Zutphen

Uit Wikitravel

Zutphen [1] is een stad (Hanzestad) en gemeente in de Nederlandse provincie Gelderland, en ligt aan de rivier de IJssel aan de monding van de Berkel. Nabijgelegen plaatsen zijn Apeldoorn, Arnhem, Doetinchem en Deventer.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Het station van Zutphen, waar twaalf treinen per uur vertrekken, is een belangrijk spoorwegknooppunt. Er zijn twee treinen per uur naar Winterswijk, Hengelo-Oldenzaal, Deventer-Zwolle, Apeldoorn, en vier treinen per uur naar Arnhem-Nijmegen.

Per auto[bewerken]

Zutphen ligt circa tien kilometer ten zuiden van de A1, onder Deventer, en is een knooppunt van provinciale wegen: de N348 (Arnhem-Zutphen-Deventer-Ommen), N345 (Apeldoorn), N346 (Hengelo), N314 (Doetinchem), N319 (Winterswijk) en N826 (Laren).

Per bus[bewerken]

Lokale bussen zoals lijn 81 (Zutphen - Eefde - Gorssel - Deventer) en lijn 54 (Zutphen - Eefde - Almen - Laren) openbaar vervoer voor met name de noordelijke delen van Zutphen.

Rondreizen[bewerken]

Binnen de stad zijn een aantal stadsbuslijnen, waarvan de exploitatie in handen ligt van Syntus. Stadsbuslijnen 80, 83 en 89.

Bekijken[bewerken]

  • Sint Walburgiskerk
  • Broederenkerk
  • Nieuwstadskerk
  • Drogenapstoren
  • Wijnhuistoren
  • Bourgonjetoren
  • Berkelpoort

Doen[bewerken]

  • Op Koninginnedag worden er in de binnenstad veel activiteiten georganiseerd.
  • In mei vindt ieder jaar de Meimarkt plaats.
  • Iedere zomer worden op vier opeenvolgende woensdagen de Zomerfeesten gehouden, met muziekpodia (rock, dance etc.) door het gehele centrum. Op de derde dag van de Zomerfeesten is er traditioneel een amateur wielerwedstrijd op een parcours door het centrum. Die is in 2006 niet doorgegaan in verband met wensen van de horecagelegenheden, die op de markt (een deel van het parcours) terrassen hebben gemaakt. Vanaf 2007 staat de wedstrijd weer op de evenementenkalender.
  • Begin september komen dweilorkesten naar de Zutphense Dweildag, die op diverse locaties in het centrum spelen.
  • Op de derde zondag van september vindt het chocoladefestival plaats. Tijdens dit festival is dan in de binnenstad van alles te zien op het gebied van chocolade. Zo zijn er demonstraties van bonbonmaken, koken met chocolade, schilderen en beeldhouwen met chocolade. Er wordt zelfs een heus chocolade-bier gebrouwen en bij de horeca zijn er verschillende gerechten te verkrijgen die bereid zijn met chocolade. Dit alles wordt omlijst met heerlijke muziek en optredens van verschillende artiesten. In 2007 vond de 6e editie van dit succesvolle evenement plaats. De drijvende kracht achter dit evenement is Huub Janson, eigenaar van het gelijknamige bonbonatelier.
  • Verder wordt er elk jaar in oktober de nationale bockbierdag gevierd. De markt van Zutphen wordt dan omgetoverd tot één groot café met allerlei soorten bockbier. Tegenwoordig heeft de Hanze-stadsbrouwerij van Zutphen ook zijn eigen bockbier, dat voor het eerst te proeven was op bockbierdag 2006.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites