Yogyakarta

Uit Wikitravel
Azië : Zuidoost-Azië : Indonesië : Java : Yogyakarta

Yogyakarta (Yogya voor vrienden) is een stad in Centraal-Java, Indonesië. Het is ook de hoofdstad van een provincie met dezelfde naam. Deze provincie heeft de status van bijzonder district (Daerah Istimewa Yogyakarta), ook wel aangegeven als DIY. De sultan is automatisch gouverneur van de provincie hetgeen de speciale status ervan verklaart. De gouverneur wordt in deze provincie dan ook niet gekozen.

Begrijpen[bewerken]

Yogyakarta is de vrieskist van de Javaanse cultuur en dit is de cultuur in Indonesië die het best bekend is. Deze cultuur wordt "bewaakt" en gepromoot door de sultan en zijn hofhouding. Er zijn veel mensen in en rond de kraton (sultanpaleis) te zien die zich bezighouden met uitingen van deze cultuur, zoals batik, dans, muziek, wayangvoorstellingen enz. De sultan geniet dan ook veel respect bij de Javanen, velen zien hem als een soort (half)godheid. In Yogyakarta en omgeving vindt men het beste dat Indonesië te bieden heeft en voor de meeste reisgezelschappen die Indonesië aandoen is een bezoek aan de stad dan ook een verplicht nummer.

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Dagelijkse vluchten vanuit o.a. Jakarta, Denpasar, Surabaya en Bandung De luchthaven van Yogya, Adisucipto,ligt op 10 kilometer van de stad en heeft een goede infrastructuur. De belangrijkste "losmens" en hotels hebben een balie en zorgen voor gratis vervoer voor hun klanten. Er is ook een balie van het taxibedrijf waar je een vast tarief betaalt. Geen oplichterij.

Trein[bewerken]

Er zijn geregelde treinverbindingen vanuit o.a. Jakarta met Yogyakarta. De meeste treinen in die richting vertrekken in Jakarta vanuit Stasiun Gambir. Vraag hier welke trein de snelste en meest comfortabele verbinding vormt. Of ga met de boemel en verbaas je over alles dat door het gangpad schuifelt. Er zijn ook nachttreinen, deze zijn met name populair bij de lokale bevolking.

Auto[bewerken]

  • Taxi Service ANNAS, +62 274 386556,428456 [1]

Bus[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Er zijn in Yogyakarta nog heel wat betjak's en wanneer je er eenmaal eentje genomen hebt kijk dan niet vreemd op als hij voor de deur van je hotel je opwacht en achteraf ook nog geld vraagt voor het wachten, zonder dat je daarom hebt gevraagd.

Zie[bewerken]

In Yogyakarta en in de omgeving zijn een paar plaatsen die je absoluut gezien moet hebben wanneer je in de buurt bent.

  • De Borobudur. Het grootste boeddhistische bouwwerk ter wereld. Geheel gerestaureerd gelegen op een heuvel. Zie vooral de prachtige reliëfs en de vele stoepa's bovenop. Het uitzicht is trouwens ook mooi, mits het weer meewerkt.
  • Het Prambanan tempelcomplex. Dit is een hindoeïstisch bouwwerk, bestaande uit drie grote en drie kleinere tempels.
  • De kraton in Yogyakarta zelf. Dit is het paleis van de sultan van Yogyakarta. Er worden rondleidingen georganiseerd.
  • Taman Sari. Het waterpaleis van de sultan. Hier ging de sultan met (een van) zijn vrouwen zwemmen.
  • De Masjid Bawah Tanah moskee. Een ondergrondse moskee gelegen achter Taman Sari.
  • Imogiri. Hier worden overleden sultans bijgezet. De plaats is omgeven met Javaanse mystiek.
  • Parangtritis. Dit is een dorpje aan de zuidkust en een plaats waar de plaatselijke bevolking graag komt recreëren. Zwemmen kun je er niet, want dat is te gevaarlijk vanwege de hoge golven en de vele verraderlijke stromingen. Het zand op het strand is vulkanisch en daardoor zwart van kleur.
  • Fort Vredeburg. Oud koloniaal gebouw met een tentoonstelling over de onafhankelijkheid van Indonesië en de overwinning op de Nederlanders.
  • Pasar Burung. De vogeltjesmarkt. Behalve vogels worden hier ook vele andere soorten dieren verhandeld.

Doe[bewerken]

  • Bergen beklimmen: verbluffende uitzichten en het bekijken van de Merapi: een van de meest onvoorspelbare vulkanen ter wereld, kijk wel van tevoren of omliggende bergen toegankelijk zijn.

Leer[bewerken]

De Gajah Mada Universiteit biedt verschillende cursussen aan.

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Voornamelijk aan de Jalan Malioboro: Men struikelt hier over de batikverkopers. Hou je van batik dan kun je hier terecht. Ook voor wayang kulitpoppen bijvoorbeeld.

Yogya is natuurlijk ook zeer bekend door het zogenaamde Yogyazilver. Dit wordt - vreemd genoeg - niet op iedere straathoek aangeboden. In Jakarta heb je vaak meer keus op dit gebied.

Eet[bewerken]

Budget[bewerken]

's Avonds zijn er langs de Jalan Malioboro allerlei eetstalletjes te vinden. Een van de populaire gerechten daar is pecel lele, pecel is een op gado-gado lijkende groentensalade met pindasaus, lele is een soort zoetwatermeerval.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Aan de zijkant van het station zijn legio hotels te vinden in verschillende prijsklassen. En er is een Ibis hotel langs de Jalan Malioboro de belangrijkste winkelstraat van Yogya.

Duur[bewerken]

  • Pondok Terra Villas Yogyakarta biedt twee uiterst verzorgde en charmante vakantie villa’s aan in het centrum van Yogyakarta (op wandelafstand van het Kraton). De twee huizen, in authentieke Javaanse stijl, beschikken over alle westerse comfort (keuken, kabel tv, internet, ...) en hebben elk een privétuin met eigen zwembad. De bediening is tot in de puntjes verzorgd. Bekijk de website![2]
  • Villa Ditya is een luxe privé vakantievilla met zwembad en personeel vlakbij Yogyakarta. De villa heeft 4 slaapkamers, 2 badkamers en 1 buitenbadkamer, een grote L-vormige woonkamer en een ruime keuken. Zie voor meer informatie de website [3]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites