Bangladesz

Azja : Azja Południowa : Bangladesz
Bgdsh 029.jpg
Położenie
Bangladesh in its region.svg
Flaga
Bg-flag.png
Quick Facts
Stolica Dhaka
Ustrój polityczny republika
Waluta taka
Powierzchnia 144 000
Ludność 153 547 000
Język benglaski
Religia islam
numer kierunkowy +880
Domena internetowa .bd
Strefa czasowa UTC +6

Bangladesz - państwo w Azji Południowej, położone nad Zatoką Bengalską i graniczące z Indiami i Birmą. Jedno z najgęściej zaludnionych i zarazem najbiedniejszych państw świata. Stolicą Bangladeszu jest Dhaka (dawna Dakka) z 10,5 mln mieszkańców.

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Zwrotnikowy, wilgotny. Temperatura w ciągu roku wacha się od ok 17°C (styczeń) do 30°C(lipiec) przy maksymalnej wilgotności ok 85%.

Historia[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Największym portem lotniczy Bangladeszu jest Port lotniczy Dhaka.

Koleją[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Na terenie większych ośrodków miejskich bardzo popularne są riksze, zarówno w wersji CMD (charakterystyczny zielony pojazd motorowy, który można spotkać jedynie na terenie Bangladeszu i Indii) oraz rowerowe. Nie ma limitu przewozu osób w tych pojazdach, często można spotkać riksze rowerowe których pasażerami są 3 osoby. Cena przewozu zależy od odległości oraz umiejętności targowania się kierowcy,jednak za cenę 200 taka kierowca zazwyczaj zgadza się na dostarczenie nas w dowolne miejsce. Występują również środki transportu publicznego,jednakże nie jest zalecane korzystanie z nich ze względu na bardzo niskie warunki, nie zachowanie czystości, zatłoczenie oraz problemy z bezpieczeństwem.

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Bangladeszu jest bengalaski. Często można spotkać osoby posługujące się również językiem angielskim.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Lokalna kuchnia w Bangladeszu jest bardzo smaczna i niedroga - za ok 200 taka można zjeść obfity obiad. Są również restauracje pizza hut oraz KFC, w tej ostatniej za typowy zestaw zapłacimy 500 taka. Na uwagę zasługuje fakt, iż potrawy w Bangladeszu są zwykle bardzo pikantne. Mieszkańcy Bangladeszu spożywają posiłki gołą prawą ręką, jedząc w ten sposób nawet ryż.

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Zdrowie[edytuj]

Przy wyjeździe do Bangladeszu z Polski nie ma obowiązkowych szczepień, jednakże zaleca się szczepienia przeciwko polio, WZW A+B, Meningokokom A+B, tężcowi, błonicy. Aktualną listę zalecanych szczepionek można uzyskać w placówce sanitarno-epidemiologicznej. Cena wszystkich szczepień na dzień 25-03-2010 wynosi 450 pln. Wskazana jest profilaktyka antymalaryczna - w Polsce lekiem zalecanym przez lekarzy jest Malarone (koszt pojedyńczego opakowania to ok 170 pln). Malarone bardzo rzadko przynosi skutki uboczne i nie zalecane jest używanie innych leków o podobnym działaniu.

Kontakt[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane w Bangladeszu[edytuj]

Ambasada RP: tel: +88 028825895 House No12a, Road no86 Gulshan2 Dhaka1212

Ciekawostki[edytuj]

W Dhace praktycznie nie ma przejść dla pieszych - przedostanie się na drugą stronę ulicy polega na przemykaniu się między jadącymi samochodami. Jedyne znaki drogowe jakie można zobaczyć na ulicach to sygnalizacja świetlna.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne