Zaanstad

Uit Wikitravel
06072011 025.JPG

Beknopt
Bevolking 148.284 inwoners per 01-01-2012 voorlopig cijfer
Taal Nederlands
Tijdzone UTC +1

Zaanstad is een gemeente in de provincie Noord-Holland in het hart van de Zaanstreek.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Op het grondgebied van de gemeente Zaanstad liggen de volgende stations: Zaandam, Zaandam Kogerveld, Koog-Bloemwijk, Koog-Zaandijk, Wormerveer en Krommenie-Assendelft. Er rijdt op werkdagen overdag ieder kwartier, 's avonds en op Zaterdag en Zondag ieder halfuur een sprinter van Amsterdam Centraal naar Uitgeest, welke (behalve in Zaandam Kogerveld) stopt op alle genoemde stations. Vanf Schiphol rijdt er ieder halfuur een rechtstreekse trein naar Zaandam en Zaandam Kogerveld. Zaandam is bovendien een Intercitystation met rechtstreekse verbindingen naar Utrecht, Arnhem, Nijmegen 's Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht, Heerlen, Alkmaar en Den Helder.

Voor de Zaanse Schans kun je het beste uitstappen op station Koog-Zaandijk, vanaf hier is het ongeveer 10 minuten lopen naar de Zaanse Schans.

Per auto[bewerken]

Zaanstad ligt aan de A8. Voor het Centrum van Zaandam volg de borden met de afrit Zaandam Zuid of Zaandam (de laatste bij knooppunt Zaandam). Voor de Zaanse Schans volg je vanaf Amsterdam de borden A8/A7 richting Purmerend- Leeuwarden en neem de afrit Zaanse Schans op de A7.

Rondreizen[bewerken]

Bus[bewerken]

De stadsbus in Zaanstad wordt geexploiteerd door Connexxion [1]. De bussen vertrekken vanaf het busstation onder het nieuwe stadhuis van Zaanstad, naast het NS station Zaandam.

Fiets[bewerken]

Zaanstad beschikt over een goed netwerk van fietspaden. Fietsen kunnen gehuurd worden bij de fietsenstalling van het station in Zaandam.

Bekijken[bewerken]

  • Zaanse Schans - Dit is de grootse attractie van de Zaanstreek, een aantal historische gebouwen en molens zijn hier samen gebracht. (Treinstation Koog-Zaandijk, 10 minuten lopen ofwel bus 91 vanaf Amsterdam Centraal => stopt bij de ingang van de Zaanse Schans).
  • Molenmuseum - Museumlaan Koog a/d Zaan. Verzameling van modellen van molens en documentatie over de geschiedenis van de molens in de Zaanstreek. Vaak zijn er tijdelijke tentoonstellingen over andere onderwerpen die betrekking hebben op de Zaanstreek. (Treinstation: Koog Zaandijk of Bus 69 tot Zaandijk NS, dan 5 min.lopen).
  • Gortershoek - Beschermd dorpsgezicht in Zaandijk tegenover de Zaanse Schans.

Doen[bewerken]

  • Varen op de Zaan [2] - Met een elektrisch aangedreven sloep kun je een tochtje over de Zaan maken (adres: Westzijde 78 Zaandam, bereikbaar: vanaf station Zaandam 10 min. lopen of bus 69 tot halte Botenmakersstraat).

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Er zijn in Zaanstad veel restaurants van allerlei soort. Een kleine greep uit het aanbod:

  • De Koekfabriek [3] - Restaurant gevestigd in de voormalige fabriek van Verkade aan de Zaan.
  • De Rijcke Jonker - Zaanweg 10 , Wormerveer
  • De Boekanier [4] - Een van de vele restaurants op de Dam in Zaandam
  • De Hoop op Swarte Walvis [5] - Gevestigd in een historisch pand op de Zaanse Schans. Dit is het bekendste restaurant van de Zaanstreek.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Hotel Inntel in Zaandam
  • De Vijf Broers [6] , Lagedijk 32-34 Zaandijk, tegenover de Zaanse Schans. Hotel en restaurant, fiets en bootverhuur.
  • Hotel Inntel Zaandam [7], Provincialeweg 102, 1506 MD Zaandam, tel. 075-631 17 11. Het qua architectuur meest bijzondere hotel van Nederland. Van buiten lijkt het net op een stapel Zaanse huisjes. Het hotel ligt recht tegenover het NS station Zaandam.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites