Macedonia

Europa : Bałkany : Macedonia
Macedonia
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Skopje
Ustrój polityczny republika
Waluta denar macedoński (MKD)
Strefa czasowa UTC +1 (zima); +2 (lato)
Powierzchnia 25 334 km²
Liczba ludności 2 049 000
Język urzędowy macedoński
Religia Prawosławie (61,6%), Islam (34,2%)
Kod telefoniczny +389
Napięcie elektryczne 230V
Kod samochodowy MK
Ruch samochodowy prawostronny
Domena internetowa .mk

Macedonia (maced. Македонија, alb. Maqedonia) - państwo w Europie Południowej ze stolicą w Skopje, powstałe po rozpadzie Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii, leżące na Półwyspie Bałkańskim. Ze względu na sprzeciw Grecji, kraj na arenie międzynarodowej jest określany nazwą Była Jugosłowiańska Republika Macedonii (ang. Former Yugoslav Republic of Macedonia – FYROM, mac. Поранешна Југословенска Република Македонија – ПЈРМ, transliteracja Poranešna Jugoslovenska Republika Makedonija – PJRM, alb. Ish Republika Jugosllave e Maqedonisë – IRJM).

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Macedonia charakteryzuje się typowymi cechami klimatu śródziemnomorskiego. Lata są tu suche i upalne, zwłaszcza na południu kraju, gdzie temperatura może przekroczyć 40°C. Pomimo suchego klimatu, zdarzają się obfite opady. W lecie 2016 roku, w wyniku powodzi w północnej części kraju, życie straciło 21 osób.

Historia[edytuj]

Język[edytuj]

Język macedoński zapisywany jest cyrylicą, jednak w wielu miejscach nazwy miast oraz ulic są również zapisywane alfabetem łacińskim. Język ten jest bardzo podobny do języka bułgarskiego, natomiast ze względu na przynależność Macedonii w przeszłości do Jugosławii, powszechnie znanym, lub przynajmniej rozumianym, jest język serbsko-chorwacki. W zachodniej Macedonii, zamieszkiwanej w dużym stopniu przez ludność Albańską, często spotykanym jest również język albański.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Macedonia jest krajem bezpiecznym, jednak należy uważać na pospolitą przestępczość, zwłaszcza w dużych miastach. Zachodnie regiony kraju są zamieszkiwane przez duży procent Albańczyków i w przeszłości dochodziło tam do starć na tle etnicznym (2011, Konflikt w Tetovie), jednak dzisiaj turyści mogą się czuć tam bezpiecznie. Należy uważać na żebrzących na ulicach niektórych większych miast (Skopje, Tetovo, Strumica) cyganów, którzy niestety potrafią być bardzo natarczywi i niekiedy mogą usiłować nas okraść.

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Wizy[edytuj]

Obywatele RP nie potrzebują wiz przy pobytach nie przekraczających 90 dni (w okresie 180 dni) oraz na przejazd tranzytem. Od 2008 r. granicę Macedonii można przekraczać na podstawie ważnego paszportu lub dowodu osobistego.

Przepisy celne[edytuj]

Wymiana waluty[edytuj]

Ubezpieczenia[edytuj]

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W Macedonii znajdują się dwa lotniska obsługujące międzynarodowe loty - w Skopje oraz w Ochrydzie.

  • Polska - Z Warszawy do Skopje latają samoloty Austrian Airlines od 1000 PLN w obie strony.

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Z Warszawy do Skopje można jechać przez Piotrków Trybunalski, Vyškov w Czechach, Bratysławę w Słowacji, Budapeszt na Węgrzech, Nowy Sad , Belgrad i Niš w Serbii i Kumanowo w Macedonii.

Autobusem[edytuj]

  • Polska - Z Warszawy i Katowic jeżdżą autobusy linii Adamis Tour do Skopje od 350 PLN w jedną stronę.
  • Grecja - Z Salonik kursuje autobus do Skopje (cena 20€ za osobę).
  • Serbia - Codzienne autobusy z Niš (przez Leskovac i Vranje) do Kumanova.

Taksówką[edytuj]

  • Albania - z Elbasan do Macedońskiej granicy (przejście graniczne Qafë Thanë) można dostać się taksówką. Pod stadionem (Stadiumi Ruzhdi Bizhuta) taksówkarze zbierają ludzi do vanów, dzięki czemu koszty przejazdu dla jednej osoby są niskie (dla pełnego vana koszt to ~15zł za osobę).

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Chyba najbardziej atrakcyjnym miejscem w Macedonii jest miastom Ohrid i jezioro Ochrydzkie.

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Zachodnia i północna część Macedonii (Skopje, Ohryda, Bitola, Kumanovo) posiada bogatą bazę noclegową, rozreklamowaną w Hostelworld czy Booking.com. W pozostałej części kraju, w mniej turystycznych regionach dominują droższe hotele i obiekty spa, lub miejsc noclegowych jest zupełnie brak. W wielu miastach można znaleźć noclegi na Airbnb. Wartą polecenia jest strona macedonian-hostels.mk, w której można znaleźć oferty noclegów na terenie całego kraju.

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]