Zuid-Holland

Uit Wikitravel
Europa : Benelux : Nederland : West-Nederland : Zuid-Holland
Zuid-Holland
[[Afbeelding:]]
Hoofdstad Den Haag
Inwoners aantal: 3.452.323 (2005)
per km²: 1225 inw.
Oppervlakte 2818 land / 585 water km²
Hoogste punt Vlaggeduin bij Katwijk 37 m
Aantal gemeenten 77
The Netherlands South-Holland location dutch.png

De provincie Zuid-Holland [1] behoort tot de meest dichtbevolkte gebieden van Nederland, met steden zoals Den Haag, Rotterdam en Dordrecht.

Regio's[bewerken]

Regio's van Zuid-Holland
Alblasserwaard-Drechtsteden
Vlakke polders omgeven door rivieren, een typisch Hollands landschap. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de Kinderdijkse windmolens. Maar er is nog veel meer te ontdekken.
Bollenstreek
Net landinwaarts langs de kust ligt in het noorden tussen Leiden en Haarlem de Bollenstreek, die in de lente door vele duizenden bezocht wordt vanwege de bloeiende bollenvelden. De kustplaatsen worden in de zomer massaal bezocht. De stad Leiden, met haar vele musea, is gedurende het hele jaar een bezoek waard.
Groene Hart
Midden in Zuid-Holland ligt Het Groene Hart, een groen(agrarisch) gebied tussen Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht, als een groene oase in het hart van de Randstad. Hier is het heerlijk fietsen of wandelen door de polders en langs rivieren en stroompjes. Een typisch Hollands landschap. Er zijn veel bewegwijzerde routes beschikbaar.
Haaglanden
Den Haag is het politieke hart van het land, met talrijke attracties zoals Madurodam en het Binnenhof. De historische stad Delft is beroemd om zijn typisch Delfts aardewerk.
Rijnmond
Rotterdam, met voorheen de grootste haven ter wereld, is een economische en stedelijke reus. Eromheen, liggen veel andere steden zoals Schiedam en Vlaardingen.
Zuid-Hollandse Eilanden
In het zuiden van de provincie liggen de Zuid-Hollandse Eilanden: Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee. Dit is een goede bestemming voor watersporters, maar ook voor wandelaars en fietsers die graag genieten van natuur afgewisseld met de kustlijn en gezellige dorpjes en historische stadjes als Brielle, Hellevoetsluis en Middelharnis.

Steden[bewerken]

  • Den Haag — de hofstad, met het Binnenhof, paleizen, het Plein en Madurodam
    • Scheveningen — het langste strand van Nederland, administratief een onderdeel van Den Haag
  • Alphen aan den Rijn — een van de oudste steden van Nederland met pre-historische overblijfselen en het Archeon
  • Delft — prachtige binnenstad met grachten, natuurlijk bekend van het Delfts blauw
  • Dordrecht — historische stad met een aantal musea
  • Gouda — stroopwafels en kaas, een prachtig stadsplein en knusse restaurants
  • Leiden — studentenstad met de oudste universiteit van Nederland en drie nationale musea
  • Rotterdam — de Maasstad en wereldhaven, modern centrum, bijzondere gebouwen als Euromast en Erasmusbrug
  • Schiedam — historische stad, bekend van de jenever, en de zes grootste historische windmolens ter wereld

  • Keukenhof — de bloemenvelden die elke lente te bezichtigen zijn
  • Kinderdijk — negentien windmolens in het typische Nederlandse landschap

Info[bewerken]

In Zuid-Holland vindt u grote steden, oud-Hollandse plaatsjes, het strand en een typisch Hollands polderlandschap op korte afstand van elkaar. Holland in het klein. Het landschap in de provincie is vlak, op de duinen langs de kust na. Niet in de Prins Alexanderpolder bij Rotterdam zoals op school geleerd werd, maar in Nieuwerkerk aan den IJssel, nabij de eendenkooi bij de Derde Tochtweg, ligt het laagste punt van Nederland met 6.76m onder NAP.

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

De steden Den Haag en Rotterdam bieden een topaanbod aan musea, evenementen en winkel- en uitgaansgelegenheden. Ook Leiden herbergt een aantal interessante Rijksmusea. In het groene hart ligt Alphen aan den Rijn met het thema park Archeon.

Zuid-Holland kent diverse sfeervolle oud-Hollandse steden, zoals Delft, Gouda, Leiden en Dordrecht. De rijke historie van de 17e eeuw is hier nog steeds te voelen.

  • De molens van Kinderdijk staan sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
  • Space Expo Noordwijk
  • De Zuid-Hollandse Meren -- Langs de noordoostgrens van de provincie ligt een reeks plassen, zoals de Kager Plassen, het Braassemmermeer, de Nieuwkoopse Plassen en de Reeuwijkse Plassen. Deze meren zijn door veenwinning ontstaan en bieden mogelijkheden voor de watersporter en andere recreanten. NB, de provinciegrens is maar een lijn op de kaart. Net over de grens met de andere provincies, Noord-Holland en Utrecht, liggen ook interessante plassen en meren.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Vooral belangrijk is dat Rotterdam en Den Haag harde kernen hebben van respectievelijk Feijenoord en ADO Den Haag, waarbij Ajacieden een alles behalve warm onthaal kunnen verwachten als ze zich als zodanig uiten.

Rondom[bewerken]

Nederland is relatief klein, het hele land is in twee en half á drie uur te bereizen. De volgende provincies grenzen aan Zuid-Holland met de belangrijkste steden:

Provincies van Nederland

Groningen · Friesland · Drenthe · Overijssel · Gelderland · Flevoland · Utrecht · Noord-Holland · Zuid-Holland · Noord-Brabant · Limburg · Zeeland

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites