Grecja

Europa : Grecja
Położenie
LocationGreece.png
Flaga
Gr-flag.png
Quick Facts
Stolica Ateny
Ustrój polityczny republika
Waluta euro (EUR)
Powierzchnia 131 940 km2
Ludność 10 668 000
Język grecki
Religia prawosławie
Domena internetowa .gr
Strefa czasowa UTC+2 zima, UTC+3 lato

Charakterystyka[edytuj]

Grecja jest krajem uznawanym za kolebkę cywilizacji śródziemnomorskiej, miejsce narodzin demokracji, filozofii, sportu, polityki i dramatu - można zatem śmiało powiedzieć, że jest krajem kontrastów. I nie chodzi nam tutaj tylko o walory przyrodnicze – stykające się ze sobą morze oraz góry. Grecja to przede wszystkim kraj wspaniałej kultury oraz obyczajów, z którymi spotkać się można na każdym kroku. Jest to pachnąca bazylią kraina gajów oliwnych, gdzie do dnia dzisiejszego życie mieszkańców płynie w tempie „siga – siga” co znaczy („spokojnie - spokojnie”).

Geografia[edytuj]

Grecja jest położona w południowo - wschodniej Europie i graniczy z: Albanią, Bułgarią, Macedonią i Turcją. W skład Grecji wchodzi południowy kraniec Półwyspu Bałkańskiego i ponad 2000 wysp, które zajmuja około 20% całkowitej powierzchni kraju. Większość obszaru Grecji pokryta jest wapiennymi skałami, które z wielką łatwością żłobi woda, tworząc niewielkie potoki. Urwiste wybrzeże ma łączną długość około 4000 km. W Grecji są 3 główne łańcuchy górskie. Góry Pindos rozciągają się od Albanii do Peloponezu, dalej na wschód leży przybrzeżna pasmo, w którym znajduje się najwyższy szczyt Grecji - Góra Olimp (2917 m). Trzecim głównym łańcuchem górskim są Rodopy, na północnym-wschodzie, oddzielające Grecję od południowej Bułgarii. Niziny zajmują niewielkie tereny, a najrozleglejsza z nich znajduje się w okolicach Salonik i na obszarze Prowincji Tesalskiej. Kreta (8336 km²), największa z wysp, stanowi kontynuację Gór Peloponezu. Główne grupy wysp to Cyklady - około 200 małych wysp w południowej części Morza Jońskiego, Niedaleko zachodniego wybrzeża znajdujące się Wyspy Jońskie, Wyspy Sporady Południowe położone niedaleko Turcji.

Klimat[edytuj]

W Grecji panuje klimat śródziemnomorski z gorącym, suchym latem i chłodną wilgotną zimą, ale na północy kraju klimat posiada pewne cechy kontynentalne - gorące lata, więcej opadów i chłodniejsze zimy. Średnie temperatury w Atenach wynoszą 28°C w lipcu i 10°C w styczniu, zaś roczna ilość opadów sięga około 40 cm. Trzy naprawdę suche miesiące przypadają na lato. Położone na północy Saloniki mają średnią temperaturę w lipcu około 26°C, natomiast w styczniu - 5°C. Roczna ilość opadów wynosi tu 50 cm. Najwięcej opadów występuje na zachodzie, w górach (prawie 1500 mm rocznie) i na wyspie Korfu (miejscami 1300 mm rocznie). Śnieg pada na północy kraju, w górach.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Grecja ma kapitalistyczną gospodarkę z wysokim udziałem sektora państwowego, tworzącego około 40% PKB. Dochód na mieszkańca wynosi około 75% poziomu wiodących krajów strefy euro. Około 15% PKB przynosi turystyka. Prawie jedną piątą siły roboczej stanowią imigranci, zatrudnieni głównie w rolnictwie i na stanowiskach nie wymagających kwalifikacji. Grecja jest ważnym beneficjentem środków z funduszy pomocowych Unii Europejskiej, których wysokość sięga 3,3% PKB. W latach 2003-2007 odnotowano wzrost gospodarczy w wysokości prawie 4% rocznie, częściowo dzięki wydatkom na infrastrukturę związanym z igrzyskami olimpijskimi w Atenach w 2004 roku, a częściowo dzięki rosnącej dostępności kredytów, która spowodowała rekordowe wydatki na konsumpcję.

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Wizy[edytuj]

Obywateli państw członków Unii Europejskiej, w tym Polski wizy nie obowiązują. Granicę przekracza się na podstawie ważnego Paszportu lub Dowodu Osobistego. Uwaga! Do końca 2007 stare Dowody Osobiste (książeczkowe) tracą ważność.)

Wybór czasu podróży[edytuj]

Odpowiednią porą na podróż do Grecji jest cały okres od maja (Kreta, Peloponez i Cyklady) do września, a nawet października. Jesienią jest nieco chłodniej, ale morze jest cieplejsze niż latem. Największe upały przypadają między końcem czerwca i końcem sierpnia. Najzimniej i najwilgotniej jest na północy i w górach, gdzie śnieg zalega od listopada do kwietnia.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

PLL LOT zapewniają bezpośrednie codzienne połączenie lotnicze między Warszawą i Atenami; podróż trwa ok. 2,5 godz. Oprócz tego w sezonie letnim utrzymywane są liczne połączenia czarterowe, dodatkowe do Salonik, Chanii, Heraklionu, na Rodos i Korfu. W lecie pojawiają się również połączenia z innych miast.

Koleją[edytuj]

Do Grecji można dojechać tylko z przesiadkami. Najszybsze połączenie z Warszawy do Aten wymaga dwóch przesiadek: w Budapeszcie i Salonikach (cała podróż trwa ok. 43 godz.). Bilet normalny 2. klasy w jedną stronę kosztuje 651 zł, a w obie – dwa razy tyle. Podróż pociągiem do Grecji jest więc bardzo droga – ceny biletów kolejowych w obie strony zbliżone są do cen najtańszych biletów lotniczych.

Samochodem[edytuj]

Do Grecji można dojechać kilkoma trasami, które różnią się długością, popularnością, kosztownością i stopniem ucywilizowania. Najlepsze są drogi we Włoszech i Austrii. W Jugosławii, Macedonii, Czechach, na Słowacji i Węgrzech jest tylko odrobinę gorzej, w Rumunii jeszcze całkiem znośnie, a w Bułgarii całkiem źle. Styl jazdy kierowców miejscowych różni się w zależności od kraju. Uogólniając, im dalej na południowy wschód, tym gorzej, czyli mniej kultury jazdy i szacunku wobec kodeksu drogowego.

Autobusem[edytuj]

Jedyną firmą, która przez cały rok organizuje regularne przewozy autokarowe między Polską a Grecją jest Orbis Transport. Autobusy kursują raz w tygodniu (w sezonie letnim trzy razy) z Suwałk, Warszawy, Częstochowy, Katowic, Krakowa i kilku innych miast do Salonik i Aten, przejeżdżając tranzytem przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię (dzięki takiej trasie nie trzeba się starać o wizę jugosłowiańską). Podróż z Warszawy do Aten trwa około 50 godz., do Salonik – około 42 godz.

Statkiem[edytuj]

Promy pływają z włoskich portów Ankona, Bari i Brindisi do miejscowości Igoumenítsa i Patras. Większość z nich zawija po drodze na Korfu, a kilka – na inne Wyspy Jońskie. Na każdej z nich można bez dopłaty wysiąść i spędzić trochę czasu, o ile tylko poprosi się o zaznaczenie takiej opcji na bilecie. Poza sezonem część rejsów jest zawieszonych. Rzadziej kursują promy z Wenecji do Pireusu, z Triestu do Patras i z Ortony na Korfu.

Komunikacja[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Delfy

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Grecji jest grecki,ale można się również porozumieć po angielsku albo w mniejszym stopniu po niemiecku.

Zakupy[edytuj]

Grecja należy do strefy Euro. Poza miejscowościami turystycznymi i wyłączając duże supermarkety obowiązuje w Grecji przerwa obiadowa w godzinach 14:00 - 17:00. Po przerwie sklepy otwierane są ponownie (w niektóre dni tygodnia część sklepów nie jest już otwierana), do godz. 20:00 a czasami nawet dłużej.

Grecja słynie z całkiem dobrze rozwiniętego przemysłu tekstylnego zorientowanego na modę włoską. W miastach znajduje się bardzo dużo małych butików z relatywnie niskimi cenami. Robótki ręczne mają swoją starą tradycję, jednakże aby kupić dobry towar w dobrej cenie polecamy robić zakupy parę kilometrów w głąb kraju.

W miastach na każdym rogu znajdziemy coś w rodzaju kiosków (Períptero), gdzie obok gazet i czasopism można kupić również zimne napoje, słodycze, papierosy i lody.

Gastronomia[edytuj]

Grecy jedzą obiad ok. godz. 14:00, właśnie wtedy zamykane są sklepy i biura aż do godziny 17:00, ze względu na upały są to zazwyczaj drobne przekąski lub dania wegetariańskie, właściwy główny posiłek Grecy jedzą ok. godz. 21:00. W dalszym ciągu, w lokalach gdzie jadają Grecy, jest normalne, że przed złożeniem zamówienia idzie się do kuchni, żeby sprawdzić czystość i zobaczyć co jest w danej restauracji/tawernie serwowane. Również świeże ryby należy wybrać sobie samemu w kuchni. Ryby w greckich tawernach nie są tanie, zaleca się więc zapytać gospodarza o cenę za kilogram! Grecy zwracają dużą uwagę na świeżość i smak potraw, dlatego warto, szczególnie w regionach turystycznych, wybierać restauracje, w których je dużo miejscowych, omijając te leżące na głównych szlakach turystycznych, często z międzynarodową obsługą. Ta rada tyczy się właściwie wszystkich krajów świata. Jeśli ktoś ma wrażliwy żołądek, powinien, szczególnie w ośrodkach turystycznych, uważać na tylko podgrzewane potrawy takie jak Moussaka, Pites itp. Bardziej godne polecenia są wtedy potrawy świeżo przyrządzone, takie jak sałatki i grilowane specjalności. Greckie potrawy są w większości przypadków podawane letnie. Uwaga: Latem w Grecji jada się nie wcześniej niż około godz. 21:00-22:00.

W większych ośrodkach turystycznych restauracje serwują dania wegetariańskie, a w Atenach jest nawet pare restauracji wegetariańskich. Jednak sami Grecy uważają kuchnię wegetariańską za coś nienormalnego, dlatego w małych miejscowościach nie należy liczyć na potrawy wegetariańskie.

Noclegi[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Polacy od maja 2004 roku nie potrzebują w Grecji żadnych zezwoleń na pracę.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Grecja jest państwem dość bezpiecznym.Nie należy jednak pozostawiać bez opieki rzeczy osobistych i dokumentów w miejscach publicznych,a szczególnie na plażach.

Zdrowie[edytuj]

Obywatele państw Unii Europejskiej leczeni są na zasadach wzajemności. Oznacza to że przyjezdnym, nawet turystom, przysługują te same prawa i obowiązki, co obywatelowi Grecji. Podstawą uzyskania pomocy jest karta EKUZ.

  • Porada lekarska: bezpłatna, zarówno u lekarza pierwszego kontaktu jak i specjalisty, wyłącznie w placówka IKA (odpowiednik NFZ) lub u lekarzy mających umowę z IKA. Możliwa refundacja przez IKA wizyt u lekarzy prywatnych, nie posiadających odpowiedniej umowy.
  • Leki: na receptę IKA opłata do 25% wartości, pod warunkiem wykupienia ich w aptekach IKA.
  • Pogotowie: koszt - brak danych, tel. nr 166.
  • Szpital: brak danych.

Wikitravel rekomenduje posiadanie odrębnego, prywatnego, ubezpieczenia kosztów leczenia, w tym transportu do Polski. Przy zawieraniu ubezpieczenia należy wybrać firmę która nie wymaga od nas wyłożenia gotówki i jej zwrotu po powrocie do kraju, gdyż możemy nie dysponować taką kwotą.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane w Grecji[edytuj]

Ambasada RP w Atenach
Chryssanthemon 22, 154-52 Paleo Psychico, Ateny, Grecja
Telefon: (00-30210) 679 77 00
Faks: (00-30210) 679 77 11
E-mail: ambpol@otenet.gr; info@poland-embassy.gr
http://www.athens.polemb.net
Wydział Konsularny
Kamelion 21, 154-52 Paleo Psychico, Ateny, Grecja
Telefon: (00-30210) 679 77 35, 679 77 37
Faks: (00-30210) 679 77 22
E-mail: konsulat@otenet.gr
Konsulat Honorowy RP w Heraklionie
Konsul honorowy Stelios Golemis (język grecki)
87 Ethnikis Antistaseos str., 713-06 Heraklion, Grecja
Telefon/faks: (00-302 810) 221 786
E-mail: her_goldair@her.forthnet.gr
Konsulat Honorowy RP w Patrze
Konsul honorowy Alexander Panagopulos (języki: grecki, angielski)
12 Othonos Amalias str., 262-23 Patra, Grecja
Telefon: 00302610/634019
Faks: 00302610/634080
E-mail: konsulatplpatra@ferrycenter.gr
Konsulat Honorowy RP w Pireusie
Konsul honorowy Michail D. Kokkinis (języki: grecki, angielski)
59 Akti Miaouli str., 185 36 Pireus, Grecja
Telefon: (0030-210) 429 50 00
Faks: (0030-210) 429 23 45
Konsulat Honorowy RP w Salonikach
Konsul honorowy Minos X. Kiriakou (języki: grecki, angielski)
78, Tsimiski str., 546-22 Thessaloniki, Grecja
Telefon: (0030-2310) 288 205
Faks: (0030-2310) 234 153
E-mail: prx1@otenet.gr

Ambasada Republiki Greckiej
ul. Górnośląska 35, 00-432 Warszawa
tel. (0-22) 622 94 60, 622 94 61
fax (0-22) 622 94 64
e-mail: embassy@greece.pl
http://www.greece.pl

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne