Liechtenstein

Europa : Europa Centralna : Liechtenstein
Field Liechtenstein Mountains Alps landscape.jpg
Położenie
LocationLiechtenstein.png
Flaga
Ls-flag.png
Quick Facts
Stolica Vaduz
Ustrój polityczny monarchia konstytucyjna
Waluta frank szwajcarski
Powierzchnia 160
Ludność 34 498
Język niemiecki
Religia katolicyzm
numer kierunkowy +423
Domena internetowa .li
Strefa czasowa UTC +1 - zima
UTC +2 - lato

Liechtenstein - małe górskie państwo w Europie Zachodniej, leżące pomiędzy Austrią i Szwajcarią. Główną rzeką jest Ren, a stolicą Vaduz. Kraj nie ma dostępu do morza. Nie należy do Unii Europejskiej. Od dnia 1 listopada 2009 roku członek Strefy Schengen.

GeografiaEdytuj

Jest to kraj o górzystym ukształtowaniu terenu. Największą jego część obejmują Alpy Retyckie, których najwyższy punkt stanowi szczyt Naatkopf, mający wysokość 2573 metry nad poziomem morza. Dużą powierzchnię zajmują także doliny górnej części Renu, które są głębokie.

KlimatEdytuj

Liechtenstein charakteryzuje się łagodnym klimatem. Roczna suma opadów atmosferycznych na ternach górskich wynosi 1500 mm, a w dolinach około 700 mm. Średnia miesięczna temperatura lipca wynosi 18°C, stycznia 0°C.

HistoriaEdytuj

Państwo powstało w 1719 roku z połączenia przez księcia Johanna Adama Liechtensteina dwóch posiadłości- Vaduz oraz Schellengurg, a następnie uznane zostało jako niezawisłe przez Austrię. W czasie I wojny światowej zachowało neutralność, natomiast po II wojnie światowej funkcjonalnie powiązane zostało ze Szwajcarią.

PolitykaEdytuj

Jako ustrój ustanowiono tu monarchię konstytucyjną, a najwyższą władzę sprawuje książę, którego stanowisko jest dziedziczne. Z kolei władzę ustawodawczą otrzymał parlament, złożony z 1 izby, a kadencja jego członków (25 posłów) wynosi 4 lata. Wybierani są oni w wyborach o charakterze powszechnym. Władza wykonawcza podzielona jest między księcia, a rząd złożony z 5 ministrów.

GospodarkaEdytuj

Pomimo niewielkiej powierzchni i ograniczonych zasobów naturalnych Liechtenstein zbudował prosperującą, wysoko uprzemysłowioną i wolnorynkową gospodarce, z prężnym sektorem usług finansowych i standardzie życia porównywalnym z wielkimi europejskimi sąsiadami. Gospodarka Liechtensteinu jest zróżnicowana, charakterystyczna dla niej jest duża liczba niewielkich firm. Niskie podatki od działalności gospodarczej - maksymalnie 20% - i proste zasady rejestrowania działalności gospodarczej zachęciły wiele firm do otwierania w Liechtensteinie nominalnych biur (tzw. letter box companies, czyli firmy - skrzynki pocztowe), co przynosi 30% wpływów do budżetu. Liechtenstein zawarł unię celną ze Szwajcarią i używa franka szwajcarskiego jako narodowej waluty. Importuje ponad 90% potrzebnej energii.

DojazdEdytuj

SamochodemEdytuj

SamolotemEdytuj

W Liechtensteinie nie ma lotniska, ale można dolecieć do Zurychu, a stamtąd dojechać autobusem lub pociągiem.

StatkiemEdytuj

RegionyEdytuj

MiastaEdytuj

Ciekawe miejscaEdytuj

KomunikacjaEdytuj

W kraju funkcjonuje dobrze rozwinięta i tania sieć autobusów. Można również wynająć samochód.

JęzykEdytuj

Językiem urzędowym jest Hochdeutsch, czyli niemiecki język literacki, jednak mieszkańcy na co dzień posługują się dialektem alemańskim, określanym przez nich Schwytzertütsch. Pomimo związków ze Szwajcarią, przy powitaniu bardziej popularne jest austriackie Grüss Gott niż szwajcarskie Grüezi. Większość mieszkańców zna co najmniej jeden język obcy, najczęściej angielski, francuski lub włoski.

ZakupyEdytuj

GastronomiaEdytuj

Kuchnia Liechtensteinu zapożyczyła wiele z Austrii, Szwajcarii i Włoch. Tradycyjne potrawy, takie jak Törkarebl, Hafaläb czy Käsknöpfle podawane są tylko w nielicznych resturacjach. Spotyka się wszakże wiele nowych specjałów o oryginalnych nazwach: Liechtensteiner Rauchteller, Bura-Topf czy Älplerrösti. Dania goszczące na stołach są bardzo podobne do tłustej i mało wyrafinowanej kuchni niemieckiej. Kuchnia Lichtensteinu bazuje na daniach mięsnych, warzywach i potrawach mącznych, które najchętniej popijane są piwem.

NoclegiEdytuj

BezpieczeństwoEdytuj

ZdrowieEdytuj

Nie występują zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne, szczepienia nie są obowiązkowe. Można korzystać z opieki zdrowotnej we wszystkich placówkach służby zdrowia. W Liechtensteinie jest tylko jeden szpital (w Vaduz). Leczenie szpitalne wymaga skierowania lekarza, jednak w nagłych przypadkach można się zgłaszać bezpośrednio do szpitala. Należy przedstawić lekarzowi lub administracji szpitala Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego i dowód tożsamości. Za porady lekarskie i leczenie ambulatoryjne w szpitalu ponosi się opłaty ryczałtowe.

KontaktEdytuj

Przeczytaj w innym języku