Irak

Ostrzeżenie

Irak jest państwem w którym toczą sie działana wojenne. Na porządku dziennym są zamachy terrorystyczne oraz uprowadzenia dla okupu. Jedynie strefa kontrolowana przez Kurdów jest bezpieczniejsza. Wikitravel nie poleca wyjazdu do tego kraju.

Iraq Imam Ali shrine.jpg
Położenie
LocationIraq.png
Flaga
Iz-flag.png
Quick Facts
Stolica Bagdad
Ustrój polityczny republika
Waluta 1 dinar iracki IQD + 1000 filsów
Powierzchnia 437.072 km2
Ludność 26.783.383 (July 2006 est.)
Język arabski, kurdyjski, asyryhski, armeński
Religia islam (97%)(szyici ok. 60%, sunnici ok 37%), inne 3% (w tym chrześćjanie)
numer kierunkowy +964
Domena internetowa .iq
Strefa czasowa UTC +3

Irak - kraj położony na Bliskim Wschodzie, sąsiaduje z Arabią Saudyjską, Jordanią, Syrią, Turcją, Iranem i Kuwejtem.

Charakterystyka[edytuj]

Od czasu II wojny w Zatoce kraj okupowany przez wojska amerykańskie i ich sojuszników. Większość terytorium bardzo niebezpieczna, nie nadaje się do wizyt turystycznych. Relatywnie bezpieczna może być wyłącznie wizyta w znajdującej się pod kontrolą Kurdów północnej części.

Klimat[edytuj]

Podzwrotnikowy i zwrotnikowy. Latem bardzo wysokie temperatury, w okresie zimy okresowe silne opady deszczu.

Wizy[edytuj]

Obywatele Polski potrzebują wizy, której wyrobienie graniczy z niemożliwością. Istnieje możliwość wjechania do kurdyjskiej części Iraku z Turcji lub Iranu bez wizy.

Wymiana waluty[edytuj]

Występują banknoty o nominałach: 50, 100, 250, 500, 1000, 5000, 10.000, 25.000 IQD. W kurdyjskiej części Iraku banknoty 50 IQD nie są honorowane. Kurs wymiany wynosi 1 IQD = 0,00059 EUR (6.10.2009)

Karty płatnicze[edytuj]

Kary płatnicze, poza nielicznymi wyjątkami nie są akceptowane. Brak, poza nielicznymi wyjątkami, bankomatów.

Dane na rok 2010 - w Bagdadzie mozna uzywac kart kredytowych Visa, Mastercard i Amercan Express - to wszystko w rejonach lotniska i w okolicach Zoelonej Strefy. Miasto samo w sobie nie jest bardziej niebezpieczne od innych teo typu rejonow ale nadal trzeba uwazac na zamachy i porwania jesli okazuje sie zbytnio posiadanie gotowki/ kart.

Dojazd[edytuj]

Poza przylotem (lotniska międzynarodowe m.in. w Bagdadzie i Arbilu (Hewler)) możliwość wjazdu lądem od strony Turcji - przejście Silopi/Zakho lub Iranu.

Miasta[edytuj]