Czarnogóra

Europa : Bałkany : Czarnogóra
Czarnogóra (Црна Гора, Crna Gora)
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Podgorica
Ustrój polityczny republika
Waluta euro (EUR)
Strefa czasowa UTC +1:00
Powierzchnia 13 812 km²
Liczba ludności ok. 700 000
Język urzędowy czarnogórski
Religia prawosławie
Kod telefoniczny +382
Napięcie elektryczne 220V/50Hz (gniazdka europejskie)
Kod samochodowy MNE
Ruch samochodowy prawostronny
Domena internetowa .mn

Czarnogóra (czarnogórski Црна Гора / Crna Gora, języki niesłowiańskie: Montenegro) – państwo na Bałkanach w Europie Południowej. Leży na wybrzeżu Morza Adriatyckiego (kilkunastokilometrowy brzeg). Od północy graniczy z Chorwacją i Bośnią i Hercegowiną, od północnego-wschodu z Serbią, od wschodu z Kosowem, a od południa z Albanią.

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Od 2006 r. kraj o własnej państwowości, wcześniej związany z Serbią.

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Przez wiele lat ośrodek w przeważającej części religii staroprawosławnej.

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

  • Sławomir Adamczak, Katarzyna Firlej. Praktyczny przewodnik Chorwacja i Czarnogóra. Pascal 2003. Bardzo dobry jest również anglojęzyczny przewodnik Lonely Planet Montenegro z 2009 r. dostępny między innymi w sieci Empik oraz w księgarni internernetowej TravelCo.pl

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Ze względu na wysokie temperatury panujące latem, warto rozważyć przyjazd do Czarnogóry poza sezonem. Wprawdzie uboższa jest wtedy oferta turystyczna, ale aura doskwiera mniej.

Wizy[edytuj]

Obywatele Polski nie potrzebują wiz na pobyt krótszy niż 30-dniowy i do przekroczenia granicy wystarczy dowód osobisty.

Pobyt dłuższy niż 30 dni, ale krótszy niż 90 nie wymaga posiadania wizy i jest możliwy na podstawie ważnego paszportu.

Dopiero pobyt planowany na ponad 90 dni jest objęty obowiązkiem wizowym.

Przepisy celne[edytuj]

Strona MSZ. Polak za granicą

Wymiana waluty[edytuj]

Ubezpieczenia[edytuj]

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W Czarnogórze są 2 międzynarodowe porty lotnicze:

  • Port lotniczy Podgorica znajduje się 12 km na południe od stolicy i jest głównym międzynarodowym węzłem lotniczym kraju.
  • Port lotniczy Tivat znajduje się na wybrzeżu niedaleko miasta Tivat.

Z Polski nie ma bezpośrednich połączeń lotniczych z Czarnogórą. Najbliższym lotniskiem, do którego można się dostać lotami z Krakowa i Warszawy w sezonie wakacyjnym jest Dubrownik (ok. 40 km. od granicy z Czarnogórą).

Koleją[edytuj]

Do Czarnogóry można dojechać pociągiem pospiesznym z Suboticy, przez Novi Sad i Belgrad. Pociąg zatrzymuje się w Bijelo Polje, Kolašin, Podgorica, Sutomore a jedzie aż do Baru, głównego portu morskiego. Podróż z Belgradu do Baru wg Železnice Srbije wynosi 8 godzin, lecz pociągi często się spóźniają. Z Belgradu kursują 2 połączenia, jedno dzienne i jedno nocne.

W pociągu możliwa jest rezerwacja miejscówek. Dostępne są wagony pierwszej i drugiej klasy. Kolejami podróżuje bardzo dużo osób i może się zdarzyć, że zabraknie miejsc siedzących. W zależności od wagonu warunki podróży drugą klasą nie odpowiadają polskim realiom. W starszych po-austriackich wagonach fotele często są obdrapane i podarte, szyby brudne i podrapane, a na korytarzu panuje bałagan, zaś w nowszych wagonach na korytarzach jest czysto, a szyby i fotele są zadbane.

Pociągi nocne ciągną także wagony sypialne i kuszetki, zaś pociągi w sezonie ciągną wagony do przewozu samochodów. Koszt podróży pociągiem nie jest wysoki. Podróż w jedną stronę kosztuje 24 euro.

Dużą niedogodnością jest fakt, że biletów do Czarnogóry nie można zakupić w Polsce. Zakup ich dostępny jest dopiero w Serbii, a opłata winna być w dinarach. Strony internetowe PKP nie znajdują tego połączenia, a na dworcach kasjerki nie są w stanie udzielić niemal żadnej informacji na ten temat.

Samochodem[edytuj]

Ten górzysty kraj ma coraz lepsze drogi. Nie są one szerokie i raczej nie ma co marzyć o autostradach. Wijące się w górach serpentyny czasem otrzymują dodatkowy, trzeci pas ruchu dla ciężarówek. Odległości do pokonania na terytorium Czarnogóry są pozornie niewielkie, gdyż zawsze dochodzi jeszcze czynnik wspinania się lub zjeżdżania, co wymaga dużej koncentracji i wpływa na zmęczenie kierowcy.

