Fortaleza

Brazylia : Ceará : Fortaleza
Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2014
Lula at announcement of Brazil as 2014 FIFA World Cup host 2007-10-30 2.jpg

Fortaleza jest jednym z miast gospodarzy Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014. Więcej informacji tutaj.

Fortaleza

Położenie Ceará
Powierzchnia 313,8 km²
Liczba ludności 2 416 920
Strona www

Fortaleza - miasto w północno-wschodniej Brazylii, port nad Oceanem Atlantyckim; stolica stanu Ceará; 2,4 mln mieszkańców (2006).

Opis[edytuj]

Fortaleza jest chętnie wybieranym celem wycieczek krajowych i zagranicznych, ze względu na przyjemny klimat (średnie temperatury 27 stopni), piękne plaże, a także najkrótszy czas podróży z Europy i USA, w porównaniu z innymi brazylijskimi miastami. Jest nowoczesną metropolią, słynącą z bogatego życia nocnego.

Klimat[edytuj]

Panuje tu klimat tropikalny, ze średnią roczną temperaturą 27 stopni Celsjusza. Najcieplejsze miesiące to grudzień i styczeń, a najchłodniejszy jest lipiec. Jednak różnice temperatur pomiędzy najzimniejszymi a najcieplejszymi miesiącami wynoszą zaledwie kilka stopni. Pod względem opadów, wilgotniejsza jest pierwsza połowa roku, szczególnie miesiące od lutego do maja. Od sierpnia znaczne zmniejszenie opadów. Charakterystyczne są za to dość silne wiatry, w miesiącach sierpień – październik średnio 40 km/h, jednak zdarza się nawet 70 km/h. Takie warunki sprzyjają uprawianiu windsurfingu i kitesurfingu, stąd na wybrzeżu całego stanu Ceará liczne szkoły uczące tych sportów.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowe Lotnisko Pinto Martins (IATA: FOR), Av. Senador Carlos Jereissati, 3.000 – Bairro Serrinha – Fortaleza – CE CEP: 60741-900 [1] jest oddalone od centrum miasta o 8 km.

Połączenia lotnicze: Mediolan, Rzym, Amsterdam, Campinas, Atlanta, Brasília, Belém, Kurytyba, Manaus, Natal, Rio de Janeiro, Salvador, São Paulo, Teresina, Praia, Lizbona, Belo Horizonte, São Luis.

Z lotniska do centrum nie ma autobusu specjalnego, są jednak linie miejskie:

  • 404 – Aeroporto/Benfica/Rodoviária

Trasa: Aeroporto – Rodoviária – Centro – Aeroporto; Godziny funkcjonowania: 05h10 do 22h

  • 066 – Paramgaba/Papicu/Aeroporto

Trasa: Terminal Papicu – Aeroporto – Terminal Parangaba – Av. Senador Carlos Jereissati – Shopping Iguatemi – Terminal Papicu; Godziny funkcjonowania: 05h do 23h

  • 027 – Siqueira/Papicu/Aeroporto

Trasa: Terminal Papicu – Aeroporto – Terminal Siqueira – Av. Senador Carlos Jereissati – Shopping Aldeota – Terminal Papicu; Godziny funkcjonowania: 05h do 23h

Samochodem[edytuj]

Dojazd drogami krajowymi: BR-116, BR-222, BR-020 i BR-304.

Autobusem[edytuj]

  • Rodoviária João Tomé, av. Borges de Melo, 1630, Bairro de Fátima, tel. 85 3256-2100 – główny dworzec autobusowy, odjeżdżają stąd autobusy do największych miast w innych stanach. Działa tu 35 firm przewozowych, oferujących 200 połączeń. Dworzec leży w odległości 5 km od plaży Iracema. Są tu sklepy, bary, restauracje, bankomaty, przechowalnia bagażu, posterunek policji. Przykładowe połączenia:
    • Do Natal 8 razy dziennie liniami Nordeste i Guanabara, cena biletu R$ 35-150, czas przejazdu 6-8 godzin.
    • Do Salvadoru codziennie o 19.00 linią Itapemirim, cena biletu R$ 190, czas przejazdu 22 godziny.
  • Dworzec Antonio Bezerra – mniejszy dworzec, obsługujący lokalne połączenia
  • Trzeci dworzec w dzielnicy Messejana – linie São Benedito, Fretcar i Expresso Guanabara oferują kursy głównie w południowe i wschodnie regiony stanu Ceará

Komunikacja[edytuj]

Autobus[edytuj]

Podobnie jak większość brazylijskich miast, Fortaleza ma dobry transport autobusowy. Cena biletu to 2 BRL (w niedziele 1,40 BRL). Przesiadając się w inny autobus na jednym z terminali, nie ma konieczności płacenia za drugi bilet. Więkoszść linii kursuje codziennie w godzinach 5.00-23.00. Kilka linii użytecznych dla turystów:

  • Centro/Beira Mar Caça e Pesca. Przemierza nadmorską aleję Beira Mar i dociera aż do Praia do Futuro. Z powrotem wraca przez Abolição. Wieczorem autobus może być zatłoczony turystami wracającymi z plaży do Futuro.
  • Circular 1/2 – Całodobowy. Centrum - Mercado Central - Dragão do Mar - Historiador Raimundo Girão - Abolicão - Desembargador Moreira/Shopping Aldeota.
  • Grande Circular 1/2 – Całodobowy. Centrum - Dragão do Mar - Historiador Raimundo Girão - Abolição - Praia do Futuro - Terminal Papicu - Shopping Iguatemi.
  • Centro Iguatemi - R$ 3,00. Ostatni autobus odjeżdża z centrum handlowego Iguatemi o 22.00, nie jeździ w niedziele. Trasa: Centrum - Monsenhor Tabosa - Abolição - Desembargador Moreira (Shopping Aldeota), wjeżdża na teren centrum handlowego Iguatemi.

Taksówka[edytuj]

Samochód[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Centro Cultural Dragão do Mar - Praia de Iracema, 55 85 3488-8600, Powstało w 1998, obejmuje 30 tys. m2 i zawiera takie atrakcje jak planetarium, muzeum sztuki, amfiteatr i inne. Centrum ma bardzo ciekawą architekturę i warto wybrać się tam nawet na spacer czy do jednej z lokalnych kawiarni.
  • Ponte dos Ingleses (Metálica), Rua dos Cariris, Praia de Iracema. W 1923 angielska firma Nestor Grifts rozpoczęła budowę mostu. Można stąd podziwiać niezapomniane zachody słońca.
  • Praça do Ferreira, plac między ulicami Floriano Peixoto, Guilherme Rocha, Major Facundo i Pedro Borges, w centrum. Uznany przez mieszkańców za ikonę miasta. Znajduje sie tu wiele restauracji i barów.
  • Teatr José de Alencar, Praça José de Alencar, Centro, 85 252.2324 Powstał w 1912, wpisany na listę dziedzictwa narodowego. Przedstawienia odbywają się prawie codziennie. Zwiedzanie co godzinę, z wyjątkiem południa. Cena: 4 BRL.
  • Mercado Central, największe w mieście centrum rękodzieła, z ponad 500 stoiskami, otwarte codziennie od 8:00 do 18:00
  • Catedral de Fortaleza, katedra
  • Pomnik Iracemy - Mucuripe
  • Pomnik Iracemy - Plaża Iracema
  • Pomnik Iracemy - Jezioro Messejana
  • Muzeum stanu Ceará
  • Plaże
    • Iracema i Meireles – plaże miejskie, nie nadają się do kąpieli. Znajduje się tu większość hoteli, a także bary, restauracje.
    • Praia do Futuro – plaża oddalona od Meireles o 5 km. Spacer niewskazany, bo droga prowadzi przez niebezpieczne dzielnice, lepiej pojechać autobusem.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne