Buchara

noframe
Buchara

Położenie Uzbekistan
Liczba ludności 247 661
Numer kierunkowy (+998) 65
Strona www

Charakterystyka[edytuj]

Historyczne centrum Buchary zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Historia[edytuj]

Badania archeologiczne prowadzone na terenie cytadeli Ark, najstarszej części miasta wskazują, że już w III wieku p.n.e. znajdowały się tutaj zabudowania. Przez wieki była ważnym centrum handlowym i kulturalnym, jednym z ważniejszych miast na Jedwabnym Szlaku, drodze handlowej łączącej Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. W VIII wieku n.e. została podbita przez Arabów. Okres IX-XI wieku n.e. to czas największej świetności miasta. Buchara pełniła wtedy rolę stolicy państwa perskiej dynastii Samanidów. W czasie panowania arabskiego oraz perskiego, Buchara była ważnym ośrodkiem islamskiej nauki. W okresie samanidzkim mieszkał w Bucharze wybitny filozof, lekarz, poeta Ibn Sina, w Europie znany jako Awicenna (980-1037). W roku 1220 została zdobyta przez wojska Czyngis Chana, a w 1370 roku przez Timura. W 1500 roku została podbita przez plemiona uzbeckie, a w 1555 roku została stolicą emiratu. Emirat został podbity w 1866 roku przez Rosję i od 1868 roku do 1920 roku znajdował się pod protektoratem rosyjskim. W 1920 roku emir został obalony, a Buchara została stolicą nowo utworzonej Bucharskiej Ludowej Republiki Radzieckiej. W roku 1924 została przyłączona do Uzbeckiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Można się dostać z Taszkientu do Buchary, docelowym kierunkiem tego lotu jest Moskwa. Podróż samolotem z Taszkientu do Buchary trwa niecałą godzinę. Koszt takiego połączenia to około 40 000 tysięcy Sum czyli jakieś 30 USD ( to są ceny z 2007 r.). Natomiat z doświadczenia wiem, że samoloty na tych trasach (Uzbeckie linie) bardzo nie lubią się trzymać rozkładu odlotów i z reguły latają ze sporym opóźnieniem.

Koleją[edytuj]

Z Taszkientu codziennie odjeżdża pociąg Sharq (przejeżdża przez Samarkandę). Standard jest wysoki - odpowiednik polskiego Inter City.

Samochodem[edytuj]

260 kilometrow z samarkandy droga dobra

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Zabytki[edytuj]

  • Cytadela Ark
  • Medresa Uług Bega - jest to najstarsza (z XV wieku) zachowana medresa w całej Azji Środkowej.

Warto spróbować[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • B&B Sukhrob Hotel - 15$ za osobę (istnieje możliwość targowania, nawet do 8$-10$ za osobę), w cenę wliczone jest śniadanie.

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

uy

Porady[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne