Austria

Wien schloss belvedere panorama.jpg
Położenie
Austria mapa.png
Flaga
Au-flag.png
Quick Facts
Stolica Wiedeń
Ustrój polityczny republika federalna
Waluta euro €
Powierzchnia 83 871
Ludność 8 308 906
Język niemiecki
Religia katolicyzm
numer kierunkowy +43
Domena internetowa .at
Strefa czasowa UTC +1 – zima
UTC +2 – lato

Charakterystyka[edytuj]

Austria najbardziej jest znana ze swoich gór, jezior, wspaniałych zabytków, wyrafinowanej kuchni i przepięknej muzyki. Znaleźć tu można doskonałe warunki do aktywnego wypoczynku, czyli do uprawiania turystyki górskiej, wspinaczki, jazdy rowerowej czy jazdy konnej. Jednak i tak najbardziej Austria kojarzy nam się z nartami i z lodowcami. Najwyższy szczyt Austrii Grossglockner o wysokości 3798 m n.p.m. Znajduje się w Centralnych Alpach Wschodnich.

Geografia[edytuj]

Austria to państwo położone w Europie Środkowej, nad rzeką Dunaj. Graniczy z Włochami, Węgrami, Szwajcarią, Słowenią, Słowacją, Liechtensteinem, Niemcami oraz Czechami.

Fauna i flora[edytuj]

W Alpach zaznacza się wyraźna piętrowość klimatyczno-roślinna. Uprawy rolne sięgają niekiedy granicy 1700 m n.p.m a do 2000 m n.p.m. rosną lasy świerkowe i modrzewiowe oraz kosówka. Do wysokości 3000 m n.p.m. spotyka się jeszcze roślinność zielną i drobne krzewy, w wyżej ponad lodowcami, mchy i porosty.

Klimat[edytuj]

Austria leży w strefie klimatu umiarkowanego, na którego wpływa mają: od zachodu masy powietrza oceanicznego, od wschodu kontynentalnego a od południa śródziemnomorskiego. W Alpach natomiast dominuje zróżnicowany klimat górski.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

73,6% mieszkańców Austrii to katolicy, a 4,7% protestanci. Około 12% populacji nie należy do żadnego z kościołów. Wśród pozostałych bardziej liczne grupy wyznaniowe to około 300 tysięcy muzułmanów, 180 tysięcy wiernych prawosławnych i 7 tysięcy Żydów.

Polityka[edytuj]

Austria jest republiką parlamentarną i działa w oparciu o zasady demokracji oraz podziału władzy. Najwyższym reprezentantem kraju i Głową Państwa jest Prezydent Związku, którego kadencja trwa sześc lat. Dwuizbowy parlament składa się z izby niższej – Nationalrat i wyższej – Bundesrat. Obie izby Parlamentu odpowiedzialne są za działalnia ustawodawcze. Premierem Rządu Federalnego jest Kanclerz Federalny

Konstytucja związkowa, traktat państwowy, ustawa o zachowaniu neutralności jak również akt przystąpienia do Unii Europejskiej tworzą podstawy państwowo-prawne Republiki. Austria jest od 1.1.1995 członkiem Unii Europejskiej.

W izbie niższej Parlamentu reprezentowanych jest obecnie (2014) sześć partii politycznych: dwie partie rządzące, tj. Socjaldemokratyczna Partia Austrii (SPÖ) i Austriacka Partia Ludowa (ÖVP) oraz Zieloni Austria, Wolnościowa Partia Austrii (FPÖ), Die Grünen, Team Stronach i NEOS.

Gospodarka[edytuj]

Gospodarka Austrii, z dobrze rozwiniętą gospodarką rynkową i wysokim poziomem życia, jest silnie powiązana z innymi krajami UE, zwłaszcza Niemcami. Czerpie także znaczne zyski z silnych związków, zwłaszcza w bankowości i ubezpieczeniach, z krajami Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Dla gospodarki Austrii charakterystyczny jest duży sektor usług, nieźle rozwinięty przemysł i niewielkie, ale wysoko rozwinięte rolnictwo. Członkostwo w UE spowodowało napływ inwestorów z zagranicy, skuszonych dostępem do wspólnego europejskiego rynku i bliskością nowych członków Unii. Rząd z powodzeniem przeprowadził szeroko zakrojone reformy gospodarcze, mające uprościć administrację, poprawić konkurencyjność gospodarki i zwiększyć atrakcyjność Austrii dla inwestorów zagranicznych.

Społeczeństwo[edytuj]

Napotykanych ludzi zwyczajowo wita się pozdrowieniem Grüss Gott lub Serwus, a żegna słowami Auf Wiedersehen lub Auf Wiederschauen. Dotyczy to również sprzedawców w sklepach, kelnerów itp. Brak pozdrowienia zostałby odebrany jako osobisty afront. Przy przedstawianiu się drugiej osobie przyjęte jest uściśnięcie dłoni, podobnie jak przy pożegnaniu. Tak zachowują się również młodzi ludzie w kontaktach nieformalnych.

Podczas wspólnego posiłku, przed pierwszym łykiem wina Austriacy zwykle podnoszą kieliszki, wypowiadając słowo Prost. Należy przy tym pamiętać, żeby w tym czasie patrzeć w oczy współbiesiadnikom, inaczej można zostać posądzonym o nieszczerość. Przed posiłkiem pojawia się również sygnał do rozpoczęcia jedzenia – Guten Appetit lub Mahlzeit – mający charakter składanych sobie wzajemnie życzeń.

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Jednym z lepszych przewodników po Austrii jest przewodnik Lonely Planet Austria napisany w języku angielskim.

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Lipcowo-sierpniowy szczyt sezonu turystycznego to okres najwyższych cen, tłumów turystów, upałów, a nawet zamkniętych niektórych obiektów, więc lepszym wyjściem może być przyjazd na wiosnę lub jesienią. Narciarze wybierają się w Alpy od grudnia do kwietnia, a na lodowcach można jeździć w zasadzie cały rok.

Wizy[edytuj]

Obywatele polscy korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej/ Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dokumentem podróży uprawniającym do bezwizowego wjazdu i pobytu (niezależnie od jego celu) na terytorium Republiki Austrii do 90 dni jest paszport bądź dowód osobisty (starego i nowego wzoru).

Przepisy celne[edytuj]

W Austrii obowiązują przepisy celne zgodne z normą unijną. Turyści przyjeżdżający do Austrii podlegają ograniczeniom dotyczącym wwozu ilości zakupionych i przewożonych towarów przeznaczonych do użytku osobistego i nie podlegających odsprzedaży. Określenie „do użytku osobistego” obejmuje przeznaczenie przewożonych towarów na prezenty, lecz ich sprzedaż jest naruszeniem prawa i grozi ich konfiskatą oraz dodatkową karą. Przewożone towary uznaje się za przeznaczone do użytku osobistego, jeżeli nie przekraczają określonych ilości, np. papierosy – 200 szt., cygaretki – 400 szt., cygara – 200 szt., tytoń – 1kg, spirytus – 10 l, wino ze zwiększoną zawartością alkoholu (sherry, porto) – 20 l, wino – 90 l (w tym maksymalnie 60 l wina musującego), piwo – 110 l. Osoby poniżej 17. roku życia nie mogą przewozić wyrobów alkoholowych ani tytoniowych.

Podstawowe informacje o przepisach ruchu drogowego[edytuj]

  • Prędkość:
  • miasto: 50 km/h
  • poza miastem: 100 km/h
  • autostrada: 130 km/h
  • Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy: 0,5 promila
  • Odpłatność za autostrady: winieta
  • Całoroczna jazda na światłach mijania: zalecana
  • Kamizelka odblaskowa: obowiązkowa
  • Inne: w zimie obowiązkowe opony zimowe

Wymiana waluty[edytuj]

Ubezpieczenia[edytuj]

Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych generalnie są honorowane w zakresie, w jakim zostały zawarte. W Austrii nie ma obowiązku ubezpieczeń osobowych, jednak ze względu na bardzo wysokie koszty leczenia i pobytu w szpitalu zalecane jest wykupienie w Polsce polisy ubezpieczenia zdrowotnego, które pokrywa zarówno koszty ewentualnego leczenia szpitalnego, jak i transportu chorego do Polski. Osoby opłacające składki na NFZ mają prawo do korzystania w Austrii z opieki medycznej w ramach ubezpieczenia. Należy przy tym pamiętać, że nie każdy rodzaj pomocy medycznej jest dostępny w ramach ubezpieczenia NFZ, m.in. osoby, które nie mają odpowiednich ubezpieczeń, będą obciążane kosztami tzw. akcji ratunkowych (przyjazd karetki, dowóz do szpitala itp.). Udając się do lekarza lub do szpitala, należy mieć dokument potwierdzający fakt ubezpieczenia: odpowiedni formularz E, który należy pobrać przed wyjazdem z Polski z właściwego oddziału NFZ. Przed wizytą u lekarza należy zarejestrować się w kasie chorych (Gebietskrankenkasse), która wyda zaświadczenie o prawie do nieodpłatnej pomocy medycznej.

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Do Wiednia dojedziemy także koleją. Istnieją trzy bezpośrednie połączenia kolejowe z Warszawy do Wiednia i jedno z Krakowa. Natomiast w okresie zimowym dojedziemy pociągiem do narciarskiego kurortu Villach we wschodnich Alpach. Pociąg wyjeżdża z Warszawy.

Statkiem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Austria to często odwiedzany kraj dlatego też nie ma problemu ze znalezieniem połączenia autobusowego. Oprócz licznej siatki połączeń autobusowych i punktów sprzedaży biletów jakie proponują Sindbad, Jordan Eurolines możemy skorzystać z wyszukiwarek www.autokarowe-bilety.com.pl Podróż autobusem jest stosunkowo wygodna i szybka.

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Austria jest podzielona na dziewięć krajów związkowych (Land). W skład landów natomiast wchodzi 85 powiatów (Kreis) i 15 miast (Stadt) oraz 2368 gmin (Gemeinde). Od 1986 roku oddzielnym krajem związkowym jest stolica Wiedeń.

Kraje związkowe Austrii

Podział na kraje związkowe jest następujący:

Miasta[edytuj]

Ośrodki narciarskie[edytuj]

  • Montafon – malownicza dolina położona w kraju związkowym Vorarlberg
  • Lech – Zürs – ośrodki narciarskie w okolicy przełęczy Arlberg
  • Zillertal Arena - największy ośrodek narciarski w dolinie rzeki Ziller. Do dyspozycji 139 km nartostrad i 51 wyciągów.

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Austrii jest austriacka odmiana języka niemieckiego, ale, jak na tak mały kraj, występuje tu olbrzymia ilość dialektów i gwar. Jest to m.in. wynik odizolowania terenów wysokogórskich, co powoduje, że język rozwija się odmiennie w różnych rejonach. Sami Austriacy mają pewne trudności w zrozumieniu języka rodaków pochodzących z innych regionów, np. dialekt Vorarlbergu jest bliższy Schwyzerdütsch (szwajcarskiej odmianie języka niemieckiego, językowi niezrozumiałemu dla większości nie-Szwajcarów) niż niemieckiemu językowi literackiemu, zwanemu Hochdeutsch.

Niektóre tereny Austrii zamieszkiwane są przez mniejszości posługujące się językami innymi niż niemiecki. W Burgenlandzie około 25 tys. mieszkańców mówi po chorwacku, a 20 tys. mieszkańców Karyntii używa języka słoweńskiego.

Język angielski nie jest bardziej popularny niż w Polsce.

Zakupy[edytuj]

Miejscowe wyroby rzemieślnicze – wyroby tekstylne, garncarskie, malowane szkło, wyroby z drewna oraz z kutego żelaza – stanowią popularne pamiątki.

Zakupy w Austrii nie należą, niestety, do najtańszych. Państwowa sieć specjalizująca się w sprzedaży towarów spełniających określone normy jakości nazywa się Heimatwerk. W każdym większym mieście jest co najmniej jeden taki sklep.

W poszukiwaniu obniżek cen trzeba wstępować do punktów z wywieszką Aktion. Eleganckie hotele w Wiedniu dysponują bezpłatną broszurą Shopping in Vienna, w której zawarto wszelkie informacje na temat sieci handlowych w mieście. Graz i Salzburg wydają swoje własne wersje.

Gastronomia[edytuj]

Kuchnia austriacka należy do kuchni obfitujących w różnorodność dań mięsnych oraz dań ciężko strawnych. W restauracjach na terenie Austrii nie ma zbyt dużego wyboru dań wegetariańskich. W kuchni tej bardzo ważne miejsce zajmują zupy, które rozpoczynają główny posiłek dnia Austriaka, najczęściej przygotowywana jest zupa zwana Markknödelsuppe (rosół ze szpiku z kluskami) oraz Frittatensuppe (wywar mięsny podawany z pokrojonym naleśnikiem). Austriacy wyspecjalizowali się w przygotowywaniu wielu dodatków do zup między innymi: podają kluseczki, knedelki (Knodel), makarony drobniutkie (nockerln) lub makarony wstążeczki (nudeln). Na drugie danie najczęściej podawane są potrawy z mięsa i ryb, do najbardziej znanych potraw na pewno trzeba zaliczyć Wiener Schnitzel (kotlet z mięsa cielęcego panierowany i smażony) dostępne są również inne tańsze wersje tego kotleta np. z mięsa wieprzowego. Popularny w całej Austrii jest również gulasz z mięsa i warzyw z dodatkiem papryki. Ziemniaki używane są jako dodatek do dań, najczęściej podawane sa w postaci plastrów podsmażonych (Gerostete), frytek (pommes) lub gotowane na wodzie (kartofflen). Austria w całym świecie słynie ze swoich wspaniałych i smacznych ciast i ciasteczek oraz przeróżnych wyrobów czekoladowych. Najbardziej znanym ciastem jest oczywiście Strudel, który jest nadziewany przeróżnym nadzieniem najczęściej jednak owocami. Równie znany jest sernik wiedeński.

Głównym napojem w Austrii jest kawa, jednak w restauracjach jest dostępna woda mineralna i soki, najczęściej spożywany jest sok jabłkowy (Apfelsaft). Ciekawym napojem bezalkoholowym jest Almdudler jest to lemoniada doprawiona imbirem.

Austriacy uwielbiają wina i mają duży ich wybór w swoich restauracjach oraz sklepach. Rodzaje dostępnych win to: tafelwein – wino stołowe, landwein, qualitatswein oraz pradikatswein. Obok win Austria słynie z produkcji piwa wśród najbardziej znanych marek króluje: Gosser, Stiegl czy Schwechater. Dostępne są piwa jasne (hell) oraz rzadziej występuje ciemna odmiana (dunkel).

Noclegi[edytuj]

Rezerwacji można dokonać między innym za pośrednictwem portali:

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zarówno w rankingach światowych, jak i tych przygotowywanych przez Unię Europejską Austria zaliczana jest do najbogatszych i najbardziej rozwiniętych gospodarek narodowych . Ponad 300 międzynarodowych przedsiębiorstw zlokalizowało w Austrii swoją główną siedzibę na Europę lub zakład produkcyjny.

Dzięki dobrobytowi gospodarczemu, dobrze rozwiniętemu systemowi służby zdrowia , cieszącemu się zaufaniem w gremiach międzynarodowych systemowi kształcenia, stabilności i bezpieczeństwu, Austria zapewnia mieszkańcom wyjątkowo wysoki standard życia . Stolica Austrii - Wiedeń - w globalnym rankingu miast, w którym punkty przyznawane są za jakość życia, czyli Mercer-Quality of Life-Index wielokrotnie plasowała się na pierwszym miejscu, jako miasto o najwyższym standardzie życia.

Oprócz stabilnej sytuacji ekonomicznej Austria oferuje również doskonałe warunki życia. Dzięki położeniu geograficznemu posiada umiarkowany klimat oraz oferuje bogatą paletę możliwości spędzania wolnego czasu . Każdy znajdzie dla siebie ciekawą propozycję: wielbiciele sztuki i kultury , fani sportu lub miłośnicy dobrej kuchni .

Jako nowoczesny kraj uprzemysłowiony Austria wyróżnia się dynamicznym i bardzo zróżnicowanym handlem zagranicznym . Austriackie przedsiębiorstwa posiadają sieć międzynarodowych powiązań, a ich produkty i usługi osiągają sukcesy na rynkach światowych.

Oprócz tego, kraj ten to wymarzone miejsce dla innowacji: badania i rozwój stoją na bardzo wysokim poziomie, wzmacniając konkurencyjność austriackiej gospodarki na arenie krajowej i międzynarodowej.

Bezpieczeństwo[edytuj]

W Austrii nie ma bardzo dużego zagrożenia przestępczością, ale zdarzają się kradzieże pieniędzy i dokumentów, szczególnie w większych miastach.

Zdrowie[edytuj]

Austriacki system opieki zdrowotnej jest uważany za jeden z najlepszych na świecie. Wysoki poziom opieki zdrowotnej zapewniają specjaliści oraz najwyższej klasy instytuty medyczne, jak również rozbudowana sieć szpitali publicznych oraz prywatnych.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Ambasada Republiki Austrii

ul. Gagarina 34, 00–748 Warszawa

tel. (0–22) 841 00 81–84;

fax (0–22) 841 00 85

e-mail: warschau-ob@bmaa.gv.at

http://www.ambasadaaustrii.pl

http://www.bmaa.gv.at/warschau

Linki zewnętrzne[edytuj]

Przydatne informacje o Austrii www.austria.info

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne