Baku

noframe
Bakı

Położenie Azerbejdżan
Liczba ludności 2.074.300
Numer kierunkowy 12
Strona www

Baku jest największym miastem na Kaukazie i stolicą Azerbejdżanu. Leży nad Morzem Kaspijskim, na południowym brzegu Półwyspu Abszerońskiego.

Jako ciekawostkę trzeba potraktować fakt, że średnia roczna temperatura w Baku dokładnie odzwierciedla średnią roczną dla całej Ziemi i wynosi 14,2°C. Lata są gorące i wilgotne, a zimy chłodne, mokre i wietrzne.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Heydər Əliyev Beynəlxalq Aeroportu (kod IATA: GYD) znajduje się 25 km od centrum miasta. Lotnisko obsługują najważniejsze linie lotnicze, w tym: BMI, Austrian Airlines, Turkish Airlines i Lufthansa, oraz wiele mniejszych. Jest to też główny port lotniczy dla państwowego przewoźnika azerbejdżańskiego AZAL. Najtańszym sposobem, by dostać się tą drogą do Baku z Europy jest lot Air Baltic z Rygi (poniedziałki i czwartki).

Taksówka do centrum kosztuje mniej więcej 10 AZN - trzeba wyjść na parking przed lotniskiem i dogadać się z którymś z czekających kierowców. Jadąc Airport Taxi, które stoją bliżej, przepłaca się 4 razy.

Airport Taxi życzy sobie za dowóz do centrum ok 40 do 50 AZN (05.2015) domniemam ze w czasie Olimpiady która będzie w czerwcu cena ta będzie jeszcze wyższa.

Koleją[edytuj]

Dworzec sabunczyński (koło dworca głównego)

Pociągi obsługują połączenia:

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Autobusy i marszrutki kursują we wszystkich kierunkach. Stolica jest dobrze skomunikowana z wszystkimi centrami regionalnymi dzięki komuikacji drogowej.

Oprócz tego istnieją połączenia międzynarodowe z Istambułem, Teheranem i Tbilisi.

Statkiem[edytuj]

Promem można się dostać do Baku z Aktau (nieregularne rejsy) oraz z Turkmenbaszy (codziennie za min. 50 USD, 2 dni na morzu).

Komunikacja[edytuj]

W komunikacji publicznej przyjęte jest ustępowanie miejsca kobietom oraz ludziom starszym. Siedzący najczęściej biorą też na kolana pakunki czy siatki stojących pasażerów.

Metro[edytuj]

Plan linii metra w Baku

Aby korzystać z metra, trzeba nabyć magnetyczną kartę zbliżeniową za 2 AZN oraz doładować ją: 1 przejazd kosztuje 20 gapików. Są 2 linie, a centralną stacją przesiadkową jest 28 May (İyirmi səkkiz May), koło głównego dworca kolejowego. Trzeba zwracać uwagę, do której stacji końcowej jedzie dany skład - są 4 możliwości: İçərişəhər (dawniej: Bakı Soveti), Həzi Aslanov, Bakmil i Memar Əcəmi.

W metrze panuje duży ścisk i jest duszno. Przy w(y)siadaniu trzeba się przepychać w drzwiach. Ogólnie zabronione jest robienie zdjęć.

Autobus, mikrobus[edytuj]

Sieć linii autobusowych jest dość gęsta i każda marszrutka ma tablicę z wypisanymi najważniejszymi punktami, przez które przejeżdża (literą M poprzedzone są stacje metra). Przejazd kosztuje 0,20 AZN.

Przed wysiadaniem należy zbliżyć się do kierowcy i uiścić opłatę. Gdy autobus zbliża się do miejsca, w którym chcemy wysiąść, należy krzyknąć Saxla! - nie musi to być koniecznie przystanek, choć w centrum zazwyczaj tak będzie.

Taxi[edytuj]

Lepiej negocjować cenę zanim się wsiądzie, gdyż nie ma taksometrów. Łatwiej uzyskać dobrą cenę w zatrzymanej taksówce niż w stojącej na postoju. Większość kursów w centrum zamyka się w 4 AZN.

Warto zobaczyć[edytuj]

Jedna z bram prowadzących na Stare Miasto
  • İçəri Şəhər - Stare (Wewnętrzne) Miasto, warto po prostu pobłąkać się jego uliczkami
    • Qız Qalası - Dziewicza Baszta, znajduje się niedaleko od ronda Azneft, jest widoczna z bulwaru
    • Şirvanşahlar Sarayı - Pałac Szachów Szirwanu, blisko Ambasady Greckiej
    • Muzeum Książek Miniaturowych - na tyłach Ambasady Włoskiej
  • Centrum Muzealne - (dawne Muzeum Lenina) znajduje się przy Neftçilər küç., czynne 10.00-18.00; mieści następujące ekspozycje:
    • Muzeum Dywanów - chyba najbardziej wartościowa i najciekawsza wystawa w całym Centrum poświęcona wszystkim stylom tkania występującym na terenie Azerbejdżanu
    • Muzeum Niepodległości
    • Muzeum Teatru
    • Galeria Sztuki
Polski ślad. Tablica pamiątkowa na domu, w którym mieszkał Józef Gosławski
  • Muzeum Historyczne i Dom Tağıyeva - Tağıyev küç., czynne 11.00-18.00 (kasa czynna do 17.00), nieczynne w niedziele; znajduje się w pałacu barona naftowego z okresu boomu a projektował je polski architekt Józef Gosławski; piękne wnętrza - szczególnie domu Tağıyeva, z pewnością najlepsze muzeum w całym Azerbejdżanie; wejście dla obcokrajowców: 10 AZN (Muzeum Historyczne) i 3 AZN (dom), 2 AZN za aparat fotograficzny
  • Muzeum Literatury - trwają prace renowacyjne, ale za niedługo powinno zostać otwarte

Warto spróbować[edytuj]

  • Xaş - wywar z normalnie niejadalnych pozostałości baranich: głowy, racice. Spożywa się go wcześnie rano (podawany od godz. 5.00), szczególnie w sezonie zimowym. Jest bardzo tłusty, trzeba popijać wódką, właściwie jest to główny powód, żeby się zmobilizować do tego posiłku.
  • Qutab - rodzaj placka z zieleniną lub mięsem, jako przekąska na drugie śniadanie.

  • Qobustan - ponad 50 km na południe. Petroglify (wpisane na listę dziedzictwa UNESCO) oraz wulkany błotne.
  • Szuwalan - nowy piękny meczet, miejsce pochówko i pir (sanktuarium) "Człowieka bez kości" (Mir Mövsüm Ağa).
  • Mardakan - umocnienia, wczesny system ostrzegania przed atakiem z północnej strony Płw. Abszerońskiego, a także Park Dendrologiczny.
  • Świątynia Czcicieli Ognia Atəşgah w Surachanach.

Nauka[edytuj]

Baku skupia większość szkół wyższych kraju. Przyjmują one na studia, staże i stypendia cudzoziemców. Obecnie najliczniejszą grupę stanowią Chińczycy i Turcy.

Do najważniejszych uczelni należą:

  • Akademia Naftowa
  • Konserwatorium Muzyczne im. Uzeira Hacibayova
  • Uniwersytet Państwowy
  • Uniwersytet Słowiański
  • Uniwersytet Języków Obcych
  • Uniwersytet Xezer
  • Uniwersytet Qafqaz

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Jednym z największych dóbr miast leżących nad Morzem Kaspijskim jest kawior. Trodno jednoznacznie określić, jaka jest bieżąca sytuacja ekologiczna i stan liczebny jesiotrów. Niemniej jednak, jeżeli nie spędza ci ten problem snu z oczu, to najłatwiej wystarać się o ten produkt na Təzə Bazar. Małe puszki kawioru można spokojnie dostać w supermarketach w centrum miasta.

Z Baku warto także rozważyć przywiezienie antyków (samowary, pamiątki po ZSRR) i dywanów. Sklepiki z tego typu asortymentem znajdują się w bezpośredniej bliskości Dziewiczej Baszty.

Suweniry można kupić na deptaku (Targowyj), gdzie spotyka się z Placem Fontann.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • Ləvəngi - Təndir - kuchnia tałyska, Bakıxanov küç. 52, niedaleko kina "Dostluq" (dawniej Drużba - nazwa używana). Lokal składa się z dwóch części: stołowej oraz piekarniczo-sklepowej. W tej drugiej można kupić chleb təndir wypiekany tradycyjną metodą w glinianym palenisku (0,60 AZN). Tel. 012 4494922, 055 6373232.
  • Qruziya 19 - skrzyżowanie Səməd Vurğun küç. i Mirzağa Əliyev küç., na tyłach Pałacu Hajdara Alijewa skręcić w stronę Targowej, kuchnia gruzińska, można zjeść za mniej niż 10 AZN od osoby 2-daniowy posiłek z alkoholem.

Umiarkowanie[edytuj]

  • Imereti - świetna gruzińska restauracja, Xaqani küç., zaraz obok Ambasady Irackiej, naprzeciwko Sultan's.
  • Anadolu - porządna turecka kuchnia, 2 lokalizacje:
    • Anadolu 1 - Puşkin küç. 5 (koło Hotelu Absheron), tel. 4981646
    • Anadolu 2 - Rəsul Rza küç. 3/5 (blisko francuskiej ambasady), tel. 4932096
  • Lebanese - Z. Tağıyev küç. 12, libańskie potrawy, można spróbować baraniego móżdżku lub jąder. Blisko Placu Fontann. Można zamawiać fajkę wodną (qəlyan).
  • Beyrut - j.w. po drugiej stronie ulicy, ten sam właściciel, nowszy wystrój, inny klimat, podobne jedzenie. Również fajka.
  • Soloh - Bakıxanov küç., ukraińskie jadło.
  • The Great Wall - 26 Komissar (przy metrze Sahil), chińszczyzna, obsługa notuje "w robaczkach".
  • The Brewery - İstiqlaliyyət küç. 28, kuchnia europejska, dobre piwo (ciemne, jasne i rżnięte) warzone na miejscu.

Ekskluzywnie[edytuj]

Wnętrze jednego z karawansarajów
  • Karvansara - Qala küç. 1, restauracja azerbejdżańska mieszcząca się w typowym "garażu" dla karawan blisko Dziewiczej Baszty.
  • Mugam Club - Rzayeva küç., serwuje dania kuchni azerbejdżańskiej i europejskiej, trochę w dół od Dziewiczej Baszty.
  • Mezzo - Bakıxanov küç., w Hotelu Hyatt, kuchnia śródziemnomorska.
  • Oliva - Z. Tağıyev küç., kuchnia włoska.

Kawiarnie[edytuj]

Ponieważ picie kawy nie należy do codziennych czynności mieszkańców Azerbejdżanu, poniżej lista miejsc, gdzie w Baku można napić się espresso i pochodnych:

  • Aroma Cafe - 50 m na lewo od wyjścia z metra Sahil, WiFi
  • Vanilla Cafe - nieopodal Aromy pod arkadami na skrzyżowaniu
  • Coffee Inn - Y. Məmmədəliyev 19
  • Le Cafe - w głównym holu Centrum Handlowym Nərgiz, WiFi
  • Azza Cafe - blisko Muzeum Literatury
  • Chocolate - 2 miejsca: İçəri Şəhər (uliczką powyżej Dziewiczej Baszty) oraz na tyłach Muzeum Historycznego (za Green Pubem)

Rozrywka[edytuj]

  • Baku International Jazz Festival - odbywa się zazwyczaj wczesnym latem.
  • Qızıl Payız - festiwal jazzowy jesienią.
  • Dzień Kwiatów - 10 maja, obchody dnia urodzin założyciela Republiki Azerbejdżańskiej, Hajdara Alijewa.
    Dzień kwiatów na bakijskim bulwarze

Nocleg[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Poczta główna (Mərkəzi Poçt Amt) jest zlokalizowana przy Üzeyir Hacıbəyov küç. 36, niedaleko Dom Sovet i Hotelu Park Inn. Nadawanie przesyłek krajowych odbywa się po prawej stronie, a zagraniczne obsługiwane są po lewej.

DHL mieści się przy Səfəroğlu küç. 225, za kinem Nizami. Tel. 4934728, 4934714.

Nie ma problemów z dostępem do Internetu. Żadne zagraniczne strony nie są blokowane. Kafejki nazywają się tu internet klubu i jest ich pełno zarówno w centrum miasta, jak i w poszczególnych dzielnicach. Godnym polecenia miejscem, gdzie znajduje się Wi-Fi, jest Aroma Cafe, niedaleko stacji metra Sahil, (cappuccino - 4,40 AZN).

Telefony miejscowe, czyli z tym samym prefiksem, można wykonywać za darmo z domowych aparatów. Żeby dzwonić z budki telefonicznej trzeba wykupić żeton lub kartę. Na ulicach miasta jest wiele punktów (stolików z obsługującym), skąd można zadzwonić na komórkę. Są też urzędy telekomunikacyjne, z których można wykonywać wszelkiego rodzaju połączenia czy nadać faks.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Azerbejdżan jest bezpiecznym państwem i tak również jest w Baku.W Baku praktycznie nie ma drobnej przestępczości i praktycznie nie ma złodziei kieszonkowych.

W codziennym życiu zagrożeniem w Baku jest tylko nieprzewidywalny ruch uliczny.
W Baku trzeba zwracać bardzo dużą uwagę w czasie przechodzenia przez ulice.
W Baku nie wolno sugerować się przejściem dla pieszych albo zielonym światłem,ponieważ nie gwarantują one bezpieczeństwa!

Porady[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

  • Codziennie jest prom do Turkmenbaszy w Turkmenistanie. Nie jest to zbyt wygodny środek transportu, ale dla szukających przygody nie będzie to przeszkodą.
  • Nieregularnie odpływają promy do Aktau w Kazachstanie - gdzieś raz na tydzień, może rzadziej. Trudno dostać bilety, a nabrzeże znajduje się 2 km od starego miasta.
  • Szeki powinno być na liście obowiązkowej wszystkich, którzy chcą zobaczyć coś więcej niż tylko stolicę. Jest to piękne górskie miasteczko z wieloma zabytkami. Podróż trwa około 5 h, a stamtąd można udać się ku północnemu przejściu granicznemu z Gruzją.
  • Kursują międzynarodowe autobusy do Gruzji, Iranu i Turcji.
  • Z bakijskiego lotniska można polecieć do azerbejdżańskiej eksklawy - Autonomicznej Republiki Nachiczewanu.
  • Kąpiele w ropie naftowej w Naftalanie.
  • Odpoczynek na Morzem Kaspijskim w Nabraniu - największym kurorcie kraju.