Gandawa

noframe
Gandawa

Położenie Belgia
Powierzchnia 156,18 km²
Liczba ludności 233 120
Strona www

Gandawa(nid. Gent, fr. Gand) - miasto w Belgii, we Flandrii, stolica prowincji Flandria Wschodnia. Liczy ponad 230 tys. mieszkańców.

Charakterystyka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Gandawa jest ważnym węzłem kolejowym. Podróż z Brukseli zajmuje od 30 (pociąg Intercity) do 50 minut. Bezpośrednie połączenia również do Brugii, Antwerpii, lotniska w Brukseli jak i międzynarodowe do Lille i Paryża.

Główna stacja kolejowa Ghent Sint Piters znajduje się w południowej części miasta, około 30 minut piechotą od centrum. Tramwajem nr 1 można dojechać na starówkę w 10 minut (bilet €1.2 w maszynie lub €1.6 u kierowcy).

Niektóre pociągi zatrzymuje się na stacji Ghent Daamport, która leży nieco bliżej centrum, we wschodniej części miasta.

Autobusem[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Katedra Świętego Bawona (Sint-Baafskathedraal), Sint-Baafsplein - ze słynną "Adoracją Mistycznego Baranka" Jana van Eyck z 1432. Wstęp do katedry jest bezpłatny z wyjątkiem krypty gdzie znajduje się obraz (3 Euro), warto również zwrócić uwagę na rzeźbioną ambonę i obraz Rubensa "Św. Bawo przybywa do klasztoru w Gandawie". Dla nie lubiących tłumów wskazówka - oryginalnych rozmiarów kopia obrazu van Eycka znajduje się w jednej z kaplic w tylnej części kościoła. (nie zapomnij zamknąć i otworzyć bocznych paneli!).
  • Ratusz (Stadt Huis) - rzuć okiem na dwie kompletnie różne elewacje (jak zwykle gdzieś komuś kiedyś zabrakło pieniędzy). Zwiedzanie wnętrza jest możliwe ale skomplikowane ponieważ jest to działający budynek użyteczności publicznej.
  • Korenlei - ulica nad kanałem, pełna zabytkowych budynków, niegdyś siedzib cechów i gildii.
  • Wieża strażnicza (Belfort) i Sukiennice (Lakenhalle), Emile Braunplein - wieża, ukończona w 1380r była symbolem niezależności miasta i razem z podobnymi budowlami w Belgii i Francji, należy do jednego z obiektów na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Sukiennice z 1425 roku obecnie właściwie puste, w piwnicy znajduje się biuro informacji turystycznej.

Warto spróbować[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • Vrienden op de Fiets (=Przyjaciele na Rowerach), 13 adresów dla turystów którzy podrózuja rowerem lub pieszo przez Belgie, [1]

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne