Hiszpania

Europa : Hiszpania
Hiszpania
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Madryt
Ustrój polityczny monarchia parlamentarna
Waluta euro (EUR)
Strefa czasowa UTC +1 - zima
UTC +2 - lato
Powierzchnia 504,782 km²
Liczba ludności 44,108,530
Język urzędowy hiszpański, kataloński, oksytański, baskijski i galisyjski
Religia katolicyzm
Kod telefoniczny +34
Napięcie elektryczne {{{napięcie_elektryczne}}}
Kod samochodowy E
Ruch samochodowy {{{ruch_samochodowy}}}
Domena internetowa .es

Hiszpania - kraj w południowo-zachodniej Europie, zajmujący wiekszą część Półwyspu Iberyjskiego. Atrakcyjny cel turystyczny, unikalne zabytki i zespoły miejskie, muzea oraz plaże nad Morzem Śródziemnym i góry.

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Hiszpania (España) jest państwem położonym w Europie Śródziemnomorskiej. Obejmuje obszar 504,782 km².

Klimat[edytuj]

Hiszpania jest położona w obszarze klimatu podzwrotnikowego morskiego nad Morzem Śródziemnym i Oceanem Atlantyckim i kontynentalnego w środkowej części Hiszpanii.

W okresie polskich urlopów (lipiec, sierpień) w centralnej i południowej cześci panuje nieznośny upał, a temperatury dochodzą do 40 stopni. Dobrym terminem do zwiedzania miast jest natomiast kwiecień i maj.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Hiszpania słynie między innymi z gonitwy byków w Pampelunie.

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

  • Hiszpania przewodnik z mapą serii wydawnictwa Baedeker, rok wydania 2008. Bardzo dobra jest również seria przewodników po Hiszpanii napisana w języku angielskim, wydawnictwa Lonely Planet. W polsce dostępne są one m.in. w sieci Empik oraz w sklepie internetowym Travelco.pl

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Poza ograniczeniami opisanymi w podrozdziale klimat, kraj jest godny odwiedzenia przez cały rok.

Wizy[edytuj]

Hiszpania jest członkiem Unii Europejskiej. Obywatele UE, Kanady, Japonii, Liechtensteinu, Rumunii, Bułgarii, Szwajcarii, Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii i kilku innych państw nie potrzebują wiz wjazdowych. Jedynym wymaganym przy przekraczaniu granicy dokumentem jest paszport. Obywateli UE muszą posiadać co najmniej dowód osobisty, ponieważ jednak Hiszpania należy do Strefy Schengen na granicy lądowej i w portach lotniczych, w przypadku lotów wewnątrz strefy, nie jest przeprowadzana kontrola tego dokumentu.

Przepisy celne[edytuj]

Obywatele Unii Europejskiej nie sa ograniczni przepisami celnymi co do przywozu i wywozu towarów. Jedynym ograniczeniem sa limity na przywóz alkoholu i wyrobów tytoniowych.

Wymiana waluty[edytuj]

Liczne placówki bankowe oferuja wymiane na Euro, niestety nie akceptują złotówek (poza nielicznymi bankami w Madrycie). Najlepszym i najtańszym rozwiazaniem jest zakup Euro w polskich kantorach, płacenie na miejscu, tam gdzie sie da, karta płatniczą. Pobieranie gotówki z bankomatów należy poprzedzić informacją ze swojego banku na temat kosztów tej operacji, gdyż niektóre karty płatnicze rozliczają te transakcje poprzez dolara amerykańskiego, co oznacza podwójne prowizje. Również prowizje naszego banku mogą być zaskakujaco wysokie.

Ubezpieczenia[edytuj]

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Główny port morski to Barcelona, z której mamy do wyboru wiele połączeń promowych zarówno na Baleary jak i do innych miast europejskich. Alquiler yates Ibiza

Przejścia graniczne[edytuj]

Hiszpania znajduje sie w Strefie Schengen. Możliwe jest przekraczanie granicy lądowej na całej jej długości, poza lokalnymi ograniczeniam. W związku z tym przejścia graniczne zlokalizowane są w portach morskich i lotniczych i dotyczą ruchu z poza Schengen.

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Granada - Alahambra, ostatnia zdobyta twierdza Maurów w Europie.
  • Toledo - katedra, alkazar i synagogi
  • Cordoba a właściwie Kordowa - stare miasto z Mezquitą - dawnym meczetem obecnie katedrą

Komunikacja[edytuj]

Kolej[edytuj]

W Hiszpani istnieją odcinki szybkiej koleji, podobne do francuskiej TGV.

Samochód[edytuj]

Obowiazują podobne do polskich przepisy ruchu drogowego, z częstym stosowaniem reguły prawej ręki t.j. pierszeństwa dla pojazdów nadjeżdżajacych z prawej strony. Poruszanie ułatwiają liczne ronda. Limit prędkości na autostradach (120 km/h) jest w zasadzie, poza nielicznymi wyjątkami, przestrzegany. Hiszpańscy kierowcy nie maja w zwyczaju ustępowac drugiemu pojazdowi przy zmianie pasa ruchu lub włączniu się do ruchu. Często też używają klaksonu, np. stojąc w korku, jak by to cokolwiek mogło zmienić. Szkieletowa sieć autostrad równomiernie pokrywa kraj, część z nich jest płatna, ale istnieja dobre drogi alternatywne. Jakość usług na stacjach benzynowych odbiega in minus od tego do czego jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce. Dystrybutory paliwa wyposażone sa w trzy kwadratowe przyciski, naciśnięcie dolnego pozwala na tankowanie do pełna, dwu pozostałych za określoną kwotę. Przy autostradach spotykamy via de servicio, równoległe do autostrady, nawet paru kilometrowe odcinki drogi, przy których położone są stacje benzynowe, restauracje, hotele bądź hostele.

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Hiszpański (kastylijski), kataloński, galicyjski, baskijski (euskera). Znajomość języka angielskiego, choc coraz większa, nadal nie jest powszechna. Nie mniej Hiszpanie są bardzo otwarci, i zawsze starają sie porozumieć, nawet na migi.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Rezerwacji można dokonać między innym za pośrednictwem portali:

  • Hostels Barcelona Nest Located near the football ground of the FC Barcelona. Rooms of 4, 6, 8, 10 and 12 beds. From 14€ the night. We have: room of games, access to Internet, wifi, terraces, kitchen of guests, reading room, room of projections, laundry, etc. Sheets including. Opened 24 hours. More information in the Web. [1]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo w Hiszpanii[edytuj]

Hiszpania nie jest państwem bardzo odbiegającym poziomem bezpieczeństwa od innych państw Unii Europejskiej. Zagrożeniem dla turystów w Hiszpanii jest przestępczość pospolita, drobne kradzieże i kradzieże kieszonkowe. Należy uważać na złodziei na motocyklach albo motorowerach, którzy kradną torebki przechodniom, a także na celowe przebijanie kół samochodowych i kradzieże pod pretekstem uzyskania pomocy na drodze lub parkingu, w których specjalizują się Cyganie.

Zdrowie[edytuj]

Zdrowie[edytuj]

Obywatele państw Unii Europejskiej leczeni są na zasadach wzajemności. Oznacza to że przyjezdnym, nawet turystom, przysługuję te same prawa i obowiązki, co obywatelowi Hiszpanii. Podstawą uzyskania pomocy jest karta EKUZ.

  • Porada lekarska: bezpłatna, ale uwaga: upewnij się czy lekarz przyjmuje w ramach państwowej opieki zdrowotniej.
  • Leki: dla emerytów i rencistów bezpłatne, reszta 40% odpłatności na leki podstawowe, pozostałe 100%.
  • Pogotowie: bezpłatne, tylko w nagłych przypadkach. Tel nr 112.
  • Szpital: po upewnieniu sie czy szpital pracuje w ramach państwowej opieki zdrowotnej, pobyt na sali wieloosobowej - bezpłatny. W pokojach jednoosobowych pacjent traktowany jest jako pacjent prywatny i ponosi wszelkie koszty leczenia.
  • Stomatolog: płatny w 100%

Uwaga!
W przypadku Hiszpani, ze wzgledu na niewydolność państwowej opieki zdrowotnej, Wikitravel szczególnie rekomenduje posiadanie odrębnego, prywatnego, ubezpieczenia kosztów leczenia, w tym transportu do Polski. Przy zawieraniu ubezpieczenia należy wybrać firmę która nie wymaga od nas wyłożenia gotówki i jej zwrotu po powrocie do kraju, gdyż możemy nie dysponować taka kwotą.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Przedstawicielstwo Hiszpanii w Polsce[edytuj]

Ambasada Królestwa Hiszpanii w Warszawie
ul. Mysliwiecka 4
PL - 00-459 Warszawa
Telefon: +48 225 834 000, +48 226 224 250
Fax: +48 226 225 408
E-mail: embesppl@mail.mae.es

Przedstawicielstwa Polski w Hiszpanii[edytuj]

Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Madrycie
Calle Guisando 23 bis
E - 28035 MADRID
Telefon: +34 91 373 60 49
Fax: +34 91 373 66 24
E-mail: embajada@polonia.es

Konsulat Generalny RP w Barcelonie
Avda. Diagonal 593-595
E - 08014 Barcelona
Telefon: +34 93 322 05 42, +34 93 322 72 34
Fax: 93 322 29 07
Email: polonia@kgbarcelona.org

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne