Zwitserland

Uit Wikitravel
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Sz-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Bern
Regering Federale Republiek
Munt Zwitserse Frank (CHF)
Oppervlakte 41.285 km²
Bevolking 7.489.370 (schatting juli 2006 )
Taal Duits, Frans, Italiaans, Reto-Romaans
Religie Protestant en Rooms Katholiek in min of meer gelijke percentages
Elektriciteit 230V/50Hz
Oproepcode +41
Internet TLD .ch
Tijdzone UTC+1

Zwitserland [1] is een door land omgeven land in Centraal-Europa. Het heeft grenzen met Frankrijk in het westen, Italië in het zuiden, Oostenrijk en Liechtenstein in het oosten en Duitsland in het noorden.

Geschiedenis[bewerken]

Op 1 augustus 1291 kwamen vertegenwoordigers van de 4 zogenaamde "oerkantons" (Uri, Schwyz, Obwalden en Nidwalden) bij elkaar op de Rütiweide aan de zuidoostkant van het Vierwoudstedenmeer. Hier zworen deze vier kantons eeuwige trouw aan elkaar en richtten hiermede de "Eidgenossenschaft" op, met een mooie latijnse uitdrukking: Confederatio Helvetia. Gedurende de eeuwen die hierop volgden sloten steeds meer gebieden zich bij de confederatio aan en tegenwoordig bestaat Zwitserland uit 26 kantons: 20 volledige kantons en 3 kantons die ieder opgedeeld zijn in 2 halfkantons. Het betreft hier de kantons Basel (Basel Stadt & Basel Land); Untwalden (Obwalden & Nidwalden) en Appenzell (Appenzell Inner Rhoden & Appenzell Ausser Rhoden). Het jongste kanton is Jura dat zich per referendum aan het einde van de jaren '70 van de vorige eeuw als Franstalig kanton afscheidde van het kanton Bern.

De kantons worden in twee categorien ingedeeld: naar belangrijkste taal die er gesproken wordt en naar belangrijkste godsdienst. Zo is het kanton Genève bijvoorbeeld Franstalig en protestant. Het kanton Wallis is katholiek, maar wel tweetalig (Frans en Duits).

Regio's[bewerken]

Regio's van Zwitserland
Meer van Genève
Een toeristische regio ten noorden van het Meer van Genève
Jura gebergte en Fribourg
Wandelen, meren, klokkenmakers
Berner Laagland
De kernregio van de traditionele Bernse invloed
Berner Hoogland
De Berner alpen
Centraal-Zwitserland
Het Zwitserse thuisland, William Tell, etc.
Basel
Industriële stad, met het omringende land
Zürich
Een toeristische regio op zich
Noordoost-Zwitserland
Uitlopend oostwaarts naar Aarau in Aargau-kanton. Algemeen niet bergachtig.
Wallis
Een op skiën en wandelen geörienteerde toeristische regio
Graubunden
Regio Graubunden, erg bergachtig, schaars bevolkt en er zijn vele goede toeristische steden
Ticino (Tessin)
Italiaans sprekende regio die overeen komt met kanton Ticino

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Het zuiden van Zwitserland ligt midden in de Alpen, het noordwesten in de Jura en het heeft een centraal plateau met heuvels, vlakten en meren. Het hoogste punt is de Dufourspitze op 4.634 meter, en het laagste punt is Lago Maggiore op 195m hoogte.

Vanwege dit gevarieerde terrein is het klimaat sterk plaats- en vooral hoogtegebonden. In het algemeen heeft Zwitserland koude, bewolkte winters met relatief veel neerslag in de vorm van regen en sneeuw, en warme, bewolkte zomers met zo nu en dan buien en wel een relatieve hoge luchtvochtigheid.

Klimaat[bewerken]

Kantons[bewerken]

Zwitserland bestaat uit 23 min of meer zelfstandige kantons. Van deze 23 kantons zijn er 3 die opgedeeld zijn in zogenaamde "Halfkantons".

De kantons zijn:

  • Basel Stadt (BS, halfkanton)
  • Basel Land (BL, halfkanton)
  • Jura (JU)
  • Neuchâtel (NE)
  • Vaud (VD)
  • Geneve (GE)
  • Wallis (VS)
  • Freiburg/Fribourg (FR)
  • Solothurn (SO)
  • Bern (BE)
  • Aargau (AG)
  • Luzern (LU)
  • Obwalden (OW, halfkanton)
  • Nidwalden (NW, halfkanton)
  • Schwyz (SZ)
  • Uri (UR)
  • Zürich (ZH)
  • Turgau (TG)
  • Schaffhausen (SH)
  • St.Gallen (SG)
  • Appenzell Inner Rhoden (AI, halfkanton)
  • Appenzell Ausser Rhoden (AR, halfkanton)
  • Glarus (GL)
  • Graubünden (GR)
  • Ticino (TI)

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

De nationale feestdag van Zwitserland wordt gevierd op 1 augustus. Deze datum is afkomstig uit de legende rondom de stichting van het Zwitserse eedgenootschap, waarin staat dat op 1 augustus 1291 de staatjes Uri, Schwyz en Unterwalden op de Rütli een eeuwigdurende eed hebben gezworen elkaar te ondersteunen en te beschermen.

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Sinds 2009 hoort Zwitserland bij het Schengengebied, alhoewel het land geen lid is van de EU. Dit houdt in dat alle grenscontroles met Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië tot het verleden behoren. Voor Nederlanders en Belgen is een geldig paspoort of geldige EU-identiteitskaart nog steeds een vereiste in verband met de legitimatieplicht.

Per vliegtuig[bewerken]

Zwitserland heeft 4 vliegvelden met internationale vluchten. Vanaf het vliegveld van Amsterdam, Schiphol, vliegen maatschappijen in ieder geval regelmatig naar de hoofdstad.
En ook vanaf het vliegveld van Brussel Airport zijn verschillende vluchten te boeken.

Voor vluchtinformatie naar andere steden in het land kijk je bij de artikelen van die stad.

Per trein[bewerken]

Treinreizen kunnen ondanks de opkomst van de budgetluchtvaartmaatschappijen nog steeds een goedkope en zeker gerieflijke optie voor vervoer zijn.

Momenteel zijn in België online alleen tickets te bestellen voor de buurlanden en een paar populaire steden wat verderop. Overige tickets kunnen alleen maar telefonisch of aan de balie worden aangeschaft.

Het is echter wel goed mogelijk om je treinreis vanaf huis uit te stippelen. De sites die hieronder staan vermeld geven niet alleen informatie over de reizen vanuit de Benelux maar ook bijvoorbeeld de treinverbindingen tussen Moskou en Madrid.

Via deze link kom je op de site van de Belgische spoorwegen: [2].

Dit is het online Internationale loket van de Nederlandse Spoorwegen: [3].

Zowel in België als in Nederland is het in alle treinen verboden te roken.

Per auto[bewerken]

Als je per auto naar Zwitserland gaat, bedenk dan dat voor het gebruik maken van de snelwegen een zogenaamd Autobahnvignet verplicht is. Het vignet is in Nederland verkrijgbaar bij de ANWB, in België bij kantoren van VTB-BAB en bij de hoofdzetel van Touring in Brussel. In Zwitserland zelf bij de grensovergangen. Het vignet is een kalenderjaar geldig, met de maand ervoor en de maand erna. Het kost CHF 40,- (ongeveer EUR 30,-).

Route naar Zwitserland: Vanaf Nederland is de meest logische route via de Duitse A61 (Venlo-Kreuz-Hockenheim, ook wel bekend als "Linksrheinische Autobahn"). Kom je uit de Noordelijke Randstad of Flevoland, dan kun je het beste bij Arnhem/Elten autobahn de grens over en dan via de Duitse A3 en ring Köln Nord naar de A61. Vanuit de Noordoostelijke provincies kun je gebruik maken van de Duitse A31 (Leer-Oberhausen) en dan de Duitse A3 volgen zoals hierboven beschreven. Vanaf Kreuz Hockenheim (bij Mannheim) volg je de Duitse A6 naar Basel.

Alternatief om de altijd zeer drukke A6 te vermijden:

Volg de A61 tot Bahnkreuz Mutterstadt (voor Mannheim). Volg hier de borden A65 Landau (Pfalz). Ongeveer 20 km voorbij Landau volg je de borden B9 Strasburg (Straatsburg). Je moet nu ca 20km via een zgn. Bundesstrasse (Provinciale weg) tot aan de Franse grens. Hier begint weer een autosnelweg welke je tot aan de grensovergang St. Louis bij Basel kunt aanhouden. Deze weg is geheel tolvrij. Het enige drukke punt dat je normaal gesproken kunt tegenkomen is de weg rond Straatsburg.

Per bus[bewerken]

Een aantal lokale maatschappijen en de Schweizer Reisepost onderhoudt vanuit Zwitserland grensoverschrijdende busdiensten, vaak via op de Zwitserse grens gelegen bergpassen. Er rijden o.a. lijndiensten op de trajecten:

  • Singen (Duitslad) - Stein am Rhein
  • Dornbirn (Oostenrijk) - St.Margarethen
  • Malles Venosta (Italië) - Zernez
  • St.Moritz - Chiavenna (Italië) - Lugano
  • Martigny - Aosta (Italië)

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Gezien de relatief korte afstanden binnen Zwitserland is reizen per vliegtuig geen voor de hand liggende optie. Tussen de vliegvelden van Zürich en Genève rijdt ieder uur een Intercitytrein. Voor de dienstregeling zie de site van de SBB.

Per trein[bewerken]

Zwitserland is "gebouwd" voor treinreizen. Tot alle uithoeken van het land en naar vele bergtoppen rijden treinen, normaalspoor en smalspoor, met en zonder tandrad. Vrijwel het gehele spoorwegnet is geëlektrificeerd. Dieseltreinen kom je alleen tegen in de vorm van rangeerloks op de stations en rangeerterreinen. De diensten worden onderhouden door de SBB en een groot aantal particuliere spoorwegmaatschappijen waarvan de Loetschbergbahn en de Rhätische Bahn de bekendste zijn. Met een Swiss Pass, verkrijgbaar bij de Zwitserse Verkeersbureaus buiten Zwitserland en in de grote stations (o.a. Basel, Zuerich en Geneve), kun je voor de geldigheidsperiode onbeperkt reizen met trein, stadsvervoer en postautobus. Tevens geeft deze kaart 25 of 50 procent korting op een aantal kabelbanen.

Per auto[bewerken]

Een autobahnvignet van CHF 40,- is verplicht in Zwitserland. Het vignet is in Nederland verkrijgbaar bij de ANWB, in België bij kantoren van VTB-BAB en bij de hoofdzetel van Touring in Brussel. In Zwitserland zelf bij de grensovergangen. Het vignet is een kalenderjaar geldig, met de maand ervoor en de maand erna. Maximum toegestane snelheid op snelwegen is 120 km/u. Het is verboden om een routeplanner in de auto te hebben waar de Zwitserse flitspalen op vermeld zijn!

Daar waar er geen autotunnel door de berg is, neemt de trein het vervoer over. Op de volgende trajecten wordt er autotransport aangeboden:

  • Loetschbergtunnel => Kandersteg - Goppenstein
  • Vereinatunnel => Klosters - Vereina
  • Furka => Oberwald - Realp

Per bus[bewerken]

Daar waar de rails ophouden verzorgt de Schweizer Reisepost met de bekende gele postautobussen het vervoer over hooggelegen bergpassen naar prachtige valleien diep in Zwitserland. De busdiensten zijn zowel qua tarief als qua dienstregeling compleet geïntegreerd in het Zwitserse openbaar vervoer.

Per boot[bewerken]

Op de vele meren kun je rondvaarten maken met boten van allerlei typen (o.a. radarstoomboten). De bekendste meren waar je dit soort rondvaarten kunt maken zijn: Meer van Genève, Thunersee/ Brienzersee (bij Interlaken), Vierwaldstättersee (Luzern) en Zürichsee.

Taal[bewerken]

Zwitserland heeft 4 officiële talen: Het grootste gedeelte van het land (ongeveer 70%) is Duitstalig, echter het Duits dat gesproken wordt is het zogenaamde Schwyzerdütsch, dat er in vele dialecten bestaat. Toch kun je met gewoon of "Hochdeutsch" jezelf prima verstaanbaar maken.

Ongeveer 20% van de bevolking spreekt Frans. Dit is vooral in de westelijke kantons (Genève, Vaud, Neuchatel, Fribourg en Jura). In het Franstalige deel spreekt niet iedereen Duits.

In het kanton Tessin (Ticino) is Italiaans de voertaal, evenals in het zuidelijke gedeelte van het kanton Graubunden. Ongeveer 6% van de bevolking spreekt Italiaans. In Het Italiaanstalige deel spreekt niet iedereen Duits.

Tot slot wordt in enige afgelegen dalen van het kanton Graubunden het Reto-Romaans (Rumantsch Grischun) gesproken. Deze taal is een Latijns dialect, sterk verwant aan Frans en Italiaans. Als je op middelbare school Latijn gehad hebt en redelijk Frans spreekt dan kun je de geschreven teksten in deze taal uitstekend begrijpen.

Geldzaken[bewerken]

De munteenheid is de Zwitserse Frank (SFR of CHF) onderverdeeld in 100 rappen (centimes). Er zijn munten van 5 rappen, 20 rappen, een halve frank (50 rappen) 1 frank, 2 frank en 5 frank. Biljetten zijn er van 10 frank, 20 frank, 50 frank, 100 frank, 200 frank en 500 frank. Richtkoers: 1 EUR = CHF 1,20 (juni 2012). Zwitserland leunt qua economie historisch gezien erg sterk op de financiële sector. Het is dan ook niet verwonderlijk dat creditcards vrijwel overal geaccepteerd worden. Ook met je Nederlandse of Belgische pinpas kun je gewoon in de supermarkt en bij de benzinepomp betalen (als je tenminste het Maestro-logo op je kaart hebt). In ieder dorp van een beetje betekenis heb je wel een bank met geldautomaat.

Kosten[bewerken]

Alhoewel Zwitserland de naam heeft een duur land te zijn, valt er met een beperkt budget toch best wel redelijk vakantie te vieren. Met zo'n beperkt budget moet je uiteraard niet gaan winkelen in de luxe winkelstraten in Zürich, Genève, St. Moritz of Montreux. Uit eten gaan is in Zwitserland qua prijspeil echter prima te doen, zeker in de middelgrote en kleinere dorpen die niet direct in de toeristische gebieden liggen.

Kopen[bewerken]

Doordat Zwitserland deel uitmaakt van het "Schengen"-gebied zijn er vrijwel geen beperkingen inzake uitvoer van artikelen voor eigen gebruik.

Typisch Zwitserse producten die je kunt kopen zijn:

  • Victorinox-zakmessen: De bekende Zwitserse officiersmessen zijn (al dan niet van inscriptie voorzien) in vele soorten en maten verkrijgbaar.
  • Chocolade: Gefabriceerd met melk uit de Zwitserse alpen behoort de in Zwitserland gemaakte chocolade tot de wereldtop. Bekende merken zijn Lindt, Cailler en Tobler. De bekende voedselgigant Nestlé is van Zwitserse oorsprong: Het hoofdkantoor is naar goed Zwitsers gebruik verdeeld in twee vestigingen: 1 in Duitstalig gebied (Cham) en 1 in het Franstalige Vevey (bij Montreux) en heeft een groot gedeelte van de bekende chocolademerken in handen.
  • Horloges en uurwerken: Het westen van Zwitserland (Jura) staat bekend om z'n uurwerkindustrie. Bekende merken die je veel zult tegenkomen zijn: Jaeger le Coultre, Baume & Mercier en Breitling. Ze zijn alle van Zwitserse afkomst. Het centrum van de uurwerkindustrie is La Chaux de Fonds in de Zwitserse Jura.
  • Kaas: Al hebben de Nederlanders de naam "kaaskoppen" te zijn, de Zwitsers weten ook heel goed hoe je lekkere kazen kunt maken. Iedere streek heeft z'n eigen types. Bekende soorten zijn: Emmenthaler, Gruyères en Appenzeller.
  • Wijn: Tegen de hellingen van het westelijke Rhônedal en langs het meer van Genève groeit de chasselasdruif waarvan de bekende Fendant wijn wordt gemaakt. Andere wijnbouwgebieden in Zwitserland vind je aan het Meer van Neuchâtel en in het kanton Thurgau in het Noordoosten.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Bern is de gezelligste stad in Zwitserland. Er is veel te doen, je kunt er bijvoorbeeld naar cafés, restaurants, discotheken.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

's Zomers zijn er in veel dorpen campings beschikbaar, vooral aan de meren. De Zwitserse jeugdherbergorganisatie heeft ca. 30 jeugdherbergen in Zwitserland. Enige toppers hierin zijn de jeugdherbergen in Grindelwald (met uitzicht op de Eiger Nordwand), Luzern (bij de Rotsee) en Bern (recht onder het parlementsgebouw). Daarnaast kun je goedkoop overnachten in de zgn. "Naturfreundenhaus"-herbergen.

Medium[bewerken]

Veel eigenaren van vakantiewoningen verhuren deze woningen/appartementen een gedeelte van het jaar. Hierin wordt bemiddeld door de Schweizerische Reizekasse (REKA). Deze woningen kunnen via internet geboekt worden en online via creditcard betaald worden. Reken op huurprijzen tussen de CHF 500,- en CHF 1.000,- per week afhankelijk van de grootte en locatie van het object en het seizoen.

Duur[bewerken]

De duurste hotels vind je uiteraard in de bekende jetset-oorden zoals Montreux, Gstaad en St.Moritz.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

De Zwitserse gezondheidszorg is uitstekend geregeld. De Zwitserse gezondheidszorg staat bekend als een van de beste van de wereld. De ziekenhuizen hebben bijna geen wachtlijsten voor behandelingen en de medische faciliteiten zijn uitgerust met de nieuwste en beste technologie.

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites