Ateny

Europa : Grecja : Ateny
noframe
Ateny

Położenie Grecja
Powierzchnia 38 km²
Liczba ludności 745 514
Numer kierunkowy 210, 211, 212
Strona www

Charakterystyka[edytuj]

Ateny - stolica i największe (ponad 4 mln mieszkańców razem z otaczjącą aglomeracją) miasto Grecji.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowy port lotniczy Ateny – Eleftherios Venizelos położony jest około 20 km na wschód od centrum miasta. Stałe bezpośrednie połączenia lotnicze ze stolicą Grecji posiada tylko Warszawa.

Normalny bilet lotniczy tradycyjnymi liniami lotniczymi, bez promocji, kosztuje ok. 1.700 złotych (2008), tanimi liniami okolo 700 złotych.

Samochodem[edytuj]

Z Warszawy, należy udać się drogą DK7 do Krakowa. W Krakowie najlepiej kierować się na obwodnicę autostradową A4 i zjechać z niej na węźle Opatkowice (kierunek Chyżne). Po przekroczeniu granicy polsko-słowackiej w Chyżnem trzeba udać się drogą nr 59 do granicy słowacko-węgierskiej. Następnie trzeba kierować się na Budapeszt, a w nim na Szeged (autostrada M5). Należy przekroczyć granicę węgiersko-serbską i udać się na Belgrad (droga nr 22). Z Belgradu przez Nisz do granicy serbsko-macedońskiej. W Macedonia do granicy macedońsko-greckiej, a następnie na Saloniki, przez Larisę do Aten. Odległość z Warszawy do Aten około 1.900 km (za maporama.com).

W związku z wstąpieniem od 2007 Rumunii oraz Bułgarii do Unii Europejskiej można też rozważyć wariant trasy: Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria. Jest to co prawda wariant dłuższy, ale unikamy kontroli celnych na granicach, oraz jesteśmy, przynajmniej teoretycznie, objęci opieką przewidzianą dla obywateli Unii.

Koleją[edytuj]

Brak bezpośredniego połączenia kolejowego z Polski

Promem[edytuj]

Liczne połączenia promowe z Wenecji do Pireusu. Wariant ten jest atrakcyjny dla osób chcących dojechać własnym samochodem, a trakcie podróży wypocząć na promie. Rozwiązanie to jednak jest najdroższą formą dotarcia do Aten.

Busem[edytuj]

Z bardzo wielu miast Polski do Aten kursują busy prywatnych przewoźników na trasie przez Serbię lub Włochy. Podróż trwa blisko dwie doby. Ceny w 2009 r. kształtowały się na poziomie ok. 80 € w jedną stronę + opcjonalna opłata za kabinę na promie ok. 20 € (trasa przez Włochy, prom AnconaPatra). Można uzyskać zniżki przy zakupie przejazdu w dwie strony.

Komunikacja[edytuj]

Tekst nagłówka[edytuj]

Komunikacja publiczna[edytuj]

Ateny Metro

Miasto ma trzy linie metra oznaczone kolorami. Linia niebieska dociera na lotnisko. Na obszarze całych Wielkich Aten funkcjonuje gęsta sieć autobusowa i trolejbusowa oraz kilka linii nowoczesnych szybkich tramwajów. Całość aglomeracji opasuje ponadto linia kolei podmiejskiej.

Bilet jednorazowy kosztuje 1 € i jest ważny na wszystkie środki komunikacji przez 1,5 godziny od godziny wydrukowanej przez kasownik. 24-godzinny bilet ważny na wszystkie środki komunikacji miejskiej kosztuje 3 €. Tygodniowy bilet kosztuje 10 €, miesięczny 35 € (2009). Bilety należy skasować na stacji przed wejściem do metra lub tramwaju, a w autobusie i trolejbusie w kasowniku niezwłocznie po wejściu do pojazdu. Za brak ważnego biletu zapłacimy 65 €. Uwaga: autobusy, trolejbusy i tramwaje zatrzymują się tylko na wyraźny sygnał podróżnych, bez względu na trasę, czy porę dnia. Stojąc na przystanku należy machnąć ręką, w pojeździe używamy do tego przycisku (inaczej kierowca nie otworzy nam drzwi albo się nie zatrzyma).

Oddzielnie należy kupować bilet na lotnisko. Kosztuje on 6 €, a powrotny ważny przez miesiąc 10 €. Pociągi metra jadące na lotnisko są dodatkowo oznakowane.

Taksówki[edytuj]

Taksówki, koloru żółtego, są relatywnie tanie (zwykle kilka euro jadąc nawet przez pół miasta), ale głównie stoją w gigantycznych korkach. Do opłaty wskazanej przez taksometr doliczane są dodatkowe opłaty, mniej więcej w wysokości 30% wskazania taksometru, np. za duży bagaż. Powszechnym zwyczajem jest zabieranie przez kierowcę taksówki po drodze kolejnych pasażerów jadących w tą samą stronę, przy czym każdy z nich płaci oddzielnie. Taksówka z lotniska do centrum miasta kosztuje ok. 30 € plus około 12€ euro dopłat za opłatę autostradową, każdą sztukę bagażu powyżej 10 kg, wezwanie telefoniczne i inne, w zależności od kreatywności kierowcy.

Transport indywidualny[edytuj]

Poruszanie się po Atenach własnym samochodem stanowi duże wyzwanie. Duży ruch, korki, brak parkingów i miejsc do parkowania każe się zastanowić nad wyborem tego sposobu poruszania się po mieście. Alternatywą jest poruszanie się na skuterze, który można wypożyczyć w licznych wypożyczalniach, lub za pośrednictwem recepcji hotelowej. Grecy mają swobodne podejście do przepisów ruchu drogowego, poza ograniczeniami prędkości (liczne ukryte fotoradary).

Alternatywą są motocykle i skutery. W mieście liczne wypożyczalnie tych pojazdów.

W każdym przypadku Wikitravel zaleca posługiwanie się urządzeniami GPS.

Warto zobaczyć[edytuj]

Ateny[edytuj]

  • Wzgórze Akropolu wraz ze świątyniami.
  • Muzeum Akropolu (u stóp wzgórza, koło stacji metra Akropol)
  • Grecka Agora
  • Rzymska Agora
  • Świątynia Zeusa Olimpijskiego i Łuk Hadriana
  • Plaka
  • Plac Sytagma, Grób Nieznanego Żołnierza i odprawa wart, Pałac Królewski (obecnie parlament)
  • Ogrody narodowe i położony w ich pobliżu Pałac Prezydencki
  • Akademia, uniwersytet i biblioteka
  • Muzeum Benakkisa
  • Port promowy i marina w Pireusie

Dalsze rejony[edytuj]

Nauka[edytuj]

Dla osób posiadających zatrudnienie organizowane są bezpłatne kursy języka greckiego na podstawowym poziomie. Kurs taki trwa od października do kwietnia, a zajęcia odbywają się w godzinach wieczornych.

Praca[edytuj]

Polacy, jako obywatele Unii Europejskiej, nie mają ograniczeń w zatrudnieniu. Należy pamiętać jednak o lokalnych ograniczeniach i przepisach. Wielu Polaków znajduje zatrudnienie w gastronomii, hotelarstwie, w budowlance lub przy sprzątaniu mieszkań.

Zakupy[edytuj]

Ateny nie są atrakcyjnym, dla polskich turystów, miejscem dla robienia zakupów. Oferta sklepów odzieżowych odbiega niekorzystnie od polskiej, a czasy tanich kożuchów i futer w Pireusie należą do przeszłości. Dla osób mających doświadczenie atrakcyjną jest oferta sklepów jubilerskich. Sklepy pamiątkarskie oferują standardowy zestaw pamiątek po umiarkowanych cenach.

Tradycyjnie kupujemy greckie produkty spożywcze:

  • oryginalny grecki jogurt i sery – feta, gravera, kefalotiri, manouri, kasseri, anari i halloumi,
  • oliwa i oliwki pod różnymi postaciami,
  • słodycze – grecka chałwa na miodzie, lukumades, baklawa,
  • warzywa – bakłażany, okra, sałata rzymska (maruli), pomidory, ogórki i czerwona cebula,
  • orzechy pistacjowe, migdały i piniole,
  • miejscowe owoce – pomarańcze, cytryny, winogrona, figi, pigwy,
  • wina i alkohole – ouzo, metaxa i masticha
  • przetwory i półprodukty – marynowana pieczona papryka, makaron orzo, liście winogrośli w solance, owoce i orzechy w miodzie, ciasto filo, woda różana, woda z kwiatu pomarańczy, melizanosalata, taramosalata, cacyki.

Ceny w sklepach przewyższają ceny w Polsce za wyjątkiem warzyw i owoców, które są tańsze, zwłaszcza na tzw. "laikach", czyli targowiskach urządzanych ad hoc na ulicach i placach. W każdej dzielnicy takie laiki rozstawia się minimum raz na tydzień, co pozwala zaopatrzyć się tanio w płody rolne w większej ilości. Laiki zwykle trwają od 8:00 do 15:00, przy czym tuż pod koniec handlowania, po 14:00, wszystko można dostać nawet za 1/3 ceny pierwotnej.

Do tanich sieci marketów z zaliczają się: Lidl (najtaniej), Carrefour (znany tu pod nazwą Marinopulos) i Sklawenitis. Nieco droższe to AB ("Alfa-Wita") i OK (czynny do późna).

W Atenach powszechnym zwyczajem są tzw. krótkie i długie dni handlowe. Te krótkie to poniedziałek, środa i piątek, gdy praktycznie wszystko jest zamykane około 15:00. W długie dni (wtorek i czwartek) handel i usługi funkcjonują do 20:00. Z sobotą bywa różnie, zaś w niedziele praktycznie wszystko pozamykane, łącznie z dużymi marketami. Wyjątkiem są piekarnie i cukiernie czynne również w niedzielę, sprzedające cały tydzień świeże wypieki. W większości dzielnic można też spotkać emigranckie sklepiki (pakistańskie, bułgarskie, afrykańskie) czynne od 11:00 do 23:00.

Gastronomia[edytuj]

Prawdziwym zagłębiem restauracyjnym jest Plaka. Są to jednak głównie restauracje nastawione na jednorazowego turystę, co niekorzystnie odbija się na cenach i jakości. Nieco tańsze są restauracje w Pireusie. Wiedzieć należy, że Grecy chętnie korzystają z restauracji i w każdej części Aten znajduje się duży wybór lokali, w których można zamówić dobre jedzenie w umiarkowanej cenie i co nie mniej ważne dla turysty, typowo greckie.

Ceny (2008)

  • drugie danie: od ok 10 € (tawerna) do 35 € (dobra restauracja)
  • sałatka "wiejska": od 4,50 €
  • sałatka szefa: od 10 €
  • espresso: od 2,5 €
  • butelka wina: od 20 €, karafka wina 0,5 litra od 5 €

Są to ceny w lokalach na Place, ceny w lokalach gdzie nie ma turystów są niższe, ale może wystąpić problem z zamówieniem, gdyż karta będzie wyłącznie po grecku.

Lokale szybkiej obsługi[edytuj]

Duża część lokali szybkiej obsługi poza centrum posiada przeszklone bufety, więc można dogadać się "na migi" pokazując, co nas interesuje, albo posługując się powszechnie rozumianym językiem angielskim. Popularnymi fastfoodami w Atenach są tzw. "suflaki" czyli małe grillowane szaszłyki oraz "pita" – pszenny placek z frytkami, warzywami i kawałkami mięsa z dodatkiem sosu majonezowego lub sosu cacyki. Do wyboru zwykle jest mięso z gyrosa, suflaka lub grillowany kurczak. Są tanie (od 1,5 do 3,0 € w 2010) i sycące. W licznych barach i w piekarniach, za nieco ponad 1 €, podaje się też do szybkiej konsumpcji różnego rodzaju placki z kruchego ciasta (przypominającego ciasto francuskie). Jako nadzienie placka pojawia się ser żółty lub feta (tiropita), wędliny lub szpinak (spanakopita, spanaki). Warto spróbować zwłaszcza te ostatnie, jako miejscowy specjał. Często spotkamy się też z barami gdzie można zamówić "sandwicz", czyli kanapkę w ogromnej bułce lub arabskim placku chlebowym. Wsad do kanapki jest komponowana na życzenie klienta.

Internacjonalna pizza jest również popularna w Atenach i sprzedawana przy każdej większej ulicy. Ceny od 5 do 20 € (2009).

Maszyny do klasycznej kawy esperesso stanowią w tańszych lokalach rzadkość. Zamawiając kawę trzeba się zdecydować, czy ma to być "ness" czyli na ciepło, czy "frape" czyli na zimno z obfitą pianą i lodem. Obsługa grecka sama słodzi kawę przed podaniem. Ponieważ Grecy gustują w przesłodzonych napojach, zamawiając kawę z cukrem dostaniemy bardzo słodki napój. Przy zamówieniu najlepiej więc powiedzieć "metrio", czyli "średnio słodzona" lub "skietos" (bez cukru). Jeżeli mimo wszystko gustujemy w bardzo słodkiej to zamawiamy "gliko". Kawa "me ghalo" to kawa z mlekiem, "choris ghalo" bez.

W cukierniach (bardzo liczne i otwarte do późna nawet w niedziele) dostaniemy bardzo duży wybór słodyczy własnej produkcji. Wszystkie wyglądają bardzo efektownie, ale – uwaga – bez wyjątku również bardzo słodkie.

Nocleg[edytuj]

Miasto ma rozbudowana bazę noclegową, zwłaszcza po ostatnich igrzyskach olimpijskich w 2004 r. Jednak ceny hoteli mogą nieprzyjemnie zaskoczyć, gdyż nie odbiegają od tych w największych stolicach europejskich a nawet w Nowym Jorku.

Hotele 5* i 4* spełniają zazwyczaj standardy dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie hotelarstwa. Natomiast w niższych kategoriach można zostać niemile zaskoczonym.

Więcej informacji na temat rezerwacji miejsc hotelowych poprzez Internet w artykule Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

Wybrane hotele[edytuj]

  • Hotel Hera, 4*, ul. Falirou 9. Mały hotel (ok 30 pokoi) ok 300 metrów od stacji metra Akropoli, ok 700 metrów od Plaki. Hotel po renowacji, pokoje nieco za małe. Dobre śniadania. Garaż i Internet przewodowy w cenie. Ceny: ok 150 € poza sezonem i 250 € w sezonie. Poprzez internetowe portale rezerwacji miejsc hotelowych dużo taniej.
  • O&B Athens Boutique Hotel, ulica Leokoriou 7, Thisio, 105 54, Ateny, Grecja, tel. +30 210 3312940. O&B Athens Boutique Hotel to przytulny czterogwiazdkowy hotel w centrum Aten usytuowany nieopodal głównych atrakcji miasta i zaledwie 2 minuty spacerem od stacji metra Thisio.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Ateny dla turystów są miastem bezpiecznym. Samotne spacery w nocy po ciemnych zaułkach Plaki w Atenach nie są niebezpieczne. W Atenach nikt nie zaczepia samotnych turystek. W Atenach należy jednak zachować normalne środki ostrożności i nie zostawiać bagażu bez opieki. Miasto cierpi na plagę złodziei kieszonkowych, szczególnie w metrze, autobusach i miejscach turystycznych (napłynęli do Aten po 2007 r. z nowych państw Unii Europejskiej). Koniecznie rozłóż dokumenty, karty i pieniądze do osobnych schowków, a w środkach transportu i stacjach nie noś plecaka na plecach oraz zwracaj baczną uwagę na swoje kieszenie i torby.

Turyści niepełnosprawni[edytuj]

  • Będąc obywatelem Unii Europejskiej osoba niepełnosprawna posiadająca legitymację może ubiegać się o zniżki na bilety wstępu do atrakcji turystycznych, szczególnie tych, których renowacja była sponsorowana z pieniędzy unijnych. Świadomość i interpretacja przepisów w tym względzie zależy od osoby sprawdzającej bilety - należy oczekiwać różnych reakcji: od darmowego wejścia dla osoby niepełnosprawnej oraz jej opiekuna po całkowity brak zniżek, kiedy to warto powtórzyć pytanie. Niektóre atrakcje, m.in. Akropol, posiadają windy przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.
  • Ateńskie metro przystosowane jest do obsługi osób niepełnosprawnych ruchowo (wszędzie są windy) oraz niewidomych i niedowidzących.
  • W centrum miasta, na skrzyżowaniach, sygnalizacja świetlna ma dodatkową sygnalizację dźwiękowa. Krawężniki są obniżone a w chodnikach zamontowano płytki chodnikowe z rowkami lub punktami mające ułatwić poruszanie się niewidomym. Korzystanie z tych udogodnień, w praktyce, jest niemożliwe, gdyż zjazdy i chodniki zastawione są przez parkujące samochody, a na ciągach pieszych często wzniesiono kioski lub rozstawiono ogródki gastronomiczne. W wielu dzielnicach chodniki są bardzo wąskie, śliskie i często pozastawiane – trudno się nimi poruszać nawet osobom w pełni sprawnym.

Reasumując, choć formalnie miasto zostało nieco przystosowane dla osób niepełnosprawnych, to w praktyce z udogodnień tych zupełnie nie można korzystać. Ateny nie są zatem miastem przyjaznym dla osób niepełnosprawnych.

Wyjazd[edytuj]

Polonia[edytuj]

Większe skupiska naszych rodaków można spotkać w dwóch sąsiednich dzielnicach: Patissia i Kipseli. W obydwu znajdziemy polskie sklepy, restauracje i punkty usługowe. Najbardziej polskie ulice to Julianu (Ιουλιανού) i poprzeczna do niej Michail Woda (Μιχαήλ Βόδα). Tam znajdują się sklepy spożywcze z polskimi towarami, biura podróży, sklepy, restauracje z polską obsługą. Przy ul. Michail Woda działa też polska misja zakonna i polski kościół.

W Atenach wydawanych jest kilka polskojęzycznych gazet. Tygodnik "Kurier Ateński" kosztuje 1,5 €, tygodniki "Polonia" i "Panorama Ateńska" rozprowadzane są bezpłatnie w polskich sklepach spożywczych, restauracjach i księgarniach.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne