Kirgistan

Azja : Azja Centralna : Kirgistan
Kyrgyzstan.jpg
Położenie
LocationKyrgyzstan.png
Flaga
Kg-flag.png
Quick Facts
Stolica Biszkek
Ustrój polityczny republika
Waluta som
Powierzchnia 198 500
Ludność 5 357 000
Język kirgiski, rosyjski
Religia islam, prawosławie
numer kierunkowy +996
Domena internetowa .kg
Strefa czasowa UTC +6

Kirgistan - państwo w Azji Środkowej. Graniczy z Chinami (dł. granicy 858 km), Kazachstanem (1051 km), Tadżykistanem (870 km) i Uzbekistanem (1099 km).

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Z polskiego punktu widzenia ciekawe jest to, że we wsi Orłowka na zachodzie kraju do szkoły podstawowej uczęszczała Anna German. W 1946 roku właśnie z Kirgizji wraz z matką i babką wyjechała do Polski.

Polityka[edytuj]

Kraj jest biedny z dochodem na głowę mieszkańca dziesięciokrotnie niższym niż w Polsce. Wiele osób wyjeżdża do pracy do Rosji, inni zyją z czego się da, np. z pracy[ płaca- 100 - 200 USD] lub handlu. Nie widać zakładów przemysłowych, liczy się w dalszym ciągu pasterstwo.

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Najwękzym portem lotniczym Kirgistanu jest międzynarodowy port lotniczy Biszkek. Najtańszy i najdogodniejszy jest dojazd przez Moskwę linią Aeroflot, która dysponuje nowoczesnymi samolotami typu Airbus i Boeing. Polscy obywatele nie potrzebują rosyjskiej wizy tranzytowej, gdyż na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo przebywają w strefie tranzytowej.Jednakże przy wejściu do niej sprawdzane są paszporty.Lot z Warszawy do Moskwy trwa ok. 2 godzin, dalej do Biszkeku - 4.

Koleją[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Biszkek jest jedną z najbrzydszych stolic świata. Jego architekturę stanowią koszmarne postradzieckie bloki. Nawet centrum nie robi dobrego wrażenia, gdyż pełne jest pompatycznych budynków, reprezentujących mało oryginalny modernizm. Największym plusem kirgiskiej stolicy sa ludzie - mili, sympatyczni i uczynni względem cudzoziemców. Jednakże aby się z nimi porozumieć, należy znać język rosyjski, którym wszyscy się posługują. Angielski nie na wiele się przyda. W wielu opracowaniach podaje się, że najciekawszym miejscem w Biszkeku jest Bazar Osz. Może to i racja, ale pod warunkiem ,że ktoś lubi tłok, brud oraz ryzyko bliskiego kontaktu ze złodziejami kieszonkowymi. O ile Biszkek jest wyjątkowo brzdkim miastem, o tyle ma wyjątkowo urocze położenie u stóp gór Tien Szan. O ile jest dobra pogoda, widać je z każdego punktu miasta.

Kirgistan jest niemal pozbawiony zabytków, gdyż Kirgizi przez wieki byli ludem koczowniczym, przez co nie stawiali trwałych budnków. Jednym z nieliczynych jest tzw. Baszta Burana, położona kilkadziesiąt kilometrów na wschód od Biszkeku. Oprócz baszty- dawnego minaretu, jest tam lapidarium złożone z zebranych kamieni nagrobnych oraz pozostałości grodziska. Pomiędzy Biszkekiem a miastem Tokmok nie wolno przegapić eksterytorialnego przejazdu przez Kazachstan. Za najbardziej popularne miejsce wypoczynku uchodzi jezioro Issyk Klul na wschodzie kraju. Jest rzeczywiście nadzwyczaj malownicze. Należy udać się zwłaszcza na jego brzeg południowy, gdzie można zobaczyć kawałek prawdziwego stepu. 93 % powierzchni kraju zajmują góry, i to wysokie do 7500 metrów nad poziom morza. Jeżeli ktoś nie lubi wyczepującej wspinaczki powinien udać się autem drogą asfaltową z Biszkeku w stronę miasta Osz, gdzie można wjechać aż na wysokość 3,5 tys. metrów, czyli kilometr wyżej, niż nasze Rysy!

Komunikacja[edytuj]

Język[edytuj]

Językami urzędowymi w Kiistanie jest kirgiski i rosyjski. Bez znajomości rosyjskiego lepiej się do Kirgistanu nie wybierać. Angielskim można porozumieć się tylko na lotnisku lub w lepszych hotelach, ewentualnie z młodymi ludźmi.

To biedny kraj, ale ceny nie są wcale takie zachęcające. Co można kupić? Jest nieco atrakcyjnych pamiątek wykonanych na wzór strojów ludowych, jak np. wysokie czapki.

Gastronomia[edytuj]

Jest duży wybór serów, smacznych jak mało gdzie indziej. Kuchnia oparta jest na baraninie, dostępne są szaszłyki i kebaby.Cena za obiad w stolicy w licznych tu barach i restauracjach wynosi około 20 złotych.

Noclegi[edytuj]

Średnia cena za nocleg w stolicy w hotelu wynosi 50 USD, można na pewno znaleźć cos tańszego, ale za jakość nie ręczę. Poza Biszkekiem prawie nie widać hoteli czy zajazdów. Wyjątkiem jest północy brzeg jeziora Issyk Kul, gdzie latem wypoczywają tysiące turystów.

Kirgistan jest krajem bezpiecznym i przyjaznym turystom, w tym Polakom, którzy obecnie nie potrzebują wiz wjazdowych. Kirgizi są ludem spokojnym, nie widać rozwydrzonej młodzieży, pijanych czy innych tego typu osób, które potrafią zmącić radość ze zwiedzania. Największym zagrożeniem jest ruch drogowy. Należy bardzo ostrożnie przechodzić przez ulicę, nawet wtedy, gdy przechodzi się na zielonym świetle! Należy również bardzo rozważnie fotografować różne obiekty, np. lotnisko, tereny przygraniczne, gdyż może się to okazać zabronione.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane w Kirgistanie[edytuj]

Brak placówki - państwo obsługiwane przez Ambasadę RP w Ałmaty (Kazachstan).

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne