Bukareszt

Bałkany : Rumunia : Bukareszt
noframe
Bukareszt
Herb miasta
noframe
Położenie Rumunia
Powierzchnia 228 km²
Liczba ludności 1 930 390
Numer kierunkowy (40) 1

Bukareszt jest liczącą prawie dwa miliony ludności stolicą Rumunii. Jest to metropolia bardzo zatłoczona, zakorkowana i chaotyczna. Posiada wiele zabytków choć nie ma zwartego starego miasta. Megalomańskie socrealistyczne budowle z epoki Ceausescu sąsiadują z bardzo eleganckimi, reprezentacyjnymi gmachami z drugiej połowy XIX wieku naśladującymi architekturę Paryża, zaś między blokami kryją się małe, ale śliczne cerkiewki budowane w stylu zupełnie odmiennym od rosyjskich "cebul". Centralnym punktem miasta jest ogromny plac Piata Unirii z gigantyczną fontanną w środku otoczony przez dosyć koszmarne komunistyczne gmaszyska. Na zachód od placu biegnie szeroka aleja Bulevardul Unirii bukaresztańskie Pola Elizejskie, którą dochodzi się do Domu Ludu "Casa Poporului" obecnie gmachu parlamentu, zbudowanej za czasów Ceausescu siedziby najwyższych władz. Jest to największy pod względem kubatury gmach na świecie po waszyngtońskim Pentagonie. Spodoba się mało komu, ale jest to obowiązkowy punkt zwiedzania Bukaresztu. Na północ, tuż od Piata Uniiri znajduje się najstarsza w mieście cerkiew pod wezwaniem św. Mikołaja zbudowana w 1559 r. a naprzeciwko niej ruiny dworu książąt wołoskich, zbudowanego na rozkaz słynnego Vlada Palownika (Drakuli) władcy który podniósł osadę Bucuresti do rangi miasta i jednej z siedzib władców. Przemieszczając się z Piata Unirii w wzdłuż brzegu rzeki Dambovita w kierunku północno zachodnim dociera się od odchodzącej na północ najbardziej reprezentacyjnej ulicy Bukaresztu Calea Victoriei. Jest to dosyć wąska ulica, której zabudowa przypomina architekturę Paryża. Znajduje się przy niej wiele secesyjnych, reprezentacyjnych budowli, cerkwi a także muzeów (m.in bardzo bogate i ciekawe Muzeum Historii Rumunii), teatrów, eleganckich sklepów i restauracji. Osoby zmęczone tłokiem i hałasem wielkiego miasta mogą z Calea Victoriei skręcić w lewo w Bulevardul Regina Elisabeta, którym dojdą do uroczego, świetnie zadbanego parku Cismigiu, gdzie będą mogły nieco odpocząć i zrelaksować się wśród kwiatów i zieleni.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne