Antwerpia

noframe
Antwerpia

Położenie Belgia
Powierzchnia 204,51 km²
Liczba ludności 461 496
Numer kierunkowy 03
Strona www

Antwerpia - miasto w północnej Belgii (Flandria), położone nad Skaldą. Miasto wraz z Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Hoboken, Merksem, Wilrijk tworzy aglomerację.

Charakterystyka[edytuj]

Antwerpia leży nad rzeką Skalda, i jest drugim po Rotterdamie największym w Europie portem morskim. O Antwerpii, jako mieście, słyszano już w VII wieku, choć prawa miejskie uzyskała "dopiero" ok. 500 lat później - w 1291 roku. W cztery wieki Antwerpia stała się najważniejszym i najbogatszym miastem handlowym w Europie. Antwerpia stanowi też ważny ośrodek naukowy – są tu dwa uniwersytety.

Dojazd[edytuj]

Dworzec kolejowy w Antwerpii

Samolotem[edytuj]

Port lotniczy Antwerpia

Port lotniczy Bruksela - położony jest 45 km od Antwerpii. Port obsługuje połączenia z Polską. Linie PLL LOT latają na trasie Warszawa-Bruksela-Warszawa. Linie lotnicze Brussels Airlines obsługują trasę Bruksela-Warszawa-Bruksela oraz Bruksela-Kraków-Bruksela.

Samochodem[edytuj]

Aby dostać się do Antwerpii samochodem należy kierować się przez Niemcy w kierunku Kolonii/Dortmundu. Następnie nalezy przejechać przez Liège w Belgii lub Holandię (Eindhoven).

Koleją[edytuj]

Pociągiem należy pojechać z Warszawy do Kolonii, a następnie łapać pociąg Thalys do Brukselii. Tam należy przesiąść się do pociągu do Antwerpii. Antwerpen-Centraal to główna stacja kolejowa miasta. Jeden z największych dworców w Belgii. Połączenia krajowe ze wszystkimi większymi miastami Belgii, oraz międzynarodowe m.in. z Paryżem i Lille (Francja), Hagą i Amsterdamem (Holandia). Ze względu na spektakularną architekturę dworzec bywa nazywany Kolejową Katedrą (hol. Spoorwegkathedraal).

Autobusem[edytuj]

Linie autobusowe Eurobus i Eurolines Polska oferują przewóz z Polski do Antwerpii.

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Grote Markt - Rynek Główny, znajdują się tu wszystkie najciekawsze obiekty zabytkowe miasta. Można przy nim zobaczyć tradycyjne wąskie kamieniczki z wysokimi dachami, malowane na różne pastelowe kolory. Centralne miejsce zajmuje tradycyjnie ratusz - Studhuis zbudowany z inicjatywy architekta Cornelisa Florisa w XVI wieku. Jest on uznawany za jeden z najważniejszych zabytków renesansowych nie tylko w Belgii, ale i w całych Niderlandach. W tle rynku wznosi się jedna z najwyższych na świecie katedra Najświętszej Marii Panny.
Zamek Steen w Antwerpii
  • Zamek Steen - powstał w latach 1200-1225 na brzegu Skaldy, jest najstarszym budynkiem w mieście. Jego dzisiejszy wygląd jest inny niż pierwotny kamienny. Steen (z kamienia) był wielokrotnie przebudowywany i miał różne zastosowania. Forteca pozwalała kontrolować dostęp do rzeki i jak to często się zdarza ten piękny wręcz bajkowy zamek ma swoją ponurą historię. Nierzadko był używany też jako więzienie.Popularne stosowane wówczas kary to, obcinanie rąk, głowy lub przypalanie i ćwiartowanie. Niejednakowo też traktowano więźniów. Bogaci byli umieszczani w prawym skrzydle i inaczej traktowani. Ubodzy trafiali do lewego, gdzie często umierali z powodu wycieńczenia i głodu. Część zamku została później zburzona, aby połączyć drogi do południowej i północnej części portu. Obok zamku od 1952 roku znajduje się muzeum morskie. Można w nim obejrzeć prawdziwe stare barki.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Antwerpia to światowe centrum produkcji diamentów ozdobnych. W dzielnicy diamentów się szlifiernie, zakłady jubilerskie, hurtownie, firmy rzeczoznawcze, ubezpieczenia. Na uwagę miasta zasługuje także świat mody. Można go z powodzeniem porównać pod tym względem do powszechnie panującego Paryża. Znajdują się tu specjalne ulice poświęcone wyłącznie tej branży, gdzie na parterze domów ulokowały się znane światowe marki, a na piętrach ci stawiający pierwsze kroki w ubraniowym biznesie. Swoje sklepy w Antwerpii mają choćby słynni Dries van Noten czy Ann Demeulemeester. Mniejsze butiki, które lubią odwiedzać turyści, znajdują się przy bocznych uliczkach, takich jak Meir, Kammenstraat czy na Schuttershofstraat. Poszczególne uliczki mają swoją specjalizację. Na rogu Nationalestraat i Kammenstraat jest zdumiewający sklep; galanteria skórzana Boon z kolekcją 10 tysięcy rękawiczek. Jest to unikalny sklepik na skalę Europy. Poza projektantami mody są tu też liczne pracownie projektantów biżuterii. Można ich odwiedzić w studiach i złożyć zamówienie na niepowtarzalny pierścionek lub broszkę.

Gastronomia[edytuj]

Antwerpia to też miasto rozkoszy kulinarnych jak i raj dla piwoszy. Miasto jest dumne ze swojego własnego browaru piwa Koninck, podawanego w lokalach zwanych powszechnie "bolleke". Na uwagę jednak zasługują puby w Antwerpii. Z reguły są to fantastyczne, przytulne i stylizowane wnętrza, ze specyficznymi dekoracjami, takimi jak na przykład beczki w charakterze stolików czy setki zakurzonych butelek na ścianach i akcesoria piwowarskie. W pubach można posiedzieć, wypić piwo i posłuchać muzyki, czasami z płyt, czasami na żywo. Najmocniejszym punktem jest jednak wybór piwa. W tradycyjnym pubie można go znaleźć nawet 300 gatunków od tradycyjnych chmielowych wyrobów, po piwka owocowe jasne i ciemne. Często takie puby połączone są z innymi lokalami, serwującymi na przykład ciepłe posiłki.

Festiwale i imprezy[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Bed and Breakfast[edytuj]

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]