Województwo łódzkie

(Przekierowano z Łódzkie)

Lodzkie.PNG

Województwo Łódzkie [1] albo krócej łódzkie - region administracyjny w centralnej Polsce.

Charakterystyka[edytuj]

Województwo Łódzkie położone jest w centralnej Polsce. Jego stolicą jest Łódź - trzecie co do wielkości miasto w Polsce.

Geografia[edytuj]

Województwo Łódzkie znajduje się na pograniczu dwóch dużych jednostek geomorfologicznych: Niżu Środkowoeuropejskiego i Wyżyn Polskich. W północnej części województwa dominują więc rozległe i prawie płaskie równiny, natomiast w południowej pagórki.

Klimat[edytuj]

Klimat województwa łódzkiego ma charakter wybitnie przejściowy. Przejściowość ta związana jest z przenikaniem się strefy kontynentalnej i oceanicznej, oraz wpływów morza bałtyckiego, gór i wyżyn na kształtowanie się klimatu. Dodatkowymi czynnikami kształtującymi klimat lokalnie są różnice w wysokościach względnych i bezwzględnych, ukształtowanie terenu, zawilgocenie podłoża. Klimat województwa cechuje wielka zmienność elementów meteorologicznych w czasie oraz małe zróżnicowanie w przestrzeni. Wyjątek stanowią tu opady atmosferyczne, których roczna suma opadów różni się od 500 mm w części północno-wschodniej do 650 mm w rejonie Garbu Łódzkiego. Wynika to z układu hipsometrycznego i sąsiedztwa miasta Łodzi, będącego dużym źródłem jąder kondensacyjnych pary wodnej. Charakter nizinny pozwala na swobodny przepływ mas powietrza. Przeważają wiatry zorientowane równoleżnikowo. Średnia prędkość wiatru w Łodzi wynosi 3,4 m/s (wg stanu na dzień 31.12.2005r.). Największe dawki promieniowania słonecznego docierają w czerwcu (ponad 19 MJ m-2d-1), a najmniej w grudniu (poniżej 2 MJ m-2d-1). Roczny bilans promieniowania słonecznego jest dodatni i wynosi od 3,6 MJ m-2d-1do 3,9 MJ m-2d-1. Najcieplejsza jest południowo-zachodnia część województwa, a najchłodniejsze są najwyższe obszary Wyżyny Łódzkiej. Średnie temperatury powietrza wynoszą od 7,6 do 8,0oC. W Łodzi, w okresie 1931 – 2005 najwyższą średnią roczną temperaturę zanotowano w 2000 r. (9,6o), a najniższą w 1940 (5,4o). Najbardziej zmienne pod względem termicznym są okresy zimowe: od –8,1o do +2,2o, przy czym długotrwałe i silne mrozy występują rzadko. W 2006r. miesiącem najzimniejszym był styczeń, ze średnią temperaturą –7,3o, natomiast najcieplejszym był lipiec z temperaturą 25o. Związany z warunkami termicznymi okres wegetacji roślin (temp. powyżej 5oC) trwa na obszarze województwa 210 dni, jedynie w wyższych partiach Wyżyny Przedborskiej 205 dni (Krysiak 2002). Okres grzewczy w zależności od warunków pogodowych zaczyna się przeważnie na początku października i trwa do końca kwietnia. Na terenie aglomeracji łódzkiej występują zjawiska i cechy klimatu typowe dla obszarów uprzemysłowionych i zurbanizowanych tj. miejska wyspa ciepła, krótkotrwałość pokrywy śnieżnej, zaburzenia cyrkulacji powietrza, mgły.

Historia[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W Łodzi znajduje się miejskie lotnisko obsługiwane przez tzw. tanie linie lotnicze:

Lotniska alternatywne:

  • Port Lotniczy Warszawa im. Fryderyka Chopina [5] (IATA: WAW, ICAO: EPWA), tel. +48 22 650 42 20, (pr@polish-airports.com)
    • dużo połączeń, około 120 km od Łodzi, dobre połączenie kolejowe (około 1,5 godziny Warszawa Centralna -> Łódź Fabryczna), samochodem ok. 2,5 - 3 godzin, w zależności od pory dnia.
  • Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach [6] (IATA: KTW), rozkład lotów, telefony, ok. 175 km od Łodzi, ok. 2,5 - 3 h samochodem.
  • Port Lotniczy Poznań-Ławica [7], IATA: POZ, ICAO: EPPO, informacja - tel. +48 61 849 23 43, ok. 210 km od Łodzi, ok. 3 h.
    • Połączenia [8]: Barcelona Girona (GRO), Bristol (BRS), Copenhagen (CPH), Dublin Airport (DUB), Nottingham East Midlands (EMA), Edinburgh (EDI), Frankfurt (FRA), Glasgow (PIK), Kraków (KRK), Liverpool Airport (LPL), BAA London Gatwick (LGW), London Luton Airport (LTN), BAA London Stansted (STN), Malmo (MMX), Manchester (MAN), Munich (MUC), Oslo Torp (TRF), Paris (BVA), Rome (CIA), Stockholm Skavsta (NYO), Warsaw (WAW).
  • Port Lotniczy Wrocław Copernicus [9], IATA: WRO, przyloty, ok. 220 km od Łodzi (ok. 3,5 godz. autem).
  • Port Lotniczy Bydgoszcz im. I. J. Paderewskiego [10] (IATA: BZG, ICAO: EPBY), tel. +48 52 365-46-50, ok. 230 km od Łodzi, ok. 3,5 godz samochodem.

(Dane na dzień 2008.10.10, aktualne rozkłady online)

Koleją[edytuj]

  • Rozkład jazdy pociągów[11]
  • SITKOL - mobilny System Informacji Kolejowej [12]
  • BILKOM - mobilna aplikacja do zakupu biletów [13]

Przewoźnicy:

  • PKP Przewozy Regionalne [14]
  • PKP InterCity [15]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Przewoźnicy[edytuj]

  • Spółki PKS - komunikacja międzymiastowa
    • http://www.autobusowyrozkladjazdy.pl/ - Ogólnopolska informacja autobusowa Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.
    • Serwis E-Podrożnik (wersja mobilna na lajt.e-podroznik.pl) zawiera rozkłady jazdy i wyszukiwarkę połączeń większości linii międzymiastowych, także zatrzymujących się jedynie na przystankach poza dworcami.
    • Informacje o odjazdach autobusów z dworców PKS w Łodzi można uzyskać na stronie PKS Łódź lub pod numerem telefonu (+48) 42 616 04 33.
    • Informacja telefoniczna PKS: (+48) 42 631 97 06.
  • PolskiBus[16] oferujący atrakcyjne cenowo połączenia z miastami takimi jak: Berlin - ZOB oraz lotnisko Schönefeld (SXF), Gdańsk, Katowice, Kraków, Poznań, Praga, Rzeszów, Toruń, Warszawa, Wrocław. Na pokładzie oferowane jest darmowy internet WiFi, autobusy posiadają udogodnienia dla osób o ograniczonej sprawności; bilety najlepiej nabywać przez internetową stronę operatora (im wcześniej, tym taniej).
  • EuroLines[17] - połączenia międzynarodowe z wieloma miastami w Europie.

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Województwo łódzkie graniczy z sześcioma województwami: wielkopolskim, kujawsko-pomorskim, mazowieckim, świętokrzyskim, śląskim i opolskim.

Na jego terenie znajdują się następujące powiaty:

Powiaty grodzkie[edytuj]

Powiaty ziemskie[edytuj]

  • 1 - powiat bełchatowski
  • 2 - powiat brzeziński
  • 3 - powiat kutnowski
  • 4 - powiat łaski
  • 5 - powiat łęczycki
  • 6 - powiat łowicki
  • 7 - powiat łódzki wschodni
  • 8 - powiat opoczyński
  • 9 - powiat pabianicki
  • 10 - powiat pajęczański
  • 11 - powiat piotrkowski
  • 12 - powiat poddębicki
  • 13 - powiat radomszczański
  • 14 - powiat rawski
  • 15 - powiat sieradzki
  • 16 - powiat skierniewicki
  • 17 - powiat tomaszowski
  • 18 - powiat wieluński
  • 19 - powiat wieruszowski
  • 20 - powiat zduńskowolski
  • 21 - powiat zgierski

Miasta[edytuj]

  • Łódź - miasto, którego przemysłowy rozwój na przełomie XIX i XX wieku uwieczniony został w Ziemi Obiecanej W.Reymonta, powieści później zekranizowanej przez A. Wajdę; szczyci się najdłuższą ulicą handlową w Polsce - Piotrkowską i bogactwem Secesji.
  • Bełchatów
  • Błaszki
  • Konstantynów Łódzki
  • Piotrków Trybunalski
  • Pabianice
  • Radomsko - miasto na płd. skraju województwa. Prawa miejskie od 1266. Stolica meblarstwa. Warto zobaczyć ratusz miejski oraz liczne zabytkowe kościoły i chałupę tatarską w dzielnicy Stobiecko Miejskie.
  • Skierniewice - miasto na płn-wsch. skraju województwa. Prawa miejskie od 1457. Stolica nauk ogrodniczych (Instytut Ogrodnictwa). Warto zobaczyć m.in. neorenesansowy ratusz miejski, klasycystyczny kościół św. Jakuba, pałac arcybiskupów gnieźnieńskich z 1619 r. , dworzec kolejowy w stylu mauretańskim czy też powstałą w połowie XIX w. parowozownię.
  • Łowicz - miasto powiatowe, 25 km w kier. płn - zach od Skierniewic, uzyskał prawa miejskie w 1298 r. , przez wiele wieków był siedzibą prymasów. Warto zobaczyć m.in. gotycki kościół parafialny z XV w., klasztor pobernardyński z XV w., renesansowo - barokową kolegiatę z XVII w., renesansowo - barokową zabudowę starego rynku, ratusz z XIX w.
  • Rawa Mazowiecka - miasto powiatowe, 28 km w kier. płd - wsch. od Skierniewic, uzyskała prawa miejskie w 1374 r. , w połowie XV w. była siedzibą jednego z księstw mazowieckich, włączonego w 1462 r. do Korony. Przez kilka kolejnych wieków pełniła rolę centrum politycznego i administracyjnego płd. Mazowsza. Warto zobaczyć m.in. ruiny zamku gotyckiego z XIV w. (baszta zamkowa), kościół i d. kolegium jezuickie w stylu barokowym (pocz. XVII w.), kościół barokowy z 1790 r.
  • Szadek
  • Tomaszów Mazowiecki
  • Zduńska Wola
  • Zgierz
  • Wieluń
  • Wolbórz

Wsie[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Gwara łódzka

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Geometryczny środek Polski - znajduje się we wsi Piątek w powiecie łęczyckim (ok. 50 km od Łodzi, w kierunku północnym).

Plany podróży[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne