Brighton

Molo widokowe z atrakcjami

Brighton [1] jest uroczym miasteczkiem i znanym kurortem nadmorskim położonym na południowym wybrzeżu Anglii w stosunkowo niedalekiej odległości od Londynu.

Dojazd[edytuj]

Brighton położony jest około 80 km na południe od Londynu.

Pociągiem[edytuj]

Z Londynu do Brighton dostaniemy się pociągami:

  • Southern Railway [2] odjeżdżającymi co 30 minut z dworca London Victoria, podróż zajmuje około 50 minut, bilet powrtony (day cheap saver) kosztuje £19.
  • First Capital Connect [3] krusującymi co 15 lub 30 minut (w zależności od pory dnia) na linii Bedford-Luton-St Pancras-London Bridge-Gatwick Airport-Brighton, podróż z London Bridge zajmuje 58 lub 68 minut (w zależności od ilości przystanków), bilet powrotny (day cheap saver) kosztuje £16.40, podróż z London St Pancras trwa 20 minut dłużej, cena biletu jest ta sama. W godzinach szczytu pociągi First Capital Connect są przepełnione na trasie St Pancras - East Croydon, więc wsiąście do pociągu na London Bridge może okazać się niemożliwe.

Autobusem[edytuj]

  • National Express [4] kursuje co godzinę z dworca London Victoria Coach Station, podróż zajmuje około 2 godzin, bilet kosztuje od £1 (w przedsprzedaży przez internet, nierefundowany), £10.40 (standardowy, refundowany).
  • Megabus [5] krusuje rzadziej (kilka kursów dziennie), również z dworca London Victoria Coach Station, podróż zajmuje około 2 godzin 20 minut, bilet kosztuje od £1 (w przedsprzedaży).

Samochodem[edytuj]

Z Londynu najprościej wyjechać drogą A23/M23 kierując się na Brighton - w zależności od miejsca wyjazdu, podróż może zająć od 1 do 2 godzin. Warto zwrócić uwagę, iż Brighton jest bardzo zatłoczonym miastem (szczególnie w sezonie letnim). W samym centrum znajduje się wiele parkingów, opłata za godzinę postoju wynosi £1.50. Wikitravel zaleca podróż pociągiem - wygodniej, szybciej i przyjaźnie dla środowiska.

Wikitravel szczególnie nie zaleca podróży samochodem do Brighton w czasie następujących imprez:

Samolotem[edytuj]

Połączenie First Capital Connect łączy Brighton z dwoma lotniskami: London Gatwick (30 minut, £8) oraz London Luton (2 godziny, £23).

Brighton posiada również własne lotnisko, jednak obsługuje ono ruch głównie lekkich samolotów - awionetek i prywatnych odrzutowców. Jedyne regularne połączenie lotnicze utrzymywane jest z francuskim kurortem Le Touqet, znajdującym się po drugiej stronie kanału.

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Brighton Pier [6] zwany też Palace Pier - molo i park rozrywki w jednym.
  • Plaża - latem okupowana przez turystów jak i mieszkańców Brighton, wieczorami zaskakuje pięknym widokiem zachodzącego słońca. Plaża jest kamienista, choć w czasie odpływu odsłania się piaszczysta jej część.

Warto spróbować[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki