Malta

Malta
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Valletta
Ustrój polityczny republika
Waluta euro (EUR)
Strefa czasowa UTC +1 zima
UTC +2 lato
Powierzchnia 316 km²
Liczba ludności 400 000
Język urzędowy maltański, angielski
Religia katolicyzm (98 %)
Kod telefoniczny +356
Napięcie elektryczne {{{napięcie_elektryczne}}}
Kod samochodowy M
Ruch samochodowy lewostronny
Domena internetowa .mt

Regiony[edytuj]

Jako oddzielne regiony można uznać poszczególne wyspy należące do Malty:

  • Malta
  • Gozo (malt. Għawdex)
  • Comino (malt. Kemmuna)

Miasta[edytuj]

Valletta - miasto wzniesione przez joannitów po Wielkim Oblężeniu (1565), obecnie stolica kraju. Valletta to również jedno z najpiękniejszych miejsc warownych w Europie. Miasto zaprojektował watykański architekt Francesco Laparelli. Było ważnym projektem urbanistycznym epoki renesansu. Projekt przewidywał ulice przecinające się pod kątem prostym i różnego rodzaju place. Doskonała była również lokalizacja pałacu Wielkiego Mistrza oraz kościoła zakonnego. Miasto nazwano Valletta na cześć wielkiego mistrza Jeana Parisota de la Valette.

Trzy Miasta (Isla, Birgu, Bormla) - miasta te istnieją od dawna. Już po opuszczeniu wyspy Rodos przez cesarza Karola V joannici postanowili osiedlić się na terenie, zwanym Il Borgo. Miasta te znane są także pod nazwami:

  • Isla (Senglea),
  • Birgu (Vittoriosa),
  • Bormla (Cospicua).

Mdina - jest jednym ze świadectw kulturowych Malty- miasto ciekawe miasto i owiane tajemnicą. Wyróżnia je przede wszystkim strategiczne położenie(dość ważne w czasach jego świetności)na wysokim wzgórzu. Jest to chyba najstarsze miasto w dziejach Malty, istniało bowiem już w epoce brązu. Dawniej Mdina była stolicą kraju, stąd też wiele w niej obiektów użyteczności publicznej. Mdinę nazywa się Miastem Ciszy, ponieważ jej wąskie, kręte uliczki były dawniej niedostępne dla ruchu kołowego. Do historii przejdzie też Rabat - inne miasto znajdujące się w obrębie Mdiny.

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Lazurowe okno (Azure window) - Gozo
  • Błękitna grota (Blue Grotto) - Malta
  • Błękitna laguna (Blue Lagoon) - Comino
  • Świątynie Ħaġar Qim i Mnajdra - Malta
  • Świątynie Tarxien - Malta
  • Świątynia Ġgantija - Gozo
  • Hypogeum Ħal Saflieni - Malta
  • Koleiny Clapham Junction - Malta
  • Katakumby św. Pawła - Malta
  • Katakumby św. Agaty - Malta
  • Ogrody Buskett (Buskett Garden) - Malta

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Archipelag maltański składa się z trzech zamieszkałych wysp: Malta, Gozo i Comino i kilkunastu mniejszych, niezamieszkałych.

Ta' Dmejrek (253 m n.p.m) jest najwyższym punktem na Malcie.

Oprócz okresowych potoków i jednego niewielkiego jeziora, brak tam wód śródlądowych.

Klimat[edytuj]

Malta leży w strefie klimatu śródziemnomorskiego. Nie występują tu ostre wiatry, mgły, śnieg czy mróz. Średnia temperatura waha się od 14,1°C w zimie (listopad-kwiecień) do 32°C latem (maj-październik). Nasłonecznienie odpowiednio 6:46 godzin zimą i 10:11 godzin latem. Opady, przeważnie deszcz, pojawiają głównie w okresie jesieni i zimy. Roczna suma opadów to 578 mm.

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Wizy[edytuj]

Obywateli państw członków Unii Europejskiej, w tym Polski wizy nie obowiązują. Granicę przekracza się na podstawie ważnego Paszportu lub Dowodu Osobistego.

Turyści[edytuj]

Dużą ilość turystów stanowią Brytyjczycy, Włosi, i Hiszpanie. Można też spotkać małą ilość Niemców, Rosjan ale także i Polaków.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Ryanair[1] łączy w sezonie bezpośrenio Maltę z Krakowem, Wrocławiem oraz Kownem (na Litwie).

Linie lotnicze Lufthansa zapewniają połączenia z Polski na Maltę, z przesiadką we Frankfurcie, Monachium lub innych miastach-hubach tej linii w Niemczech albo w niektórych portach lotniczych Włoch.

Narodowy przewoźnik Air Malta[2] ma połączenia z Europą, Afryką Północną i Bliskim Wschodem.

Samochodem[edytuj]

Jako, że Malta jest wyspą, dojazd samochodem jest możliwy jedynie promem.

Statkiem[edytuj]

Promem na Maltę można się dostać z sycylijskiego miasta Katania.

Komunikacja[edytuj]

Samochodem[edytuj]

  • Ruch jest lewostronny.
  • Polakom jazda lewą stroną może przysparzać kłopoty. Jeżeli jednak ktoś zamierza jeździć samochodem, to dobrze jest się przygotować trenując na bardzo wąskich uliczkach.
  • Mieszkańcy wyspy jeżdżą ryzykownie, może się zatem zdarzyć wypadek na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.
  • Na wyspie nie ma autostrad i dróg szybkiego ruchu.
  • Ograniczenie prędkości na teranie zabudowanym to 50 km/h, a poza tym terenem to 80 km/h. Dlatego rada: NIE SZALEJMY!
  • Prosimy nie przekraczać tych prędkości, ponieważ drogi są kontrolowane przez liczne radary predkosci.
  • W wielu miejscach jeździ się "na słuch", tzn. trzeba trąbić przed skrzyżowaniem ponieważ za domów czy murów otaczających pola nic nie widać.
  • Niektóre drogi wyglądają jak nasze polne (ubity piach).
  • Podczas pobytu na Malcie codziennie widzi się wypadki z udziałem samochodów z wypożyczalni
  • Benzyna kosztuje ok 1,50 EUR za litr.
  • Na wyspie jest wiele firm wypożyczających samochody lub skutery. Wypożyczenie pojazdu jest dość kosztowne. N.p.: wypożyczenie na jeden dzień samochodu najniższej klasy (Kia Picanto), kosztuje około 65 EURO, (około 250 PLN). AVIS ma tańsze oferty (14dni fiat Grande Punto 266 EURO).

UWAGA: Nie radzimy wypożyczać od osób prywatnych. Tylko w dużych firmach jak SIXT, Europcar, Hertz. Powód: Ryzyko finansowe podczas wypadku (duża dopłata) oraz fakt, że pojazdy są w złym stanie technicznym.

Autobusem[edytuj]

Zabytkowe autobusy z lat 50. są jedną z atrakcji turystycznych. Mimo że podróż nimi nie należy do najwygodniejszych, stanowią one świetną alternatywę dla taksówek.

Wszystkie autobusy zaczynają jazdę sprzed bramy wjazdowej do Valletty, skąd rozpraszają się we wszystkie kierunki na wyspie i wracają.Warto naprawdę zaopatrzyć się w darmową mapkę rozkładu jazdy. Warto kupić sobie bilet tygodniowy ponieważ tylko go pokazujemy wsiadając do autobusu. Czasem zwłaszcza wieczorami w okresie zimowego rozkładu jazdy może się zdarzyć ze ostatni autobus nie przyjedzie - dlatego polecamy dokładnie zaplanować podróż i uwzględnić nonszalancję kierowców. Nie warto jeździć bez biletu - są częste kontrole. Mandat to koszt 50 Euro mandat należy uiścić przez bank więc koszt mandatu dla Polaka wzrasta przez koszta manipulacyjne banku - bank pobierze prowizję ponieważ nie posiadamy konta w Bank Of Valleta. Jeśli chcesz jechać, na przykład, z jakiejś miejscowości na południu na drugi koniec wyspy, to będziesz musiał wpierw odbyć podróż Valletty i stamtąd kolejnym autobusem do celu. W zależności od dystansu, jeden przejazd kosztuje około 0,50€. Ale wyspa jest podzielona na strefy opłat szczegóły we wspomnianej mapce dostępnej np. na Bus Terminus Valletta po prawej stronie fonntanny.

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Na Malcie obowiązują dwa języki urzędowe: maltański i angielski, chociaż językiem narodowym i tym używanym na co dzień przez większość mieszkańców jest język maltański.

Maltański jest językiem semickim, blisko spokrewnionym z arabskim. Pisany jest alfabetem łacińskim. W ciągu wieków maltański zapożyczył wiele słów z języków najeźdźców i kolonizatorów, głównie z łaciny, włoskiego i angielskiego.

Znaczna część Maltańczyków mówi (a przynajmniej rozumie) włoski, między innymi dzięki temu, że na wyspach odbierana jest włoska telewizja.

Wymowa języka maltańskiego jest podobna do polskiej, z kilkoma wyjątkami:

Samogłoski:

i - pomiędzy polskim "i" a "y", tak jak w angielskim słowie "bit"

ie - i

Spółgłoski

ċ - cz

ġ - dż

għ - najczęściej nieme, wydłuża następną samogłoskę. Na końcu wyrazu jak ħ

ħ - ch

q - zwarcie krtaniowe. W polskim ten dźwięk nie występuje. Trochę zbliżone do "y"

v - w

w - ł

z - c

ż - z

Maltańczycy są bardzo komunikatywni, rozmawiają podobnie jak Włosi gestykulując rękoma. Biegle mówią po angielsku. Europejczycy różnią się od rodowitych mieszkzańców stąd od razu zwracają się do nas po angielsku. Radzimy jednak zabrać ze sobą jakieś małe pomoce w postaci słowniczka zwłaszcza kiedy nie mówimy biegle po angielsku. Ostrzegamy przed wyjazdem w ciemno - tu nikt absolutnie nie mówi po polsku.

Zakupy[edytuj]

Dość drogo jeśli planujesz szaleć wózkiem jak w Polsce. Scots i inne supermarkety np GS występują w sporych ilosciach ale nie są wystawione na widok publiczny więc trrzeba wejsc w boczne uliczki. w Sliemie są dwa Scots i jeden GS podobnie w innych miastach. W miescie Sliema jest supermarket. Pieniądze najlepiej zakupić w Polsce ponieważ wymiana w kantorze może nas rozczarować, albo wypłacać pieniądze z bankomatu - przed tą operacją radzimy zapoznać się z kosztami prowizji banków w ktorych posiadasz karty. Jeśli spędzasz na Malcie więcej niż 2 tygodnie zauważysz że pieniądze można znaleźć po prostu na ulicy...:)

Noclegi[edytuj]

Nauka[edytuj]

Malta to bardzo popularne miejsce nauki języka angielskiego. Szkoły oferujące różne poziomy zaawansowania nauki jezyków obcych prześcigają się w reklamach. Na Malcie znajduje się Uniwersytet z wieloma wydziałami, i miastem akademickim. We Florianie znajduje się ogród botaniczny Uniwersytetu i filia biblioteki. Wstęp do ogrodu jest darmowy.

Praca[edytuj]

Należy zdobyć pozwolenie na pobyt tymczasowy w Ambasadzie Republiki Malty w Warszawie jeśli pobyt na wyspie ma trwać ponad 3 miesiące. Bez tego dokumentu nie możemy wynająć mieszkania ani podjąć pracy, choć w tej kwestii już tak ogromnej pracy papierkowej nie ma.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Malta należy do jednych z najbardziej bezpiecznych miejsc na świecie. Po wyspie można podróżować bez obaw nawet późną porą, chociaż jak wszędzie, powinno się zachować zdrowy rozsądek. Należy uważać na miejsca, które wieczorami uczęszczane są przez nielegalnych imigrantów z Afryki.

Zdrowie[edytuj]

Głównym zagrożeniem dla zdrowia jest palące słońce i wysokie temperatury. Stosuj duże ilości kremu z filtrem przeciwsłonecznym i pij duże ilości wody.

U wybrzeży wysp należy uważać na ostre skały i silne prądy morskie. Choć nie są one zagrożeniem dla życia, ukąszenia meduz mogą być bardzo bolesne. Należy również uważać aby nie nastąpić na jeżowca, ponieważ fragmenty ich kolców mogą utknąć w stopie i z czasem doprowadzić do zakażenia.

Przed wyjazdem na Maltę warto odwiedzić NFZ celem uzyskania europejskiej karty pacjenta - lub innego dokumentu, który pozwoli nam uniknąć opłat za podstawową opiekę medyczną w razie wypadku. Proszę to wziąć pod uwagę zwłaszcza przy niedostatecznej znajomości języka angielskiego.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Kierunkowy na Maltę: +356

Internet[edytuj]

Na Malcie jest wiele kawiarenek internetowch. Jenak najwięcej jest Hot Spotów dostepnych prawie w kazdym hotelu (trzeba pytać), kawiarni McDonaldzie lub parku miejskim:)Hot Spoty w kolejnosci od siły sygnału: 1. Valetta - na Placu Republiki nieopodal fonatnny 2. Sliema - park - plac zabaw dla dzieci 3. Sliema - park miejski za drugą wieżą 4. San Julian - park miejski (ogrodzony drewnianym stylowym plotem) 5. Vittoriosa (Gozo) - głowny plac Tani internet na kartę w sieci Vodafone. Koszt: 10E karta SIM + 5E 1Gb internetu. Możliwość doładowania w automatach Vodafone lub w punktach sprzedaży. Zasięg wszędzie.

Poczta[edytuj]

Liczne urzedy pocztowe. Wysłanie listow lub paczek nie stanowi zatem problemu. Ale prosimy uważać, ponieważ wszystkie urzędy maja przerwę południowa. Przeważnie otwarte są od 9:00 do 12:00 i od 14:00 do 17:30.
Gdy ktoś zamierza wysłać kartką pocztową do Polski lub innego kraju, radzimy włożyć ją do koperty. Powód - listy szybciej opuszczają wyspę niż widokowki. Dostarczenie listu trwa na terenie Europy około 3 do 5 dni, a widokowki nawet i 10 dni.

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Z powodu braku placówki dyplomatycznej RP sprawy cywilno - prawne kierowane są na Niemiecką Ambasadę jako najbliższego sąsiada Polski, który ma ambasadę na Malcie. Konsulat honorowy w niczym wam nie pomoże, nikt tam nie mówi po polsku.

Polskie placówki dyplomatyczne na Malcie:

Brak ambasady. Ambasador RP we Włoszech jest również akredytowany w Republice Malty.

Ambasada RP w Rzymie

Via P.P. Rubens 20

Monti Parioli 00197, Roma

Tel. (0-03906) 322 4455, 321 6073, fax. (0-03906) 322 3990

Konsulat Honorowy RP w Vallettcie

60, South Street

Valletta, VLT 11

Maltańskie placówki dyplomatyczne w Polsce:

Brak Ambasady Malty w Polsce, najbliższa znajduje się w Berlinie (Niemcy).

Ambasada Republiki Malty

Tiergarten Dreieck Blk 4, Klingelhöferstrasse 7

D-10785 Berlin

tel. (0-049 30) 2639110; fax 26391123; tel. dyżurny (0-049 170) 8319236

e-mail: maltaembgrm@ndh.net

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne