Korea Południowa

Azja : Daleki Wschód : Korea Południowa
Republika Korei,

대한 민국 (DaeHan ManGuk)

Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Seul
Ustrój polityczny demokratyczny
Waluta Won (KRW)
Strefa czasowa UTC +9
Powierzchnia 99 274 km²
Liczba ludności 48 975 000
Język urzędowy koreański
Religia
Kod telefoniczny +82
Napięcie elektryczne 230V
Kod samochodowy ROK
Ruch samochodowy prawostronny
Domena internetowa .kr

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Republika Korei zajmuje południową część Półwyspu Koreańskiego do mniej więcej 38 równoleżnika. Od Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej oddzielona jest 4 kilometrową strefą demarkacyjną.

Półwysep Koreański rozdziela Morze Żółte od Morza Japońskiego

Korea Południowa jest państwem górzysto-wyżynnym, z dużą ilością krótkich, górskich rzek.

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Trudno w Polsce kupić dobrą mapę Korei Południowej. Jest wprawdzie dostępna mapa Chiny, Korea, Bhutan (Marco Polo) w podz. 1:4 000 000, ale w tej skali można odwzorować jedynie główne drogi, poza tym mapa ta jest wydana w 2007 roku, co przy koreańskim tempie budowy nowych dróg powoduje, że już jest nieaktualna. Również korzystanie z google.maps i msn.maps niewiele pomaga ponieważ Korea Południowa jest odwzorowana w tych serwisach raczej słabo.

Osoby, które zadadzą sobie trud opanowania koreańskiego alfabetu Hangyl mogą zaopatrzyć się w mapę na miejscu.

Dużo prościej przedstawia się zdobycie mapek turystycznych, ponieważ większe miasta wydają darmowe mapki swojego regionu. Znaleźć je można w punktach informacji turystycznej, hotelach, a czasem w sklepach spożywczych.

Wybór czasu podróży[edytuj]

Do Korei najlepiej wybrać się wiosną lub jesienią. Szczególnie piękne miesiące to kwiecień (pora kwitnięcia wiśni) i listopad (złota jesień). Zimy są łagodne, choć należy być przygotowanym na ujemne temperatury. Okres od połowy czerwca do września to pora deszczowa, w tym czasie zdarzają się też tajfuny.

Wizy[edytuj]

Obywatele Polski przy wjeździe na terytorium Korei otrzymują wizę turystyczną ważną przez 90 dni. Do otrzymania takiej wizy wystarczy okazanie ważnego paszportu i karty przekroczenia granicy (można ją otrzymać w samolocie lub pobrać przed stanowiskami odpraw na lotnisku) Przed upływem terminu ważności wizy należy opuścić terytorium Korei. Nie ma możliwości przedłużenia ważności wizy turystycznej na terytorium Korei. W przypadku pobytu dłuższego niż 3 miesiące należy złożyć wniosek o przyznanie wizy długoterminowej w placówce dyplomatycznej poza terytorium Korei. Osobne przepisy stosują się do osób podejmujących pracę na terytorium Korei Południowej.

Przepisy celne[edytuj]

Wymiana waluty[edytuj]

Przy wjeździe do Korei można wymienić gotówkę w USD lub EUR na koreańską walutę już na lotnisku. Poza tym w seulskiej dzielnicy Itaewon jest mnóstwo kantorów, w których także można dokonać wymiany.

Obecnie większość bankomatów obsługuje karty wydane za granicą, można je znaleźć już na lotnisku. Wszystkie bankomaty oferują obsługę także w języku angielskim. W bankomacie zawsze obowiązuje limit wypłaty, który jednak nie jest niski (np. 1 milion wonów - czyli ok. 1 000 USD). W bankomatach montowanych w sklepach spożywczych "Buy the way" (sic!) limit wypłaty wynosi tylko 100 tys. Wonów (ok. 100 USD). W większości sklepów akceptowane są jednak karty płatnicze, zatem nie ma konieczności posiadania przy sobie dużej ilości gotówki.

Po znalezieniu bankomatu należy wybrać język angielski, a następnie opcje "Foreign English". Jeżeli takiej opcji nie ma to znaczy, że bankomat nie obsługuje kart zagranicznych. Należy też pamiętać, że kwotę wypłaty podaje się jako wielokrotność 10 tys. Wonów.

Uwaga Przed wyjazdem z Polski należy sprawdzić czy nasza karta płatnicza będzie działać poza terenem Unii Europejskiej.

Ubezpieczenia[edytuj]

=Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Nie są dostępne rozmówki polsko-koreańskie. W Korei można się zaopatrzyć w podręcznik do nauki podstaw koreańskiego, np "Survival Korean" (po angielsku).

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Nie ma bezpośrednich lotów z Polski do Korei Południowej, ale do Seulu można dolecieć bezpośrednio z Frankfurtu (Lufthansa, Asiana, Korean Air),Monachium (Lufthansa), Amsterdamu (KLM), Pragi (Korean Air, czech Airlines) lub Wiednia. Cena biletu waha się pomiędzy 3500-5000 PLN. Można także skorzystać z oferty Aeroflot (trasa przez Moskwę), która może być nawet 1000 PLN tańsza niż oferta innych przewoźników (Jednak oferuja duzo nizsze standardy). Konkurencyjne cenowo połączenia lotnicze przez Helsinki oferuje Finnair.

Koleją[edytuj]

Wprawdzie Korea Południowa ma plan wybudowania linii kolejowej, prowadzącej do Chin i Rosji przez teren Korei Północnej, ale to raczej odległa przyszłość.

Samochodem[edytuj]

Brak możliwości tranzytu przez terytorium Korei Północnej.

Statkiem[edytuj]

Z Chin i z Japonii (nie) kursują promy do portu w Incheon i Pyeongtaek. Busan na południowym wybrzeżu jest dość popularnym portem w Korei Pd, który ma dobre połączenia promowe z Japonią z portów Fukuoka i Osaka. Port Donghae na północno - wschodnim wybrzeżu zapewnia rejsy do Władywostoku i Sakaiminato na wyspie Honsiu w Japonii. Więcej tras promowych na Promy do Korei Pd

Przejścia graniczne[edytuj]

Brak lądowych przejść granicznych.

Międzynarodowe lotniska:

- Seoul - Incheon Airport

- Seoul - Gimpo Airport

- Busan - Gimhae Arport

- Jeju - Jeju Airport

Regiony[edytuj]

- Gyeonggi-do - region położony na północnym-zachodzie. Ważniejsze miasta: Seoul, Incheon

- Gangwon-do - region położony na północnym-wschodzie. Ważniejsze miasta: Sokcho

- Chungcheongnam-do - region położony na środkowym-zachodzie. Ważniejsze miasta: Daejeon

- Chungcheongbuk-do - region położony w centrum kraju.

- Gyeongsangbuk-do - region położony na środkowym-wschodzie. Ważniejsze miasta: Daegu

- Jeollabuk-do - region położony na środkowym-zachodzie na południe od Chungcheongnam-do. Ważniejsze miasta: Jeonju

- Gyeongsangnam-do - region położony na południowym-wschodzie. Ważniejsze miasta: Busan, Ulsan

- Jeollanam-do - region położony na południowym-zachodzie. Ważniejsze miasta: Gwangju

Miasta[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Samolot[edytuj]

Z Seulu do każdego większego miasta można dolecieć samolotem. Większość rejsów odlatuje z lotniska Gimpo Dojazd z międzynarodowego lotniska Incheon zajmuje ok 30 minut, cena biletu ok. 6000Won (15.18PLN)Autobusy odjeżdżają co kilka minut. Do lotniska Gimpo można dojechać zarówno z lotniska Incheon jak i z centrum Seulu szybką kolejką AIREX.

Uwaga Przy przemieszczaniu się między Gimpo, a Incheon nie należy korzystać z nieoznakowanych taksówek (można zapłacić nawet 200USD). Kurs regularną taksówką kosztuje ok. 40 000 - 50 000 Wonów

Kolej[edytuj]

Większe miasta połączone są siecią kolejową. Pomiędzy Seulem a Busan oraz Seulem i Mokpo kursują superszybkie pociągi KTX, osiągające szybkość ok. 300 km/h. We wszystkich pociągach obowiązują miejscówki (wliczone w cenę biletu). Pociągi w Korei są punktualne. Konduktor nie sprawdza biletów wszystkim pasażerom, ale tylko zajmującym miejsca, które powinny być wolne.

Samochód[edytuj]

Polacy mogą prowadzić samochód osobowy, jeżeli mają międzynarodowe prawo jazdy (zdobycie tego dokumentu nie stanowi w Polsce żadnego problemu). Sieć dróg jest dobrze rozwinięta, z dużą ilością autostrad. Autostrady są płatne, koszt zależy od długości trasy, minimum 1200Won. Drogowskazy są dwujęzyczne, czasami jednak zdarza się, że stosowana jest transkrypcja McCune'a-Reischauera co może wprowadzić w błąd.

Uwaga Miganie długimi światłami oznacza "ja jadę, ty czekasz", odwrotnie niż w Polsce

Autobus[edytuj]

Wchodzac do autobusu wrzucasz pieniadze do plastikowej przezroczystej skrzynki 1000 Won-ow (ok 1$) za przejazd dowolnej ilosci kilometrow jednym autobusem. Inną formą płatności jest karta zbliżeniowa - wówczas opłata za przejazd jest niższa. Dodatkowo, można korzystać z przejazdów łączonych metrem i autobusem - jeżeli poruszamy się w obrębie jednej strefy, automat pobiera tylko opłatę przy wejściu do metra lub autobusu, natomiast nie ściąga opłaty za przejazd następnym środkiem lokomocji.

W Korei nie ma kontrolerow w autobusie , ale wchodzac placisz na "dzien dobry" a przy placeniu kierowca cie obserwuje i liczy na twoja uczciwosc.

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Język koreański jest językiem o niezwykle łatwej gramatyce. Wyuczenie się gotowych zwrotów zapewni świetny poziom komunikacji. Wymowa koreańska to coś pomiędzy chińskim a polskim - taki trochę nasz rodzimy akcent z dziwnym bulgotaniem. W koreańskim nie ma tonów, a akcent zazwyczaj pada na ostatnia sylabę. Jest to język izolowany, a więc nie należy do żadnej grupy językowej. Jednak zawiera wiele naleciałości z angielskiego czy niemieckiego. Serwis Talktomeinkorean.com pozwala na zupełnie bezpłatna naukę koreańskiego w języku angielskim. Jest prowadzona przez grupę młodych Koreańczyków.

Zakupy[edytuj]

  • Zakupy spożywcze - w Seulu i większych miastach najłatwiej robi się je w supermarketach sieci Lotte Mart, E-Mart, Costco (coś w rodzaju Makro w Polsce). W supermarketach bez problemu można kupić większość produktów znanych nam w Polsce, choć są one tutaj znacznie droższe niż w naszym kraju.
  • Zakupy odzieżowe - w Seulu w dzielnicy Myeong Dong znajduje się mnóstwo butików oferujących róznego rodzaju ciuchy w różnych cenach. Niedrogą odzież gorszej jakości można kupić na jednycm z wielu targów, np. Nandaemun market lub Dongdaemun Market (otwarty nocą i do południa). W Seulu są także ekskluzywne centra handlowe oferujące odzież znanych projektantów (bez chińskich podróbek).
  • Elektronikę oraz sprzęt foto i video można kupić na Electronic Market w dzielnicy Yongsan. Nie należy jednak spodziewać się rewelacyjnych cen (porównywalne z cenami w polskich sklepach internetowych).
  • Ryby i owoce morza kupuje się na targach rybnych, gdzie można wybrać żywe okazy w akwarium i poprosić o zapakowanie bądź przyrządzenie na miejscu.
  • Koreańskie artykuły regionalne najkorzystniej kupuje się na Nandaemun Market (wewnątrz pawilonów handlowych). Ponadto można je kupować okazyjnie na pchlich targach (Flea markets).

W Korei na targowiskach można się targować, choć nie należy się spodziewać wielkich obniżek. Na targowiskach płaci się gotówką, natomiast 90% sklepów akceptuje karty płatnicze.

Gastronomia[edytuj]

Korea to kraj restauracji, barów i garkuchni. Czasem można odnieść wrażenie, że Koreańczycy ciągle jedzą (a mimo to pozostają szczupli).

Restauracje[edytuj]

Tradycyjne koreańskie restauracje oferują zwykle jeden rodzaj potraw, np. restauracje mięsne, rybne, z daniami z kurczaka, owoców morza, tofu itp. Warto spróbować typowo koreańskiej kuchni. Bardzo popularne są tradycyjne restauracje z grillem, gdzie klienci przyrządzają mięso, lub owoce morza sami na ruszcie.

W Itaewon - międzynarodowej dzielnicy Seulu jest wiele restauracji serwujących dania kuchni całego świata: w tym europejskie, amerykańskie steki i burgery, hinduskie, arabskie, afrykańskie, meksykańskie itp. Słowem, każdy znajdzie tutaj coś dla swojego podniebienia. Ciekawostką jest bułgarska "Zelen", prowadzona przez Polaków i oferująca bardzo smaczne dania.

Noclegi[edytuj]

Hotele[edytuj]

W Seulu i innych większych miastach obecne są znane sieci hotelowe: Marriott, Hilton, Sheraton, Hyatt, itp. Nocleg w tych hotelach kosztuje od ok. 130 USD wzwyż. Obsługa w tych hotelach stoi na dużo wyższym poziomie niż w ich odpowiednikach w Europie, czy też w USA. Standardem jest posługiwanie się dobrym angielskim przez personel hotelowy. Do większości tych hoteli można dojechać luksusowym autobusem prosto z lotniska Incheon. Cena biletu - ok 15 USD. Autobusy odjeżdżają z lotniska co 30 minut i zapewniają naprawdę komfortowy przejazd oraz przewóz bagażu w cenie biletu. Wysoki standard za wysoką cenę zapewniają również hotele koreańskiej sieci Lotte. Tańsze są hotele koreańskie, w których jednak poziom obsługi jest również dość wysoki. Problemem może być jednak porozumiewanie się, ze względu na słabą znajomość angielskiego przez obsługę (szczególnie w mniejszych miastach). Koszt noclegu to 40 - 100 USD) - w zależności od standardu i położenia. W cenę wliczone jest zazwyczaj śniadanie, a także dostęp do Internetu. Pokoje są czyste, dobrze wyposażone: zazwyczaj znajduje się w nich odbiornik TV LCD, duże wygodne łóżko, ogrzewanie podłogowe i dobrze wyposażona łazienka.

Motele[edytuj]

Koreańskie motele można znaleźć w różnych częściach kraju. Oferują tanie noclegi z różnym standardem wyposażenia.

Hostele[edytuj]

Cena noclegu w hostelach to 15 - 50 USD. Pokoje są ubogo wyposażone, czasem można trafić na tradycyjne koreńaskie posłanie na podłodze. Nie jest to nic dziwnego w tym kraju, bowiem w dalszym ciągu w wielu koreańskich domach spanie na podłodze to norma. W zdecydowanej większości hosteli jest również czysto. Nie należy się zatem obawiać, wybierając tę formę noclegu w Korei.

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Korea jest krajem bezpiecznym dla turystów. Koreańczyków cechuje gościnność i chęć pomocy obcokrajowcom (oczywiście poza miejscami oblężonymi przez turystów), co jest szczególnie istotne w przypadku zgubienia się.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Telefonia komórkowa w Korei Południowej operuje w innym systemie, niż GSM. Przed wyjazdem należy zaopatrzyć się w telefon obsługujący transmisję 3G, wówczas będziemy mogli korzystać z naszego polskiego numeru. Opłaty za roaming w Korei są jednak wysokie. Przyjeżdżając do Korei na krótko, można już na lotnisku wypożyczyć telefon pracujący w miejscowym systemie: od 2500won/dzień (informacja na maj 2014), smartfony za około 5000won/dzień. Nie potrzebna jest kaucja, wszelkie formalności można załatwić na paszport. Koreańskie aparaty komórkowe nie obsługują kart GSM, dlatego też nie warto ich kupować i zabierać do Polski, ponieważ nie będą u nas działać. W systemie koreanskiej telefonii komórkowej numer abonenta jest przypisany do aparatu. Nie ma kart prepaid, natomiast można kupić cały aparat w systemie "prepaid" i potem doładowywać konto. Oficjalnie nie można jednak tego zrobić na podstawie wizy turystycznej. SMS wysłany z telefonu koreńaskiego nie dotrze do odbiorcy pracującego w systemie GSM i odwrotnie.

Niektóre aparaty np. Samsung Galaxy SII umożliwiają już rozmowy w ramach roamingu podczas pobytu w Korei.

Internet[edytuj]

Korea posiada bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę i jakość łącza jest najczęściej bardzo dobra. W dużych hotelach (np. sieć Lotte) za dostęp do internetu trzeba osobno zapłacić, nawet 20 tys. Wonów za dzień. W motelach jeżeli jest dostęp do internetu, to wliczony w cenę pokoju.

Poczta[edytuj]

Poczta koreańska działą bardzo dobrze a jej usługi są niedrogie.

Przesyłki do Europy: kartka pocztowa - koszt 300 wonów, list - koszt 500 wonów. Czas dostarczenia listu do Polski - ok. 2 tygodnie.

Paczka do 20 kg, transport drogą morską - koszt ok. 50 000 wonów. Czas dostarczenia paczki do Polski - od 1 do 2 miesięcy.

Paczka do 20kg, transport drogą lotniczą - koszt ok. 120 000 wonów. Czas dostarczenia paczki do Polski - ok. 1 tygodnia.

Na terenie Korei listy dostarczane są w ciagu 1 - 2 dni. Skrzynki pocztowe w domach nie są zamykane na klucz - tam się nie kradnie.

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Ambasada RP w Seulu[edytuj]

70 Sagan-dong, Jongno-Gu

110-190 Seoul, Republika Korei

Tel.: (00-82 2) 723 96 81

Tel. dyżurny: (00-82 17) 206 77 88

Faks: (00-82 2) 723 96 80