Adelajda

Australia : Adelajda
noframe
Adelajda

Położenie Australia Południowa
Powierzchnia 1826,9 km²
Liczba ludności 1 124 315
Strona www

Adelajda - miasto w Australii, stolica stanu Australia Południowa. Piąte co do wielkości miasto Australii. Liczy ponad 1 100 000 mieszkańców. Jest to największe miasto Południowej Australii. Miasto jest znane jako jedno z najlepiej zaprojektowanych miast na świecie, gdzie łatwo można odnaleźć się pomiędzy dystryktami. Podobnie jak w Melbourne, centrum miasta jest podzielone prostokątnie, dlatego łatwo jest się zorientować gdzie znajdują się dane ulice. Tak samo jak większość miast Australii, budynki w centrum oraz północnym Adelaide, zachowane z czasów zasiedlenia, posiadają architekturę ery Wiktoriańskiej. W mieście można znaleźć wiele kafejek I restauracji, w północnej części centrum miasta znajduje się deptak ‘Rundle Mall’ który na całej swojej długości posiada różne sklepy oraz centra handlowe takie jak Myers lub David Jones. Adelajda szczyci się swoją historią, ponieważ jest to pierwsze miasto w Australii które zostało wybudowane przez wolnych zasiedleńców z Europy, w przeciwieństwie do innych miast, takich jak Sydney, które zostało założone przez byłych skazańców z kolonii karnej.

Charakterystka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Port lotniczy Adelajda położony jest 8 km od miasta. Port posiada połączenia m.in z Sydney, Auckland, Kuala Lumpur, Hongkongiem, Brisbane, Melbourne.

Samochodem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Adelajda jest ważnym węzłem na linii kolejowej Indian Pacific biegnącej z Perth do Sydney.

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

Polecam Victor Harbor

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Adelaide Fringe Festival - Jeden z największych festiwali w Australii z którego Adelaide słynie.

  • Dozynki Festival

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

WiFi W mieście można znaleźć wiele hot spotów. Jednym z najczęściej dostępnych jest Internode [1] Polecam State Library (Biblioteka Stanu) gdzie można łatwo podpiąć się do darmowego WiFi. Także kafejki takie jak Cibo posiadają darmowe WiFi, ale przed skorzystaniem najlepiej jest złożyć zamówienie

Budki telefoniczne W całym mieście dostępne są budki telefoniczne Telstra. Podstawowe połączenie można wykonać w cenie 50 centów, jednakże nie trwa ono dłużej niż 1 minutę. Można wykonać tzw. ‘Reverse call’ gdzie dzwoniąc na dany numer, za darmo dla wykręcającego, koszt polaczenia zostanie pokryty przez odbierającego. Dostępna jest również opcja smsów w cenie 20 centów. Istnieje możliwość wykonania polaczenia, płacąc za pomocą karty kredytowej.

Bezpieczeństwo[edytuj]

W całej Australii, numerem alarmowym jest 000. W porównaniu do innych miast Australii takich jak Sydney czy Melbourne, Adelajda jest o wiele bezpieczniejsza. Jak w każdym większym mieście, trzeba zachować czujność - czasem zdarzają się drobne kradzieże. W ciągu dnia, można natknąć się na bezdomnych oraz żebrujących (w tym Aborygenów). Można łatwo ich ominąć, mówiąc ze nie ma się pieniędzy. Nie należy pozostawiać przedmiotów bez opieki – w wielu miejscach publicznych można zobaczyć tą informację wywieszoną na tabliczkach. Piątek I Sobota wieczór w godzinach 22.00-4.00 to czas kiedy jest najwięcej imprezowiczów na Hindley Street – bawiąc się należy zwrócić uwagę na pijanych zachowujących się agresywnie.

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne