Województwo lubuskie

(Przekierowano z Lubuskie)

Charakterystyka[edytuj]

Lubuskie - województwo położone w zachodniej Polsce, powstałe na terenach tzw. Ziem Odzyskanych. Województwo lubuskie ma powierzchnię 13.984 km² i ludność ok. 1.009.200 mieszkańców (2006).

Geografia[edytuj]

Lubuskie leży na skrzyżowaniu naturalnych szlaków północ-południe i wschód-zachód, co wraz z rozwijającą się siecią dróg powoduje, że region jest dobrze skomunikowany zarówno z resztą Polski jak i Europą. Do najważniejszych miast w Lubuskiem można zaliczyć ponad stutysięczną Zieloną Górę i Gorzów Wielkopolski oraz mniejsze miasta takie jak: Nowa Sól, Żagań, Żary. Stolica Polski, Warszawa, znajduje się w odległości ok 450 kilometrów od województwa, a stolica Niemiec - Berlin - leży odpowiednio 134 km od Gorzowa Wielkopolskiego i 182 km od Zielonej Góry.

Fauna i flora[edytuj]

Ze względu na interesującą przyrodę terenów Ziemi Lubuskiej, jest to region będący zapleczem turystyczno-wypoczynkowym a jego rola w tym zakresie nieustannie wzrasta. Teksty i zdjęcia pomogą przybliżyć piękno, urok i wyjątkowość Ziemi Lubuskiej.

W celu ochrony przyrody wybudowano na terenie województwa wiele oczyszczalni ścieków.

Blisko połowa ogólnej powierzchni (48%) to obszary leśne o zróżnicowanej rzeźbie.

Na stosunkowo niewielkim terenie województwa spotkać można interesujące okazy flory i fauny.

Zarejestrowano tu ok. 90-u gatunków roślin objętych ochroną, które znajdują się w Drawieńskim Parku Narodowym, 7-u parkach krajobrazowych i 51 rezerwatach. Roślinność stepową podziwiać można na odcinku drogi Kostrzyn-Słubice. Okazję do podziwiania dzikiej przyrody natrafimy w okolicach Kostrzyna, gdzie w rozlewisku Warty umiejscowiony jest rezerwat ptactwa wodnego z licznymi gatunkami takimi jak: gęsi gęgawy, żurawie i rzadkie okazy mew małych.

Fauna Ziemi Lubuskiej jest równie interesująca. Występują tu liczne kormorany, bobry, jelenie, dziki, lisy, zające, daniele, sarny, bażanty i kuropatwy. Przy odrobinie szczęścia spotkać można łosia, cietrzewia, głuszca lub wilka.

Swoistym fenomenem przyrodniczym w tym rejonie jest rezerwat faunistyczny “Nietoperek” w podziemiach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Jest to jedno z największych w Europie zimowisk nietoperzy.

Wśród tych bogatych darów natury, otoczonych opieką mieszkańców umiejscowionych jest ponad 200 gospodarstw agroturystycznych, które stoją otworem dla wszystkich zainteresowanych poznaniem krajobrazów Ziemi Lubuskiej.

Źródło: http://www.ziemialubuska.pl/4,13,,.html--213.92.149.102 13:58, 4 cze 2014 (EDT)

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

W Lubuskiem dobrze rozwinięty jest handel i usługi, powiększa się baza hotelowa i oferta wypoczynkowa, rozwija przemysł. Inwestują tu międzynarodowe koncerny. Dzięki wspólnym staraniom województwo jest w czołówce regionów dbających o ekologię.Lubuskie jest atrakcyjnym terenem dla zagranicznych inwestorów. Firmy te znajdują tu dobre warunki dla rozwoju i mają znaczący udział w handlu zagranicznym regionu. Najważniejszym partnerem handlowym województwa lubuskiego jest Republika Federalna Niemiec. Na niemiecki rynek trafia niemal 70% towarów i usług eksportowanych przez lubuskie firmy. Kolejne miejsca zajmują Włochy (4,1%), Holandia (3,5%) i Dania (3,3%). Także w imporcie ponad 50-procentowy udział mają Niemcy, a wśród innych partnerów znacząca jest pozycja Włoch (7,4%), Danii (4,2%) i Czech (3,3%) .

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Na terenie Województwa znajduje się także lotnisko w Babimoście, dzięki któremu możliwe jest szybkie dostanie sie do Warszawy. Możliwe jest też wykorzystanie tego lotniska do lotów zagranicznych.

Koleją[edytuj]

Linie kolejowe w województwie lubuskim mają łączną długość 1848,5 km i pozwalają na swobodne poruszanie sie po nim oraz na łączność z resztą kraju. Kluczowe znaczenie mają dwie biegnące przez województwo magistrale: Śląsk-Szczecin oraz kolejowe przejście graniczne w Kunowicach-Poznań-Warszawa.

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Powiaty[edytuj]

Na terenie województwa opolskiego wyróżniamy następujące powiaty:

Powiaty województwa lubuskiego

Powiaty grodzkie[edytuj]

Powiaty ziemskie[edytuj]

  • 1 - powiat gorzowski
  • 2 - powiat krośnieński
  • 3 - powiat międzyrzecki
  • 4 - powiat nowosolski
  • 5 - powiat słubicki
  • 6 - powiat strzelecko-drezdenecki
  • 7 - powiat sulęciński
  • 8 - powiat świebodziński
  • 9 - powiat wschowski
  • 10 - powiat zielonogórski
  • 11 - powiat żagański
  • 12 - powiat żarski

Miasta[edytuj]

  • Gorzów Wielkopolski
  • Sława - miasteczko położone nad Jeziorem Sławskim (największe jezioro w województwie)
  • Zielona Góra - stare miasto, palmiarnia; winobranie we wrześniu
  • Żagań - barokowy pałac; kamienice w starym mieście
  • Żary - zespól zamkowo-pałacowy Bibersteinów-Promnitzów

Wsie[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne