Świnoujście

Europa : Europa Centralna : Polska : Świnoujście
noframe
Świnoujście

Położenie Pomorze Zachodnie
Powierzchnia 197 km²
Liczba ludności 40 819
Numer kierunkowy 091
Strona www

Świnoujście jest nadmorskim kurortem w północno-zachodniej Polsce. Jest to miasto na prawach powiatu oraz jedno z większych miast Pomorza Zachodniego położone w obszarze ujścia Świny (czyli kanału)

Miasto obejmuje swym obszarem łącznie 44 wyspy, z czego zamieszkane są jedynie trzy:

Spis treści

Jak się dostać[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Do dzielnic znajdujących się na wyspie Wolin drogą krajową nr 3. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy skorzystać z jednej z przepraw promowych (informacja poniżej). Podróżując z okolic Szczecina lub z południowej części Polski na Uznam warto wybrać drogę przez Niemcy. Na niemiecką część wyspy można przejechać przez jeden z dwóch zwodzonych mostów, na drodze B110 w mieście Wolgast lub na B111 w Zecherin.

Pociągiem[edytuj]

W Świnoujściu znajduje się 5 czynnych przystanków kolejowych.

Na wyspie Wolin są to stacje Świnoujście i Świnoujście Port, praktycznie połączone z sobą wspólnym peronem, do których bezpośrednie pociagi z Warszawy, Krakowa, Zakopanego oraz przystanki osobowe Świnoujście Odra i Świnoujście Przytór, na których zatrzymują się jedynie pociągi osobowe ze Szczecina.

Na wyspie Uznam od września 2008 roku funkcjonuje stacja Świnoujście Centrum zintegrowany z niemiecką koleją regionalną UBB, do którego dojeżdżają pociągi tego przewoźnika ze Stralsundu, a sezonowo również pociągi DB z Berlina i Hamburga.

Samolotem[edytuj]

W odległości 60km od Świnoujścia znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy Szczecin-Goleniów (kod SSZ). Na miejscu można wypożyczyć samochód, lub skorzystać z pociągu relacji Goleniów-Świnoujście.

Ujście Świny, widok znad wyspy Wolin

W odległości 13km od centrum miasta, w pobliżu niemieckiej miejscowości Garz, znajduje się Port Lotniczy Heringsdorf (kod HDF). Dojazd ulicą Grunwaldzką (droga krajowa nr 93) do granicy państwowej i dalej drogą B110. Na miejscu można skorzystać z linii autobusowej U16, która jedzie do Seebad Bansin przez Seebad Ahlbeck, gdzie istnieje możliwość przesiadki np. na Linię Europejską w kierunku Świnoujścia. Planowane jest również połączenie kolejowe portu lotniczego ze Świnoujściem w sieci kolei UBB, poprzez zbudowanie odnogi prowadzącej ze Świnoujścia do portu lotniczego, w ramach odtwarzania istniejącego do 1945 połączenia kolejowego BerlinDucherow – Świnoujście.

Promem[edytuj]

Ze Szwecji, Danii i Norwegii można dopłynąć do Świnoujścia promem pasażerskim linii Polferries [1] lub Unity Line [2]. Terminal znajduje się w dzielnicy Warszów na wyspie Wolin naprzeciwko stacji kolejowej Świnoujście Port.

Komunikacja[edytuj]

Pieszo[edytuj]

Miasto doskonale nadaje się do pieszych wędrówek, w szczególności plaże, promenada nadmorska i strefa piesza w centrum miasta. Aby przemieszczać się pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, należy skorzystać z przeprawy promowej.

Przez miasto i okolice przebiegają następujące szlaki piesze:

  • Międzynarodowy Nadmorski Szlak Pieszy "E-9",
  • szlak pieszy "Świnoujście - Międzyzdroje",
  • ścieżka dydaktyczna "Szlak Fortyfikacyjny",
  • ścieżka dydaktyczna "Karsiborskie paprocie".

Rowerem[edytuj]

Poza wytyczonymi ścieżkami rowerowymi w terenach zabudowanych i leśnych, przez miasto i okolice przebiegają następujące szlaki rowerowe:

  • Międzynarodowy Nadmorski Szlak Rowerowy "R-10",
  • szlak rowerowy "Świdny Las",
  • szlak rowerowy "Dookoła wyspy Karsibór",
  • szlak rowerowy "Wokół Zalewu Szczecińskiego".

Autobusem[edytuj]

Śródmieście

Komunikację autobusową na terenie miasta zapewnia przedsiębiorstwo Komunikacja Autobusowa sp. z o.o. w Świnoujściu. Obsługuje ono 8 linii miejskich (oznaczonych numerami od 1 do 8), linię międzymiastową nr 10 do Międzyzdrojów oraz wspólnie z niemieckim przedsiębiorstwem Ostsee Bus tzw. Linię Europejską nr 290 do Seebad Bansin przez Ahlbeck i Heringsdorf w Niemczech.

Bilet normalny na linie miejskie kosztuje 2,20zł, ulgowy 1,10zł, bagażowy 2,20zł. W przedsprzedaży dostępne są karnety 12-przejazdowe, normalny i bagażowy w cenie 21,00zł, ulgowy - 10,50zł.

Promem[edytuj]

Na terenie miasta łączność pomiędzy wyspami Uznam i Wolin zapewniają regularne połączenia promów pasażersko-samochodowych. Przeprawa odbywa się w dwóch miejscach: Świnoujście-Warszów (promy Bielik łączące ul. Dworcową z Wybrzeżem Władysława IV) oraz Centrum (promy Karsibór w ciągu drogi krajowej nr 93, pomiędzy ulicami Karsiborską a Pomorską).

Przeprawa jest bezpłatna.

Taksówką[edytuj]

W mieście działa 6 stowarzyszeń taksówkarzy oraz liczni taksówkarze niezrzeszeni. Często, szczególnie przy kursach pomiędzy wyspami, obowiązują ceny umowne.

Samochodem[edytuj]

Wyspa Wolin jest połączona mostem z wyspą Karsibór. Aby dostać się na wyspę Uznam, należy skorzystać z przeprawy promowej. W dni powszednie w godzinach od 4:00 do 22:00 z przeprawy promowej Świnoujście-Warszów (promy Bielik) mogą korzystać wyłącznie pojazdy posiadające tablice rejestracyjne ZSW lub identyfikatory. W dni powszednie od godziny 22:00 do 4:00 oraz w weekendy, czyli od piątku od godziny 17:00 do poniedziałku do godziny 4:00, samochody osobowe oraz ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,2 tony mogą korzystać z tej przeprawy bez ograniczeń.

Historia[edytuj]

Dzieje miasta sięgają głębokiego średniowiecza kiedy to w roku 1170 na obszarze Świny założono gródki strażnicze. Obszar Świnoujścia wielokrotnie zmieniał swojego właściciela. W okresie od 1170 do 1730 obszarem władali kolejno Duńczycy, Szwedzi i Prusowie. W roku 1743 na północ od wioski Świna powstało osiedle o nazwie Świnoujście (Swinemünde), a w 1765 Świnoujście uzyskało prawa miejskie od Fryderyka Wielkiego. W 1824 miasto stało się kurortem, a w 1895, po odkryciu źródeł solanki i borowiny, uzdrowiskiem. W drugiej połowie XIX wieku uzyskało połączenie kolejowe z Berlinem. Od roku 1945 na mocy układu Poczdamskiego Świnoujście zostało przekazane władzom Polskim.

Atrakcje[edytuj]

  • kościół pw. Chrystusa Króla z wiszącym wewnątrz starym modelem żaglowca i unikalnymi organami
  • ratusz z XIX w. z Muzeum Rybołówstwa
  • latarnia morska (68 metrów) – najwyższa nad Bałtykiem i jedna z najwyższych na świecie
  • stawy Młyny i Bakenowa
  • promenada z muszlą koncertową i wieloma rzeźbami
  • falochrony (zwłaszcza wschodni, na wyspie Wolin)
  • fortyfikacje - Bateria Wschodnia - Fort Gerharda (wyspa Wolin), Bateria Zachodnia i Fort Anioła (wyspa Uznam)
  • pensjonaty z XIX/XX w.
  • wyspa Karsibór z ostoją ptaków Karsiborska Kępa
  • zabytkowy park zdrojowy z rzadkimi okazami drzew
  • kościół pw. Matki Boskiej Gwiazdy Morza
  • kościół gotycki w Karsiborzu
  • najszersza plaża na polskim wybrzeżu

Warto spróbować[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Jest wiele barów i pubów w miejscu, szczególnie na promenadzie i przystani.

Bary w Świnoujściu:

  • Akwarium, Mazowiecka 77A
  • Boss Pub, Wybrzeże Władysława IV 22
  • Cech Pub & Pizzeria, Bohaterów Września 4
  • Fenix Bar & Steakhouse, ul. Słowackiego 25
  • Hoangson Bar, Konstytucji 3 Maja 4
  • Osada, Wybrzeże Władysława IV 30
  • Pasztecik Bar, Generała Józefa Bema 13
  • Promway Bar, Wybrzeże Władysława IV 3
  • Royal Joker Billard Club & Drink Bar, Uzdrowiskowa 11
  • Sfinks Pub, Wojska Polskiego 1/19
  • Skansen Bar, Wielkopolska 28
  • Zachód, Małopolska 7

Kluby/dyskoteki w Świnoujściu:

Burdele w Świnoujściu:

Data: wrzesień 2014

Noclegi[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Porady[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne