Zwolle

Uit Wikitravel

Zwolle[1] is de hoofdstad van de provincie Overijssel. Het ligt aan de IJssel, het Zwarte Water en aan de Overijsselse Vecht. Zwolle is een Hanzestad, het nam in de Middeleeuwen deel aan de Hanze, een samenwerkingsverband van handelaren en steden.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Het spoorwegstation van Zwolle is een van de grootste spoorwegknooppunten van Nederland, het is na Utrecht en Amersfoort het grootste. Men kan vanaf hier met de trein zeven richtingen op. Het station Zwolle zal nog belangrijker worden dan nu het geval is. Dit komt door de aanleg van de Hanzelijn die waarschijnlijk eind 2012 opengaat. Die biedt nieuwe perspectieven voor het spoorknooppunt Zwolle. Over de Hanzelijn gaat de nieuwe Intercity Schiphol / Amsterdam Centraal - Almere - Lelystad - Dronten - Kampen - Zwolle en, mogelijk met overstap, Groningen/Leeuwarden rijden.

Verder wordt er door een aantal politieke partijen aangedrongen op de elektrificatie en het dubbelsporig maken van de spoorlijn Zwolle - Wierden - Almelo, zodat er ook de Intercity Schiphol/Amsterdam CS - Almere - Lelystad - Dronten - Kampen - Zwolle en, mogelijk met overstap, Almelo - Hengelo - Enschede komt.

Voor deze nieuwe Hanzelijn dient er een nieuw perron te komen op station Zwolle. Dit gaat relatief gemakkelijk omdat de lijnwerkplaats Zwolle dicht is gegaan en zo meer ruimte op het emplacement ontstaat. ProRail neemt een definitieve beslissing over een nieuw perron als er een railinfrabegroting is gemaakt. Ook dient er een nieuwe spoorbrug over de IJssel te komen. Hoe en wanneer dit gebeurt is nu nog onduidelijk aangezien de provincie Gelderland liever een tunnel van Hattem naar Zwolle heeft in plaats van een brug.

Verder komt er ook een vrije kruising aan de kant van Hattem met de huidige spoorlijn naar Amersfoort. Dit is vrijwel zeker en is goedgekeurd door Verkeer en Waterstaat en ProRail, met instemming van de Tweede Kamer en de Raad van State.

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

De A28 (Groningen-Amersfoort/Utrecht) loopt door de stad heen en de A50 (Emmeloord/Kampen-Arnhem/Nijmegen) sluit ten zuiden van Zwolle op de A28 aan.

Per boot[bewerken]

Zwolle ligt in het oosten aan een gekanaliseerde rivier, die binnen Zwolle het Almelose Kanaal heet en daarbuiten de Nieuwe Wetering en Soestwetering. Het Zwarte Water stroomt ten westen van Zwolle. Ten noorden van Zwolle stroomt de Overijsselse Vecht in het Zwarte Water. De Nieuwe Vecht werd rond 1600 gegraven om een snellere verbinding van de Overijsselse Vecht naar de binnenstad te creëren. Ten zuiden van Zwolle stroomt de IJssel. In de 19e eeuw is de Willemsvaart gegraven die de Zwolse stadsgracht met de IJssel verbond. Sinds 1964 wordt die functie vervuld door het Zwolle - IJsselkanaal dat het Zwarte Water met de IJssel verbindt. In Zwolle bevinden zich ook enkele meren en plassen. De Wijde Aa, Wijthmenerplas, Agnietenplas en Milligerplas zijn bestemd voor recreatie.

Rondreizen[bewerken]

Het stadsbusvervoer wordt verzorgd door Syntus.

Zien[bewerken]

In Zwolle zijn veel oude en monumentale bouwwerken bewaard gebleven. Er is een actieve historische vereniging die zich inzet voor behoud en reconstructie van oude gebouwen en stadsgezichten. Hierdoor heeft Zwolle een goed geconserveerde oude stadskern binnen haar grachten.

Religieuze gebouwen[bewerken]

  • Basiliek van Onze Lieve Vrouwe Tenhemelopneming, een Middeleeuwse kruiskerk uit 1394 aan de Ossenmarkt.
  • Peperbus, een Laatgotische toren uit 1454 behorende bij de Basiliek van Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming.
  • Grote of Sint-Michaëlskerk, een driebeukige hallenkerk uit 1406 in de stijl van de Nederrijnse gotiek.
  • Gereformeerde Zuiderkerk, gebouwd in 1923 naar een ontwerp van architect J.H. van der Veen.
  • Dominicanenkerk met aangrenzend het Dominicanenklooster.

Verdedigingswerken[bewerken]

  • Restanten van de stadsmuur die in vroeger tijden de gehele stad ommuurde. Oorspronkelijk waren er 23 torens opgenomen in de muur.
  • Sassenpoort, de enig geheel bewaard gebleven poort van de oorspronkelijk zes poorten in de stadsmuur en van buitengewoon (inter)nationaal cultuurhistorisch belang.
  • Diezerpoort, een poort uit 1475 waarvan restanten bewaard zijn gebleven.
  • Steenpoort, een stadspoort uit 1488 waarvan restanten bewaard zijn gebleven.

Molens[bewerken]

Er zijn in Zwolle twee molens bewaard gebleven.

  • Molen De Passiebloem, een achtkantige stelling-oliemolen met voorraadschuren uit 1776.
  • Windesheimer molen, een windkorenmolen uit 1747.

Bruggen[bewerken]

  • Pelserbrugje, een wipbrug uit 1686, maar in 1974 opnieuw gebouwd.
  • IJsselbrug, een stalen boogbrug uit 1947 over de IJssel.
  • Mastenbroekerbrug, een brug uit 1998.
  • Twistvlietbrug, een brug uit 1999 die de woonwijken Holtenbroek en Stadshagen met elkaar verbindt en enkel toegankelijk is voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
  • Hogespoorbrug.IJzeren voetgangers/fietsbrug over het spoor, parallel aan de van Karnebeektunnel.1882-1883; M.J. Schuurbecque Boeye. Gerestaureerd in
  • Stenen Pijp, deze verbindt de oude binnenstad met de Diezerpoort.
  • Hoge spoorbrug,
  • Schoenkuiperbrug draaibrug uit 1907 van architect L. Krook. en gerestaureerd in 2008 met gietijzeren replica's van wispelweij-lantaarns. Verbindt de Turfmarkt met het Groot Weezenland voor voetgangers en fietsers.

Begraafplaatsen[bewerken]

  • Algemene Begraafplaats Meppelerstraatweg uit 1824 met graven van Rhijnvis Feith en Johannes ter Pelkwijk.
  • Rooms-katholiek kerkhof uit 1841 met een gietijzeren kruisbeeld uit 1853 en een oude muur waarop onder meer de muurvaren groeit.
  • Joodse Begraafplaats Kuyerhuislaan uit 1885.
  • Algemene Begraafplaats Kranenburg, een algemene begraafplaats die in 1933 in gebruik werd genomen, omdat er ruimtegebrek was ontstaan op Begraafplaats Meppelerstraatweg.
  • Begraafplaats Bergklooster op de plek van het oude klooster van de kloosterorde gesticht door Thomas a Kempis.
  • Begraafplaats Het Heilige Kruis is de oudste buitenkerkelijke begraafplaats van de stad.
  • Graf van Lepejou, een graf van een slaaf op het landgoed van Huize Arnichem.

Monumenten[bewerken]

  • Oorlogsmonument Zwolle, een monument in het Ter Pelkwijkpark ter nagedachtenis aan alle Zwollenaren die om zijn gekomen door oorlogshandelingen in de Tweede Wereldoorlog.
  • Monument aan de Meppelerstraatweg, een monument ter nagedachtenis aan vijf inwoners van Zwolle en Zwollerkerspel die op 31 maart 1945 zijn gefusilleerd als represaille voor een verzetsdaad.
  • Monument op de schietbaan Berkum, een monument dat is opgericht ter nagedachtenis aan vijf verzetsstrijders die op 13 oktober 1944 zijn gefusilleerd als represaille voor een verzetsdaad.

Parken[bewerken]

Zwolle heefet 33 parken. Hieronder een incomplete lijst van de belangrijkste parken. Zie voor meer informatie de lijst van parken in Zwolle en het kopje 'Groenvoorzieningen'.

  • Aa-park, een park in de wijk de Aa-landen.
  • Potgietersingel, een stadspark, in de binnenstad van Zwolle.
  • Stinspark, op de plek waar het Kasteel Voorst zich bevond.
  • Het Engelse Werk, groot park nabij de IJssel

Kunst[bewerken]

Vanaf 10 april 2006 stonden in het centrum van Zwolle 25 tot 30 levensgrote koeien. Deze zijn door verschillende kunstenaars gemaakt en worden gesponsord door het bedrijfsleven. Het initiatief voor dit project kwam van de Lionsclub Zwolle-Hanzestad, die met de opbrengst van het project een gehandicaptenboerderij wil ondersteunen. Na de zomer werden de koeien geveild.

Divers[bewerken]

  • De Witte Leeuw, oorspronkelijk een bierbrouwerij uit 1666.
  • Het witte kruis, een gebouw van historische waarde door zijn lijstgevel en in het bijzonder door zijn onderpui. Deze werd in 1904 in Jugendstil opgetrokken.
  • Station Zwolle, een treinstation uit 1866.
  • Openluchtbad, een groot zwembad uit 1934 dat in 1991 tot Rijksmonument is verklaard.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

  • De Librije, 038 421 20 83 (), [2]. Een van de beste restaurants van Nederland met 3 Michelinsterren op de palmares.  edit
  • La Meridiana.  edit

Drinken[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Bioscoop De Kroon, een bioscoop waarvan de eerste vestiging in 1911 werd geopend in de Diezerstraat.
  • Maagjesbolwerk, een bastion met 66 appartementen, 7000 m² winkelruimte en een parkeergarage met 500 plaatsen.
  • FC Zwolle Stadion
  • IJsselhallen, evenementenhallen.
  • De Spiegel, een theater dat plaats biedt aan duizend mensen.
  • Ecodrome, een natuurpark.
  • Hedon, popcentrum.

Veiligheid[bewerken]

Zwolle is een veilige stad, maar er zijn wel enkele achterstandswijken genaamd Holtenbroek, Aa-landen, Indische Buurt en Dieze. Hier kun je overdag wel gewoon rondlopen, maar 's avonds kunnen ze onveilig zijn. Vooral in Holtenbroek kunnen 's avonds soms overvallen en schietpartijen plaatsvinden.

Slapen[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites