Częstochowa

Charakterystyka[edytuj]

Częstochowa jest miastem na prawach powiatu(do 1999 roku miasto wojewódzkie) w województwie śląskim położonym nad rzekami : Wartą, Kucelinką, Stradomką i Konopką. Liczy około 240 tysięcy mieszkańców dzięki czemu jest 13tym pod względem ludności miastem Polski. Ważny węzeł komunikacyjny (drogowy i kolejowy). Największy rozwój przypada na lata 90 XX wieku. Bogata historia i wyjątkowe położenie czyni to miasto szczególnym na mapie Polski. To tu znajduje się znane na całym świecie sanktuarium na Jasnej Górze. Miasto jest silnym ośrodkiem akademickim, sportowym i kulturalnym w regionie oraz w całym kraju. Duży wpływ na powiększanie się Częstochowy miał rozwój przemysłu na przełomie wieku XIX i XX oraz po II wojnie światowej. Artystyczne tradycje i wielkomiejskie aspiracje mieszają się tu z duchem polskiego prowincjonalizmu. Choć Częstochowa leży w województwie śląskim jej mieszkańcy często mają ambicje miasta samodzielnego administracyjnie. Należy pamiętać, że Częstochowa jest miastem regionalnie leżącym w Małopolsce natomiast tylko nazwa województwa oraz trasa A1 łączy ją ze Śląskiem. Z tym właśnie miastem związanych jest wiele znanych postaci (m.in. Halina Poświatowska, Kalina Jędrusik, Jerzy Duda-Gracz, Ludmiła Marjańska, Marek Perepeczko, Anja Rubik, Juliette Binoche, Muniek Staszczyk-T.LOVE, Olek Klepacz-Formacja Nieżywych Schabuff i inni)

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Najbliższe lotnisko znajduje się w Pyrzowicach. Połączenie Częstochowy z lotniskiem Pyrzowice autostradą A1 pozwoli na dojazd do miasta z portu lotniczego w mniej niż pół godziny. Obecnie bezpośrednio do stolicy Jury Północnej można dostać się busem PYRZOWICE EXPRESS. Bardziej popularnym środkiem transportu jest jednak dojazd do Katowic a stamtąd pociągiem do Częstochowy (połączeń jest wiele). Podróż pociągiem trwa około 1,5 godziny, autobusem nieco krócej. Inne Lotniska to : Łódź Lublinek - odległość około 120km, Warszawa Okęcie (Warsaw Chopin Airport), Kraków Balice oraz Wrocław Strachowice. Z Warszawy do Częstochowy jest około 230 km - 3,5 h samochodem, 3,5h pociągiem. Odległość z Krakowa wynosi 130km i czas jej pokonania wynosi ok. 2-2,5 h.

W podczęstochowskich Rudnikach działa znany polski aeroklub oraz jego lotnisko.

Koleją[edytuj]

W Częstochowie znajdują się dwa dworce PKP, na których zatrzymują się pociągi dalekobieżne:

  • PKP Częstochowa Osobowa, Plac Rady Europy 1 - połączenia m.in. do Warszawy, Gdańska, Gdyni, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Przemyśla, Opola, Wrocławia, Kielc,
  • PKP Częstochowa Stradom, ul. Pułaskiego 100/120 - połączenia do Opola, Wrocławia, Krakowa. Najwięcej pociągów kursuje do Katowic i Lublińca (Lubliniec jest punktem przesiadkowym na Śląsk i do Wielkopolski).

Samochodem[edytuj]

Częstochowa jest ważnym węzłem komunikacyjnym a co za tym idzie transport jest łatwy i komfortowy. Jak dojechać? To proste :

- Z północnej Polski (Gdańsk, Warszawa, Łódź) do miasta można dostać się trasą DK1 (E75;A1) oraz DW 483 z Łaska

- Z północno-zachodniej części Polski (Poznań, Kalisz, Wrocław/Wieluń) DK43

- Z zachodniej Polski (Wrocław, Opole) DK46

- z południowej Polski (Bielsko-Biała, Katowice, Kraków) DK1 (E75;A1), DW908 z Tarnowskich Gór

- z Polski wschodniej (Lublin, Kielce) DK46

Autobusem[edytuj]

Dworzec PKS Częstochowa, Al. Wolności 45 - połączenia m.in. do Białegostoku, Katowic, Warszawy, Bielska-Białej, Poznania, Buska-Zdrój, Ciechanowa, Opola, Gdyni, Konina, Krakowa, Lublina, Łodzi, Wrocławia)

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

  • MPK Częstochowa

Częstochowa posiada trzy linie tramwajowe. Linia numer 1 kursuje z Fieldorfa-Nila (Dzielnica Północ) do pętli Kucelin-Szpital, linia numer 2 jest tylko skróceniem pierwszej lini do Dworca Pkp-Raków. Linia numer 3 zaczyna jak każda na przystanku Fieldorfa-Nila natomiast kończy na przystanku Stadion Raków - przy węźle Estakada odbija w prawo by przejechać przez centrum dzielnicy Wrzosowiak i Błeszno, istnieje także jedna nocna linia tramwajowa. Miasto posiada także 32 linie autobusowe, w tym 4 nocne i kilka podmiejskich.

  • Autobusy MPK dowiozą pasażerów prosto na Rynek w Olsztynie (linie 57, 58, 59, 67; przystanek "Olsztyn Rynek") skąd już tylko kilka kroków na Górę Zamkową, malownicze ruiny zamku oraz jurajskie skały. Autobusy te podobnie jak pozostałe podmiejskie odjeżdżają z ul. Piłsudskiego, obok Dworca Głównego PKP. Przy zakupie biletu do Olsztyna pamiętaj, że to II strefa i obowiązuje do niej trochę droższy bilet.

W bilety najlepiej zaopatrzyć się w biletomacie lub wybranym punkcie sprzedaży biletów (Aleja NMP 24 -wejście od Alei Kościuszki ,ul.Warszawska 1-wejście z Placu Daszyńskiego, Dworzec PKS- Aleja Wolności- wejście od strony peronów, Centrum Handlowe Jagiellończycy-Raków Estakada) Biletomaty : -Dworzec Główny PKP (Częstochowa Osobowa), Plac Rady Europy 1 -Centrum Handlowe Galeria Jurajska, wejście od strony ul. Kanał Kohna -Centrum Handlowe M1, ul. Kisielewskiego 16

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Znane na całym świecie Sanktuarium Maryjne - Jasna Góra - perła architektury przekroju epok (XV-XIX wiek), pomnik historii, twierdza i zarazem najważniejsze sanktuarium chrześcijańskie środkowo-wschodniej części Europy a w nim :
  • Kaplica Cudownego Obrazu,
  • Bazylika,
  • Wieża z tarasem widokowym,
  • Arsenał,
  • Muzeum 600-lecia,
  • Wały Jasnogórskie,
  • Bastion Świętego Rocha i wiele innych cennych obiektów na terenie klasztoru.
  • Park Miejski im. Stanisława Staszica i 3go Maja - ulubiony park częstochowian i turystów z obiektami-pamiątkami po Światowej Wystawie Przemysłu i Rolnictwa w 1909roku. Założony z tej okazji sprzyja dziś chwilom wytchnienia w centrum miasta.
  • Kościół p.w. śś. Andrzeja i Barbary - ul. Św. Barbary 51

Kościół ten, znajdujący się nieopodal Jasnej Góry, został zbudowany w latach 1637-1642 z inicjatywy o. Andrzeja Gołdonowskiego (prowincjała paulinów w latach 1641 - 1644). Przy kościele znajduje się źródełko, które zgodnie z legendą wytrysnąć miało w miejscu, w którym husyci porzucili zrabowany i sprofanowany w 1430 r. obraz Matki Boskiej Częstochowskiej. Nad źródełkiem w poł. XVIII wieku wybudowano barokową w formie kaplicę. Turyści i pielgrzymi mogą kosztować wody ze źródła, która według tradycji ma moc uzdrawiającą.

  • Kościół Św. Zygmunta - najstarszy miejski kościół. Jego kameralna bryła zamyka Aleje NMP od strony wschodniej. Kościół leży w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Rynku, który był zalążkiem średniowiecznej Częstochowy.
  • Archikatedra Św. Rodziny - Podobnie jak kościół Św. Zygmunta położona jest w dzielnicy Stare Miasto. Neogotycka bazylika góruje nad okolicą dzięki potężnej bryle i strzelistym wieżom.
  • Kościół Św. Rocha i św. Sebastiana - położony na najstarszym cmentarzu Częstochowy.
  • Ratusz - w centralnym punkcie miasta, przy Placu Biegańskiego znalazł swoje miejsce Ratusz i Odwach. Dwa budynki spójne stylistycznie o charakterze reprezentacyjnym.
  • Aleje Najświętszej Marii Panny - główna oś Śródmieścia będąca ulubionym miejscem częstochowian i turystów. Reprezentacyjny wygląd zawdzięcza ona trójtraktowemu układowi : po prawej i lewej stronie szerokie trotuary oraz jezdnie, w środku zaś zadrzewiony pasaż centralny. To przy tej arterii znajdują się ekskluzywne butiki, modne knajpki i kluby, Miejskie Centrum Informacji Turystycznej, galerie sztuki, kino studyjne oraz multipleks. W zabudowie Alej można zauważyć piękne XIX-wieczne kamienice m.in. Dom Frankego.
  • Kościół Św. Jakuba (dawna cerkiew) - położony vis a vis Ratusza, na Placu Biegańskiego. Swoją architekturą pięknie przedstawia prawosławną przeszłość.
  • Cerkiew Częstochowskiej Ikony Matki Bożej - przy ulicy M. Kopernika (róg Śląskiej) w Śródmieściu powstała nowa cerkiew. Okazała bryła świątyni z kopułami stała się ciekawym elementem panoramy częstochowskiego Śródmieścia.
  • Kościół Ewangelicko-Augsburski - położony naprzeciw cerkwi. Jego spiczasta wieża oraz neogotycka bryła zachwycają urodą czerwonej cegły oraz interesującego detalu.
  • Ulica Siedmiu Kamienic - położona w bezpośrednim sąsiedztwie Jasnej Góry, łącząca jej południowe zbocze ze Śródmieściem. Ulica o prawdziwie artystycznych tradycjach. Nazwa tej zabytkowej ulicy pochodzi od XIX-wiecznych domów mieszczańskich. Pierwotnie kamienice posiadały podcienia. Wśród domów szczególną uwagę zwracają : róg ul. Siedmiu Kamienic i ul. Św. Barbary (Siedmiu Kamienic 29)z zabytkową figurą patronki ulicy w narożu. W tym domu mieszkał artysta malarz Pantaleon Józef Szyndler. Tu urodziła się poetka Ludmiła Marjańska zaś jej dziadek (wychowanek konserwatorium wiedeńskiego) był prowadzącym jasnogórskiego chóru i zespołu muzycznego. W kamienicy nr 17 urodziła się poetka Halina Poświatowska. Pod numerem 21 kamienica Dom Józefa Baltazara Proszowskiego - bogato zdobiona autorską dekoracją. Artysta wystawiał tu dzieła twórców warszawskich, częstochowskich jak i swoje własne.
  • Ulica Wieluńska- XIX wieczna ulica łącząca północne zbocze Jasnej Góry z Rynkiem Wieluńskim. Urokliwe jednopiętrowe kamieniczki mieszczą dziś między innymi kameralne restauracje.
  • Złota Góra-dawny kamieniołom-wzgórze przy ul. Mirowskiej. Stąd rozpościera się panorama na dużą część miasta. W tym miejscu wydobywano kamień wapienny do budowy m.in fabryk oraz okolicznych domów i kamienic.

Muzea[edytuj]

  • Muzeum Okręgowe w Częstochowie (al. Najświętszej Panny Marii 45A) - dawny ratusz
  • Muzeum Haliny Poświatowskiej - Dom Poezji (ul. Jasnogórska 63)
  • Rezerwat archeologiczny na Rakowie (ul. Łukasińskiego 20)
  • Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowskich Zakładach Przemysłu Zapałczanego S.A. (ul. Ogrodowa 68)
  • Galeria Malarstwa i Rzeźby (ul. Katedralna 8)
  • Muzeum Historii Kolei przy Dworcu PKP Stradom (ul. Pułaskiego 100/120)
  • Muzeum Archidiecezji Częstochowskiej (ul. Św. Barbary 41)
  • Muzeum Górnictwa Rud Żelaza (Park Miejski im. S. Staszica), bezpośrednie sąsiedztwo Jasnej Góry.

Galerie[edytuj]

  • Miejska Galeria Sztuki (Aleja Najświętszej Maryi Panny 64)
  • Galeria Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater (ul. Dąbrowskiego 1)
  • Centrum Promocji Młodych ("Willa Generała", Aleja Wolności 30)
  • Galeria LONTY-PETRY (ul. Św. Rocha 206)
  • Galeria Dobrej Sztuki (Aleja NMP 47)
  • Galeria ZPAP (Aleja NMP 57)
  • Salon DESA (Aleja NMP 40/42)
  • Galeria dzieł Jerzego Dudy-Gracza (ul. Katedralna 8)
  • Stała ekspozycja sztuki Zdzisława Beksińskiego - w Miejskiej Galerii Sztuki (Aleja NMP 64).
  • Galeria Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych "Konduktorownia" (ul. J.Piłsudskiego 34/36 - bezpośrednie sąsiedztwo Dworca Głównego (Częstochowa Osobowa) oraz bliskość Alej NMP)

W Częstochowie zapanowała moda na dobrej jakości miejską sztukę uliczną. W związku z tym godne polecenia jest obejrzenie kilku murali przy ulicy Szymanowskiego, Dąbrowskiego, Placu Biegańskiego oraz w dzielnicy Trzech Wieszczów (mural "Świtezianka" - ul. Goszczyńskiego 4) i "Oko Cyklopa" w bramie Alei NMP 65.

Warto spróbować[edytuj]

Warto spróbować spływu kajakowego organizowanego w okresie letnim na rzece Warcie między Mirowem i Mstowem oraz jednego ze 160 smaków herbat w Cafe Belg (Aleja NMP 32 - w oficynie kamienicy)

Obrzeża Częstochowy to łagodne pagórki, dolina Warty i malowniczy krajobraz natury gdzieniegdzie oszpecony ingerencją człowieka. Na południowy wschód i wschód od centrum okolica zamienia się w sielski pejzaż i im dalej w tym kierunku tym bardziej górzysty teren upiększony ostańcami wapiennymi.

  • Cmentarz Żydowski w Częstochowie - dzielnica Zawodzie-Dąbie, ulica Złota - Ten teren to zdecydowanie obrzeża miasta dlatego znalazł się w kategorii "najbliższe okolice". Znajdujący się na końcu ulicy Złotej kirkut jest jedną z najciekawszych tego typu nekropolii w Polsce. Założony w roku 1799 dziś zarośnięty bluszczem, zniszczony zębem czasu i zawsze w cieniu drzew może budzić różne emocje.
  • Góra Ossona - najwyższe na mapie Częstochowy wzniesienie (po Jasnej Górze) stanowiące punkt widokowy na miasto, Jurę oraz Huty, Koksownię i Walcownię - Znajduje się przy końcowym odcinku miejskim ulicy Legionów, z dala od centrum miasta. W tym miejscu istniał niegdyś wyciąg dla szybowców. Wzgórze owiane jest dość tajemniczą atmosferą dzięki rzekomym obserwacjom zjawisk paranormalnych.
  • Przełom Warty w Mirowie - Mirów jest dzielnicą Częstochowy położoną na wschód od centrum miasta. Malownicza dolina Warty, wapienne skałki oraz zaciszne położenie sprawiają, że Mirów jest chętnie odwiedzany przez spacerowiczów i turystów - szczególnie tych, którzy udają się w pieszą wędrówkę do malowniczego Mstowa. Do Mirowa dojedziesz autobusem miejskim linii 26.
  • Grodzisko "Gąszczyk" - położone na wschodnim krańcu Częstochowy, w Mirowskim Przełomie Warty. Ukryte -jak wskazuje nazwa- w gąszczu bukowego lasu. Tu zaczęła się prehistoryczna Częstochowa. Warto odwiedzić to miejsce w trakcie spaceru w okolice Mstowa.
  • Przeprośna Górka - położona obok grodziska Gąszczyk. Na szczycie wzniesienia znajduje się nowa kaplica oraz sanktuarium Św. Ojca Pio. Wartość historyczną mają tu dwie przydrożne kapliczki z XIX wieku. To w tym miejscu pielgrzymi zdążający do Częstochowy przepraszają się wzajemnie za przewinienia względem innych (stąd nazwa wzgórza) by z czystym sumieniem udać się w ostatni etap wędrówki. Stąd też pielgrzymi poraz pierwszy mogą dostrzec strzelistą wieżę Jasnej Góry - cel ich wędrówki. Wydarzenie to uwzględniają krótką modlitwą powitalną mającą historyczne tradycje (można zobaczyć to 13 i 14 sierpnia)
  • Jura Krakowsko - Częstochowska - ruiny warowni jurajskich m.in. w Olsztynie, Bobolicach, Mirowie, Podzamczu koło Ogrodzieńca, rezerwaty przyrody m.in. Sokole Góry, Parkowe, Zielona Góra, Góra Zborów, ostańce jurajskie, wspaniałe tereny widokowe (Góry Towarne), wiele jaskiń.
  • Olsztyn - ruiny zamku z XIV wieku, Ruchoma Szopka, Wzgórze Biakło ("Mały Giewont"), Sokole Góry, kościół Św. Jana Chrzciciela.
  • Mstów - Klasztor Kanoników Regularnych, Wzgórze Stodół (malownicze ruiny stodół z XIX wieku)
  • Złoty Potok - muzeum Zygmunta Krasińskiego, zabytkowy pałacyk, park i naturalne źródła w rezerwacie przyrody.

Nauka[edytuj]

W Częstochowie działają następujące uczelnie wyższe:

  • Akademia im. Jana Długosza
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki
  • Akademia Polonijna
  • Wyższa Szkoła Lingwistyczna
  • Wyższa Szkoła Zarządzania

Swoje miejsce mają tu również :

  • 54 szkoły podstawowe (w tym niepubliczne) i 3 katolickie
  • 43 przedszkola (w tym 3 prywatne) i 6 katolickich
  • 26 gimnazjów publicznych i 4 katolickie
  • 24 szkoły średnie

Szkoły artystyczne :

  • Liceum Plastyczne im. Jacka Malczewskiego o bogatych tradycjach
  • Szkoły Muzyczne Państwowe oraz Jasnogórska Publiczna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna

Praca[edytuj]

Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie, ul. Szymanowskiego 15, 42-217 Częstochowa

Zakupy[edytuj]

W Częstochowie znajdują sie następujące duże centra handlowe:

  • M1 przy ul. Kisielewskiego 8/16 (Dzielnica Północ)- a w nim Real, Media Markt i Praktiker oraz pasaż handlowy z 33 sklepami: CCC, Deichmann, Martes Sport, Reserved, jubiler, kwiaciarnia, cukiernia, McDonalds, apteka i wiele stoisk odzieżowych. Jest bankomat Euronet oraz PKO BP wraz z oddziałem PKO BP. Jest też oddział Eurobanku. Przed centrum jest parking a na nim automatyczna stacja paliw Neste. Dojazd tramwajem linii 1,2,3.
  • Tesco Extra - przy ul. Drogowców 43 (przy trasie DK-1 od strony północnej, w kierunku Łódź, Warszawa) - a w nim hala handlowa Tesco, Euro AGD, apteka i pasaż handlowy. Dojazd bezpłatnymi autobusami Tesco nr 203, 204, 205; Przed sklepem znajduje się parking oraz stacja paliw Tesco (również LPG). Przed wejściem do Tesco znajduje się bankomat Euronet dostępny 24h.
  • C.H. Shott - Aleja Kościuszki 1
  • C.H. Jagiellończycy przy ul.Brzozowa 2/8 (Dzielnica Raków, obok Estakady na trasie DK1)- a w nim kompleks pawilonów handlowych różnych branży: warzywne, spożywcze, cukiernicze, rybne, art. dla zwierząt, odzieżowe, kwiaciarnie, jubilerskie, 1001 drobiazgów, papiernicze, apteka. Pawilony usługowe: punkt ksero, usługi drobnej poligrafii, fryzjer, solarium, kosmetyczka. Obok znajduje się parking. Obok kompleksu znajduje się oddział banku ING.
  • Galeria Jurajska położona między ulicami Kanał Kohna i Aleją Wojska Polskiego (Al. Wojska Polskiego 207). Duże centrum handlu i rozrywki z bazą gastronomiczną, multipleksem oraz plejadą znanych marek odzieżowych.
  • Aleje NMP a przy nich Domy Handlowe : Seka, Plejada, Pasaż - Aleja NMP 12. W tych domach znajdziesz markowe sklepy odzieżowe, obuwnicze. Zlokalizowane w samym centrum miasta przy reprezentacyjnej miejskiej arterii. W Alejach znajdziesz także wiele innych sklepów odzieżowych oraz obuwniczych, księgarnie Matras, Empik, drogerie i ekskluzywne butiki.

Gastronomia[edytuj]

Najwięcej klimatycznych knajpek i kawiarni znajduje się oczywiście w Alejach NMP. W częstochowskim Śródmieściu znajdziemy również restauracje sieciowe a także te wykwintne. Znajdziemy tu lokale wyspecjalizowane w kuchni polskiej, japońskiej (sushi), śródziemnomorskiej, chińskiej, hiszpańskiej i tradycyjnie włoskiej. Najwięcej lokali gastronomicznych znajduje się przy Alejach NMP (również w oficynach kamienic - zwłaszcza tzw. II Aleja), ulicy Siedmiu Kamienic i Wieluńskiej. Szczegółowe informacje adresowe, strony internetowe lokali lub menu możesz znaleźć tu: http://www.info.czestochowa.pl/portal/ w zakładce "Gastronomia".

  • Na fanów kuchni typu fastfood czeka ulica Piłsudskiego (bezpośrednie pobliże Dworca Głównego PKP "Częstochowa Osobowa" oraz Alej NMP) zwana przez mieszkańców miasta Aleją Frytkową. Nazwa jak łatwo się zorientować pochodzi od usytuowanych wzdłuż ulicy budek gdzie można najeść się za drobne pieniądze. Ewenement w skali kraju stanowi fakt, że frytki serwowane są tutaj "na wagę" czyli dostajesz tyle na ile Cię aktualnie stać.

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkownie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Częstochowa może poszczycić się organizacją znaczących wydarzeń kulturalnych. Do najważniejszych należą:

  • Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater", który przyciąga sławy międzynarodowej muzyki wielu kultur i religii.
  • Festiwal Kultury Alternatywnej "Frytka OFF" - goście festiwalu to czołowe zespoły muzyczne polskiej i zagranicznej alternatywy, teatry uliczne.
  • Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana organizowany przez Filharmonię Częstochowską
  • Noc Kulturalna - koniec czerwca każdego roku - tej nocy większość lokali gastronomicznych w centrum miasta, kawiarnie, kluby, muzea, galerie sztuki, teatr, kina otwarte są do późnych godzin nocnych a nawet wczesnoporannych. Atrakcyjny karnet zakupiony w wyznaczonych miejscach w mieście pozwala korzystać z atrakcji (koncerty, spektakle, seanse) bez dodatkowych opłat...
  • Juwenalia studenckie
  • Reggae On
  • Festiwal Retro
  • Hip Hop Elements
  • Festiwal sztuki "ARTeria"
  • Kino "Pod Chmurką" czyli maraton filmów "Leżak Fortum"
  • Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego "Hot Jazz Spring"
  • Krajowa Wystawa Rolnicza/Centralne Dożynki na Jasnej Górze

W okolicy :

  • Festiwal "Jurajskie Lato Filmowe" w Złotym Potoku
  • Święto Ciulimu i Czulentu w Lelowie
 W zanadrzu częstochowskiego kalendarza czekają powyższe i wiele innych ciekawych propozycji dla mieszkańców i turystów co można wygodnie sprawdzić na stronie http://www.cgk.czestochowa.pl.

Noclegi[edytuj]

Częstochowa posiada szeroką bazę noclegową. W celu dokładniejszego zorientowania się najlepiej odwiedzić pomocną stronę http://www.info.czestochowa.pl/portal/

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkownie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

  • Miejskie Centrum Informacji Turystycznej

Aleja Najświętszej Marii Panny 65 http://www.info.czestochowa.pl/portal/

Porady[edytuj]

Wyjazd do Częstochowy potraktuj jako odkrywanie miasta z dużym potencjałem, miasta o wielu obliczach.

  • Jeżeli chcesz zobaczyć wejście pielgrzymów do Częstochowy udaj się tam w pogodny wakacyjny dzień (np. 15 lipca, 31 lipca, 13-14 sierpnia, 25 sierpnia), do sprawdzenia na stronie www.jasnagora.com w zakładce "wejścia pieszych pielgrzymek".
  • Jeżeli chcesz uniknąć tłumów ludzi odwiedzających Częstochowę nie odwiedzaj jej 15 i 26 sierpnia (główne święta) oraz w trakcie dużych zlotów jasnogórskich (co można łatwo sprawdzić na stronie www.jasnagora.com)
  • Najładniej w Częstochowie jest wiosną, latem i w trakcie "złotej polskiej jesieni".
  • Jasna Góra jest piękna w dzień ale dzięki iluminacji także wieczorem - warto.
  • Częstochowa jest doskonałą bazą wypadową na Jurę dlatego warto zakwaterować się w samym mieście.
  • Jeżeli nie poruszasz się indywidualnym środkiem transportu dojazd w okolice Zamku Bobolice i Mirów może być utrudniony.

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki