Aktau

Aktau (kaz. Ақтау) - miasto portowe w Kazachstanie nad morzem Kaspijskim, ok 140 tys. mieszkańców.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Lotnisko międzynarodowe Aktau (Аэропорт Актау) znajduje się około 20 km na północ od miasta. Z Polski można dostać się tam z przesiadką w Moskwie. Połączenia lotnicze z głównymi miastami Kazachstanu oraz m.in. z Baku, Dubajem, Erewaniem, Rostowem, Moskwą, Stambułem, Tbilisi.

Koleją[edytuj]

Stacja pasażerska w pobliskim Mangystau (5 km od głównego miasta). Dojazd z Polski bezpośrednim pociągiem Warszawa - Astana do Uralska, tam przesiadka do Aktobe gdzie czeka nas ostatnia przesiadka już bezpośrednio do Aktau (Mangystau). W zależności od trwania przesiadek (do 12 godzin) trasa zajmuje ok 6 dni.

Samochodem[edytuj]

Ze względu na olbrzymie odległości dzielące miasta podróż samochodem jest bardzo trudna i uciążliwa. Odbywa się w dużej mierze po polnych (stepowych) drogach pełnych kurzu. Na drogach takich przeważnie widzi się duże samochody ciężarowe lub popularne w Kazachstanie samochody terenowe.

Komunikacja[edytuj]

Najtańszym i najszybszym środkiem transportu w mieście są "taksówki na żądanie". Wystarczy stanąć na chodniku i machnąć na przejeżdżające samochody, zawsze któryś się zatrzyma i za niewielką opłatą (czasami uda się za darmo) podwozi w wybrane miejsce w granicach miasta. Cenę ustalamy przy wejściu do samochodu!

Warto zobaczyć[edytuj]

Główną atrakcją turystyczną jest morze Kaspijskie. Piaszczyste plaże znajdują się w południowej części miasta (taksówkarzowi mówimy "na Dostar"), natomiast w części północnej znajduje się kamieniste, czasami wybetonowane wybrzeże. Należy raczej wchodzić do wody tam gdzie wchodzą tubylcy, gdyż niektóre części wybrzeża są wybetonowane i zbrojone drutami które wystają pod lustrem wody.

W północnej części miasta znajduje się meczet Beket-Ata. Idąc od niego na wschód możemy dotrzeć do cerkwii prawosławnej.

W południowej części znajdują się port morski oraz nieczynna już elektrownia atomowa.

Większą atrakcję stanowią tereny poza miastem - na północ od Aktau znajduje się depresja Karagije (-132 m) wraz z wieloma ciekawymi wąwozami. Około 150 km na południowy wschód znajdują się piaszczyste pustynie. Około 100 km na północ możemy zwiedzić pasmo górskie Mangystau wraz z kolejnymi wapiennymi wąwozami. Ruch turystyczny w Kazachstanie jest mały, jednak można wynająć samochody terenowe żeby wybrać się w wymienione rejony.

Zakupy[edytuj]

W Aktau znajduje się kilka centrów handlowych, poza tym dużo sklepów spożywczych niczym nie różniących się od naszych. Można również odwiedzić lokalne targowisko.

Gastronomia[edytuj]

Wiele restauracji znajdujących się głównie nad nabrzeżem. Ceny zróżnicowane w zależności od ekskluzywności lokalu.

Rozrywka[edytuj]

Wiele dyskotek w stylu europejskim. Znajdują się głównie nad nabrzeżem.

Nocleg[edytuj]

Sporo ekskluzywnych hoteli.

Kontakt[edytuj]

Telefony w polskich sieciach nie mają problemów z łącznością w granicach miasta. Problemy są z kupnem kart lokalnych operatorów komórkowych, gdyż przy kupnie należy się wylegitymować kazachskim dowodem tożsamości. Istnieją kafejki internetowe, poza tym dostęp do Internetu można uzyskać na tamtejszym uniwersytecie.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Miasto raczej bezpieczne, aczkolwiek należy uważać na kieszonkowców. Większość turystów to albo Rosjanie albo Kazachowie, więc czasami turyści z innej części Europy wzbudzają zainteresowanie i sztuczny tłum.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne