Australia

Położenie
Australia polozenie.png
Flaga
Flaga aus.jpg
Quick Facts
Stolica Canberra
Ustrój polityczny monarchia konstytucyjna
Waluta dolar australijski (AUD)
Powierzchnia 7 686 850
Ludność 22 000 000
Język angielski
Religia Mieszane: Chrzescijanstwo, Islam, Hinduizm i inne. Duzo niewierzacych
numer kierunkowy +61
Domena internetowa .au
Strefa czasowa UTC od +8 do +11 - zima
UTC od +8 do +12 - lato

Charakterystyka[edytuj]

Australia to mityczna, pradawna kraina Aborygenów, czerwonych piasków, pustynnych szlaków, dziwnych stworzeń, bezkresnych równin, niecodziennej roślinności i ... dużego pragnienia. Terra Australis Incognita, czyli Południowy Nieznany Ląd, tak nazywali po łacinie Australię pierwsi europejscy podróżnicy penetrujący te strony. Do dziś została już zbadana i odkryta, ale będąc najmniej zaludnionym krajem świata (2,6 os/km2), pobudza wyobraźnię podróżników, kusząc egzotyką, odmiennością i odosobnieniem na krańcach świata.

Geografia[edytuj]

Australia jest najmniejszym kontynentem na Ziemi i najbardziej odosobnionym, położonym w strefie zwrotnikowej na półkuli południowej. Kraj otoczony jest od zachodu i południa wodami oceanu Indyjskiego, a od północy i wschodu morzami zlewiska Pacyfiku. Najbliższe sąsiedztwo Australii to wyspy Indonezji na północy i Nowa Zelandia, z którą tworzy swego rodzaju unię gospodarczą, polityczną i wojskową. Jest stosunkowo niskim i płaskim lądem, bo chociaż depresja wokół jeziora Eyre w Południowej Australii opada 12 m p.p.m., a góra Kościuszki w północnej Wiktorii wznosi się na 2229 m nad poziom morza, to jego średnia wysokość wynosi 292 m.

Fauna i flora

Klimat[edytuj]

Przeważająca część Australii ma klimat zwrotnikowy kontynentalny suchy lub wybitnie (skrajnie) suchy, na wschodzie (poza barierą gór)wilgotny, dzięki częstym napływom morskich mas powietrza. Północna część leży w strefie klimatów równikowych (klimat podrównikowy suchy, przechodzi w wilgotny na wschodzie, natomiast na krańcach Terytorium Północnego i w północnej części Półwyspu Jork występuje odmiana monsunowa). Krańce południowo-zachodnie i południowo-wschodnie kontynentu oraz Tasmania mają klimat podzwrotnikowy morski typu śródziemnomorskiego. 80% powierzchni otrzymuje średnio mniej niż 600 mm opadów rocznie, 50% - mniej niż 300 mm. Najniższe opady: ok. 100 mm występują w rejonie Jeziora Eyre, 50 mm notuje się na nizinie Nullarbor. Na wschodnim wybrzeżu Australii i na Tasmanii średnie roczne opady wynoszą 1000-2000 mm i więcej. Stosunkowo wysokie opady osiągające wartość ponad 1000 mm na północnym wybrzeżu i na półwyspie Jork są ograniczone do jednej pory deszczowej występującej pomiędzy grudniem a marcem. Średnia temperatura w najchłodniejszym miesiącu, którym jest lipiec wynosi 20 - 25°C, tylko w południowo-wschodniej części Australii i na Tasmanii spada poniżej 10°C (w górach poniżej 5°C). W północno-zachodniej części Australii średnia temperatura w najcieplejszym miesiącu - styczniu - dochodzi do 34°C, a maksima absolutne przekraczają 50°C. Roczne wahania temperatur są stosunkowo niewielkie (do 15°C we wnętrzu Australii). W północno-zachodniej części Australii występują burze (do 100 dni w roku). Na pustyniach często powstają burze pyłowe. Do północnych wybrzeży docierają średnio 2-4 w roku cyklony tropikalne zwane willy-willy.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Australia może pochwalić się nowoczesną, kapitalistyczną gospodarka, o dochodzie na mieszkańca porównywalnym z wiodącymi krajami Europy Zachodniej. Jej motorami napędowymi pozostają utrzymujące się zaufanie inwestorów i konsumentów oraz wysokie ceny na eksportowe surowce i produkty rolne. Inne kluczowe czynniki wzrostu gospodarczego Australii przez ostatnie 16 lat to nacisk kładziony na reformy, niska inflacja i rosnące więzi z Chinami. Susza, wysoki import i silna waluta przyczyniły się do wzrostu deficytu handlu zagranicznego w ostatnich latach, a braki w infrastrukturze i niewielki rynek pracy są zagrożeniem dla wzrostu eksportu i utrzymania inflacji pod kontrolą. Od 2002 roku Australia notuje nadwyżki budżetowe dzięki dużym wpływom do skarbu państwa.

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Dawanie napiwków nie jest w Australii obowiązkowe. Zwyczajowo zostawia się napiwek w drogich restauracjach i tylko wtedy, gdy uzna się to za niezbędne. Jeżeli obsługa jest wyjątkowo sprawna i uprzejma, kelner zazwyczaj otrzymuje 10% sumy rachunku. Taksówkarze nie oczekują napiwków, jednak oczywiście nie wzbraniają się przed przyjęciem reszty z rachunku

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Wielkość Australii sprawia, iż różne jej rejony są bardziej atrakcyjne o różnych porach. Stany południowe lepiej odwiedzić w lecie, tj. grudzień – luty, gdy pogoda sprzyja wypoczynkowi i kąpielom. W centrum kraju jest wtedy upalnie, natomiast na północy przypada pora deszczowa i wysyp „morskich os”. W zimie, czerwiec – sierpień, idealne warunki panują na północy (Queensland). Przyjazne jest również centrum i pustkowia, gdyż jest chłodniej i nie dokuczają muszki. Narciarze powinni wtedy udać się na południe w Alpy Australijskie lub Góry Śnieżne.

Wizy[edytuj]

Obywatele polscy udający się do Australii muszą posiadać wizę pobytową lub tranzytową. Nie ma możliwości uzyskania wiz na granicy. Obowiązek posiadania wizy tranzytowej dotyczy także osób, które nie opuszczają portu lotniczego (okres ważności wiz wynosi 72 godziny). Przy wjeździe wymaga się, aby okres ważności paszportu przekraczał o sześć miesięcy datę zakończenia planowanego pobytu.

Osoby planujące pobyt nie dłuższy niż trzy miesiące powinny ubiegać się o wizę elektronicznie (tzw. wiza e-Visitor), za pomocą internetu [1] - tak wydana wiza nie jest wklejana do paszportu, a jej ważność wynosi 12 m-cy. Zwykle wiza przyznawana jest w ciągu kilku minut, w niektórych wypadkach może to zająć jednak do 2 tygodni.

Osoby planujące pobyt dłuższy niż 3 m-ce lub nie spełniające warunków ubiegania się o wizę e-Visitor, muszą udać się do konsulatu Australii w kraju zamieszkania w celu otrzymania wizy wklejanej do paszportu, koszt wydania takiej wizy wynosi $100 (dolarów australijskich), ważna jest 10 lat.

Przepisy celne[edytuj]

Istnieje całkowity zakaz wwozu żywności, roślin, zwierząt i skór zwierzęcych. Władze australijskie przewidują wysokie kary więzienia(z dożywociem włącznie) oraz grzywny za posiadanie i obrót narkotykami. Dopuszczalne jest jednak uzasadnione dysponowanie dawką do dwóch gramów (dana osoba winna okazać zaświadczenie lekarskie, że jest uzależniona lub prowadzi kurację odwykową). Przy stwierdzeniu większej ilości policja z góry przyjmuje założenie, że narkotyki są przeznaczone do sprzedaży i zatrzymuje podejrzanego.

Nie ma też limitów przy wwozie i wywozie środków pieniężnych. Istnieje jednak obowiązek zgłaszania wwozu lub wywozu gotówki o wartości przekraczającej 10 000 AUD.

Wymiana waluty[edytuj]

Wymiany czeków podróżnych można dokonać w bankach lub licencjonowanych kantorach, np. Thomas Cook lub American Express. Pieniądze można przewozić na różne sposoby. Jeśli czas pobytu jest ograniczony, bardzo dobrym rozwiązaniem są czeki podróżne, które mają przeważnie lepszy kurs niż obce waluty w Australii. Dużą popularnością cieszą się czeki podróżne American Express, Thomas Cook i innych renomowanych instytucji finansowych.

Ubezpieczenia[edytuj]

Wskazane jest przed przyjazdem wykupienie w Polsce osobowej polisy ubezpieczeniowej. Ubezpieczenie samochodu jest obowiązkowe. Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych są uznawane na zasadzie indywidualnych porozumień.

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Z Polski nie ma bezpośrednich połączeń do Australii. Do Sydney, Melbourne, Cairns, Adelajdy i Darwin można polecieć z przesiadką w jednym z europejskich portów lotniczych (np. przez Amsterdam, Londyn, Frankfurt, Rzym) oraz z kolejną przesiadką przy niektórych połączeniach, np. w Azji Południowo-Wschodniej (via Bangkok, Singapur, Kuala Lumpur, Hongkong). Na trasach do Australii sezon to okres od lipca do połowy października, w niektórych liniach lotniczych także okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Statkiem[edytuj]

Australia nie ma już żadnych morskich połączeń pasażerskich z innymi krajami. Znalezienie miejsca na statku handlowym nie jest zbyt łatwe. Bardzo rzadko trafia się jakieś biuro podróży, dysponujące informacjami na temat statków handlowych, zabierających pasażerów (w Londynie można zapytać w Strand Cruises i Travel Centre). W takiej sytuacji najlepiej wziąć książkę telefoniczną i dzwonić do armatorów. Będzie to z pewnością droższe niż przelot, ale może stanowić ciekawe doświadczenie

Regiony[edytuj]

Terytorium Australii dzieli się na 8 regionów administracyjnych - 6 stanów i 2 terytoria federalne. Są to:

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Australii jest angielski, ale ze względu na różnorodność etniczną mieszkańców w powszechnym użyciu są też inne języki. Na podstawie spisu ludności z 1996 r. ustalono, że istnieje 240 dialektów, spośród których 50 jest mową rdzennych mieszkańców kontynentu. Oznacza to, że językiem innym niż angielski posługuje się 15% rodzin.

Najczęściej używanymi językami są (w układzie popularności, poza angielskim) włoski, grecki, chiński (kantoński), arabski i wietnamski. Coraz częściej można usłyszeć chiński, widać natomiast spadek liczby mówiących po holendersku, niemiecku, włosku i grecku.

Zakupy[edytuj]

W Australii na rynku jest wiele rzeczy, których po prostu nie należy kupować – niemal wszędzie można się natknąć na plastikowe bumerangi, podrabiane aborygeńskie popielniczki czy inne okropieństwa. Większość z nich jest produkowana na Tajwanie lub w Korei. Przed kupnem pamiątki z Australii trzeba zajrzeć pod spód i sprawdzić, gdzie tak naprawdę została wykonana. Niemal wszędzie można dostać nasiona wielu australijskich roślin. Jeżeli ktoś przypomni sobie o prezentach w ostatniej chwili, zawsze może wpaść do delikatesów. Australijskie wina są znane na całym świecie, ale pozostaje także miód (miód z kwiatów drzewa skórzanego to jeden z najsmaczniejszych lokalnych gatunków), orzechy macadamia (rosną wyłącznie w Queenslandzie) czy Bundaberg Rum o niepowtarzalnym, słodkim smaku.

Gastronomia[edytuj]

Choć trudno mówić o odrębnej kuchni australijskiej, to warto skosztować niektórych znakomitych potraw. Ostatnio coraz większym uznaniem cieszą się egzotyczne potrawy lokalne i „z buszu”. Odważni smakosze mogą skosztować dań, których nie spotkają nigdzie indziej. W eleganckiej restauracji w Melbourne w karcie dań znajduje się bowiem duszona samosa z kangurzego ogona, pasztet z emu, wędzona dziczyzna w liściach drzewa gumowego, mięso z jagnięcia, frittata z anyżu, sałata Warrigalgreens, czy lody z nasion akacji australijskiej.

We wszystkich dużych miastach działają również kawiarnie i restauacje serwujące „nowoczesną kuchnię australijską”. Przepisy na potrawy są inspirowane najróżniejszymi wpływami obcymi, jednak wszystkie wyróżniają się lokalną odrębnością. Można tam dostać właściwie wszystko – obok potraw typu curry, charakterystycznych dla Azji, pojawia się jadłospis typowy dla kuchni europejskiej czy śródziemnomorskiej. Wszystko razem sprawia, że oryginalny, znakomity posiłek pozostaje na długo w pamięci.

Noclegi[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Przyjeżdżający do Australii na podstawie wizy turystycznej nie ma prawa do pracy. Wielu turystów znajduje jednak dorywcze zajęcie, np. w usługach turystycznych czy przy zbiorze owoców, ale w takim przypadku pensje są niskie, a nielegalny pracownik staje się łatwo obiektem wyzysku. Łamiący przepisy wizowe może zostać wydalony i wpisany na listę osób niepożądanych (nawet na 3 lata).

Bezpieczeństwo[edytuj]

W Australii stopień zagrożenia przestępczością jest niewielki. Nie ma ograniczeń w podróżowaniu po kraju.

Zdrowie[edytuj]

Dostęp do opieki medycznej jest łatwy. Doba w szpitalu kosztuje około 600 AUD. Koszt standardowej wizyty lekarskiej wynosi ok. 40 AUD. Wskazane jest przed przyjazdem wykupienie w Polsce polisy ubezpieczeniowej.

Poważnym zagrożeniem dla życia i zdrowia turystów mogą być jadowite węże i pająki. Opieka medyczna jest jednak dobrze przygotowana na leczenie skutków ukąszeń.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki