Islandia

Położenie
LocationIceland.png
Flaga
Ic-flag.png
Quick Facts
Stolica Reykjavík
Ustrój polityczny demokracja
Waluta korona islandzka
Powierzchnia 103 125
Ludność 306 694
Język islandzki
Religia luteranizm
numer kierunkowy +354
Domena internetowa .is
Strefa czasowa UTC 0

Islandia - państwo położone w Europie Północnej, na wyspie o tej samej nazwie i kilku mniejszych wyspach, m.in. archipelag Vestmannaeyjar w północnej części Oceanu Atlantyckiego. Islandia jest jednym z krajów nordyckich. Nazwa kraju Ísland nie jest do końca poprawna, gdyż tylko 10% powierzchni Islandii jest pokryta lodowcam. Islandia ma zadziwiająco łagodny klimat i niezliczone źródła gorącej wody termalnej.

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Islandia to kraj o niezwykłych krajobrazach i formach geologicznych. W związku z tym, że znajduje się blisko koła biegunowego, ilość światła dziennego znacznie się różni w zależności od pory roku. Podczas przesilenia marcowego i wrześniowego, dzień i noc mają praktycznie taką samą długość jak w innych częściach świata. W grudniu występuje to 20h ciemności.

Historia[edytuj]

Islandia była pierwotnie zamieszkała przez plemiona nordyckie i celtyckie w IX wieku . Historia mówi, że pierwszym osadnikiem był Ingólfur Arnarson, norweski wiking, który osiedlił się atm gdzie obecnie leży Reykjavik.

Ludzie[edytuj]

W ostatnich 10 latach Islandia przyjęła znaczną liczbę imigrantów. W ostatnich 5 latach liczba imigrantów podwoiła się. Największą mniejszością narodową są Polacy, którzy imigrują do Islandii głównie za pracą. Imigranci w Islandii stanowią obecnie 10% społeczności.

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Islandia jest krajem strefy Schengen, dlatego paszporty nie są wymagane od Polaków.

Samolotem[edytuj]

Lotnisko w Reykjaviku (REK) obsługuje jedynie połączenia krajowe oraz loty na Grenlandię i Wyspy Faros.

Głównym portem lotniczym jest Keflavik (KEF), znajdujący się 40km na południe od Reykjaviku. Z lotniska kursuja autokary transferowe, które oferują zazwyczaj przejazd do Reykjaviku bądź do popularnej atrakcji "Blue Lagoon", czyli gorących źródeł termalnych. Transfery z lotniska są oferowane przez takie firmy jak: Airport Express (2,100 ISK w jedną stronę), Flybus (2,200 ISK w jedną stronę), które dowożą turystów do głównego terminalu autobusowego w Reykjaviku bądź bezpośrednio do hoteli. Czas podróży to średnio 45 min. Transfery lotniczne są najbardziej popularną opcją, ponieważ mają zagwarantowany wyjazd i są skoordynowane z przylotami i odlotami samolotów.

Statkiem[edytuj]

Smyril Line oferuje serwis z Hirtshals w Danii.

Regiony[edytuj]

Regiony Islandii
  • Południowy zachód: znajduje się tu stolica kraju, Reykjavik i mieszka tu znaczna część społeczeństwa.
  • Fiordy zachodnie: słabo zaludnione, surowa geografia
  • Zachód: lodowiec Snæfellsjökull
  • Północ: niezwykłe pola lawy, burzliwe wodospady
  • Wschód: fiordy oraz jedyny międzynarodowy port pasażerski
  • Południe: znajdują się tu popularne atrakcje, takie jak złoty szlak (Golden Circle).
  • Środkowa Islandia: lodowce

Miasta[edytuj]

Widok na Reykjavik
  • Reykjavík- stolica kraju i największe miasto
  • Akureyri- stolica północy
  • Egilsstaðir- główne miasto we wschodniej części
  • Hafnarfjörður- malownicza miejscowość na obrzeżach stolicy regionu
  • Höfn- główne miasteczko w południowo wschodnim regione
  • Húsavík- popularne miejsce obserwowania wielorybów
  • Keflavik- znajduje się tu międzynarodowe lotnisko
  • Ísafjörður- największa miejscowość w rejonie zachodnich fiordów
  • Selfoss - największe miasteczko na południu, główny hub agrokultury
  • Stykkishólmur- główne miasteczko na półwyspie Snæfellsnes

Ciekawe miejsca[edytuj]

Þingvellir
Wodospad Dettifoss

Parki narodowe[edytuj]

  • Þingvellir- wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO, znajdujący się 30-50 km na wschód od Reykjaviku. Nie tylko jest to oryginalne miejsce najdłużej działającego parlamentu na świecie (nazwa oznacza dosłownie "pole parlamentarne"), to jest to również miejsce gdzie stykają się ze sobą północno-amerykańska i europejska płyta tektoniczna.
  • Vatnajökull- najnowszy park narodowy w Islandii, założony w 2008 roku. Jest to największy europejski park narodowy o powierzchni 12,000km², obejmujący około 12 procent powierzchni Islandii. W parku znajduje się największa góra (Hvannadalshnúkur), najwięskszy lodowiec (Vatnajökull) i największy wodospad mierzony ilością objętości wody (Dettifoss).
  • Snæfellsjökull- znajdujący się na półwyspie o Snæfellsnes i oferujący takie atrakcje jak pokryte loden wulkaniczne kratery, które opisał Juliusz Verne w swojej książce Podróż do wnętrza ziemi.

Pozostałe atrakcje[edytuj]

Błękitna Laguna
  • Błękitna Laguna: Słynny odkryty basen oraz centrum odnowy biologicznej. Znajduje się około 13km od Keflaviku i 39 km od Reykjaviku.
  • Gullfoss - Złoty Wodospad.
  • Gejzer Strokkur- gorące źródło, 10km na zachód od Gullfoss.
  • Jökulsárlón- ta majestatyczna lodowa laguna w południowo-wschodniej Islandii znajduje się niedaleko Höfn, na trasie nr 1.
  • Landmannalaugar - piękny region znajdujący się w niezamieszkałej, środkowej części Islandii.

Komunikacja[edytuj]

Język[edytuj]

Językiem urzędowym jest islandzki.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo w Islandii[edytuj]

Islandia jest państwem bezpiecznym,w którym nie ma bardzo dużego zagrożenia przestępczością.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]