Ograniczenia prędkości:

  • 50 km/h w obszarze zabudowanym
  • 80 km/h w obszarze niezabudowanym

Do 2011 roku przy wjeździe należało uiścić jednoroczną opłatę ekologiczną w wysokości 10 EUR dla samochodów osobowych. Od roku 2012 opłata ta została zniesiona.

Ceny paliw są stałe i wynoszą średnio tyle, co w Polsce (1 litr diesla po 1,23 EUR).

Autobusem[edytuj]

Autobusy do Czarnogóry na http://megahome.pl/bilety-autokarowe/autobusy-do-czarnogory Wakacyjne linie autokarowe do najpopularniejszych kurortów Czarnogóry. Autokary do Sarajewo, Mostar, Opuzen, Neum, Dubrovnik, Igalo, Meljne, Kumbor, Tivat, Budva, Rafajlovici

Statkiem[edytuj]

Do Czarnogóry kursują regularne połączenia z Bari i Ancony we Włoszech do Baru. Statki kursują prawie codziennie przez cały rok, a w sezonie letnim nawet kilka razy dziennie.

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wzdłuż wybrzeża od Herceg-Novi do Baru często i punktualnie jeżdżą autobusy. Dalej na południe jest bardzo mało połączeń. Często autobus kończy bieg w Barze, mimo że według rozkładu powinien jechać do Ulcinja. W głąb kraju autobusem dojechać można z Budwy i Baru. Płaci się za korzystanie z dworca autobusowego. Ceny biletów autobusowych jak i taksówek są niskie. Bilet z Baru do Herceg-Novi wynosi 7 EUR, a podróż trwa około 3 godzin.

Wyjazd[edytuj]

Czarnogóra może służyć jako punkt wypadowy do Albanii - okolice krasowego Jeziora Szkoderskiego.

Droga wybrzeżem na północ wiedzie do Dubrownika, skąd można kierować się na chorwackie wyspy lub do Bośni i Hercegowiny.

Są też opcje popłynięcia promem do Włoch, albo wyjazdu w kierunku na Serbię.

Język[edytuj]

Obowiązującym językiem w kraju jest czarnogórski, lecz bez trudności można się porozumieć po serbsku (języki te są bardzo do siebie podobne). Młodsze pokolenie mieszkańców kraju posługuje się angielskim w stopniu komunikatywnym, zaś starsze jeśli już zna jakiś język, to jest to niemiecki.

Zakupy[edytuj]

W górach można nabyć wytwory domowej produkcji:

  • sir - ser najczęściej kozi
  • kajmak - coś pomiędzy śmietaną a serem - doskonałe.
  • pršut - szynka wędzona lub suszona na słońcu i wietrze
  • wino
  • rakija - samogon w kilku odmianach:
    • loza - z winogron
    • šljivovica - ze śliwek

  • Czerwone wino Vranac wiele odmian - szczególnie polecane Pro Corde
  • Białe wino Krstac

Gastronomia[edytuj]

Restauracje w cenach zbliżonych cenowo i standardem do Polski. Doskonałe potrawy z jagnięciny.

Noclegi[edytuj]

Nocleg na wybrzeżu można znaleźć bez problemu. Na dworcach autobusowych i kolejowych stoją ludzie i oferują pokoje. Poza tym w każdym większym mieście jest jakiś hotel. Wiele prywatnych kwater można znaleźć i zarezerwować przez internet. Na wybrzeżu również dość dobrze rozwinięta jest sieć pół namiotowych. Bez problemu można znaleźć kemping w większości nadmorskich miejscowości. Kempingi przeważnie o niezbyt wysokim standardzie.

Standardem na kempingach jest brak ciepłej wody. Warto przy biwakowaniu zapewnić sobie prysznic turystyczny, lub przystosować się do zimnej wody.

Propozycja na nocleg w Ulcinij a wybrzeżu Czarnogóry...http://podrozzplecakiem.blogspot.com/2012/04/ciekawe-noclegi.html

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Czarnogóra jest zupełnie bezpieczna. W nadmorskich kurortach należałoby zachować typowe środki ostrożności, gdyż takie miejsca są naturalnie podatne na działanie kieszonkowców i innych drobnych przestępców.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Numer kierunkowy to +382.

W ofercie są bardzo tanie zestawy startowe u lokalnych telefonii komórkowych.

Działają oczywiście polskie sieci, ale piekielnie drogie tj ok. 5 zł za minutę.

Internet[edytuj]

Czarnogórskie strony internetowe mogą znajdować się w domenie .me, ale powszechne jest korzystanie również z .cg.yu.

Nietrudno znaleźć kawiarenkę internetową, albo poprosić o kod dostępu do lokalnej bezprzewodowej sieci WiFi w hostelu.

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Ambasada RP w Podgoricy
ul. Kozaraczka 71
81-000 Podgorica
tel. +382 20 658 593 begin_of_the_skype_highlighting              +382 20 658 593      end_of_the_skype_highlighting
faks +382 20 658 581
mail podgorica.amb.sekretariat@msz.gov.pl
www: www.podgorica.polemb.net

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne