Kołobrzeg

Pomorze Zachodnie : Kołobrzeg
noframe
Kołobrzeg
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Pomorze Zachodnie
Powierzchnia 25,67 km²
Liczba ludności 44 900
Numer kierunkowy (+48) 94
Strona www

Kołobrzeg jest nadmorskim kurortem w północnej Polsce. Liczy ok. 45,3 tys. mieszkańców (2006), jedno z największych miast województwa zachodniopomorskiego.

Charakterystyka[edytuj]

Kołobrzeg jest największym i najpiękniejszym polskim uzdrowiskiem o niezrównanym uroku i bogatej historii. Główna funkcja miasta turystyczno - uzdrowiskowa uwarunkowana jest doskonałym położeniem u ujścia rzeki Parsęty w sąsiedztwie lasów, złóż borowiny, ekosystemu bagienno - wodnego, który zapewnia schronienie wielu rzadkim gatunkom zwierząt i roślin. Do odwiedzenia Kołobrzegu zachęcają też liczne zabytki. Wśród nich są m.in. gotycka Bazylika Mariacka czy neogotycki Ratusz. Bogata, nowoczesna baza zabiegowa jest również jednym z walorów miasta. Kuracjusze nie tylko z Polski, ale Niemiec i Skandynawii mogą wypocząć w doskonałej klasy hotelach i pensjonatach.

Dojazd[edytuj]

Kołobrzeg jest oddalony 150 km od Szczecina i ok. 40 km od Koszalina.

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Przez Kołobrzeg przebiega linia kolejowa z Szczecina do Koszalina przez Gryfice.

Samochodem[edytuj]

W mieście skończy droga krajowa nr 11 z Poznania jej przebieg. Tu również można przyjechać z kierunku Wrocławia. W kierunku Karlina przebiega trasa drogi wojewódzkiej nr 163. To jest najlepsza droga z kierunka Gorzowa i Zielonej Góry. Z kierunku Szczecina i Niemiec jedzie się przez drogę wojewódzką nr 102.

AUTOKAREM

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Komunikacją miejską w Kołobrzegu zajmuje się Komunikacja Miejska Kołobrzeg Sp. z o.o. Cena wynosi 2 zł.

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Bazylika Konkatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - Data budowy pierwszej świątyni nie jest znana. Gotycką Bazylikę Mariacką wybudowano w XIV wieku. Jest to konstrukcja halowa, pięcionawowa, budowana na miejscu dawnego XIII wiecznego - kościoła św. Mikołaja. Po niespełna dwóch wiekach, świątynia została ukończona w końcu XV wieku. Wkrótce została kolegiatą. W okresie od 1531 do 1945 roku, była to świątynia ewangelicka. Po II wojnie światowej, ruiny były w tak złym stanie, że dopiero od 1957 roku przekazano budowle kościołowi i rozpoczęto odbudowę do 1974 roku. W roku 1986 ustanowiono bazylikę mniejszą.
Ratusz w Kołobrzegu
  • Ratusz - Stary ratusz był niewątpliwie piękny. Ozdobiony pięcioma małymi wieżyczkami i jedną dużą strzelistą wieżą, był gotyckim arcydziełem tamtego okresu. To bogate hanzeatyckie miasto portowe, ściągało jednak w czasie wojen wielu nieprzyjaciół. Kres starego ratusza nastąpił podczas napoleońskiego oblężenia w 1807 roku, ratusz został dotkliwie zniszczony, a następnie podjęto decyzję o rozbiórce. Część budowli jednak pozostała, służąc jako baza do budowy nowego ratusza. W latach 1829 - 32, nadworny architekt królewski Karl Friedrich Schinkel wybudował nowy ratusz, bazując na starych gotyckich elementach. Nowy ratusz był równie niezwykły jak stary. Po zniszczeniach z II wojny światowej został odbudowany.
Latarnia morska i Morze Bałtyckie
  • Latarnia morska - budynek ma wysokość 26 metrów, wysokość światła : 36,5 m i stoi tuż przy wejsciu do portu. Zasięg światła wynosi 16Mm czyli 29,6 km. Zbudowano ją na prawym brzegu Parsęty, przy początku falochronu ochraniającego wejście do portu. Z centrum należy się kierować na północny zachód w stronę portu, gdzie jest wiele miejsc do zaparkowania samochodu w pobliżu latarni. Historia latarni w Kołobrzegu sięga XVII wieku. Wieże były wielokrotnie przebudowywane. Ostatnia z nich, zbudowana w 1909 roku, została wysadzona przez wojska niemieckie w marcu 1945 roku. Obecna budowlę wzniesiono pod koniec lat czterdziestych nie jak poprzednie przed fortem kołobrzeskim, lecz na jego głównej platformie. W 1981 roku, po kapitalnym remoncie zmieniono soczewkę o średnicy 50 cm na nowy, obrotowy zestaw reflektorów halogenowych, zmieniono stare drewniane schody wewnątrz wieży na metalowe. Latarnia jest udostępniona dla turystów, bilet kosztuje okolo 3 złotych. Otwarta jest w sezonie aż do późnego wieczora, tak więc można podziwiać zachody słońca z tarasu.
  • Muzeum Oręża Polskiego - W Kołobrzegu niemal zawsze stacjonowało wojsko. Wraz ze wzrostem bogactwa i znaczenia, tego miasta oraz portu, istniała pokusa ograbienia. W czasach pruskich była tam silna twierdza, w 1919 przez dłuższy czas naczelny sztab wojsk niemieckich, a w czasie II wojny światowej ponownie Festung Kolberg. Coś z tego ducha wojskowego musiało pozostać, nie tylko Festiwal Piosenki Żołnierskiej, bo w 1963 roku, otwarto do zwiedzania zbiory militarne. Przy ul. E.Gierczak 5, obok zabytkowej kamienicy z XV wieku, znajduje się pawilon wystawienniczy wraz z salą techniki wojskowej i wystawą plenerową. Bardzo ciekawe są mundury i uzbrojenie żołnierzy polskich z I i II wojny światowej. W części plenerowej uwagę zwraca uzbrojenie różnych armii: niemiecka maszyna szyfrująca „Enigma”, czołgi i działa, np. T-34, SU-57, motocykl „Sokół 600” z 1938 roku, część wyposażenia ORP „Burza”, samolot myśliwski Mig-19P, latająca forteca Boeing B-17G, samolot myśliwski Focke-Wulf 190F, bombowy Ił-28 oraz szkolno - treningowy TS-8 Bies. Niezwykłym egzemplarzem jest niemiecki karabin Mauser, który przez eksplozję został wbity w pień, a następnie po latach razem z pniem eksponowany w muzeum.
  • Baszta Lontowa - Obecnie nazywana basztą prochową. Jest to jedyny obiekt średniowiecznego systemu obronnego, który przetrwał do dnia dzisiejszego w całości. Baszta ma cztery kondygnacje, a jej ściany frontowe posiadają liczne zdobienia. W elewacji od strony parku znajdują się otwory strzelnicze. Dziś w baszcie mieści się siedziba oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego.
  • Pałac rodziny Brunszwickich - Zbudowano go w XIX wieku w stylu emipre. W czasie ostatniej wojny został uszkodzony, jednak szybko go naprawiono. Był siedzibą UB, potem PTTK. W latach 1970-80 wyremontowano pałac , obecnie mieści się w nim Muzeum Oręża Polskiego. Gorąco polecam to muzeum. Zgromadzono tam wspaniałe zbiory broni, mundurów i sprzętu wojennego. Warto zajrzeć, i zapoznać się z historią.
  • Wieża ciśnień - Ceglana budowla zbudowana w 1885 r.. Woda była wówczas pompowana z Parsęty do wieży, a z niej rozprowadzana do budynków mieszkalnych. W górnej części wieży znajduje się zbiornik na wodę o pojemności 720 m3. Podczas oblężenia Kołobrzegu w 1945 r., gdy przestała działać miejska sieć wodociągowa, woda z tego zbiornika była dla oblężonych bardzo ważna.
  • Fortyfikacje twierdzy - Kołobrzeg przez wiele lat pełnił rolę twierdzy. Najwięcej fortyfikacji zbudowano w XVII i XIX wieku. Niektóre z nich zachowały się do dzis. Przy wejściu do portu stoi Ujście na którym stoi latarnia morska. po lewej stronie kanału ocalał fort Kleista. W porcie jachtowym stoi w całkiem dobrym stanie reduta Morast. Z kolei amfiteatr na ulicy Fredry 1 został wybudowany na forcie Wilczym z 1807 roku. Przy plaży widać mury kamiennego szańca. M.in. Fort Wilczy, Fort Ujście, Reduta Morast, Reduta Solna. Pochodzące z okresu twierdzy (XVII i XIX wiek) umocnienia, obecnie w różnym stopniu zagospodarowane.

Warto spróbować[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Ceny w porównaniu do innych miast Polski są wysokie.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkownie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Rezerwacji można dokonać między innym za pośrednictwem portali:

Oszczędnie[edytuj]

OSodek wypoczynkowy " Świt " w Grzybowie, 3 km od centrum Kołobrzegu. 200 m od morza położony w mikroklimacie.

Umiarkowanie[edytuj]

  • Ośrodek Wypoczynkowy DORIS w Kołobrzegu - obiekt całoroczny, 200 metrów od morza, położony w Strefie Uzdrowiskowej [1].

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Porady[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki