Kamień Śląski

Opolszczyzna : Kamień Śląski

Informacje ogólne[edytuj]

Kamień Śląski - perła Opolszczyzny

Kamień Śląski często zwany Perłą Śląska Opolskiego. Jest miejscowością położoną w środkowo-wschodniej części Opolszczyzny (pow. Krapkowice, gmin. Gogolin ). Umiejscowienie wśród bujnych lasów z bogatą florą i fauną, czynią tą miejscowość dogodnym miejscem na wypoczynek i relaks wśród natury. W 2005 roku na obszarze łąk przyległych do Kamienia rozpoczęto program reintrodukcji  susła moręgowego, którego populacja wyginęła w Polsce w latach 70. i 80. a który występował na tych terenach bardzo licznie. W pobliżu Kamienia Śląskiego znajduje się lotnisko, które obecnie jest własnością prywatną firmy Lotnisko Kamień Śląski Sp. z o.o. Wyposażone w nowoczesną infrastrukturę jest przystosowane do przyjmowania lotów pasażerskich, choć obecny status lotniska to „inne miejsce przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych

Historia[edytuj]

Miejscowość została po raz pierwszy wzmiankowana w kronice Galia Anonima, w związku z pobytem w 1104 r. księcia Bolesława Krzywoustego. W średniowieczu Kamień Śląski należał do sławnego rodu Odrowążów. Około 1183 r. urodził się tutaj św. Jacek Odrowąż. W 1957 r. w Kamieniu Śląskim obchodzono jubileusz 700-lecia śmierci św. Jacka, a w 1966 r.odbyły się tutaj wielkie uroczystości z udziałem prymasa Stefana Wyszyńskiego i kardynała Karola Wojtyły, który później jako papież Jan Paweł II obrał Św. Jacka jako patrona Kongresu Eucharystycznego podczas pielgrzymki w 1987 roku. Obecnie Kamień Śląski jest uważany za najpiękniejsze sołectwo gminy Gogolin. Co może potwierdzić wyróżnienie w konkursie o Europejską Nagrodę Odnowy Wsi A.D. 2000 oraz zwycięstwo w konkursie Piękna Wieś Opolska 2005.

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

  • 25 km od Opola (drogą Opole-Strzelce Opolskie, zjazd w prawo na Tarnów Opolski, dalej przez Kosorowice)
  • 8 km od autostrady A4 (zjazd Krapkowice, Gogolin, dalej kierować się na Kamień Śląski)

Koleją[edytuj]

  • Opole główne – Kamień Śląski (bezpośrednie połączenie bez stacji pośrednich, czas podróży 18min. Odległość: 19Km. Cena biletu normalnego klasa2: 4,50 zł, klasa1: 6,75 zł)
  • Wrocław główny – Kamień Śląski( dojazd do Opola tam przesiadka i dalej bezpośrednio do Kamienia Śląskiego, czas podróży ok. 1godz. 49min. Odległość: 101Km. Cena biletu normalnego klasa2: 17zł, klasa1: 25,50zł)

Samolotem[edytuj]

Prywatne lotnisko małego ruchu pasażerskiego umożliwia lądowanie małych samolotów pasażerskich.

Zobacz[edytuj]

Pałac Odrowążów[edytuj]

Pałac Odrowążów - wejście do kaplicy św. Jacka

Pałac zbudowano na przełomie XVII i XVIII w. na miejscu wcześniejszego zamku. Przez wieki był siedziba wielkich rodów szlacheckich. Na sławę tego miejsca wpłynął szczególnie fakt narodzin św. Jacka. Przebudowa w 1715 roku komnaty narodzin świętego, spotęgowała znaczenie Kamienia jako miejsca kultu. Do czasu wybuchu II wojny Światowej zamek przeżywał swą świetność. Działania wojenne wpłynęły na jego częściową dewastację. W ostatnich latach Drugiej Wojny Światowej w zamku został założony Państwowy Dom Dziecka. 22 stycznia 1945 na teren Kamienia Śląskiego wkroczyły wojska radzieckie dokonując znacznych zniszczeń. Najbardziej ucierpiała kaplica św. Jacka, która została splądrowana. Smutną kartą historii zamku był pożar w 1971 roku, który dokończył dzieła zniszczenia. Pozbawiony dachu zamek popadał w ruinę. Sprawa przyszłości obiektu zaczęła jawić się w nowym świetle po społeczno-politycznych przemianach w 1989 roku. Wtedy to nowe władze wojewódzkie w Opolu wystąpiły z inicjatywą przejęcia zniszczonego kompleksu przez Diecezję Opolska. Intensywne prace remontowe trwały cztery lata. Obecnie zamek jest miejscem do którego pielgrzymują ludzie z całej polski jak również z zagranicy. Odrestaurowana budowla jest nie tylko miejscem kultu św. Jacka ale również kompleksem rekreacyjno wypoczynkowym jak również Centrum Kultury i Nauki przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego. W roku jubileuszowym 2000 kaplica św. Jacka została ogłoszona diecezjalnym Sanktuarium Roku Świętego obok Katedry Opolskiej i Sanktuarium na Górze św. Anny.

Kościół parafialny pod wezwaniem św. Jacka[edytuj]

Kościół parafialny pod wezwaniem św.Jacka

Pierwsza wzmianka o kościele parafialnym pochodzi z 1271r. Prawdopodobnie pierwotnie jego patronem był św. Urban, a dopiero od końca XVI w. św. Jacek. Początkowo kościół był drewniany. Spłonął jednak w czasie wojny 30-letniej. Na jego ruinach w latach 1603-1632 pod patronatem Mikołaja Rokowskiego została zbudowana barokowa świątynia parafialna. W latach 1909-1910, gdy proboszczem parafii był ks. Franciszek Bittzer rozbudowano kościół o dwie boczne nawy. Wewnątrz świątyni znajdują się ołtarze: główny z obrazem św. Jacka i boczne: Najświętszej Marii Panny Różańcowej, Św. Rodzinny i Serca Pana Jezusa. Modlących się oświetla światło przechodzące przez misterne witraże przedstawiające błogosławionych Czesława i Bronisławę po obu stronach ołtarza głównego, a także świętych: Urbana, Alojzego, Jadwigi, Franciszka, Annę, Antoniego.

Zrób[edytuj]

Sebastianeum Silesiacum[edytuj]

Sebastianeum Silesiacum - kompleks wypoczynkowo-rehabilitacyjny

Sebastianeum Silesiacum to Centrum rehabilitacyjne, wypoczynkowe i turystyczne. Naturalne położenie tego miejsca oraz wykorzystanie wód oligoceńskich umożliwia kuracjuszom osiągnięcie komfortu psychicznego i pełnego relaksu. Stosowane są tutaj najnowsze metody leczniczo-rehabilitacyjne: ciepłolecznictwo, elektroterapię, laseroterapię, magnetoterapię i magnetostumulację, kinezyterapię, krioterapię, inhalacje, światłolecznictwo, masaż leczniczy oraz hipoterapię. Przy ośrodku działa również stadnina koni w której to można rozwijać swoje możliwości w jeździe na tych wspaniałych zwierzętach. Jest też możliwość skorzystania z hipoterapii.

Motowakacje[edytuj]

Organizowane przez Automobilklub Wrocławski na terenie przyległym do lotniska dają możliwość obcowania z naturą w połączeniu z rozwojem i doskonaleniem swoich umiejętności rajdowych. Zakwaterowanie jest prowadzone w warunkach obozowych. Domki 6-osobowe z piętrowymi łóżkami ( uczestnicy muszą posiadać własne śpiwory ). Ośrodek zawiera pełne zaplecze sanitarne ( łazienki z natryskami i ciepłą wodą, WC, stołówka, świetlica ). W programie:

  1. Młodzieżowy obóz motoryzacyjny ( od 12 do 17 lat ) – nauka jazdy motorowerem, quadem, gokartem i samochodem. Codzienne obcowanie z motoryzacją. Przygotowanie do egzaminu na kartę motorowerową. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu uzyskuję się kartę motorowerową.
  2. Wakacyjna szkoła rajdowa ( od 16 do 18 lat ) – możliwość doskonalenia swoich umiejętności rajdowych pod okiem fachowców. Nauka bezpiecznego prowadzenia samochodu jak również jego budowy i zasad działania. Nie jest wymagane prawo jazdy do uczestniczenia w obozie.

Nocleg[edytuj]

Hotel Aviator[edytuj]

Hotel Aviator

Nowoczesny kompleks hotelowy dysponujący 36 miejscami ( 5 pokoi 1-os, 13 pokoi 2-os i 2 apartamenty). Pokoje wyposażone w TV, osobną łazienkę z prysznicem, nieograniczony dostęp do Internetu, klimatyzację. Hotel posiada własny parking.

Kontakt:
Hotel Aviator
ul. Lotnicza 5-7
47-325 Kamień Śląski
Telefon: +48 (77) 408 81 30
Faks: +48 (77) 408 81 39
Telefon komórkowy: +48 606 584 262
Adres e-mail: hotel@opole.airport.aero

Pałac Odrowążów[edytuj]

Pałac Odrowążów - sala konferencyjna

Organizowanie konferencji (od 15 do 100 osób), uroczystości okolicznościowych, piękne położenie, możliwość spróbowanie tradycyjnej kuchni śląskiej, pokoje w wysokim standardzie.

Kontakt:
Sanktuarium św. Jacka - Centrum Konferencyjne
ul. Parkowa 1a
47-325 Kamień Śląski
Telefon: +48 (77) 46-71-120
Faks: +48 (77) 46-71-123
e-mail: zamek@kamien.biz
[1]

Sebastianeum Silesiacum[edytuj]

Sebastianeum Silesiacum - hotel

Organizowanie konferencji Pobyt hotelowy obejmuje nocleg wraz ze śniadaniem. Pokoje są wyposażone w łazienkę, TV, telefon oraz w znacznej większości w przyłącze internetowe. W Ośrodku w godzinach od 22.00 do 6.00 obowiązuje cisza nocna.

Kontakt:
Zespół Turystyczno-Wypoczynkowo-Rehabilitacyjny
Caritas Diecezji Opolskiej "SEBASTIANEUM SILESIACUM"
ul. Parkowa 1B
47-325 Kamień Śląski
Telefon: +48 (77) 467-11-04
Faks: +48 (77) 467-11-17
e-mail: info@sebastianeum.pl
[2]

Hotel "u Ewy"[edytuj]

Do dyspozycji są pokoje o wysokim standardzie. Każdy pokój posiada własną łazienkę i TV. Hotel położony jest w zacisznym miejscu niedaleko parku przy Sanktuarium św. Jacka.

Kontakt:
Restauracja i hotel U EWY
Plac Myśliwca 15
47-325 Kamień Śląski
Telefon: +48 (77) 4671 161
e-mail: uewy@uewy.pl
[3]

Kontakt[edytuj]

Wyjazd[edytuj]