Madryt

Europa : Hiszpania : Madryt
noframe
Madryt

Położenie Hiszpania
Powierzchnia 607 km²
Liczba ludności 3 225 000
Strona www

Madryt - największe miasto i stolica Hiszpanii, położone w środkowej części kraju, u podnóża Sierra de Guadarrama, nad rzeką Manzanares. Leży na wysokości ok. 600 m n.p.m. i jest najwyżej położoną stolicą europejską.

Pałac królewski

Charakterystyka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowy port lotniczy Madryt-Barajas (ICAO: LEMD, IATA: MAD) jest największym portem lotniczym w Hiszpanii, jednym z największych w Europie. Położony jest 13 km na północny-wschód od centrum Madrytu.

Bezpośrednie połączenia z Polską oferują:

Z lotniska Barajas do centrum Madrytu można dojechać metrem - na lotnisku znajduje się stacja linii nr 8 (4 €), autobusem; oraz taksówką - koszt ok. €25.

Samochodem[edytuj]

Podróż samochodem z Polski może zająć do 24 godzin, dlatego Wikitravel zaleca rozłożenie tej drogi na co najmniej dwa dni. Najkrótsza i najwygodniejsza droga wiedzie przez Niemcy i Francję. Poza terenem Niemiec autostrady są płatne.

Koleją[edytuj]

Polska nie posiada bezpośrednich połączeń kolejowych z Madrytem.

Autobusem[edytuj]

Większość międzynarodowych autobusów przyjeżdża i odjeżdża z Estación Sur de Autobuses (Calle de Mendez Alvaro, Tel:+34 91-468-4200 [5]). Autobusy do Barcelony i Bilbao odjeżdżają z Avenida de America bus terminal (Ave. de America). W obu terminalach znajduje się stacja metra.

Komunikacja[edytuj]

Metro[edytuj]

Najwygodniejszy środek transportu w Madrycie. Istnieje dwanaście linii metra. Można nabyć bilet jedno- lub dziesięcioprzejazdowy. Jednodniowa karta turystyczna, uprawniająca do nielimitowanych przejazdów, jest do nabycia w większych punktach informacji turystycznej w cenie 5€. Dołączana do niej jest użyteczna mapka. Na lotnisku (terminal 2 i 3) punkt taki znajduje się tuż przed wejściem do metra, po lewej stronie. Są bilety jednorazowe i dziesięcioprzejazdowe (metrobus). W maju 2012 bilet 10-dniowy + darmowe wejścia do muzeum kosztował 12€.

Autobusy[edytuj]

Sieć połączeń autobusowych jest bardzo rozbudowana. Podobnie jak w przypadku metra są bilety jednorazowe i dziesięcioprzejazdowe (metrobus).

Samochód osobowy[edytuj]

Miasto posiada przejrzysty uklad ulic (oczywiście poza starym centrum), zalecane jest używane nawigacji GPS. Liczne parkingi wielopoziomowe. Styl jazdy madryckich kierowców jest agresywny, na można liczyć, że ktoś nam ustąpi czy przepuści nasz samochód, natomiast hiszpański kierowca zawsze ustąpi nam na przejściu dla pieszych, w przeciwieństwie do polskiego.

Warto Zobaczyć[edytuj]

Plaza Mayor de Madrid
  • Pałac Królewski (Palacio Real) - wybudowany w XVIIIw przez króla Filipa V z dynastii Burbonów, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Madrycie. Ta majestatyczna budowla wzniesiona w stylu neoklasycznym mieści 2800 pomieszczeń. Wiele z nich jest udostępnionych dla zwiedzających. Wewnątrz można podziwiać bogato zdobione sale oraz liczne zbiory kolekcji pałacowej, między innymi portrety rodziny królewskiej pędzla Goyi. Dodatkowo można zwiedzić Bibliotekę i Zbrojownię Królewską.
    Obok Pałacu znajduje się Campo Moro - przepiękni urządzony park i ogród.
  • CaixaForum - centrum sztuki i kultury, zaprojektowane przez szwajcarskich architektów Jacques'a Herzoga i Pierre'a de Meurona. Jest to budynek o konstrukcji zawieszonej, który łączy styl architektoniczny wczesnej ery przemysłowej początków XX w. ze współczesną awangardą. W południowej części placu znajduje się zielony mur, który pokrywa fasadę przylegającej budowli, nie opierając się o nią.
  • Świątynia Debod (Templo de Debod) - starożytna egipska świątynia z II wieku p.n.e. podarowana przez Egipt Hiszpanii za pomoc udzieloną przez rząd hiszpański przy ocalaniu świątyń w Nubii. Pierwotnie została wzniesiona w południowym Egipcie w okolicy Asuanu. Poświęcona jest kultowi bogów egipskich Amonowi i Izydzie. Świątynia została odbudowana w jednym z parków Madrytu - Parque de la Montaña niedaleko Pałacu Królewskiego. Ze świątyni rozciąga się widok na Casa de Campo, największy park miejski Madrytu.
  • Budynek Metrópolis – reprezentacyjny biurowiec w Madrycie, leżący u zbiegu ulic Calle Alcalá i Gran Vía. Został zaprojektowany przez Jules'a i Raymonda Février dla towarzystwa ubezpieczeniowego La Unión y el Fénix. Uroczyste otwarcie miało miejsce 21 stycznia 1911. Charakterystycznym elementem budynku jest majestatyczna kopuła, ze złotymi zdobieniami, ukoronowana figurą Wiktorii. Na drugim piętrze wybudowana została rotunda z podwójnymi kolumnami korynckimi. Podtrzymują one trzecie piętro udekorowane statuami reprezentującymi handel, rolnictwo, górnictwo i przemysł. Fasada jest ozdobiona 11 rzeźbami (w tym jedną znajdującą się u stóp kopuły) autorstwa D. Mariano Benlliure.
  • Brama Alcalá (Puerta de Alcalá) - klasycystyczny pomnik znajdujący się na Plaza de la Independencia. Puerta de Alcalá była niegdyś wschodnią bramą miasta, nazwa tej bramy pochodzi od miejscowości Alcalá de Henares. Znajduje się w centrum miasta i zaledwie kilkanaście metrów od wejścia do Parku Retiro. Budowlę stworzył Francesco Sabatini, architekt króla Karola III. Bramę wieńczą rzeźby z białego marmuru. Budowa pomnika została ukończona w 1778 roku. Składa się ona z pięciu przejść, trzy z nich z pełnym łukiem oraz dwa z płaskim łukiem. W najwyższej centralnej części jest płyta kamienna upamiętniająca rok budowy oraz króla, uwieńczona tarczą z herbem, przedstawiającym broń trzymaną przez Sławę i geniusza.
  • Park Retiro - Parque del Buen Retiro) to park położony we wschodniej części Madrytu. Zajmuje powierzchnię 120 hektarów. W przeszłości park pełnił funkcję królewskich ogrodów, w 1868 r. za panowania Izabeli II park stał się własnością publiczną. W zabytkowym Domku Rybaka - Casita del Pescador mieści się informacja turystyczna. Wszystkie drogi prowadzą do wielkiego stawu w centrum parku, od stawu rozciągają się szerokie aleje o charakterystycznych nazwach: Paseo de Argentina, Paseo de Paraguay, Paseo de Salvador, Paseo de Mexico. Na jego wschodnim brzegu z daleka widać otoczony półkolistą kolumnadą pomnik konny Alfonsa XII. Jedna z dróg prowadzących do stawu wiedzie przez Paseo de las Estatuas - aleję, przy której stoją XVIII-wieczne figury władców Hiszpanii. W świąteczne dni często odbywają się tam pokazy i imprezy.

Muzea[edytuj]

W Madrycie znajduje się wiele muzeów posiadających niezwykle bogate zbiory dzieł sztuki. Pośród nich na szczególną uwagę zasługują trzy.

  • Museo del Prado - jest z jednym najbardziej znanych muzeów na świecie. Mieści kolekcje arcydzieł największych malarzy hiszpańskich, takich jak: El Greco, Velasqez i Goya, jak również obrazy Zurbena, Ribalta, Murilla i innych. Można podziwiać tam także dzieła wielkich mistrzów włoskich, w tym Tycjana. Zwiedzenie muzeum, nawet pobieżne, w ciągu jednego dnia nie jest możliwe. W sezonie turystycznym do wejścia ustawia się długa kolejka.
  • Centro de Arte Reina Sofia (Muzeum Narodowe Centrum Sztuki Królowej Zofii) - jest to muzeum sztuki XX. Mieści dzieła Dalego, Miro i Picassa, w tym jego najsłynniejszy obraz - Guernice.
  • Muzeum Thyssen-Bornemisza - zawiera prywatną kolekcję obejmującą ok. 1600 dzieł sztuki. Kolekcja zbiorów w tym muzeum obejmuje siedem wieków działalności artystycznej, począwszy od prymitywnej sztuki włoskiej aż do pop-artu.

  • Toledo - miasto położone ok. 70 km na południe od Madrytu, ok. 83 tys. mieszkańców. Leży na wzgórzu w zakolu rzeki Tag. Stolica wspólnoty autonomicznej Kastylia-La Mancha. Znany ośrodek turystyczny, kultu religijnego – siedziba prymasów Hiszpanii. Jeden z najcenniejszych klejnotów hiszpańskiej architektury. Wielu znanych ludzi i artystów urodziło się lub mieszkało w Toledo, m.in. Al-Zarqali, Garcilaso de la Vega, Eleanor z Toledo, Alfons X Mądry i El Greco.
  • Segovia - miasto położone ok. 90 km na północny zachód od Madrytu, stolica prowincji Segovia, ok. 56 tys. mieszkańców. Położone u podnóża gór Sierra de Guadarrama, na wysokości 1000 m n.p.m. Najważniejsze zabytki: akwedukt rzymski, zbudowany ok. 100 r. n.e., dostarczano nim wodę z odległości 15 km, wybudowany z bloków granitowych bez użycia zaprawy, pozostało ok. 800 m, 129 przęseł; Alkazar, zamek-forteca z XI w., przebudowany w XIV/XV w. i XIX w., wewnątrz patio z 1592, sufity w stylu mudéjar, kolekcje zbroi; Katedra, ostatnia budowla gotycka wzniesiona w Hiszpanii (1525–XVII w.).
  • Aranjuez – miasto na południe od Madrytu nad rzeką Tag i Jarama. Od XVI w. mieści się tu letnia rezydencja królów hiszpańskich. W średniowieczu zbudowany został tu wielki budynek przeznaczony na szpital rekonwalescencyjny dla rycerzy rannych w wojnie z Muzułmanami w czasie Rekonkwisty. Później zaś królowie katoliccy przekształcili ten szpital w pałac, a cały obszar w rezydencję królewską. Od tamtego czasu do XIX wieku była to wiosenna rezydencja królów hiszpańskich. Z drugiej zaś strony na miejscu dawnego pałacu Filip II wybudował Pałac Królewski - Aranjuez.
  • Escorial – monumentalny architektoniczny zespół pałacowo-klasztorno-biblioteczny w San Lorenzo de El Escorial, 45 kilometrów na północny zachód od Madrytu. Kompleks zbudowano z szarego granitu, w powściągliwym i surowym stylu późnego renesansu.

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Więcej na stronie: Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne