Komunikacja miejska we Wrocławiu

Tytułem wstępu[edytuj]

Drogi Podróżniku!

Wybierając się w podróż często zadajesz sobie pytania : "Jak odnaleźć się w dużym mieście?" , "Mam mało czasu ,a chciałbym zobaczyć jak najwięcej zabytków - jak to zrobić?", "Jak odwiedzić miejsca znajdujące się w różnych częściach miasta?".

Niniejsza strona pozwoli Tobie w szybkim odnalezieniu odpowiedniej linii komunikacji miejskiej, aby jak najszybciej dotrzeć do najciekawszych zakątków Wrocławia.

Strona ta może przypominać na początku "farmę linków", ale nie przerażaj się. Wystarczy ,że umiejętnie posłużysz się skrótem "ctrl + f" (znajdź), aby szybko odszukać interesujący obiekt, po czym bez trudu sprawdzisz jaka linia tam dojeżdża. Każdy obiekt jest także "podlinkowany" do zewnętrznej strony, na której znajdziesz bardziej szczegółowe informacje. Dzięki temu możesz się dowiedzieć o innych ciekawych miejscach, w których warto być.

Mamy nadzieje, że strona okaże się pomocna i będąc we Wrocławiu - nie zgubisz się.

Powodzenia!

Historia[edytuj]

Stary tramwaj

Historia komunikacji miejskiej we Wrocławiu sięga końca XIX i początku XX wieku. Pierwsze linie łączyły ulicę Szczytnicką i ZOO. Z wsi Popowice do Rynku można było się dostać omnibusami konnymi.

Pierwszym momentem krytycznym w rozwoju komunikacji ,był wybuch II Wojny Światowej. Autobusy i tramwaje – wykorzystywane do celów militarnych zostały w większości zniszczone. Ze 137 obiektów służących do komunikacji tylko kilkanaście nadawało się do względnego użytku. Po wojnie zaczęto odbudowywać z niszczenia i produkować nowe pojazdy. Dnia 22 sierpnia 1945 roku uruchomiono pierwszą powojenną linię trawajową (o długości 5,4 km). Linia biegła od ul. Spółdzielczej do Jedności Narodowej i została oznaczona numerem „1”. Z ul. Jedności Narodowej ruszyły również dwie linie autobusowe „A” do Karłowic i „B” do Zalesia. Odbudowywanie szkód szło bardzo sprawnie i do końca 1945 uruchomiono 14 km torów tramwajowych i uruchomiono 53 wagony. Tramwaje kursowały do Biskupina, Dworca Nadodrze, Karłowic, Dworca Głównego, pl. Strzegomskiego. W 1946 roku uruchomiono połączenie z Pilczycami, cm. Grabiszyńskim i ulicą Krakowską. Tramwaje jadą do Kromera, na Krzyki i Sępolno. Jadą również do Kowal. W 1948 roku tramwaje spotykamy na ul. Hallera, Ślężnej i Tarnogaju. Przystępuje się też do budowy całkiem nowych połączeń: do Pafawagu (Linke Hoffmann) (1948), Leśnicy (1949), Oporowa (1950), Kleciny (1950), Księża Małego (1950), Gaju (1950). Rok 1952 to rok w którym tramwaje wrocławskie zmieniają barwę z niebieskiej na kremowo czerwoną. Dla ciekawości warto wspomnieć że numerację linii tramwajowych wprowadzono dopiero w 1909 roku, a do tego czasu tramwaje poszczególnych linii rozróżniano po kolorach wozów i tablic informacyjnych, po zmierzchu po kolorach świateł oświetlających tablice. Następuje bardzo szybki rozwój sieci komunikacji. W 1994 roku tabor tramwajowy Wrocławiu stanowi 450 wagonów: 101 sztuk wagonów typu 102N i ponad 116 sztuk wagonów typu 105N 229 sztuk wagonów typu 105Na 4 sztuk wagonów typu 105Nt Kolejnym punktem zwrotnym była powódź w roku 1997. Wiele autobusów (właśnie odnawianych) stojących w zajezdniach zostało zalanych. Po ulicy Piłsudskiego można było jeździć tramwajem wodnym. Jednak większość pojazdów udało się uchronić przed niszczącym żywiołem.

Nowoczesny tramwaj (Škoda 16T)
W roku 2000 MPK Wrocław obchodziło 50-cio lecie swojej działalności. Planowano wówczas zakup tramwajów CITADIS 200 oraz Bombardierów NGTG, lecz niestety przetargu nie udało się rozstrzygnąć i został on unieważniony. W XXI wiek MPK Sp. z o.o. wkroczyła jako największa tego typu spółka na Dolnym Śląsku. Zatrudniała wówczas 2430 pracowników, w tym 595 motorniczych i 720 kierowców. W 2001 roku wprowadzono pierwsze autobusy Volvo 7000. Natomiast w roku 2002 wykonano remont kapitalny tramwajów typu 105N. Kolejne większe zmiany nastąpiły z dniem 1 września 2003 roku, kiedy to zlikwidowano wszystkie tramwajowe linie nocne i zastąpiono je liniami autobusowymi. Z tym rokiem zakończono również prace nad budową systemu cyfrowej łączności trakingowej w standardzie Tetra. W roku 2004 Dyrekcja MPK zmienia miejsce swojej siedziby z pl. Solnego na budynek przy ulicy Bolesława Prusa. W Protramie rozpoczęto prace nad nowym tramwajem na prąd zmienny, prace zakończono w roku 2005, kiedy to również wprowadzono tego typu tramwaje do eksploatacji. Obliczenia wytrzymałościowe wykonane były na Politechnice Wrocławskiej. W 2005 roku przeszkolono również pracowników ze względu na system jakości ISO oraz utworzono zespół koordynujący i grupę audytorów wewnętrznych. W 2006 roku zaczęto wprowadzać tramwaje firmy Skoda Transportation, których stylizację wykonała grupa stylistów z Porsche.

Informacje o dzisiejszym taborze można uzyskać w dziale Informacje o taborze.

Linie autobusowe[edytuj]

Linie pośpieszne[edytuj]

Centrum Arkady Wrocławskie - widok z pobliża przystanku A
Linia A – kursuje na trasie Aleja Piastów – Plac Daniłowskiego. Z dzielnicy Oporów, w której znajduje się stadion WKS Śląsk Wrocław, dostajemy się przez most Oporowski na Grabiszynek. Dalej mijamy skrzyżowanie (udrękę dla kierowców) ulic Grabiszyńskiej, Hallera i Klecińskiej . Przejeżdżamy przez Gajowice. Warty zwiedzenia jest Kościół św. K. Boromeusza. Ul.Powstańców Śląskich kierujemy się w stronę Arkad. Bocznymi uliczkami dojeżdżamy w pobliże Galerii Dominikańskiej. Przejeżdżamy przez most Pokoju mijając Urząd Wojewódzki.W pobliżu znajduje się również Ogród Botaniczny. Przejeżdżamy przez dzielnicę Ołbin i zaraz za Mostami Warszawskimi znajdujemy się na pętli przy Placu Daniłowskiego.

Linia C – kursuje na trasie KozanówPlac Grunwaldzki. Jest to chyba linia z najmniejszą ilością przystanków po drodze (Rozkład jazdy). Jednak łączy bardzo odległe punkty od siebie (długość trasy ponad 10 km). Wyjeżdżając z Kozanowa przejeżdżamy przez Park Zachodni. Następnie mijamy kolejne dzielnice – Popowice, Szczepin, Śródmieście. Przejeżdżamy w okolicach Wyspy Słodowej i Hotelu Park Plaza. Ulicą Sienkiewicza docieramy do Placu Grunwaldzkiego, a w zasadzie Ronda Reagana, przy którym znajduje się Pasaż Grunwaldzki.

Linia D – kursuje między ul. Giełdową na osiedlu Klecina a Osiedlem Sobieskiego na Psim Polu. Przez Karmelkową , Wałbrzyską, Krzycką, wjeżdżamy na ul. Powstańców Śląskich i jedziemy w kierunku centrum, mijając największe we Wrocławiu rondo. Mijamy Arkady, oraz Galerię Dominikańską i przez most Grunwaldzki docieramy na rondo Reagana. Mijamy Pasaż Grunwaldzki i przez Most Szczytnicki wjeżdżamy między Zacisze i Zalesie. Do ciekawszych rzeczy ,które mijamy możemy jeszcze zaliczyć Centrum Handlowe Korona. Mijając Psie Pole podróż kończymy na osiedlu Zakrzów.

Galeria Dominikańska - widok z przystanku linii D,K,N
Linia E – to kurs pomiędzy ul.Bajana (Gądów Mały) a Bartoszowicami. Ciekawsze rzeczy jakie możemy zobaczyć podczas przejazdu tą linią : Centrum Magnolia Park, gdy przejeżdzamy ul. Legnicką, Plac Jana Pawła II, Rynek( objeżdżany od strony ul. Kazimierza Wielkiego – obok kina Helios i pasażu Niepolda), ul.Świdnicka (przedsionek Rynku), Galeria Dominikańska, Urząd Wojewódzki (przejeżdżając przez most Grunwaldzki), Pasaż Grunwaldzki(na Rondzie Reagana), ZOO i Hala Stulecia (przejeżdzając przez Most Zwierzyniecki). Końcówka trasy nie jest już ozdobiona żadnymi obiektami wartymi uwagi. Przejeżdżając przez osiedle Dąbie docieramy do Baroszowic.

Linia K – kursuje pomiędzy Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym na ul. Kamieńskiego na osiedlu Poświętne , a ul. Świeradowską na Gaju. Kierujemy się z północy na południe Wrocławia, a jedną z pierwszych rzeczy wartych odnotowania jest Wyspa Słodowa.Przy przejeździe przez mosty Pomorskie możemy zobaczyć Gmach Główny Uniwersytetu Wrocławskiego. Objeżdżamy Rynek (ul. Kazimierza Wielkiego mijając obiekty wyszczególnione w linii E) i dojeżdżamy do Galerii Dominikańskiej. Mijamy Dworzec Główny PKP i Dworzec PKS. Mijamy Wzgórze gen. Andersa, powstały przy nim Aquapark i znajdując się już na Gaju ( ul.Armii Krajowej) zajeżdżamy powoli na pętlę na ul. Świeradowskiej (blisko znajduje się Ferio Gaj).

Linia N – Startujemy z przystanku między Dworcem Głównym PKP i Dworcem PKS. Wsiadając do autobusu tej linii możemy dojechać w kilka ciekawych miejsc. Po kolei: Galeria Dominikańska, Urząd Wojewódzki, Ogród Botaniczny, Centrum Handlowe Korona. Podróż kończy się na ul. Litewskiej na osiedlu Zgorzelisko.

Ważniejsze linie normalne[edytuj]

Linie normalne - schemat
Linia 110 – trasa Dworzec Główny PKP (PKS) – winy. W czasie jazdy nie mijamy żadnych większych zabytków, jednak linia ta jest ważna, ponieważ łączy osiedla takie jak Huby,Gaj,Wojszyce,Jagodno ,Lamowice Stare, Iwiny z Dworcem (a więc i z pozostałą częścią miasta)

Linia 112 – trasa Dworzec Główny PKP (PKS) – Krzyki. Łączy południową część Wrocławia z Dworcem PKP i PKS. Mijane dzielnice : Huby, Gaj, Krzyki,Ołtaszyn. Po drodze znajduje się wzgórze i park gen. Andersa, oraz niedawno wybudowany Aquapark.

Linia 113Dworzec Główny PKP(PKS) – Krzyki – Jedzie podobną trasą jak linia 112. Kursy przedłużone dojeżdżają do Bielan Wrocławskich – dużego skupiska hipermarketów.

Linia 114Galeria DominikańskaBieńkowice. Łączy południowo-wschodnią część miasta z centrum (jedziemy na Oławę). Mijamy dzielnice Huby, Księże Małe, Księże Wielkie,Brochów, Bieńkowice. Przejeżdzamy w okolicy Parku Wschodniego

Przystanek na Placu Jana Pawła II. Linie : E,122,132,142,144
Linia 115Plac GrunwaldzkiWojnów. Połączenie bardzo ważne dla studentów uczących się na Politechnice lub Uniwersytecie Przyrodniczym (dawniej Akademia Rolnicza).

Przejeżdżając przez Most Zwierzyniecki mijamy Halę Stulecia, ZOO oraz Park Szczytnicki z Ogrodem Japońskim, i Pola Marsowe,gdzie odbywają się Juwenalia. Osiedla, które mijamy : Sępolno, Popiele,Swojczyce, Strachocin, Wojnów.

Linia 116Plac GrunwaldzkiKoszarowa (Uniwersytet). Poprzez Zacisze i Zalesie (Kąpielisko Morskie Oko ), al. Jana Kochanowskiego, kierujemy się na północ Wrocławia. Trasa kończy się na ul. Koszarowej (osiedle Karłowice), gdzie znajduje się kilka wydziałów Uniwersytetu Wrocławskiego– m.in. Wydział Nauk Społecznych.

Linia 120Galeria DominikańskaTrestno. Łączy wschodnią część Wrocławia z centrum. Podczas podróży ciągle jedziemy bardzo blisko Odry. Mijamy osiedla : Wilczy Kąt (Las Rakowiecki), Bierdzany, Nowy Dom, Opatowice (Park Linowy (największy w Polsce!) na Wyspie Opatowickiej). Trasa kończy się w podwrocławskim Trestnie (Kościół Matki Boskiej Niepokalanej).

Dworzec PKS widziany z przystanku 110,125,135
Linia 122DworcowaNowy Dwór. Łączy centrum z częścią zachodnią Wrocławia. Punkty charakterystyczne dla tej linii to Galeria Dominikańska i Plac Jana Pawła II. Mijane osiedla: Rynek, Szczepin, Popowice, Gądów Mały, Kuźniki, Nowy Dwór.

Linia 125 – Aleja Piastów – Brochów. W połowie swojej trasy przejeżdża przez Dworzec Główny PKP (PKS). Łączy osiedla lekko na południe od centrum : Grabiszynek, Gajowice, Huby, Tarnogaj.

Linia 127KozanówPark Południowy. Przez Kozanów (półocno – zachodnia część Wrocławia), Popowice, Szczepin trafiamy na Plac Jana Pawła II. Dalej przez Gajowice, ul. Hallera i al. Wiśniowa, docieramy na Krzyki (Park Południowy).

Linia 131 – Wierzbowa – Litewska. Łączy centrum (Galeria Dominikańska) z osiedlem Psie Pole. Po drodze przejeżdżamy przez Plac Grunwaldzki (Rondo Reagana, Pasaż Grunwaldzki) oraz osiedla Zalesie,Zacisze (Kąpielisko Morskie Oko).

Linia 132Plac Daniłowskiego – [Nowy Dwór. Łączy północną i wschodnią część Wrocławia. Ważniejsze obiekty : Dworzec Nadodrze, Rynek, Plac Jana Pawła II.

Plac Orląt Lwowskich od strony Podwala. Linie 139,149,144,406,409
Linia 135Dworzec Główny PKP (PKS) – Kozanów. Ważniejsze obiekty mijane przez tą linię : Centrum Handlowe Arkady Wrocławskie, Plac Jana Pawła II, Park Zachodni.

Łączy osiedla Kozanów, Popowice ,Szczepin z centrum miasta.

Linie 139 i 149 – Dwie bardzo podobne do siebie linie. Kursują po trasach Plac GrunwaldzkiKuźniki (Nowy Dwór). Ważniejsze obiekty : Plac Grunwaldzki (z Pasażem Grunwaldzkim), Poczta Główna, okolice Rynku (Podwale – PDT), pl. Orląt Lwowskich i Dworzec Świebodzki, uczelnie – Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji i Wyższa Szkoła Bankowa.

Linia 144 – Kamieńskiego – Wojszycka. Przejeżdża przez Dworzec Nadodrze, ul. Dubois (Wyspa Słodowa) , Rynek, Plac Jana Pawła II, pl. Orląt Lwowskich,Dworzec Świebodzki, Plac Legionów (Filharmonia), pobliże Dworca Głównego PKP, Park Południowy.

Linie 145 i 146 – Bardzo podobne linie. Kursujące na trasach GajSępolno (Bartoszowice). W czasie podróży tymi liniami mijamy : Dworzec PKS , Dworzec Główny PKP, Urząd Wojewódzki, Most Grunwaldzki, Plac Grunwaldzki (na nim Pasaż Grunwaldzki), Halę Stulecia i ZOO.

Linie nocne[edytuj]

Przystanek EPI(okolice Dworca PKP i PKS) - jeden z głównych węzłów komunikacji nocnej
Linia 240 – kurs od Dworca Głównego PKP do Dworca Nadodrze. Po drodze mijamy Arkady, pl. Legionów, pl. Orląt Lwowskich, pl. Jana Pawła II i przejeżdżając przez Śródmieście docieramy do Dworca Nadodrze. Od Dworca Nadodrze jedziemy ul. Nowowiejską, Wyszyńskiego, pl. Grunwaldzki. Mijamy wtedy Urząd Wojewódzki i Pasaż Grunwaldzki.

Linia 241 – z Dworca PKS możemy jechać na zachód lub północny-wchód Wrocławia. Jadąc na zachód przejeżdżamy przez Gajowice, Grabiszynek, Muchobór Wielki i Nowy Dwór. Jadąc na północny-wschód kierujemy się w stronę Psiego Pola przez Galerię Dominikańską, Urząd Wojewódzki, Plac Grunwaldzki, dzielnice Zacisze i Zalesie. Pętla znajduje się na Osiedlu Sobieskiego.

Linia 243 – z Dworca PKS możemy jechać na zachód Wrocławia (Leśnica) lub na południowy-wschód (Księże Wielkie). Jadąc w kierunku Leśnicy mijamy Arkady, plac Legionów, plac Jana Pawła II, Szczepin, Popowice, Gądów Mały, Pilczyce i docieramy do Leśnicy. Jadąc do Księży Wielkich mijamy Galerię Dominikańską i Park Wschodni.

Linia 245BrochówDworzec PKSPracze Odrzańskie. Linia łączy południowo-wschodni z północno-zachodnim skrajem miasta. Do Brochowa dostaniemy się przez Tarnogaj, natomiast na Pracze Odrzańskie czeka nas długa wyprawa przez Galerię Dominikańską , Rynek, pl. Jana Pawła II, Szczepin, Popowice, Kozanów, Maślice i Stabłowice.

Linia 246ŚwiniaryDworzec PKSKozanów. Z położonych na skraju Wrocławia Świniar (północ) kierujemy się w kierunku Dworca PKS przez Lipę Piotrkowską , Różankę, Karłowice, Ołbin (Browar Piastowski), Ogród Botaniczny, Katedrę, Urząd Wojewódzki, Pocztę Główną, Galerię Dominikańską. Na Kozanów docieramy jadąc ul. Grabiszyńską i mijając dzielnice : Nowy Dwór, Kuźniki, Pilczyce.

Linia 247PolanowiceDworzec PKSKlecina. Z Polanowic (północ Wrocławia) jedziemy w kierunku Dworca przez Dworzec Nadodrze, Uniwersytet Wrocławski, Rynek, Arkady. Na Klecina dostajemy się przez ulicę Powstańców Śląskich (Hotel Wrocław, niedawno Poltegor – teraz budowany jest tam Skytower, Rondo) ; mijamy Radio i Telewizję, Park Południowy.

Linia 249KrzykiDworzec PKSJarnołtów. Jadąc z Krzyków mijamy Partynice (tor wyścigów konnych) oraz Akademię Medyczną. Do dzielnicy Jarnołtów (zachód Wrocławia) dostajemy się przez Arkady , pl. Orląt Lwowskich, dworzec Świebodzki, Nowy Dwór (mijając uczelnie WSB i DSWE), Żerniki, Osiniec, Jerzmanowo.

Mapka organizacji komunikacji miejskiej w okolicach placu Grunwaldzkiego
Linia 250Dworzec Główny PKPDworzec Nadodrze. Linia kursuje między dwoma najważniejszymi dworcami kolejowymi w mieście. Na trasie możemy zobaczyć Urząd Wojewódzki, most Grunwaldzki, Plac Grunwaldzki (od Dworca Głównego do Dworca Nadodrze) oraz Plac Jana Pawła II, Plac Orląt Lwowskich, pl. Legionów, Arkady (od Dworca Nadodrze do Dworca Głównego)

Linia 251LitewskaDworzec PKSAleja Piastów. Linia umożliwia nam dostanie się na Psie Pole (północno-wschodnia część Wrocławia) przez m.in.Galerię Dominikańską i Browar Piastowski oraz na Aleję Piastów przez Arkady i ulicę Grabiszyńską.

Linia 253SępolnoDworzec PKSLeśnica. Na Dworzec PKS od strony Sępolna dostaniemy się przejeżdżając przez Bartoszowice, Biskupin, Plac Grunwaldzki (mijając wcześniej ZOO i Halę Stulecia a także Most Zwierzyniecki), Katedrę, Urząd Wojewódzki, Pocztę Główną. Na Leśnicę dojedziemy przez Arkady, pl. Legionów, Rynek, plac Jana Pawła II, Szczepin, Popowice, Park Zachodni, Pilczyce.

Linia 255BartoszowiceDworzec PKSOrzechowa. Z Bartoszowic na Dworzec PKS dostajemy się identyczną trasą jak linia 253. Z Dworca na ul. Orzechową jedziemy przez Gaj (Feriogaj).

Linia 257OsobowiceDworzec PKSFAT. Z Osobowic na Dworzec PKS dostajemy się przez Dworzec Nadodrze, Plac Staszica, Rynek, Arkady. W stronę FATu jedziemy ul. Powstańców Śląskich (Hotel Wrocław, Rondo) i ul. Hallera (hipermarket Carrefour).

Linia 259WojszyckaDworzec PKSWojnów. Od ulicy Wojszyckiej dostajemy się na Dworzec PKS ulicą Ślężną (Park Południowy, Akademia Ekonomiczna). Do Wojnowa dojedziemy przez Galerię Dominikańską, Halę Targową, okolice Wyspy Piasek i Ostrowa Tumskiego , plac Bema, Ogród Botaniczny, Plac Grunwaldzki , Sępolno (Park Szczytnicki (Ogród Japoński, ogród Różany), Stadion Olimpijski), Swojczyce i Strachowice.

Linie podmiejskie[edytuj]

Autobus firmy POLBUS
MPK Wrocław udostępnia nam trzy linie podmiejskie: 602, 607, 609.

Linia 602 rozpoczyna swoją trasę na dworcu głównym PKP. Kieruje się ona następnie ulicą Hallera w stronę Krzyków, po czym zmierza na Biskupice, gdzie znajduje się duży zakład LG. Trasa linii 607 ma swój początek na placu Jana Pawła. Zmierzając ulicą Strzegomską przez Nowy Dwór oraz ulicą Stanisławowską przez Muchobór Wielki, podobnie jak linia 602 kieruję się na Biskupice. Zarówno linia 602 jak i 607 mają swoje pętle na przystanku Biskupice Podgórne LG Electronics. Linia 609 dysponuje znacznie większą ilością przystanków niż linie 602 i 607. Kursuje ona na trasie Dworzec Świebodzki – Jarnołtów. Biegnąc ulicą Robotniczą ,mijając Dolnośląską Wyższą Szkołę Edukacji oraz Wyższą Szkołę Bankową, trasa linii 609 kieruje się następnie ulicą Strzegomską w kierunku Nowego Dworu. Dalej przebiega ona ulicą Żernicką oraz ulicą Jerzmanowską (gdzie znajduje się cmentarz), po czym na ulicy Jarnołtowskiej kończy się pętlą.

Oprócz wyżej wymienionych linii dostępna jest także oferta innych niż MPK Wrocław przewoźników. Transportem w strefach podmiejskich zajmują się także firmy:

  • Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. (DLA)
  • POLBUS-PKS sp. z o.o. (POLBUS)
  • Ariwa Usługi Transportowe (Ariwa)

Oferują one dużą ilość połączeń do głównych ośrodków podmiejskich takich jak Oleśnica, Trzebnica, Środa Śląska oraz innych miejscowości, umożliwiając w ten sposób swobodne przemieszczanie się w strefach podmiejskich.

Linie tramwajowe[edytuj]

Linia 1 – kursuje na trasie Poświętne-Olszewskiego. Trasa biegnie przez ulicę Żmigrodzką, Trzebnicką przechodząc przez pl. Powstańców Wielkopolskich skąd nie daleko jest do Parku Staszica. Następnie podróżujemy ulicą Słowiańską i Jedności Narodowej mijając pl. Słowiański. Ulicą Nowowiejską oraz Piastowską dojeżdżamy na pl. Grunwaldzki, skąd dalej tramwaj kieruje się na Biskupin mijając ZOO oraz Halę Stulecia.

Mapka organizacji komunikacji miejskiej linii tramwajowych
Linia 2 – kursuje na trasie Biskupin-Krzyki. Ulicą Olszewskiego oraz Wróblewskiego trasa zmierza ku pl. Grunwaldzkiemu skąd kieruje się na pl. Dominikański, a dalej ulicą Piotra Skargi na Dworzec Główny PKP. Z dworca tramwaj zmierza już na Krzyki kierując się ulicą Kołłątaja, później ulicą Piłsudskiego przy której znajduje się wiele obiektów kulturalnych takich jak: Teatr Muzyczny Capitol, Teatr Polski oraz kina. Potem trasa biegnie ulicą Powstańców Śląskich przy końcowym odcinku przechodząc w Karkonoską.

Linia 4 – kursuje na tracie Oporów-Biskupin. Trasa linii rozpoczyna się na ulicy Grabiszyńskiej, w pobliżu której znajduje się Cmentarz Grabiszyński oraz Park Grabiszyński. Znaczna część trasy tramwaju biegnie właśnie ulicą Grabiszyńską w kierunku pl. Legionów, po czym zmierza na pl. Dominikański, później pl. Grunwaldzkiemu i w końcu w kierunku Biskupin.

Linia 8 – kursuje na trasie Tarnogaj-Zawalna. Trasa linii numer 8 rozpoczyna się ulicą Tarnogajską i biegnie ulicami Armii Krajowej, Bradzką, Hubską i Glinianą w kierunku Dworca Głównego PKP. Potem zmierza na pl. Dominikański, a stamtąd w kierunku Wyspy Piasek na której znajduje się Biblioteka Uniwersytecka, Kościół Najświętszej Marii Panny, Kościół św. Anny. Przechodząc z wyspy mostem Tumskim dojdziemy do skupiska kościołów przy ulicy Katedralnej. Dalej trasa zmierza już na pętlę przy ulicy Trzebnickiej.

Muzeum Narodowe - widok z przystanku linii 2 i 10
Linia 9 – kursuje na trasie Park Południowy-Sępolno. Początek trasy biegnie ulicą Ślężną, przy której mieści się Teatr Pantomimy, Centrum Zdrowia Psychicznego, Cmentarz Żydowski, Muzeum Sztuki Cmentarnej, Akademia Ekonomiczna oraz Wzgórze Andersa. Dalej docieramy już do Dworca Głównego PKP, skąd tramwaj kieruje się ku pl. Dominikańskiemu, a potem ku pl. Grunwaldzkiemu. Następnie trasa tramwaju biegnie już na Sępolno ulicą Curie-Skłodowskiej mijając po drodze Politechnikę Wrocławską, ZOO oraz Park Dąbski.

Linia 12 – kursuje na trasie Wrocławski Park Przemysłowy-Sępolno. W pobliżu początku trasy znajdują się: Wyższa Szkoła Handlowa, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP. Trasa tramwaju biegnie ulicą Robotniczą, Złotoryjską, a potem Legnicką, aż dociera do pl. Jana Pawła II, skąd biegnąc po obwodzie rynku dociera do pl. Dominikańskiego. Stamtąd tramwaj numer 12 kieruje się ku pl. Grunwaldzkiemu, a potem ulicą Adama Mickiewicza na północną część Sęmpolna, mijając Park Szczytnicki, Ogród Japoński oraz Pola Marsowe.

Linia 14 – kursuje na trasie Osobowice-Ojca Beyzyma. Trasa tramwaju prowadzi ulicą Osobowicką przy której znajduje się Las Osobowicki oraz Góra Szaniec Szwedzki. Dalej tramwaj mknie wzdłuż Odry mijając Cmentarz Osobowicki, po czym przekracza rzekę ulicą Reymonta. Dalej trasa zmierza wprost na Stare Miasto, gdzie ulicą Podwale omija Rynek, po czym przejeżdżając przez pl. Kościuszki wjeżdża na ulicę Powstańców Śląskich. Zaraz za placem Powstańców Śląskich tramwaj skręca w ulicę Hallera i kieruje się na Grabiszynek, ku końcowi swojej trasy.

Rondo Reagana - jeden z głównych węzłów komunikacyjnych (obok Pasaż Grunwaldzki)
Linia 15 – kursuje na trasie Poświętne-Tarnogaj. Początkowo trasa tramwaju biegnie ulicą Żmigrodzką kierując się ku Śródmieściu. Następnie tramwaj odbija w ulicę Bałtycka i ulicą Reymonta oraz Pomorską zmierza w kierunku Starego Miasta, mijając po drodze Zakład Karny, Port Miejski oraz Park Staszica. Dalej trasa przekracza rzekę mostem Mieszczańskim i mostem Sikorskiego i biegnie ulicą Podwale i Piłsudskiego przecinając place: Jana Pawła II, Orląt Lwowskich oraz Legionów, po czym ulicami Borowską, Glinianą, Hubską i Armii Krajowej wprost na Tarnogaj.

Linia 17 – kursuje na trasie Sępolno-Krzyki. Trasa ma swój początek na ulicy Adama Mickiewicza. Ulicą tą oraz ulicą Curie-Skłodowskiej prowadzi do pl. Grunwaldzkiego mijając Park Szczytnicki, Ogród Japoński oraz zespół klinik. Z placu Grunwaldzkiego ulicą Piastowską oraz ulicą Sienkiewicza dotrzemy na plac Bema przejeżdżając w międzyczasie obok Ogrodu Botanicznego. Dalej trasa prowadzi przez dwa znaczące we Wrocławiu punkty – pl. Dominikański oraz Dworzec Główny PKP, po czym ulicami Piłsudskiego, Powstańców Śląskich oraz Karkonoską wiedzie wprost na Krzyki.

Informacje o taborze[edytuj]

W roku 2005 Wrocławskie MPK dysponowało około 319 autobusami i 400 wagonami tramwajowymi oraz zatrudniało ok. 2300 pracowników. Na rok 2005 w skład taboru wchodziły poniżej przedstawione modele tramwajów i autobusów

Tabor tramwajowy
Volvo 7700A
  • 48 wagonów typu 102Na
  • 282 wagony typu 105Na
  • 4 wagony typu 105N
  • 2 wagony typu 105NaAdtranz
  • 60 wagonów typu 105NWr
  • 2 wagony typu 105NWrAs
  • 2 wagony typu 204WrAs
  • 2 kolejne w tym roku
Tabor autobusowy
Protram 205WrAs
  • 1 autobus typu Jelcz PR 110
  • 14 autobusów m-ki Jelcz M11
  • 31 autobusów m-ki Jelcz 120MM
  • 57 autobusów m-ki Jelcz M 121M
  • 6 autobusów m-ki Jelcz M 121MB
  • 3 autobusy m-ki Jelcz M 181M
  • 4 autobusy m-ki Jelcz M 101
  • 27 autobusów m-ki Volvo B10M
  • 18 autobusów m-ki Volvo B10BLE
  • 90 autobusów m-ki Volvo 7700A
  • 14 autobusów m-ki Volvo 7000
  • 52 autobusy m-ki Ikarus 280
  • 1 autobus m-ki Ikarus 417
  • 1 autobus m-ki MAN NG 313
  • 4 busy do przewozu osób niepełnosprawnych m-ki VW transporter

Każda zajezdnia posiada do dyspozycji także tabor służbowy oraz pojazdy do usuwania usterek, czyli tzw. „Iskry” oraz pogotowie dźwigowe.

Obecnie we Wrocławiu eksploatuje się liniowo pięć typów tramwajów: Konstal 102Na, Konstal 105Na, Protram 204WrAs, Protram 205WrAs i Škoda 16T. Wśród autobusów do aktualnie eksploatowanych należą poniższe typy: Jelcz – modele: 120M, M120M, PR110, M11, L120, M121M, M121MB, M180, M181M Ikarus – modele: 280, 260, 417 Volvo – modele: B10M, B10B

Linki[edytuj]

Bibliografia[edytuj]

  • Lewandowski K., Molecki B. (red.): Tramwaje we Wrocławiu 1877-2006, Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław 2006, ISBN 83-7085-964-X
  • Maciejewski J. : O wrocławskich tramwajach, Sudety, ISBN: 83-7349-027-2
  • Lewandowski K. (red.): Miasto Wrocław - przestrzeń komunikacji i transportu, Oficyna Wydawnicza PWr,Wrocław 2004,ISBN 83-7085-811-2
  • http://www.emapy.com/wroclaw/

Warianty

Działania

Docents

Inne języki