Belgrad

Europa : Bałkany : Serbia : Belgrad

Belgrad to stolica Serbii.

Zrozumieć[edytuj]

Belgrad jest miastem długiej historii, liczącej około 7000. lat. Miasto można podzielić na 3 części: Zemun, Novi Beograd i Stari Grad czyli Stare Miasto. Zemun był niepodległym miastem należącym do Austro-Węgier. Dlatego też architektura miasta jest podobna do austriackiej. Novi Beograd (albo Nowy Belgrad) to nowoczesna część miasta. Jest też w niej tam szereg postkomunistycznych budynków. Stari Grad to stara część miasta usytuowana po drugiej stronie Sawy. To tam powstało miasto i tam znajduje się słynny Kalemegdan.

W zimie, gdy pada śnieg, następnego dnia ulice w centrum miasta są odśnieżone ale już niekoniecznie w innych Dzielnicach. Sklepy i kantory pracują od poniedziałku do piątku zwykle od 7 do 22(23), a w niedziele do 17(18). W nocy otwarte są bary, kawiarnie i dyskoteki które sprzedają drinki po zawyżonych cenach (piwo 90-150 dinarów, drinki 150-600 dinarów). Autobusy i inne środki transportu publicznego są czyste i zadbane. Większość autobusów jest dość nowa i zwykle w niezłym stanie technicznym. Komunikacja miejska jest bardzo rozwinięta i jeździ przez całą dobę. Po mieście najlepiej poruszać się właśnie komunikacją miejską i wykupić bilet okresowy. Młodzi mieszkańcy Belgradu na ogół mówią po angielsku, ale nawet wśród starszych mieszkańców miasta nie jest to rzadkością. Porozumiewanie się po polsku również nie nastręcza większych problemów. Etnicznie Belgrad jest dość jednolity. Większość mieszkańców stanowią Serbowie oraz mała mniejszość romska. Infrastruktura turystyczna w Belgradzie ciągle się rozrasta, ale póki co miasto nie jest zadeptane przez turystów.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Aby uniknąć wysokich kosztów związanych z opłatą za kurs zaleca sie korzystanie z taksówek na postoju, najlepiej tych które właśnie przyjechały z pasażerami. Należy unikać tzw. naganiaczy.

Przeciętna podróż kosztuje pomiędzy 550 a 800 dinarów (2007). Pieniądze można wymienić na lotnisku lub pobrać z bankomatu. The airport does not offer internet access.

Pociągiem[edytuj]

Najczęściej jedziemy z Polski z jedną przesiadką w Budapeszcie. Minusem serbskich kolei, jest to ze nawet expres wlecze sie niemiłosiernie i podróż z Budapesztu do Belgradu zajmuje około 10 godzin. Dworzec usytuowany jest niedaleko centrum , a z dworca odjeżdżają liczne tramwaje i autobusy.

Bilety kupjemy w kasach international tickets gdzie panie mówią komunikatywną angielszczyzną.

Samochodem[edytuj]

Drogi nie są w najlepszm stanie. Z północy, zaleca się jechać "autostradą" Subotica - Novi Sad - Belgrad z przedłużeniem na E-75.

Komunikacja[edytuj]

Belgrad posiada autobusy, trolejbusy i tramwaje. Autobusy są dość nowe, trolejbusy tylko w 40%. Tramwaje są stare i stłoczone, jednak nowe tramwaje będą jeździć po mieście już w 2007r. Transport miejski w Belgradzie zawsze jest przepełniony w godzinach szczytu.

Zobacz[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Jedzenie[edytuj]

Napoje[edytuj]

Nocleg[edytuj]

tanio

  • El Diablo Hostel Belgrade, ul. Strahinjica Bana 75, (www.hostel-belgrade.eu): stay@hostel-belgrade.eu) tel.: +381 11 3247-348; +381669184103.Hostel położony jest w centrum Belgradu, w okolicy Skadarlija. Oferuje on 8-osobowy pokój, 6-osobowy pokój, 4-osobowy pokój i prywatny pokój z łazienką, dwie łazienki oraz kuchnie z przytulnym salonem i balkonem. Internet, kawa i herbata to tylko niektóre z bezpłatnych usług.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Poziom bezpieczeństwa nie odbiega od innych stolic europejskich.

Na ulicach jest spokojnie, w ciągu dnia można spotkać wielu policjantów przechadzających sie po mieście. W nocy na ulicach, pełnych ludzi, tętniących życiem kafejek, pubów ,dyskotek nie należy się obawiać o swoje bezpieczeństwo. Jeśli chodzi o inne dzielnice miasta, to niestety nie są już takie bezpieczne.

Należy więc zachować zwykłe środki bezpieczeństwa, uważać na pieniądze, dokumenty i inne cenne rzeczy z uwagi na kieszonkowców działający w centrum miasta.

Telefony alarmowe:

  • 92 - policja,
  • 93 - straż,
  • 94 - pogotowie

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne