Anglia

Anglia jest częścią Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Podział administracyjny Anglii

Charakterystyka[edytuj]

Anglia ma wiele twarzy. To kraj tradycji, monarchii, herbatki o piątej po południu, londyńskiego metra oraz wyjątkowej pogody, to ostoja europejskiego konserwatyzmu i źródło awangardowych trendów. Anglia jest ponadto krainą dobrobytu oraz kultywowania tradycji, prezentując jednocześnie niesamowitą mieszankę kulturową. To w końcu mekka polskiej emigracji zarobkowej.

Geografia[edytuj]

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Anglia ma bardzo zróżnicowany i nieprzewidywalny klimat. Nie sposób zgadnąć, w jakim miesiącu pogoda w Anglii będzie najlepsza. Angielskie lato rzadko bywa upalne, a zima mroźna, niewielkie są też różnice klimatyczne między poszczególnymi regionami. Przeciętna temperatura latem w głębi lądu jest praktycznie taka sama jak na plażach południowego zachodu i o 1, 2 stopnie wyższa niż na północy. Jedno jest natomiast pewne – jadąc do Anglii warto zaopatrzyć się w ciepłą kurtkę i parasol, bez względu na porę roku.

Historia[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Anglia ma świetnie rozwiniętą sieć połączeń lotniczych z Europą i całym światem. Dodatkowo w ciągu ostatnich kilku lat, głównie dzięki rozwojowi tanich połączeń, pojawiła się możliwość dotarcia drogą lotniczą z Polski do wielu miejsc w Anglii.

Poza wymienionymi, na obszarze Anglii znajduje się kilkanaście innych regionalnych lotnisk i czasami w przypadku dużych odległości do pokonania warto rozważyć lot krajowy.

Koleją[edytuj]

Brak bezpośrednich połączeń z Polski.

Pociąg Eurostar łączy Londyn z Paryżem (2h 15m) i Brukselą (1h 55m). Niektóre z pociągów zatrzymują się również w Ashford w hrabstwie Kent.

Z Walii i Szkocji dobrze rozwinięta sieć kolejowa pozwala dostać się do większości ważniejszych miast na terenie Anglii.

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Przejazdy autobusowe między Polską a Anglią obsługują firmy prywatne. Rozkład jazdy dostępny jest na stronie autobus Anglia , dodatkowo tanie połączenia autokarowe do Anglii można znaleźć wyszukując w wyszukiwarkach Euroticket bilet autokarowy online autokar Anglia Wielka Brytania oraz Voyager tanie bilety autokarowe http://www.sindbadpolska.pl , http://www.biletyautobusowe24.pl / ,Bilety autokarowe do Anglii przewozy autokarowe do Anglii ,Sindbad,Orbis autobusy

Statkiem[edytuj]

Stosunkowo liczne połączenia promowe. Najkrótsze połączenie z Europą pomiędzy Dover i Calais ale również pomiędzy Portsmouth a portami we Francji i Bilbao w Hiszpanii, Plymouth a Francją i Hiszpanią czy Hull na wschodnim wybrzeżu a Holandią i Belgią.

Dla podróżujących z Polski interesującą alternatywą mogą być promowe połączenia z Ostendy do Ramsgate (4h) lub z Hook van Holland do Harvich (7h). Promem można również dostać się do Newcastle (z Holandii) i Hull (z Holandii lub Belgii).

Regiony[edytuj]

Podział Anglii na regiony

Anglia dzieli się na 3 obszary, zróżnicowane ze względu na historię. W każdym z tych obszarów można wyróżnić regiony, a te z kolei dzielą się na hrabstwa (z których większość również ma bogatą odrębną historię.

Anglia Południowa - mniej więcej na południe od linii Tamizy i Kanału Bristolskiego.
Londyn, stolica i jej najbliższe sąsiedztwo.
Anglia Południowo-Wschodnia, mniej więcej pokrywa okolice dookoła i na południe od Londynu.
Południowy Zachód, półwysep rozciągający się w kierunku Atlantyku i okoliczne Hrabstwa
Midlands - od Walii do Morza Północnego, z wyjątkiem hrabstwa Cheshire.
Wschodnia Anglia, rozległy nizinny obszar na północ od Londynu
Wschodnie Midlands, geograficzne centrum kraju, sięga aż do Morza Północnego.
Zachodnie Midlands, przemysłowo - rolniczy obszar na wschód od Walii
Północna Anglia na północ od Staffordshire na zachodzie i mniej więcej na północ od linii rzeki Humber aż do granicy ze Szkocją.
Yorkshire, jedno z najbardziej atrakcyjnych turystycznie i interesujących hrabstw, .
Połnocny Zachód, tu znajdują się główne ośrodki przemysłowe.
Północny Wschód, składa się z mocno zurbanizowanych okolic Teesside i Tyne and Wear ale też rolniczego Northumberland i rzadko zaludnionych obszarów przygranicznych ze Szkocją.

Miasta[edytuj]

Wsie[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Stonehenge - budowla megalityczna pochodząca z epoki neolitu oraz brązu
  • Bath - uzdrowisko i rzymskie łaźnie
  • Leeds Castle - malowniczy zamek

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

W teorii wszyscy mieszkańcy Anglii porozumiewają się w języku angielskim. W rzeczywistości przygotuj się na dziesiątki różnych dialektów i akcentów. Prawie każda część kraju ma swój charakterystyczny rozpoznawalny akcent a w niektórych miastach język zmienia się w każdej dzielnicy. Dodaj do tego tysiące emigrantów przybywających na wyspę każdego roku i nie spodziewaj się, że każdy napotkany Anglik będzie wymawiał słowa jak Elżbieta II. Z drugiej strony, może z wyjątkiem kilku dzielnic wschodniego Londynu, znajomość rymowanego slangu (cockney) nie jest obowiązkowa.

Wyprawa na północ kraju, szczególnie w okolice Newcastle albo Liverpoolu, może podłamać niejednego pilnego studenta języka Szekspira a na to, że rodowity mieszkaniec Wysp będzie władał językiem innym niż angielski, nie ma specjalnie co liczyć. Należy natomiast podkreślić, że większość napotkanych osób, szczególnie w dużych miastach albo w pobliżu atrakcji turystycznych, będzie cierpliwie powtarzać wszystko do skutku aż zrozumiemy a do tego w przypadku poważnych trudności, spotkanie rodaka mieszkającego w Anglii nie powinno być skomplikowane.

Informacje dla turystów coraz częściej pojawiają się w języku polskim ale zazwyczaj będzie to mocno okrojona wersja tego co dostępne jest po angielsku.

Warto zobaczyć[edytuj]

Plany podróży[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat na mapie kulinarnej Anglii zaszły wielkie zmiany i obok tradycyjnych kawiarni i restauracji serwujących ociekające tłuszczem angielskich specjałów, pojawiły się dziesiątki świetnych miejsc gdzie można zjeść potrawy inspirowane kuchnia całego świata.

Od maleńkich barów z jedzeniem na wynos, często prowadzonych przez imigrantów, do nagradzanych gwiazdkami Michelin ekskluzywnych restauracji - wszystko to z łatwością można znaleźć podróżując po Anglii.

Dla amatorów angielskiego jedzenia warte polecenia mogą być:

  • Tradycyjne angielskie śniadanie (full english breakfast) - w zależności od lokalu może składać się z jajecznicy, plastrów boczku, fasolki w sosie pomidorowym, grillowanych kiełbasek, hashbrowns (rodzaj smażonych ziemniaków), plastrów kaszanki, grillowanych pieczarek i pomidorów, tostów i herbaty (z mlekiem oczywiście). W wersji popołudniowej lub wieczornej, ponieważ większość z barów serwuje śniadanie przez cały dzień, mogą pojawić się frytki.
  • Ryba z frytkami czyli fish&chips - warto spróbować na wybrzeżu, świeżo złowionej. Rożne gatunki do wyboru, najczęściej jednak dorsz albo łupacz.
  • Ploughman's lunch - kanapka z serem i sosem, surówką, czasem również jabłko, seler naciowy i buraczki, spotykany w mniej nowoczesnych pubach
  • Bangers and mash - kiełbaski z puree ziemniaczanym i sosem z dodatkiem cebuli. Potrawa spotykana tez w Irlandii, zainwestuj w trochę droższa jej wersje z dobrej jakości kiełbaskami.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne