Maroko

Maroko
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Rabat
Ustrój polityczny monarchia konstytucyjna
Waluta dirham (MAD)
Strefa czasowa UTC +1
Powierzchnia 446 550 km²
Liczba ludności 32 725 847
Język urzędowy arabski
Religia islam
Kod telefoniczny +212
Napięcie elektryczne {{{napięcie_elektryczne}}}
Kod samochodowy MA
Ruch samochodowy {{{ruch_samochodowy}}}
Domena internetowa .ma

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Mapa Maroka

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Maroko leży w obszarze klimatu podzwrotnikowego typu śródziemnomorskiego.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Dostępna w Polsce mapa samochodowa 1:800 000 (Marco Polo) wraz z planami Rabatu, Tangeru, Fezu, Meknesu i Marrakeszu.

Wybór czasu podróży[edytuj]

Wizy[edytuj]

Od 1 stycznia 2005 roku obywatele polscy udający się do Maroka na okres do 90 dni są zwolnieni z obowiązku wizowego. Zwolnienie to nie dotyczy przyjazdów na pobyt stały, w celu podjęcia pracy bądź innego zajęcia zarobkowego.

Przepisy celne[edytuj]

Wymiana waluty[edytuj]

Ubezpieczenia[edytuj]

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

  • easyjet lata z Londynu do Marakeszu.
               Lyon'u do Casablanki
Czy tez Berlin -> Mediolan -> Marakesz
  • loty czarterowe m.in do Agadiru z Londynu, Machesteru, również z Warszawy.
  • Ryanair jest zdecydowanie najtańszy - Z Londynu do Fezu i Marakeszu.
  • Lufthansa z Katowic, cena niewiele wyższa niż tanich linii, lot z przesiadką ale na jednym bilecie.
  • Wizzair z Katowic do Mediolanu i po kilku godzinach Ryaiair do Fez.

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Wiele połączeń promowych. Dobrym miejscem opuszczenia Europy jest Algeciras skąd z mniej więcej godzinną częstotliwością kursują promy do hiszpańskiej enklawy Ceuta oraz Tangeru (około 36 EUR w styczniu 2007). Bilety można kupić do ostatniej chwili przed wypłynięciem a ich cena nie zależy od firmy ani standardu promu.

Zdecydowanie lepszym pomysłem jest wybór Tangeru ze względu na dogodne połączenia całym krajem. Ponadto płynąc na tej trasie formalności część formalności granicznych (wypełnienie deklaracji wjazdowej, stemple w paszporcie) załatwimy w czasie rejsu. Należy tego dopilnować - w przeciwnym wypadku zostaniemy zawróceni z trapu.

W Tangerze bilety powrotne można kupić w jednym z wielu (jak to w Maroku) biur przed i w terminalu. Kosztują one (styczeń 2007) około 400 MAD.

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Pociąg[edytuj]

Słabo rozwinięta sieć kolejowa, na południe pociągi dojeżdżają tylko do Marrakeszu;

Autobusy[edytuj]

Autobusy występują w Maroku w dwóch zasadniczych odmianach - CTM i cała reszta.

Autobusy państwowej firmy CTM odjeżdżają z reguły z oddzielnych dworców gdzie możemy liczyć na kawę, rozkład jazdy, spokojną poczekalnię i inne luksusy. Same autobusy są nowe, czyste i klimatyzowane. Miejsca są numerowane. Załadunkiem naszego dobytku zajmują się pracownicy dworca - toboły zostawiamy w kasie bagażowej (5 do 10 MAD za sztukę), a odbieramy na miejscu od kierowcy za okazaniem odnośnego kwitu.

Podróż autobusem prywatnego przewoźnika to opcja tańsza i ciekawsza. Początkiem przygody jest ustalenie godziny odjazdu i zakup biletu. W holu dworca w dużym mieście znajduje się kilkanaście lub kilkadziesiąt kas należących do różnych firm przewozowych a pomiędzy nimi krążą watahy naganiaczy. Aby uzyskać w miarę pełny obraz sytuacji warto zasięgnąć informacji z kilku źródeł. Oczywiście bilet można też kupić bezpośrednio w autobusie (ale najpierw trzeba go znaleźć - napisy z reguły tylko po arabsku!). Kierowca pobiera również "po uważaniu" opłatę za bagaż w ładowni. Wydaje się, że uczciwa stawka dla turysty z Polski to 10 MAD. Sam pojazd z zewnątrz może przedstawiać się okazale, wewnątrz możemy się spodziewać mniejszego lub większego stopnia zdezelowania. Jeżeli mamy szanse wybrać miejsce, warto zwrócić uwagę czy oparcia siedzeń naszego i znajdującego się przed nami nie mają problemów z utrzymaniem się w pionie. Nie powinniśmy się też spodziewać działającej klimatyzacji ani ogrzewania. W czasie długiej nocnej podróży warto wziąć do kabiny śpiwory i trochę dodatkowych ubrań - w autobusie nie będzie zapewne cieplej niż na zewnątrz...

Niezależnie od tego jakim autobusem będziemy jechać, przy planowaniu podróży bezpiecznie jest założyć że będzie ona trwała około 50% dłużej niż nam powiedziano. Jeżeli możemy powybrzydzać przy wyborze siedzenia - warto siąść po stronie nienasłonecznionej.

Taksówki[edytuj]

  • Grand Taxi - Duże taksówki (czyt. Mercedes 210 z lat 70-tych) 5-osobowe auto zabierające do 6 osób + kierowca, koszt przejazdu dzieli się na wszystkich pasażerów, więc konkurują one z autobusami, łatwo dostępne, szybkie - na krętych górskich drogach wręcz za szybkie.
  • Petit Taxi - miejskie małe taksówki, poruszające się w obrębie miasta, należy zawsze ustalić cenę przed zatrzaśnięciem drzwi. Zabierają maksymalnie trzy osoby.

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

  • urzędowy: arabski
  • w powszechnym użyciu francuski
  • wielu mieszkańców kraju używa na codzień dialektów berberyjskich
  • w sklepach, hotelach, na dworcach autobusowych można z reguły bez problemu porozumieć się po angielsku (choć np. w taksówkach jest z tym różnie)

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Maroko to państwo przyjazne dla turystów.Mimo że w Maroku przestępczość utrzymuje się na dość wysokim poziomie,turyści bardzo rzadko padają jej ofiarą.Niemniej na rzadko uczęszczanych ulicach,również niedaleko obiektów turystycznych,w nocy mogą zdarzyć się napady dokonywane przez uzbrojonych napastników.Dlatego należy zrezygnować ze spacerów w nocy w tych okolicach.Turyści,szczególnie po zachodzie słońca, powinni poruszać się w grupach kilkuosobowych, nigdy samotnie-również w centrum miast.Złodzieje na skuterach często wyrywają kobietom torebki.W przepełnionych miejscach należy być bardzo ostrożnym i nosić torebkę albo plecak z dokumentami przed sobą, nigdy z tyłu, pieniądze i paszport przechowywać oddzielnie i nie trzymać wszystkich pieniędzy w jednym miejscu.Warto również posiadać kserokopię paszportu. Lepiej nie spacerować w nocy po medinach - starych dzielnicach miast,które w dzień są tłumnie odwiedzane przez turystów. Na bazarach w Maroku(suk)zdarzają się kradzieże kieszonkowe.Niebezpieczne są również biedne dzielnice we wszystkich dużych miastach w Maroku.Stanowczo nie zaleca się wchodzenia do biednych dzielnic.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

  • Ambasada RP
    • 23 Rue Oqbah, Rabat, Maroc B.P. 425
    • tel. (0-0212 37) 771-173, 771-791; fax/modem 775-320
    • tlx (407) 31003 POLMRAB.
    • e-mail: apologne@onpt.net.ma
  • Konsulat Generalny RP
    • 9, rue dęAlger, Casablanca B.P. 13600
    • tel. (0-02122) 2279-138, 2296-031; tel./fax 2279-139
    • tlx (407) 221847 Morhan
    • e-mail: conspl@mbox.azure.net

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne