Armenia

Tatev-raffi kojian-DCP 3721.JPG
Położenie
LocationArmenia.png
Flaga
Am-flag.png
Quick Facts
Stolica Erywań
Ustrój polityczny republika
Waluta dram
Powierzchnia 29 800
Ludność 2 969 000
Język ormiański
Religia ormianizm
numer kierunkowy +374
Domena internetowa .am
Strefa czasowa UTC +4 - zima
UTC +5 - lato

Armenia - państwo w Azji na Zakaukaziu. Armenia graniczy od północy z Gruzją, od południa z Iranem i z azerską enkklawą Nachiczewan, od wschodu z Azerbejdżanem, od zachodu z Turcją. Niepodległość uzyskała w 1991 r. w związku z rozpadem ZSRR. Armenia nie ma dostępu do morza. Stolicą Armenii jest obecnie Erywań, który jest też największym miastem w kraju. Od 1991 roku Armenia należy do Wspólnoty Niepodległych Państw.

Geografia[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Największe lotnisko jest w Erywaniu. Port lotniczy Zwartnoc znajduje się ok. 10 km od centrum stolicy, najwygodniej do niego dotrzeć taksówką [ok. 10 USD]. Przylot następuje do nowego teminalu, odprawa wylotowa rozpoczyna się w starym, skąd przechodzi się do nowego. Kiedyś najlepsze cenowo połączenia Polski z Armenią były przez Moskwę Aerofłotem. Natomiast teraz od niedawna najlepsze i najtańsze połączenia są z Warszawy z PLL LOT bezpośrednio do Erywania. Lot trwa 3.30 godz.

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Trudno do ciekawych miejsc zaliczyć monotonny Erewań, choć widok z tzw. Kaskady na górę Ararat należy do najlepszych. Wielką wartość mają stare kościoły ormiańskie; koniecznie trzeba odwiedzić pełen świątyń Eczmiadzyn, nieco na wyrost określany jako "ormiański Watykan". Absolutnie koniecznie trzeba zobaczyć klasztor Chor Wirap, który ma niesamowite położenie na tle góry Ararat tuż przy granicy z Turcją. Inne ciekawe miejsca to jezioro Sewan, hellenistyczna świątynia słońca w Garni czy klasztor Geghard [lista UNESCO].

Komunikacja[edytuj]

Jak zwykle w krajach postradzieckich najlepszą sieć połączeń oferują minibusy, zwane marszrutkami. Jednak warto też korzystać z taksówek: są niedrogie, a ich kierowcy służą wszelką pomocą.

Język[edytuj]

Językiem urzędowym jest ormiański.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Kraj bardzo bezpieczny, można spokojnie spacerować i podróżować. Największe zagrożenie stwarza chaotyczny ruch drogowy - ryzykowne jest także przechodzenie przez ulicę na zielonym świetle. Ormianie są bardzo życzliwi względem Polaków i chętnie śpieszą z pomocą.

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]