Kornwalia

Charakterystyka[edytuj]

Wybrzeże Atlantyku w pobliżu Penzance

Kornwalia (Cornwall) jest najdalej wysuniętą na południowy zachód częścią Wysp Brytyjskich. Na samym końcu wybrzeża znajduje się miejsce zwane Land's End (Koniec lądu). Dalej jest tylko Ocean Atlantycki, a potem Ameryka Północna. Centrum administracyjnym hrabstwa jest miasteczko Truro, historyczną stolicą zaś Bodmin. Dzieje regionu sięgają czasów celtyckich. W Kornwalii mieszka około 515 000 osób, w tym wielu emerytów, bo to miejsce idealne na odpoczynek. Wielu młodych ludzi wyjeżdża w poszukiwaniu pracy do większych miast na Wyspach. Kiedyś podstawą lokalnej gospodarki było wydobycie cyny. Po wyeksploatowaniu złóż liczni specjaliści wyjechali do Australii, Nowej Zelandii, Ameryki czy Afryki Południowej. Ponoć gdziekolwiek na świecie wydobywa się cynę, tam na pewno znajdzie się jakiś Kornwalijczyk. Obecnie Kornwalia to głównie region turystyczny.

Geografia[edytuj]

Krajobraz Kornwalii jest naprawdę wspaniały. Atlantyckie wybrzeże składa się głównie z bardzo twardych skał: dewońskiego piaskowca, łupków i granitu. Rozległe wrzosowiska na granitowych skałach i pasące się na nich owce to nie tylko typowy motyw lokalnych pocztówek. Takie miejsca tam naprawdę istnieją i robią niezwykłe wrażenie. Do tego silny wiatr i kłebiące się na niebie chmury w różnych odcieniach blue - od błękitu po granat.

Klimat, fauna i flora[edytuj]

Kornwalia to najcieplejszy rejon Wysp Brytyjskich (część wybrzeża nazywa się nawet Kornwalijską Riwierą), ze średnią roczną temperaturą 10-12 st. Latem można się tu opalać i surfować. Specyficzny klimat doskonale wpływa na roślinność - obfituje w przepiękne parki i ogrody oraz rosną tu najprawdziwsze palmy!.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Główny port lotniczy Kornwalii znajduje się w Newquay [1]. Lotnisko obsługuje wiele połączeń krajowych, można także polecieć stąd do Dublina, Belfastu, Dusseldorfu, Grenoble i Alicante.

Koleją[edytuj]

Regularne połączenia kolejowe do Kornwalii z dworca Londyn Paddington (12 pociągów dziennie do Plymouth oraz 8 pociągów do Penzance). Istnieje możliwość dotarcia pociągami również do Bristol, Birmingham oraz innych większych miast brytyjskich.

Samochodem[edytuj]

Najłatwiej dostać się do Kornwalii drogą krajową A30, która zaczyna się w okolicach Exeter - jest to przedłużenie autostrady M5. Druga trasa dojazdowa to A38, biegnąca przez most Tamar Bridge i Plymouth. Dojazd z Londynu zajmuje średnio około 5-6 godzin, jednak w weekendy (głównie letnie) oraz święta państwowe należy być przygotowanym na olbrzymie korki i wówczas czas podróży znacząco wzrasta.

Autobusem[edytuj]

Kornwalia ma doskonałe połączenia autobusowe obsługiwane przez National Express [2]. Z londyńskiego dworca Victoria są trzy autobusy dziennie do Penzance,a podróż trwa 9 godzin. Istnieje również możliwość dojazdu do Szkocji - pokonanie trasy Edynburg - Glasgow - Penzance zajmuje 18 godzin.

Statkiem[edytuj]

Odgrywający dużą rolę w przeszłości, transport morski nie jest już tak bardzo rozpowszechniony. Cały czas można jednak płynąć promami do Walii (Cardiff i Swansea) oraz na wyspy Scilly z największych portów Kornwalii jakimi są Penzance i Padstow. Spore znaczenie odgrywają też liczne małe porty, które wykorzystywane są dla celów turystycznej żeglugi przybrzeżnej.

Regiony[edytuj]

Dystrykty w Kornwalii

W Kornwalii wyróżnia się siedem następujących dystryktów:

  • 1 - Penwith - z ośrodkiem administracyjnym w Penzance
  • 2 - Kerrier - główny ośrodek w Camborne
  • 3 - Carrick - główny ośrodek w Truro
  • 4 - Restormel - główny ośrodek w St Austell
  • 5 - Caradon - ośrodek administracyjny w Liskeard
  • 6 - North Cornwall - ośrodki w Bodmin i Wadebridge
  • 7 - Scilly - niezależne wyspy

Miasta[edytuj]

Wsie[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Land's End - to najbardziej na zachód wysunięty punkt Anglii. Właśnie tam znajduje się słynny drogowskaz, który wskazuje, że 3147 mil na zachód jest położony Nowy Jork, a 874 mile na północ leży John O'Groats czyli najbardziej północny zakątek Wielkiej Brytanii.
  • Minack Theatre - wspaniały otwarty amfiteatr, przepięknie położony w okolicy wioski Porthcurno, tuż obok klifowego wybrzeża nad Oceanem Atlantyckim. Cudowne widoki oraz roślinność dodają niezwykłego uroku temu miejscu.

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Kornwalia jest częścią Anglii, a językiem urzędowym jest angielski. Kornwalijczycy posiadają jednak odrębną tożsamość historyczną i kulturową oraz własny język - kornijski, który jest spokrewniony z językami celtyckimi.

Warto zobaczyć[edytuj]

Plany podróży[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Kornwalia posiada w swojej kuchni wiele regionalnych specjałów.

Bezpieczeństwo[edytuj]