kontynentu i latarnia morska Farol do Calcanhar).
  • São Miguel do Gostoso – 112 km.
  • Galinhos – 160 km.

Genipabu
  • Parnamirim - dojazd z plaży Ponta Negra trasą Rota do Sol w kierunku południowym. Pierwszą plażą jest Barreira do Inferno, ale jest niedostępna dla turystów, ponieważ jest to teren wojskowy. Można za to odwiedzić Centro de Lançamento, skąd wystrzeliwane są satelity. Następna plaża to Praia do Cotovelo, a ostatnia jest Pirangi do Norte, skąd można dostać się łodzią na naturalne baseny Pirangi do Sul. W okolicach Pirangi do Norte znajduje się Cajueiro, największy nerkowiec świata, który trafił do Księgi Rekordów Guinessa. Jego wiek szacuje się na 100-115 lat. Drzewo owocuje od listopada do stycznia.
  • Parque das Dunas de Genipabu - dojazd drogą Redinha Nova w kierunku północnym. Park i plaża znajduje się 25 km od Natal, w miejscowości Estremoz. Aby dostać się na teren ruchomych wydm, najlepiej wynająć samochodzik buggy, prowadzony przez licencjonowanego kierowcę. Koszt 2-godzinnej wycieczki to ok. 300 BRL za samochód, który zabiera maksymalnie 4 pasażerów. Osoby lubiące ekstremalną jazdę, na pytanie kierowcy "com ou sem emoção?" powinny zdecydować się na wersję "com emoção". Na wydmach można też wybrać się na półgodzinną wycieczkę dromaderem.
  • Praia da Pipa - jedna z najbardziej obleganych miejscowości w Rio Grande do Norte. Położona 90 km na południe od Natal, dojazd drogą BR-101 do Goianinha, następnie RN-003 do Tibau do Sul a stamtąd 7 km trasą Rota do Sol do Pipy. Można też z Natal dojechać plażą bezpośrednio do Pipy, ale tylko buggy lub samochodem z napędem na 4 koła. Agencje turystyczne w Natal oferują jednodniowe wycieczki, jednak wiele osób znajduje się pod urokiem tej miejscowości i wybiera kilkudniowy pobyt w jednej z tutejszych pousad.

Zakupy[edytuj]

W Natal znajduje się kilka centrów handlowych, gdzie można kupić typowe pamiątki dla tego regionu. Są to przedmioty wykonane z drewna, szkła, obrazy, przyprawy i różne rodzaje alkoholi.

  • Centro de Turismo (Rua Aderbal de Figueiredo, 980 - Petrópolis) - poza sklepami z rękodziełem i galerią sztuki, w czwartki odbywa sie tu pokaz “Forró com Turista”
  • Associação das Rendeiras de Labirinto - targ w okręgu Campo de Santana w pobliżu Nísia Floresta. Dojazd drogą RN-063.
  • Mercado de Artesanato de Ponta Negra (Av. Engenheiro Roberto Freire s/nº) - targ rękodzieła w dzielnicy Ponta Negra
  • Vilarte (Av. Engenheiro Roberto Freire s/nº) - targ jest znany głównie z wyrobów ceramicznych

Gastronomia[edytuj]

Kuchnia Natal jest oparta na rybach i owocach morza, jednak można znaleźć tu także potrawy mięsne, dania kuchni włoskiej i inne.

Oto typowe potrawy regionalne:

  • Carne do Sol - suszona i solona wołowina. W restauracjach serwowane są przeważnie spore porcje, wystarczające dla kilku osób. Podawane z ryżem, fasolą, maniokiem i farofą.
  • Paçoca - w stanach południowych jest to rodzaj słodyczy, natomiast w Rio Grande do Sul ta potrawa składa się z carne do sol, mąki z manioku z dodatkiem przypraw, takich jak np. cebula i czosnek.
  • Tapioca - rodzaj naleśnika z mąki maniokowej, najczęściej podawana ze słodkim lub słonym nadzieniem (wiórki kokosowe, ser, kurczak, carne do sol itp.)
  • Baião de dois - potrawa na bazie fasoli i ryżu. Można dodać mięso, ser itp.
  • A galinha cabidela lub galinha ao molho pardo - potrawę można spotkać pod tymi dwoma nazwami. Jest to potrawka z kurczaka, z dodatkiem krwi, przypraw, gotowanego manioku itp.

Wybrane restauracje:

  • Mangai[6] (Av. Amintas Barros, nº 3300 Lagoa Nova) - wśród dań głównych między innymi carne do sol, feijoada, baião de dois, tapioca. Otwarte od 11.00 do 22.00
  • Paçoca de Pilão[7] (Rua Dep. Márcio Marinho, 5708 Praia de Pirangi, Parnamirim) - nazwa restauracji jest jednocześnie nazwą dania. Poza nim można tu zjeść potrawy z ryb, krewetek i drobiu
  • Âncora Caipira[8] (Av. Campos Sales 474, Petrópolis) - kilka dań na bazie carne do sol, ryb, krewetek, duży wybór drinków i cachaçy
  • Camarões Potiguar [9] (R. Pedro Fonseca Filho, 8.887 - Ponta Negra) - ryby i owoce morza
  • Cipó Brasil [10] (Rua Aristides Porpino Filho, 3111, Alto de Ponta Negra) - pizzeria i naleśnikarnia, duży wybór niedrogich soków i drinków

  • Carnatal [11] - micareta, czyli impreza karnawałowa, odbywająca się poza oficjalnym terminem karnawału. Ta impreza ma miejsce w grudniu. Ulicami Natal przejeżdżają tzw. trios elétricos, czyli wielkie ciężarówki z profesjonalnym nagłośnieniem, a za nimi podążają imprezowicze zorganizowani w blocos. Bilet wstępu na całą imprezę (4 dni) zaczyna się od 160 BRL.

Nocleg[edytuj]

  • Beira mar Pousada Manga Rosa [12] - pousada przy plaży Ponta Negra, w czołówce hoteli według rankingu przewodnika Guia Quatro Rodas. 15 pokoi. Ceny za pokój ze śniadaniem od 130 BRL poza sezonem i od 200 BRL w wysokim sezonie. Dzieci do 4 lat gratis.
  • Apart Hotel Primo [13] - Ponta Negra, 300 m od plaży. 26 pokoi. Cena za pokój od 120 BRL w niskim i od 170 BRL w wysokim sezonie. Dzieci do 1 roku gratis. Darmowy transport z lotniska przy pobycie minimum 7 nocy.
  • Kaná Pousada de Charme[14] - Pirangi do Norte. 8 luksusowych pokoi z jacuzzi. Ceny 495-590 BRL za pokój w zależności od sezonu.
  • Serhs Natal Grand Hotel[15] - Parque das Dunas, pomiędzy Ponta Negra a Areia Preta, 12 km od lotniska. 5-gwiazdkowy hotel przy plaży, 396 pokoi. Ceny od 420-580 BRL. Dzieci do 2 lat gratis. Hotel pobiera dodatkowo 10% opłaty za obsługę.
  • Marina Travel Praia Hotel[16] - Praia dos Artistas. 46 pokoi z kablówką, WIFI i klimatyzacją. Apartamenty Super Luxo mają widok na morze. Cena za pokój od 132-224 BRL. Jedno dziecko do 10 lat gratis. Hotel pobiera 5% opłaty za obsługę.
  • Pousada Villa Irene[17] - Ponta Negra, w pobliżu centrum handlowego Praia Shopping. Ceny 60-110 BRL

Kontakt[edytuj]

Prefix do Natal to 084

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne